شهادتین دارای هفت کلمه است.
اولین سوره ی قرآن دارای ۷ آیه است.
خداوند در قرآن کریم در مورد کسانی که قرآن را تکذیب کنند وعده جهنم داده است جهنمی که هفت در دارد.
۲-۷-۳- عدد هفت در روایات:
در روایات اسلامى نیز این شماره مورد توجه قرار گرفته است. تنها در کتاب «خصال» شیخ صدوق (رحمـﺔ الله علیه) ۱۱۶ روایت در «باب السبعـﺔ» آمده است.
به برخى از این روایات اشاره می‌کنیم:
«هرکس اقرار به هفت چیز کند مؤمن است» ـ «بازخواست مردم ازهفت چیز در قیامت» ـ «وصیت به هفت چیز» ـ «محاجه امیرالمؤمنین(ع) با قوم خود در قیامت با هفت خصلت» ـ «واجبات نماز هفت چیز است: وقت، طهارت، توجه، قبله، رکوع، سجود» ـ «اگر بندهاى گناه کند، ملک موکل بر شانه راست هفت ساعت براى استغفار به او فرصت می‌دهد» ـ «تقسیم بندى عمر فرزندان به سه هفت سال» (هفت سال نخست براى بازى، هفت سال دوم براى آموزش و هفت سال سوم براى فراگیرى حلال و حرام ) ـ «کودک در هفت سال نخست آقایى می‌کند و در هفت سال دوم فرمانبردار و در هفت سال سوم مشاور خانواده است»ـ «قرآن بر هفت حرف نازل شده»
در اسلام مرد نمی‌تواند با هفت طبقه از خویشاوندان خود که از راه همخونی محرم هستند ازدواج نماید:
۱) مادر ۲) دختر ۳) خواهر ۴) دختر خواهر ۵) دختر برادر ۶) عمّه ۷) خاله و عکس این موارد برای زنان.
بزرگترین عبادات در اسلام شرکت در کنگره عظیم حجّ است و در این مرحله عدد هفت بیشتر به چشم می‌خورد، اصولاً مناسک حجّ هفت تا است:
۱- احرام ۲- طواف ۳- سعی ۴- عرفات ۵- منی ۶- رمی ۷- ذبح
مناسک حجّ (ترجمه سید محمود طالقانی)
سعی بین صفا و مروه ۷ مرتبه است یعنی آن فاصله را باید ۷ بار طیّ کرد، صفا و مروه نام دو کوه است در مکّه که فاصله میان آن دو کوه ۴۲۰ متر است که می‌توان گفت در آن فاصله شصت تا هفت خوابیده است. هفت بار تهلیل از اعمال حجّ است. پس از ایستادن در صفا باید هفت بار تکبیر گوید و هفت بار تهلیل خدا کند.
در مشعر باید هفتاد عدد سنگریزه جمع کرد تا در منی رمی جمره نمود، در روز اوّل ورود به منی اوّلین عمل واجب رمی جمره عقبه می‌باشد، پس از نیّت که چنین است هفت سنگ به جمره عقبه می‌زنم باید هفت سنگریزه نه کم و نه زیاد به جمره عقبه بزند. روز یازدهم و دوازدهم نیز باید رمی جمره کرد هر روز هفت سنگریزه به جمره اوّلی و هفت سنگریزه به جمره وسطی و هفت سنگریزه به جمره عقبه بزند «روزی۲۱سنگریزه» و اگر شب سیزدهم هم درمنی بماند باید روز سیزدهم نیز به هر یک از جمرات هفت سنگریزه بزند.
طواف «پیرامون چیزی گشتن» عبارت از هفت مرتبه دور خانه خدا گردیدن است. شروع طواف باید از حجرالاسود باشد و در حجر الاسود ختم شود، طواف ا ز ارکان حجّ است و کسی که عمداً ترک کند حجّ او باطل است باید دقّت کرد که دورهای کعبه از هفت مرتبه کمتر یا بیشتر نباشد.
حنوط: احکام حنوط هفت است بعد از غسل واجب است میّت را حنوط کنند یعنی به پیشانی کف دستها، زانوها و دو انگشت بزرگ پاها کافور بمالند.
۲-۷-۴- هفت در عرفان اسلامی:
