ویژگی­های این طرح عبارت است از:
الف) از دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است.
ب) هر دو گروه قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل مورد مشاهده و اندازه ­گیری قرار گرفته­اند.
ج) در این طرح منظور از «X» متغیر مستقل، «T1» پیش آزمون و «T2» پس آزمون است.
د) منظور از متغیر مستقل « الگوی مدیریت آموزش» است.
3-2: جامعه آماری:
یک جامعه­ آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد و همکاران، 1390). جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کلیه پرستاران متاهل و دارای فرزند بود که در سال 1393 در بیمارستان میلاد تهران مشغول به کار بودند.
3-3: روش تحقیق
با توجه به اینکه در تحقیقات علوم انسانی بخصوص در روان شناسی امکان به کار گیری روش آزمایش در خیلی از موقعیت ها میسر نیست برای تعیین رابطه بین دو یا چند متغیر می توان از سایر روش های آماری مانند همبستگی استفاده کرد. از آنجا که در پژوهش حاضر هدف بررسی رابطه بین …
3-4: جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران متاهل و دارای فرزند بود که در سال 1393 در بیمارستان میلاد تهران مشغول به کار بودند.
3-5: نمونه و روش نمونه گیری
تعداد نمونه این پژوهش 30 نفر از پرستاران زن متاهل و دارای فرزند شاغل در بیمارستان میلاد تهران می­باشد. نمونه‌گیری این پژوهش با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده(تمامی این پرستاران دارای شانس مساوی برای انتخاب شدن به عنوان یک شرکت کننده در پژوهش بودند) از بین کلیه پرستاران متأهل(زن) شاغل در بیمارستان فوق الذکر صورت گرفته است و سپس از بین کلیه پرستاران دارای ویژگی های ذکر شده تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه و آن گاه از این تعداد 15 شرکت کننده به عنوان گروه کنترل و 15 شرکت کننده به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند.
3-6: روش پژوهش
شرکت کنندگان انتخاب شده به پرسش نامه استرس پاسخ دادند و این پاسخ ها به عنوان خط پایه ثبت گردید. سپس مهارتهای معنوی طی هشت جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد و سپس همان مقیاس استرس در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت و در نهایت داده های جمع آوری شده قبل از آموزش مهارتهای معنوی و داده های بعد از آموزش مهارتهای معنوی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
3-7: ابزار تحقیق
3-7-1: شاخص تنیدگی والدینی (PSI)[30] ابیدین: این پرسشنامه 101 سوالی که به منظور سنجش تنیدگی والدینی مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط ابیدین طراحی شده است. با بهره گرفتن از این پرسشنامه اهمیت تنیدگی در نظام الدین-کودک را ارزشیابی کرد. خرده مقیاسهای مربوط به هر قلمرو و همچنین تعداد مواد هر زیر مقیاس به این شرح است .
3-7-1-1: قلمرو كودكی (47ماده): ‌سازش پذیری 11ماده، پذیرندگی 7ماده، فزون طلبی 9ماده، خلق5 ماده، بی‌توجهی / فزون كنشی9 ماده و تقویت گری 6ماده.
3-7-1-2: قلمرو والدینی (54 ماده): افسردگی9ماده، دلبستگی 7ماده، محدودیت های نقش 7ماده، احساس صلاحیت13ماده‌، انزوای اجتماعی 6ماده، روابط با همسر 7ماده، سلامت والد 5ماده‌.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
طیف بهنجاری نمره کلی این شاخص 260 می باشد ونمره زیر175دارای ریخت منفی دفاعی،عدم صداقت ووالدین بی قید ارزیابی می شوند.
ضریب اعتماد آلفا برای هریک از خرده آزمون های هر قلمرو و کل نمرات توسط ابیدین(1990) محاسبه گردید، این میزان درجمعیت 2633 نفر در قلمرو كودكان 70/. تا 83/. و در قلمرو والدین از 70/. تا 84/. و در كل مقیاس 95/. گزارش شد که بیانگر ثبات درونی ارزیابی ها است. در مطالعه‌ای كه به صورت بین فرهنگی اجرا شد، قابلیت اعتماد مقیاس شبیه نمونه اصلی گزارش گردیده است. آبیدین ساختار هریک از سوالات را ارزیابی و نتیجه این فعالیتها حداقل 95 درصد مواد مستقیما با یکی از تحقیقات قلمرو آن مرتبط بود(ابایدن[31]، 1990). همچنین این شاخص در سال 1376 توسط اصغرنژاد اعتبار و روایی آن باثبات رسیده است(اصغرنژاد، 1376). همچنین پایایی این مقیاس در مطالعه حاضر بر اساس آلفای کرونباخ 85صدم محاسبه گردید. روایی از طریق ضریب لاشه 68صدم بدست آمده است.
3-8: شرح خلاصه جلسات آموزش مهارتهای معنوی

