شکل۳- ۴ مقایسه مدل LDFR و DFR 98
شکل۳- ۵ مدل تعیین ارزش مسافران در صنعت حمل و نقل ۱۰۳
شکل۳- ۶ مدل نهایی تعیین ارزش مسافران ۱۰۴
شکل۴- ۱ مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده های Iris 108
شکل۴- ۲ مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده های Wine 109
شکل۴- ۳ مقایسه روند همگرایی به پاسخ بهینه در داده هایCMC 110
شکل۴- ۴ چارچوب تعیین ارزش مسافران ۱۱۱
شکل۴- ۵ مقایسه خطای SSE مدل RFM و DFR 113
شکل۴- ۶ مقایسه خطای SSE مدل LRFM و LDFR 114
شکل۴- ۷ تعداد بهینه خوشه ها ۱۱۵
شکل۴- ۸ زنجیره مارکوف ۱۱۶
شکل۴- ۹ محاسبه نرخ ناسازگاری ماتریس مقایسات زوجی تلفیقی ۱۱۸
فهرست جداول
جدول۱- ۱ چارچوب کلی پایاننامه ۶
جدول۲- ۱ تعاریف مدیریت ارتباط با مشتری ۱۳
جدول۲- ۲ مزایای مدیریت ارتباط با مشتری ۱۵
جدول۲- ۳ استراتژی های قیمت گذاری بلیت ۱۹
جدول۲- ۴ شرکتهای AinA 22
جدول۲- ۵ عوامل تأثیرگذار بر استفاده از کانال خرید ۲۶
جدول۲- ۶ عوامل مؤثر بر وفاداری ۳۶
جدول۲- ۷ تعاریف ارزش مشتریان ۳۹
جدول۲- ۸ معرفی مدل های RFM توسعهیافته در سالیان اخیر ۴۹
جدول۲- ۹ متغیرهای مدل FPDN 51
جدول۲- ۱۰ مقادیر مختلف D در مدل FPDN 51
جدول۲- ۱۱ متغیرهای مدل FMCN 52
جدول۲- ۱۲ مقادیر شاخص تصادفی به ازای مقادیر مختلف n 81
جدول۲- ۱۳ عوامل تأثیرگذار بر رضایت مسافران ۸۳
جدول۲- ۱۴ ارزش مشتریان و مدل های آن ۸۴
جدول۲- ۱۵ تکنیک های خوشه بندی ۸۶
جدول۳- ۱ متغیرهای مدل LDFR 92
جدول۳- ۲ انواع کلاسهای پرواز ۹۵
جدول۴- ۱ نتایج خوشهبندی مجموعه داده IRIS 107
جدول۴- ۲ نتایج خوشهبندی مجموعه داده Wine 108
جدول۴- ۳ نتایج خوشهبندی مجموعه داده CMC 109
جدول۴- ۴ شمای پایگاهداده اولیه ۱۱۲
جدول۴- ۵ روش محاسبه متغیرهای مدل LDFR 112
جدول۴- ۶ شمای پایگاهداده نهایی ۱۱۳
جدول۴- ۷ خوشه های تشکیل شده ۱۱۵
جدول۴- ۸ ماتریس گذار ۱۱۶
جدول۴- ۹ ماتریس تلفیقی و وزن متغیرها ۱۱۷
جدول۴- ۱۰ ارزش هر خوشه ۱۱۸
جدول۴- ۱۱ ضرایب همبستگی متغیرها ۱۱۸
جدول۴- ۱۲ اولویتبندی خوشه ها ۱۱۹
جدول۴- ۱۳ الگوی خوشه ها ۱۲۰
جدول۴- ۱۴ استراتژی های بازاریابی در هر خوشه ۱۲۰
فصل ۱:کلیات تحقیق
مقدمه
هدف از این فصل تشریح کلیات تحقیق میباشد. در این فصل، مسئله اصلی تحقیق بیانشده و بهطور مختصر شرح داده خواهد شد. مختصری از اهمیت و ضرورت و اهداف اصلی و فرعی موضوع نیز بیان خواهد شد. همچنین سؤالات تحقیق مطرح گردیده و مختصری از روش تحقیق شرح داده خواهد شد.
