بر اساس نظام ارزشی جامعه، بهره‏وری منابع انسانی[۵] به عنوان مهم‏ترین و تاثیرگذارترین عامل در افزایش بهره­وری سازمان می­باشد (شیرازی،۱۳۹۲).بهره­وری کارمندان یکی از عوامل تعیین کننده ساختار هزینه و کارایی یک سازمان است. هرچه یک کارمند بهره‏ور‏تر باشد،هزینه هر واحد پایین‏تر می‏آید(خدادادی،۱۳۸۵).

 

بیان مسئله:

امروزه در هر سازمانی نیروی انسانی نقش سازنده و کلیدی در پیشبرد هدف‏ها و ماموریت‏های سازمان داشته و از ارکان رشد و توسعه سازمان نیز محسوب می‏شود. بهره‏وری نیرو‏های انسانی در هر یک از سازمان‏ها به یک امر با اهمیت تبدیل شده است لذا بقا و حیات سازمان‏ها به این امر مهم بستگی دارد (کاظمی،۱۳۹۰).
منابع انسانی به عنوان عامل اصلی در عوامل تولید خدمت و مدیریت آن نقش تعیین کننده در بهره‏وری دارند. هر رویکردی به بهبود بهره‏وری سازمانی بایستی امور پرسنلی را در بر داشته باشد؛ زیرا این منابع انسانی سازمان‏ها هستند که کارها را انجام می‏دهند. بهره‏وری نیروی انسانی یکی از اساسی ترین پیش‏فرض‏های بهره‏وری سازمانی محسوب می‏گردد و هر گونه تلاش و سعی در بهره‏وری سازمان بدون وجود بهره‏وری کارکنان بی‏معناست(واعظی،۱۳۷۵).
حال این سوال مطرح است که چرا نقش کلیدی و محوری در ارتقا بهره‏وری را برای انسان قائل شده‏اند؟ علت این است که تنها انسان است که می‏تواندکمیت و کیفیت کار خود را ارتقا داده، طرح‏های جدیدی ارائه کرده و با خلاقیت خود، مشکلات را از پیش رو بردارد و در حقیقت تنها عاملی است که می‏تواند تغییراتی را در خود و محیط کار اطراف خودایجاد کند. بسیاری از صاحب نظران معتقدند که با توجه به ویژگی ها و خصوصیت‏های سازمان‏های دولتی، چالش بهره‏وری و به ویژه متخصصان در این سازمان‏ها بیش‏تر است. به باور اپشتاین[۶] ماهیت خاص بسیاری از سازمان‏های دولتی و کاری که آنها انجام می‏دهند، بر مشکلات مدیریت متخصصان در این سازمان‏ها افزوده است؛ چرا که به طور سنتی بسیاری از سازمان‏های دولتی، بوروکراسی‏های هرمی و پرلایه هستند که سبب محدود شدن درجه استقلال کارکنان خود می شوند و این امر مغایر با نیاز‏های متخصصان در برخورداری از استقلال است(پریتچارد،۲۰۰۳).اهمیت مسئله بهره­وری باعث شده است که بهره­وری منابع انسانی بیش از پیش مورد توجه واقع شود و استفاده بهینه از نیروی فکر و مهارت های فردی کارکنان، سازمان­ها را در دستیابی به اهدافشان یاری رساند. تقریبا تمام اندیشمندان در این مورد اتفاق نظر دارند که منابع انسانی ثروت ملت­ها را تشکیل می­ دهند و سرمایه و منابع طبیعی عوامل تبعی تولید هستند ؛ یکی از با ارزش‏ترین منابعی که می تواند سهم بیش­تری در بهره­وری سازمان داشته باشد، منابع انسانی است. نحوه استفاده منابع انسانی از مهارت ­ها، استعداد ها و توانشان تعیین کننده میزان بهره وری است؛ همچنین کشوری که نتواند مهارت‏ها و دانش مردمش را توسعه دهد قادر نیست هیچ چیز دیگر را توسعه بخشد (تردارو،۱۳۶۴).
در منابع آمده که واژه « بهره‏وری» برای نخستین بار بوسیله «فرانسوا کنه» ریاضیدان و اقتصادان فرانسوی بکار برده شده. «کنه» با طرح جدول اقتصادی، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می‏دانست. شاید به طور رسمی و جدی نخستین بار لغت بهره‏وری در مقاله ای از سوی فردی به نام کوییزنی[۷] در سال ۱۷۷۶ میلادی بیان شد. بعد از یک قرن یعنی در سال ۱۸۸۳ آن‏طور که فرهنگ لغت شناسی لارووس بیان می‏کند شخصی به نام لیتر[۸] بهره‏وری را بدین گونه تعریف کرده است: بهره‏وری دانش و فن تولید است. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای ۱۹۰۰، فردریک وینسلو، تیلور و فرانک و لیلیان گیلبریث به‌منظور افزایش کارائی کارگران، درباره تقسیم کار، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند کارائی بعنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد (کاظمی،۱۳۹۰). در همان سال سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD[9] تعریف کامل‏تری از بهره‏وری بدین شرح ارائه داده است بدین صورت که بهره­وری خارج قسمت بازده به کار از عوامل تولید است.در واقع بهره‏وری ایمان راسخ به پیشرفت انسان‏ها است. بدین ترتیب با بررسی تعاریف نهایتا هدف از بهبود بهره‏وری عبارت است از نگرش و رفتاری مناسب برای استفاده بهینه مطلوب از مجموعه قابلیت‏ها و توانایی‏ها، فرصت‏ها، سرمایه­ها، منابع و نیرو‏ها که همراه با فعالیت‏های فردی و جمعی است که به سود افراد اجتماع خواهد بود (ابطحی،۱۳۸۰). در واقع بهره­وری اشتیاق به تولید را بیان می­ کند. از اوایل قرن بیستم این واژه مفهوم دقیق­تری به عنوان رابطه بازده و عوامل و وسایل بکاررفته برای تولید آن بازده را به دست آورد (خیابانچیان،۱۳۸۳).
عکس مرتبط با اقتصاد
سازمان‏ها، بخش اساسی تشکیل دهنده جوامع امروزین تلقی می‏شوند. انواع تولیدات مورد نیاز جامعه را سازمان‏های گوناگون فراهم می‏کنند. سازمان‏های آموزشی به عنوان اساسی ترین سازمان‏ها مطرح می‏باشند که مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه را برعهده دارند و نیز به عنوان تامین کننده‏ی منابع انسانی سایر سازمان‏ها، از اهمیت ویژه‏ای برخوردارند. در این میان آموزش و پرورش به عنوان اولین ومهم‏ترین نماد اجتماعی، در توسعه و پیشرفت و دوام فرهنگ ملی موثر است، از آنجایی که آموزش و پرورش هر کشور دارای سرمایه عظیم انسانی است بنابر‏این نحوه فعالیتش نشان دهنده میزان رشد و ترقی آن کشور است. بهره‏وری در آموزش و پرورش از دو جنبه اهمیت دارد یکی بهره‏وری در نظام وزارت آموزش و پرورش کشور (بهره‏وری درونی) و دیگری نقش موثر آموزش وپرورش بر افزایش بهره‏وری سایر سازمان‏ها و بخش‏های کشور که در نتیجه بهره‏وری ملی در درازمدت حاصل می‏شود (پورآمن،۱۳۷۳). در این راستا مدارس به عنوان رکن اصلی آموزش و پرورش رسمی، سعی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارند. جامعه شناسان، در بررسی سازمان‏ها به طور عام و مدارس به طور خاص، تاکید بر مفهوم نظام اجتماعی دارند. کارکردگرایان،در تحلیل نظام اجتماعی، کارکردهای ضروری و حیاتی را مورد بررسی قرار داده و لازمه‏ی حیات نظام اجتماعی را، تحقق کارکردهای ضروری می‏دانند (دفت،۱۳۸۰). در این میان پارسونز[۱۰]معتقد است که لازمه ادامه بقای مدارس، تحقق کارکردهای چهارگانه‏ای است که معرف بهره‏وری نیروی انسانی معلمان مدارس نیز می‏باشند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
لازمه تحلیل کارکردی نظام اجتماعی مدارس از نظر پارسونز، توجه به میزان و چگونگی کارکردهای چهارگانه پارسونز است که عبارتند از: الف) انطباق ب) کسب هدف ج) یگانگی و د) حفظ الگوها.
با توجه به مطالب ارائه شده فوق هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی بهره­وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان می‏باشد.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