 

 

 

جلسات شرح جلسات
جلسه اول – ایجاد شرایط درمان:
برقراری رابطه درمانی
ایجاد امید و دلگرمی و بازخورد به درمان
– پرداختن به شکایت اصلی مراجعان، درک همدلانه از مشکل و تسهیل بیان عواطف
– بیان منطق درمان: معرفی نوع درمان و تأکید بر جنبه آموزشی بودن، تشریک مساعی ، خود یاری و تعامل اعضاء با درمانگر و یکدیگر، مبتنی بر توانمندسازی فردی، جمعی و معنویت گرایی.
– ارائه و تکمیل قرار داد درمانی توسط شرکت کنندگان
– ارزیابی رفتاری و روانشناختی در خصوص و نحوه شکل گیری اضطراب و عوامل تداوم بخش آن و مهارت مقابله ای در مراجعان
– مفهوم سازی و صورت بندی اولیه مشکل مراجعان در قالب مدل (معنویت) و ترسیم دیاگرام تعامل ابعاد جسم، خیال، عقل و قلب در شکل گیری و تشدید اضطراب با تکیه بر مدل های روانشناختی و دیدگاه معنوی
– جمع بندی، دریافت بازخورد از مراجعان، تشریک مساعی، تعیین

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
تکالیف برای منزل
نظارت و ثبت فعالیت های روزانه و پنج مورد از حالات و افکاری که ممکن است با مشکل وی ارتباط داشته باشد.
نکته: برای هر مراجع بسته ای تهیه شده، که در آن خلاصه نویسی جلسات، برگ هایی که معرفی می شود، برشور ها و جداول تمرین و تکالیف منزل جهت مرور جلسات و انجام تکالیف موجود می باشد.

جلسه دوم – ایجا ارتباط با جلسه قبل: بررسی باز خورد مراجعان، رخ دادهای روزانه، مرور تکالیف منزل و تعیین دستور جلسه
– پرداختن به مشکلات مورد نظرمراجعان از طریق تهیه لیست مشکلات عمده و تعیین اولویت آنها
– پرداختن به اولین پیش فرض انسان معنوی ( واقعیت نجات بخش است).
– بحث و گفتگو در مورد حقیقت اضطراب و چیستی و چگونگی شکل گیری آن در مراجعان
– نقش اضطراب در زندگی انسان معنوی با توجه به ویژگی های ذاتی مثبت ومنفی انسان.
– تبیین ارتباط بین حالات گوناگون شکل گیری اضطراب در انسان با سطوح مختلف وجود. (اضطراب در بعد جسمانی به صورت واکنش هایی همچون گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب و …، در بعد خیال به صورت تشویش ذهنی ، دلشوره و پیش بینی های خطرناک نبست به آینده، در بعد عقل به صورت عذاب وجدان و سردرگمی و در بعد قلب به صورت احساس گناه بروز پیدا می کند).
– آموزش و تمرین خود نگری، ایجاد هشیاری نسبت به درک “در محضر خدان بودن”.
– پرداختن به پیش فرض دوم انسان معنوی ( احساسات خوشایند و ناخوشایند وابسته به پدیده ها و اشیاء نیستند بلکه وابسته به نگرش ها و احساسات درونی انسان است).
– بحث و تفکر در حالات و احساسات درونی و یافتن فرایند معیوب نگرش، احساسات و الگوی رفتاری اجتنابی ایجاد کننده اضطراب در انسان.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:24:00 ب.ظ ]