۴

 

خلاصه ۹ مطالعه در زمینه بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد حاکی از آن است که ۳ تحقیق در حیطه خدمات ، ۳ مورد در زمینه صنایع ،۲ پژوهش در خصوص امور تولیدی و ۱ مورد در حوزه بانکداری صورت گرفته است.از این میان در مطالعات انجام شده در حوزه خدمات یک مورد بر رابطه مستقیم بازارگرایی با عملکرد ؛ یک مورد رابطه از طریق متغیر های میانجی کیفیت محصول ،ارتباط با مشتری و اثر بخشی سازمان و یک مورد به رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های تعدیل کننده رشد بازار ؛ نوع استراتژی و نواوری را نشان می دهد. همچنین در حیطه صنایع نیز یک مورد بر رابطه مستقیم بازارگرایی با عملکرد ؛ یک مورد رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های میانجی کیفیت محصول ،ارتباط با مشتری و اثر بخشی سازمان و یک مورد به رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های تعدیل کننده رشد بازار ؛ نوع استراتژی و نواوری اشاره دارد. از دو مطالعه مربوط به امور تولیدی نیز یک مورد بر رابطه مستقیم بازارگرایی با عملکرد و یک مورد به رابطه بازارگرایی با عملکرد از طریق متغیر های تعدیل کننده رشد بازار ؛ نوع استراتژی و نواوری تاکید می کند.
در حوزه بانکداری نیز یک تحقیق صورت گرفته است که رابطه بازارگرایی را با عملکرد از طریق متغیر های میانجی بررسی می کند. می توان نتیجه گرفت که بیشتر تحقیقات در درجه اول بر ارتباط مستقیم بازارگرایی با عملکرد و سپس از طریق متغیر های میانجی مانند کیفیت محصول و ارتباط مشتری و اثربخشی نظر دارند.
۲ -۹ -۴ پیشینه تحقیق
پژوهشی با عنوان نقش بازارگرایی در پیاده سازی و فعالیت اثربخش بانکداری الکترونیک توسط بهرام رنجبریان انجام و در کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی ارائه شد. بر اساس این تحقیق بازار گرایی، نوعی خاص از فرهنگ سازمانی است که باعث بروز رفتارهای ضروری جهت خلق ارزش میشود . موفقیت تجاری در اقتصاد جهان جدید به توانایی خلق ارزشهای متمایز در محصول از طریق کیفیت در طراحی و تولید و بیان این ارزشها بصورتی اثر بخش به مشتریان، بستگی دارد. بنابراین استراتژی اثربخش، حفظ مشتریان از طریق خلق ارزشهای مبتنی بر کیفیت می باشد
عکس مرتبط با اقتصاد
تحقیقی در زمینه تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری توسط مهدی ابزری، بهرام رنجبریان، سعید فتحی، حسن انجام و در نشریه چشم انداز مدیریت شماره ۳۱ ؛ تابستان ۱۳۸۸ ؛ ص ص ۴۲-۲۵ ارائه شد. این پژوهش حاکی از آن است که فعالیت های بازاریابی داخلی از طریق نفوذ ایجاد انگیزه در کارکنان رقابت پذیری سازمان را بهبود بخشیده و شایستگی ها را ارتقاء می دهد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازار گرایی و عملکرد سازمانی است.
تحقیق دیگری با عنوان عوامل سازمانی موثر بر بازارگرایی شرکت پالایش نفت اصفهان توسط ابراهیم کاویانی پور در همایش علوم و فنا وریهای نوین ارائه شد.در این تحقیق با توجه به اهداف خصوصی سازی شرکتهای دولتی و نقش بازارگرایی در دستیابی به این اهداف ، بررسی و شناسایی عواملی که در درون سازمان مانع بازارگرایی می شوند انجام گرفت.، به همین منظور عوامل ساختاری ، سیستمی و استراتژیک به عنوان عوامل سازمانی که بازارگرایی این شرکت را تحت تاثیرقرار می دهند بررسی و عوامل مذکور به عنوان موانع بازارگرایی شناخته شدند.
تحقیقی نیز تحت عنوان مدلی برای تعیین میزان بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت‌های بازاریابی در صنایع شیمیایی توسط احمد خایف الهی ؛ علی رضایی و حسین دولت آبادی صورت گرفته است و به بررسی دیدگاه ها، مدلهای مختلف بازارگرایی و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت‌های بازاریابی میپردازد؛
یافته های تحقیق نشان میدهد که اثر بازارگرایی فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار بر عملکرد کسب و کار از طریق قابلیت‌های بازاریابی بیشتر از اثر مستقیم آن است .از میان عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کار در شرکتهای مورد بررسی، اثررقابتگرایی و ارتباط با مشتری چندان قوی نمیباشد.
تحقیقی نیز در خصوص بررسی ابعاد استراتژی بازار محوری توسط دکتر ابراهیم چیرانی وایمان پاکپور رودسری انجام شده است که به بررسی ابعاد استراتژی بازار محوری می پردازد و به رابطه ی آن با اهداف بازاریابی توجه شده است.استراتژی بازار محوری در بعد داخلی می تواند در توانمند سازی و رضایت شغلی کارکنان موثر باشد و می تواند زمینه ساز مشارکت بیشتر آنان در امور تصمیم گیری شود.این استراتژی در بعد خارجی با مفاهیم مشتری محوری ؛رقیب محوری و هماهنگی بین وظیفه ای مرتبط می باشد و توانایی ایجاد مزیت رقابتی جهت عملکرد مطلوب را دارد.