از بدو خلقت تا کنون بشر همواره درصدد بوده است که (با توجه به محدودیتهای خاص زمان و مکان خود) از منابع در دسترس حداکثر استفاده را نماید.از هزاران سال پیش که نخستین تمدن‏ها در بین‏النهرین شکل گرفت تا قرن هجدهم میلادی که ریاضیات به کمک بشر یافت و امروزه که ربات‏های هوشمند جای انسان را در کارهای سخت و خشن گرفته‏اند، همواره تلاش بر این بوده است تا حداکثر بهره‏وری از منابع حاصل شود (وردی زاده،۱۳۸۹).تاکید بر بهره‏وری یک ضرورت ملی است، چرا که در سایه افزایش بهره‏وری افزایش بازده کار و استفاده مطلوب از امکانات موجود، توسعه، خود اتکایی، استقلال اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم خواهد شد و در چنین جامعه‏ای افراد از تنگناها و مشکلات اقتصادی، سیاسی، رهایی یافته و در بازارهای جهانی حضور چشم‏گیر پیدا خواهند کرد (میلانی فر،۱۳۸۶). همچنین تمام جوامع بر این باورند که تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهره‏وری ممکن نیست (اسحاق،۲۰۰۲) و از آنجا که در میان عوامل تولید، عامل نیروی انسانی بر خلاف سایر منابع سازمانی به عنوان ذی‏شعور و هماهنگ کننده سایر عوامل شناخته می‏شود (خلیلیان،۱۳۹۲) و همچنین مهم‏ترین اهرم اصلی در کاهش و افزایش بهره‏وری سازمان می‏باشد لذا از جایگاه ویژه‏ای برخوردار بوده و باید توجه خاصی به آن مبذول داشت (انصاری،۱۳۸۷).
توجه به موضوع بهره‏وری در آموزش و پرورش نیز، خود نیازمند اختصاص توجه و وقت لازم به مهم‎‏ترین و موثرترین عوامل انسانی آن یعنی، معلمان و دبیران است. برای بهبود بهره‏وری آموزش و پرورش و بهره‏وری ملی فراهم آوردن زمینه‏های بهبود و توسعه بهره‏وری آنها گامی موثر خواهد بود. در این میان نقش دبیران تربیت‏بدنی در امر تعلیم و تربیت، رشد و شکوفایی تمام ابعاد انسانی و تحقق هدف‏های نظام آموزشی با اهمیت است.تربیت بدنی و ورزش سازوکاری قوی برای تسهیل فعالیت‏ها، روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. همچنین افراد جامعه را تلاشگر، مسئولیت پذیر، مشارکت جو وباثبات می‏سازد. این کارکردها بر تولید ناخالص ملی تاثیر می‏گذارد و در بهره‏وری ملی نقش به سزایی دارد.از این رو باید زمینه‏ای را برای ارتقا بهره‏وری دبیران تربیت‏بدنی فراهم آورد چرا که ترویج فرهنگ تربیت‏بدنی و ورزش در سطح جامعه باید اصولی و بنیادی باشد و بهترین زمان آن سنین کودکی و نوجوانی است که شخصیت و خلق و خو وبه عبارتی دیگر زیر ساخت‏های فکری افراد شکل می‏گیرد.بنابراین عملکرد معلمان به عنوان عاملی که اثری مستقیم بر محتوای فکری، ذهنی و شخصیتی آنها دارد، با اهمیت است (خیابانچیان،۱۳۸۳).