در عرفان و ادب فارسی در عرفان و تصوف ایرانی اسلامی، هفت شهر عشق (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فنا) و هفت مقام عرفان (توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل، رضا) و … مطرح است. همچنین در عرفان نظری، عروج به سوی عرش الهی، به واسطه فیض الهی و با گذر از لطائف هفت‌گانه ممکن است این گذر، به دو صورت قوس عروج و قوس نزول نشان داده می‌شود. در قوس عروج، سالک از عوالم طبیعت، صورت، معنی، ملکوت، جبروت، لاهوت و ماهوت می‌گذرد و در قوس نزول، از لطیفه حقیقه محمدیه آغاز و با گذر از مراتب لطیفه خفیه عیسی، روحیه داوود، لطیفه سریه موسی، لطیفه قبیله ابراهیم، لطیفه نفیسه نوح به لطیفه قالبیه آدم می‌رسد.(نور آقایی، ۷۸:۱۳۸۸-۷۹)
عدد هفت در ادبیات فارسی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ برخوردار است. کمترین تعداد ابیات یک عزل، هفت بیت است. کتابهای زیادی برمبنای عدد هفت شکل گرفته است: عطار نیشابوری در مثنوی منطق الطیر، هفت وادی سلوک را بیان می‌کند. هفت اقلیم احمد امین رازی در باب اقلیم‌های هفت گانه، هفت حصار خواجه عبدالله انصاری، هفت بند محتشم کاشانی، هفت دکان نورالدین شاه نعمت‌الله ولی کرمانی و مجالس سبعه مولوی که مشتمل بر هفت مجلس و نمودار افکار وی از آشنایی با شمس است. نظامی گنجه‌ای در مثنوی خسرووشیرین، به «هفت گنج خسرو» اشاره می‌کند و در مثنوی اقبال نامه، از هفت حکیم نام می‌برد و همچنین در مثنوی هفت پیکر در بخش‌های مختلف، به عدد هفت اشاره دارد. (نصیری دهقان، ۱۳۸۹: ۹۹) عارفان بالله برای درک حقیقت، مراحلی را باید به عیبنه ببینند و برای آدم شدن و به کمال انسانی رسیدن، به اصطلاح هفت شهر را بگردند. (دلفی، بی‌تا: ۲۷)
به طوری که از مفاد کتب اکثر عرفای بزرگ چون؛ مولانا در مبحث معراج مفهوم میگردد به طور خلاصه و فشرده هفت کنگره عرش و هفت ملکی که موکّل بر آن هستند کنایه از مراحل ثبوتی و ارتباط معنوی و سرّی هر انسان به سوی مبدأ پروردگار عالمیان است.
۲-۷-۵- مجالس سبعه:
و آن عبارت است از مجموعه‌ی مواعظ و مجالس مولانا یعنی سخنانی که به وجه اندرز بر سر منبر بیان فرموده است. این کتاب شامل هفت مجلس مولاناست.
۲-۷-۶- هفت در ضرب المثل‌ها:
«هفت بار گز کن، یک بار ببر»، «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» و «در هفت آسمان، یک ستاره هم ندارد». (خوشبخت، ۱۳۷۸: ۳۴۹): «گربه هفت بار جای بچه ‌هایش راعوض می‌کند.»، هفت خانه به یک دیگ محتاج ‌اند»، «هفت دریا سبو نمی‌دارد»، «کار هفت ملا کردن»، «هفت پادشاه را خواب دیدن»، «هفت کفن پوساندن»، «هفت پشت (جد)» «هفت ماهه به دنیا آمدن» و «هفت قلم آرایش کردن» (والی، ۱۳۷۹: ۳۴).
۲-۸- هفت در باور و فرهنگ عامه ایرانیان:
عدد هفت در فرهنگ عامه هم محلی ویژه دارد که مشهورترین هفت آن سفره هفت سین است که همه با آن آشنایند و گفته می شود که بازمانده رسم قدیمی تری است که هفت شین نام دارد. هفت دیگر (هر هفت) است که اشاره به آرایش کامل زنان و یا اصولاً آرایش است از اصطلاح اخیر هفت قلم آرایش هنوز هم در زبان باقی است و باز اگر در آئین‌ها و سنن‌ها بازمانده از زمان‌های پیشین مطالعه کنیم به هفت‌های دیگر برمی‌خوریم که حکایت از اعتقاد راسخ پیشینیان ما به نیروی خارق‌العاده این عدد دارند؛ مراسمی که در شب هفت برگزار می‌شود، وردهایی که باید هفت بار خوانده شوند و بسیاری از هفت‌های دیگر.