تعریف مسئله
حملونقل بهعنوان بخش یا نظام بنیادین در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور محسوب میشود و به همین جهت دستیابی به نظامی قوی، مستحکم، هماهنگ و کارآمد در حملونقل و ارتباطات، از ضرورتهای اساسی کشور است و بدین لحاظ این صنعت در زمره امور زیربنایی اقتصاد کشور محسوب میشود. نقش و اهمیت حملونقل با توسعه اقتصادی کشور افزایش مییابد. حملونقل گاه نقش خود را از طریق سیر و سیاحت و توریسم ایفا می کند؛ زیرا افراد باانگیزههای گوناگون (تجارت، تحصیل، درمان، روابط سیاسی، زیارت، روابط اداری و فرهنگی و …) به مکانهای دیگر سفر کرده و به فعالیت میپردازند؛ بنابراین توسعه کمی و کیفی حملونقل از طریق سرمایهگذاری بیشتر و بهکارگیری روشهایی در جهت دستیابی به سیستمی هماهنگ، سریع، مطمئن و قابلانعطاف که بتواند نیازهای مسافران را بهخوبی مرتفع سازد ضروری به نظر میرسد.
عکس مرتبط با اقتصاد
علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حملونقل می تواند بر بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تکتک افراد را فراهم آورد، آثار اجتماعی- فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را نباید ازنظر دور داشت.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ارتباط عمیق حملونقل با زندگی شهروندان ازنقطهنظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و نقش اساسی آن در ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی است که حملونقل می تواند داشته باشد. ازاینرو، بهمنظور ارتقاء سطح زندگی و کیفیت زندگی اجتماعی، ضروری است که به توسعه حملونقل مسافران، توجه خاص مبذول گردد و از این طریق به تقاضای جامعه برای فعالیتهای اجتماعی پاسخ مساعد داده شود.
با توجه به افزایش شرکتهای ارائهدهنده خدمات مسافرتی و قوانین موجود در جهت حمـایت از مسافران، اندازه گیری رضایت مشتری در حال تبدیل شدن به یک استراتژی مهم برای شرکتهاست؛ تا از این طریق به مزایای رقابتی دست یابند. مشتـریان مهمترین دارایی هر سازمان بهحساب میآیند و نمیتوان آینده درخشانی برای یک سازمان بدون مشتریان راضی و وفادار در نظر گرفت. به همین دلیل در سالهای اخیر، روند اصلاحات در زمینه حملونقل در اکثر کشورها آغاز گردیده است. هدف اصلی از این اصلاحات تغییر تدریجی روند ارائه خدمات به سمت مشتری مداری است. این اصلاحات سبب شده است که شرکتها در تلاش برای ارائه خدمات شخصیسازی شده برای مسافران باشند تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی را راضی نگهداشته و مشتریان جدیدی را جذب نمایند. اصـلیترین گـام برای شخصیسازی کردن خدمات، شناسایی دستههای مختلف مسافران با توجه به ارزش آن ها است. شرکتهای ارائهدهنده خدمات مسافرتی مانند سایر شرکتها میتوانند از ارزش چرخه عمر مشتری بهعنوان ابزاری در جهت رسیدن به هدفهای موردنظر خود در زمینه ارتباط با مسافران استفاده کنند.
در محیط الکترونیکی فعلی، رقابت به حدی شدید و تنگاتنگ است که نارضایتی مشتری می تواند تأثیری غیرقابل جبران بر آینده شرکت داشته باشد. در این محیط الکترونیکی، مشتریان با بررسی عوامل مختلف، شرکتی را برای خرید خدمات موردنظر انتخاب مینمایند که نیازهای آن ها را بهتر و بیشتر برطرف نماید؛ ازاینرو شرکتها دائماً در حال تبلیغ برای جذب مشتریان جدید هستند تا از این طریق بتوانند از سرویسهایی ارائهشده نهایت سود را داشته باشند. شرکتی که نتواند خدمات مناسب ارائه و مورد نیاز مسافران را ارائه نماید نهتنها قادر به جذب مشتری جدید نیست بلکه مشتریان فعلی خود را نیز از دست خواهد داد. سؤالی که در اینجا مطرح می شود اینست که چرا شرکتها نمیتوانند مانع از رویگردانی مشتریانشان شوند؟ ازآنجاکه امروزه اکثر مسافران چندین روز پیش از موعد سفر اقدام به خرید بلیت(عمدتاً الکترونیکی) مینمایند، لذا نمیتوان عامل این رویگردانی را تکمیل ظرفیت سرویسهای یک شرکت بیان نمود. اصلیترین عوامل در رویگردانی مسافران “خدمات یکسان شرکتها” و “عدم شناخت مشتری” است. یکی از راه حلهای مناسب برای حل این مسئله، ارائه خدمات متفاوت با توجه به نیاز و ارزش مشتریان است. میتوان با تعیین ارزش مسافران و دستهبندی آن ها بر اساس ارزششان، خدمات شخصیسازی شده به هر دسته ارائه نمود تا از این طریق نظر مسافران جلب شده و مانع از رویگردانی آن ها شود. تعیین ارزش مسافران و سپس دستهبندی آن ها بر اساس عوامل مؤثر در صنعت حملونقل، می تواند کمک بزرگی به اتخاذ استراتژی های مناسب برای هر دسته باشد. لذا میتوان بهطور خلاصه بیان داشت که، هدف از این پژوهش، ارائه مدلی مناسب در تعیین ارزش مسافران الکترونیکی صنعت حملونقل است تا از طریق آن بتوان مسافران موردنظر را دستهبندی نموده و با ارائه خدمات مناسب به هر دسته مانع از رویگردانی آن ها شد.