 

اهداف تحقیق

 

هدف کلی

بررسی جامعه شناختی بهره‏وری معلمان تربیت بدنی شهر کرمان

 

اهداف اختصاصی

 

 

توصیف میزان بهره‏وری و مولفه‏های آن در معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان

رتبه بندی مولفه‏های چهارگانه پارسونز(انطباق، یگانگی، کسب هدف، حفظ الگوها) در بهره‏وری معلمان تربیت بدنی شهر کرمان

مولفه‏ی انطباق (نوآوری) بر بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان موثر می‏باشد

مولفه‏ی کسب هدف (تعهد سازمانی) بر بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان موثر می‏باشد

مولفه‏ی یگانگی (رضایت شغلی) بر بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان موثر می‏باشد
پیش بینی رضایت شغلی زنان شاغل در مشاغل خدماتی غیر دولتی مشهد

 

مولفه‏ی حفظ الگوها (سلامت سازمانی) بر بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان موثر می‏باشد

مقایسه بهره‏وری و مولفه های چهارگانه پارسونز در بین معلمان تربیت‏بدنی زن و مرد شهر کرمان

مقایسه بهره‏وری و مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بین معلمان سه مقطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم) شهر کرمان

فرضیه های تحقیق

 

 

مولفه انطباق (نوآوری) به عنوان یکی از مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان بیش از حد متوسط تاثیر گذار می‌‏باشد.

مولفه کسب هدف (تعهد سازمانی) به عنوان یکی از مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان بیش از حد متوسط تاثیر گذار می‌‏باشد.

مولفه یگانگی (رضایت شغلی) به عنوان یکی از مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان بیش از حد متوسط تاثیر گذار می‌‏باشد.