از باورهای کهن ایرانیان که بر پایه هفت می باشد، می توان به این موارد اشاره نمود:هفت ایزدان آریایی، هفت طبقه زمین، هفت طبقه آسمان، هفت ستاره (ماه، تیر، ناهید، خورشید یا مهر، بهرام، برجیس، کیوان)، هفت روز هفته، هفت اقلیم، هفت دریا، هفت ایزد در مذهب مانوی در زمان ساسانیان، هفت شبانه روز جشن و پایکوبی، هفت روز عزا برای درگذشتگان در ایران (مراسم هفته) هفت سین و همچنین ده ها ضرب المثل و کلمات عامیانه ایرانی که امروزه نیز کاربرد فراوان دارند همچون:
هفت پشت یا هفت نسل یا هفت جد، هفت اخگر نیاره، هفت الوان، هفت خزینه، هفت خط، هفت حکایت، هفت خال، هفت رنگ، هفت قلم آرایش، هفت گنج پرویز، هفت چشمه، ترشی هفته بیجار و … به کار رفته است.
۲-۹- نفوذ هفت مقدس ایرانی در نزد ملتهای دیگر:
عجایب هفت گانه دنیا
هفت شهر طلسم نمرود
هفت شب روز بلای قوم عاد
هفت فرشته مقدس در نظر بنی اسرائیل
هفت نفر اصحاب کهف: یملیخا، مگشلینیا، مشلیتیا، مرنوش، دبرنوش، شادنوش، مرطونش
۲-۱۰- برخی از موارد نفوذ عدد مقدس هفت ایرانی در دین اسلام:
در مذهب اسلامی حنفیه ابوحنفیه نعمان بن ثالث بن زوطی بن ماه هفت پایه باور دینی وجود دارد:
۱- قرآن
۲- سنت
۳- اقوال صحابه
۴- قیاس
۵- استحسان
۶- اجماع
۷- عرف
و یا موارد دیگری همچون: هفت بار تطهیر در قوانین طهارت مراتب هفت گانه در مذهب شیعه اسماعیلیه هفت امامی، امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام مالک، امام احمدبن حنبل، امام ابویوسف، امام محمد، امام زفر. هفت چشمه بهشت: کوثر، کافور، میم، سلسبیل، معین، زنجبیل. هفت دانه: آش عاشورا که با گندم و نخود و باقلا و عدس درست می شود. هفت فرشته: اوریائیل، جدیائیل، شمائیل، عنائیل، جبرئیل، عزرائیل. هفت شیوه قرائت قرآن: نافع مدنی، عبدالله بن کثیر، ابوعمرو بصری، ابن عامر شامی، عاصم کوفی، حمزه کوفی، علی کوفی و بسیاری موارد دیگرکه درسایر شوون تمدنی بشر دیده شده است، نشانه اهمیت فوق العاده عدد هفت در نظر اقوام مختلف جهان است که بی شک همگی از تمدن و باورهای ملی ما ایرانیان سرچشمه گرفته شده است.
۲-۱۱- هفت در فرهنگ عامه:
هفت بازی نرد
۱- فرد ۲- زیاد ۳- خانه ۴- ستاره ۵- هزاران ۶- منصوبه ۷- طویل
هفت باطن
۱- مغز ۲- قلب ۳- جگر ۴و۵- دو ریه ۶و۷- دو کلیه
هفت دستگاه موسیقی
۱- شور ۲- همایون ۳- ماهور ۴- چهارگاه ۵- نوا ۶- راسپنجگاه ۷- سه‌گاه
هر دستگاه دارای نغماتی است کهگوشه نامیده می‌شود.
هفت سنگ
بازی‌ای که هفت عدد سنگ از ملزومات آن است.
هفت فلز
طلا، نقره، آهن، مس، قلع، سرب و جیوه
هفت قسم فعل در زبان عربی
اجوف، صحیح، لفیف، مثال، مضاعف، مهموز، ناقص
موارد دیگر

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 

هفت اختر نحس (سبعه منحوسه): ۱- کید ۲- غطیط ۳- سرموس ۴- ذوذوابه ۵- غریم ۶- لحیان ۷- گلاب

هفت روزه (سرای)

هفت پایه (گردون)

هفت آباء

هفت اختر

هفت‌اورنگ

هفت پرده

هفت PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است)ان

هفت پیکر: نام یکی از پنج منظومه نظامی گنجوی

هفت چرخ

هفت سیاره

هفت عضو که به هنگام سجده نماز با زمین تماس دارد: ۱-پیشانی ۲-دو انگشت شست پا ۳-دو کف دست ۴-دو زانو

هفت فلک

هفت قلم آرایش: ۱- وسمه ۲- سرمه ۳- نگار ۴- خچک ۵- زرک ۶- غازه ۷- سفیداب

هفت کوکب

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:11:00 ق.ظ ]