رابطه بین اخلاق، رضایت شغلی و تعهدسازمانی با ترک خدمت حسابرسان

تحقیقی نیز با عنوان بررسی تاثیر بازارگرایی پاسخگو و بازارگرایی کنش گر روی نوآوری صنایع لبنیات پاکبان و پگاه توسط فاطمه صادقی انجام شده است که به بررسی نقش بازارگرایی و پیشرفت آن در عملکرد خلاقیت محصول بطورمستقیم و غیر مستقیم و به وسیله نوآوری می پردازد. این تحقیق روابط بین بازارگرایی پاسخگو و بازارگرایی کنش گر را روی نو آوری و موفقیت محصول جدید را بررسی می کند . نتایج تحقیق نشان می دهد که بازارگرایی پاسخگو و بازار گرایی کنش گر به طور مستقیم تاثیری مثبتی در بهبود عملکرد خلاقیت محصول دارد.بازارگرایی پاسخگو تاثیر اساسی برروی موفقیت محصول دارد . درحالیکه بازار گرایی کنش گر تاثیر زیادتری روی عملکرد نوآوری محصول دارد و عملکرد نوآوری را بهبود می بخشد تا بازار را به یک شرایط تکنیکی برساند
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
روش شناسی وسیله شناخت هر علم است. روش شناسی در مفهوم مطلق خود به روش هایی گفته می شود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن ها استفاده می شود و روش شناسی هر علم نیز روش های مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. (ضیایی بیگدلی , ۱۹۸۴ , ص۸ ). روش های شناخت را باید از رو ش ها و فنون اجرای آ ن ها متمایز دانست، چرا که اجرای هر قاعده پس از شناخت آن قاعده ممکن می گردد.(ضیایی بیگدلی۱۳۸۶،۷۸ ). از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقیت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی ،۱۳۷۹ ، ۴۵ ) .لذا برآنیم که در این فصل روش تحقیق، متغیرهای تحقیق، نحوه اندازه گیری متغیرها، روش های جمع آوری اطلاعات، جامعه آماری، روش های تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های آماری مربوط به این پژوهش را بررسی نماییم.
۳-۲ نوع و روش تحقیق
با توجه به مطالب گفته شده، این تحقیق از لحاظ هدف،کاربردی می باشد. چون در مورد یکی از موضوعات یا مسائل سازمان ها و بخش های اقتصادی کشور انجام می گیرد و نتایج و یافته های کلان آن می تواند برای حل مشکلات یا پاسخگویی به پرسشهای مدیران مفید باشد. همچنین این تحقیق از آنرو که وصف کننده ى وضع موجود می باشد، توصیفی واز آن رو که ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته را مورد بررسی قرار می دهد، همبستگی است.
۳-۳ جامعه آماری مورد مطالعه :
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره ی آنها بپردازد. جامعه آماری در این تحقیق مدیران و کارشناسان فروش شرکت های تولید کننده مبلمان و دکوراسیون منزل می باشد.
۳-۴ نمونه آماری :
در این تحقیق به منظور تعیین تعداد نمونه مورد بررسی از یک آزمون مقدماتی استفاده شده است .این نمونه مقدماتی ۲۰ عدد پرسشنامه را شامل شده است . با توزیع این پرسشنامه ها و بدست آمدن جوابها و با توجه به میزان واریانس جوابهای بدست آمده حجم نمونه از رابطه زیر بدست آمده است که با توجه به جامعه آماری که متشکل از ۱۲۰ شرکت است حجم نمونه حداقل باید ۹۱ باشد.

حجم نمونه آماری = N
۹۵% سطح اطمینان = Z 2 α/۲

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:01:00 ق.ظ ]