مولفه حفظ الگوها (سلامت سازمانی) به عنوان یکی از مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی شهر کرمان بیش از حد متوسط تاثیر گذار می‌‏باشد.

بین بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی زن و مرد شهر کرمان تفاوت وجود دارد.

بین تاثیر مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان زن و مرد تربیت‏بدنی شهر کرمان تفاوت وجود دارد.

بین میزان بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی سه مقطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم) تفاوت وجود دارد.

بین تاثیر مولفه‏های چهارگانه پارسونز در بهره‏وری معلمان تربیت‏بدنی مقاطع مختلف تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم) شهر کرمان تفاوت وجود دارد.

پیش‏فرض‏های تحقیق

 

 

آزمودنی‏ها به دقت به سوالات پاسخ داده­اند.

آزمودنی‏ها با صداقت کامل پرسشنامه را تکمیل نموده اند.

سوالات پرسشنامه برای پاسخ دهندگان روشن و بدون ابهام بوده.

آزمودنی‏ها درک مشابهی از سوالات دارند و به خوبی هدف آن را درک نموده ­اند.

آزمودنی‏ها در امتیازگذاری سوالات با توجه به وضعیت موجود تصمیم گرفته اند نه وضعیت مطلوب.

محدودیت‏ها و حدود تحقیق

 

حدود تحقیق:

 

 

در حالی که ره‏های متفاوتی برای سنجش بهره‏وری نیروهای انسانی سازمان‏ها موجود می‏باشد اما محقق از نظریه کارکردهای چهارگانه پارسونز (AGIL)استفاده کرده است.

جامعه مورد مطالعه در این تحقیق، معلمان تربیت بدنی شاغل در مدارس شهر کرمان هستند.

محدودیت‏هایی که در اختیار محقق نبوده:

 

 

اگر چه در تحقیق حاضر نام افراد در پرسشنامه ها ذکر نگردید اما ممکن است پاره­ای ملاحظات اداری و سازمانی در پاسخگویی افراد تاثیر بگذارد.

میزان تمایل مشارکت معلمان در تحقیق از کنترل محقق خارج بوده است.

متغیر‏ها و چارچوب نظری تحقیق

متغیر ملاک تحقیق مولفه­های جمعیت شناختی شامل جنسیت، سن، سابقه کار، تحصیلات و مقطع تدریس است و متغیر پیش‏بین میزان بهره­وری است در حقیقت این تحقیق تاثیر، توصیف، مقایسه و رتبه بندی چهار مولفه نظریه کارکردگرایی پارسونز را که عبارتند از: انطباق (نوآوری)، کسب هدف (تعهد­سازمانی)، یگانگی (رضاین شغلی) و حفظ الگوها (سلامت­سازمانی) را بر بهره­وری با بهره گرفتن از مولفه­های جمعیت شناختی می سنجد.

 

تعریف واژه­ های تحقیق:

الف) تعریف نظری

 

 

بهره­وری[۱۱]

به حداکثر رساندن استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی و سایر عوامل به شیوه­ علمی است که منجر به کاهش هزینه­ها،گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد جامعه می شود (طاهری،۱۳۸۳).
درجه و شدت استفاده موثر از هر یک از عوامل است و هر فرد می ­تواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل به انجام رساند (ابطحی،۱۳۷۹).
استفاده مطلوب، موثر و بهینه از مجموعه امکانات، ظرفیت­ها، سرمایه ها، منابع و فرصت­ها است (دری نجف آبادی،۱۳۷۴).
استفاده موثر و بهینه از زمان و ارزش حاصل از سرمایه، عمر، فکر، اندیشه، توان­ها و استعدادها در یک واحد زمان و استفاده مطلوب از تمام لحظات است (دری نجف آبادی،۱۳۷۴).

 

 

انطباق[۱۲]

مجموعه کنش­هایی است که روابط میان سیستم اجتماعی و محیط بیرونی آن را تامین می‏کند. محیط بیرونی یک سیستم اجتماعی، یک یا چند سیستم دیگر است.
اخد منبع مورد نیاز سیستم از سیستم‏های دیگر و در عوض عرضه فرآورده ­های تولیدی سیستم اجتماعی به آن سیستم است.
سیستم را با محیط، مقتضیات، تنگناها و محدودیت‏های آن یا محیط را با نیازهای سیستم سازگار می‏کند (قلی پور،۱۳۸۳).
این کارکرد پاسخ به ضرورتی است که به موجب آن نظام کنش برای ادامه بقایش منابع لازم را از محیطش می‏گیرد (روشه،۱۳۹۱).

 

 

کسب هدف[۱۳]

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:07:00 ب.ظ ]