منظور از مسافران الکترونیکی، آن دسته از مسافرانی هستند که از طریق روشهای الکترونیکی نظیر مراجعه به وبسایت شرکت اقدام به خرید بلیت نموده اند، میباشد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
اهمیت تحقیق
افزایش تمایل به سفر از یکسو و افزایش شرکتهای ارائهدهنده خدمات سفر از سوی دیگر سبب به وجود آمدن یک بازار رقابتی شدید در صنعت حملونقل شده است. در چنین شرایطی، توجه به نیاز بازار از پیشنیازهای موفقیت بوده و سودآوری شرکت را تضمین می کند. درک انتظارات و توقعات مسافران مستلزم برقراری یک ارتباط مناسب و کارآمد با آن ها میباشد. اختلاف مابین انتظارات مسافر و عملکرد واقعی خدمات ارائهشده، موجبات نارضایتی مسافر را فراهم کرده و موجب رویگردانی وی خواهد شد. ازآنجاکه مسافر، یک جریان درآمدی بوده که می تواند در سالیان متمادی سودآوری بدنبال داشته باشد، لذا رویگردانی وی می تواند خسارات جبرانناپذیری بر آینده شرکت داشته باشد. راهکار جلوگیری از رویگردانی مسافران، جلب رضایت آنهاست. رضایت مشتریان، عکسالعملهای آتی آنان را در قبال سازمان تحت تأثیر قرار خواهد داد. مشتریان راضی، از خرید خود لذت برده و به احتمال زیادی به رابطه خود با شرکت ادامه خواهند داد. یکی از راه حلهای مناسب برای جلب رضایت مسافران، ارائه خدمات متفاوت به مسافران با توجه به انتظارات آن ها است. میتوان با خوشهبندی مسافران به دستههای مختلف، خدمات شخصیسازی شده به هر دسته ارائه نمود تا از این طریق نظر مسافران جلب شده و مانع از رویگردانی آن ها شود. سؤال قابلطرح آنست که “آیا انتظارات همه مسافران بایستی بهطور کامل برآورده شود؟”. جواب این سؤال منفی است. در اکثر سازمانهای ارائهدهنده خدمات سفر، همواره محدودیت منابع یکی مشکلات عمده در برنامه ریزی آینده سازمان به شمار میرود. با توجه به محدودیت منابع و متنوع بودن مقدار سود حاصل از مشتریان، روشی که منطقی به نظر میرسد، صرف منابع بیشتر برای مشتریان سودآورتر است؛ بنابراین فرایند خوشهبندی بایستی بر مبنای ارزش مسافران صورت پذیرد. لذا میتوان ضرورت اصلی این تحقیق را کمک به شرکتهای ارائهدهنده خدمات سفر، در جهت افزایش سودآوری از طریق حفظ مشتریان باارزش دانست.
اهداف اساسی تحقیق
اهداف اساسی این تحقیق در قالب ۳ هدف تعیین شده اند:
هدف کلی: دستهبندی و شناسایی مسـافران بالقوه و مستعد شرکـتهای ارائهدهنده خدمات سفر، از طریق تعیین ارزش آن ها، در جهـت ارائه خدمـات شخصیسازی شده به آن ها و افزایش درآمد و بهبود استفاده از منابع شرکت در امور آینده.
هدف کاربردی: از دید کاربردی، با تعیین ارزش مسافران، مسافران بالقوه و وفادار و همچنین مسافران غیر وفادار به شرکـت شناسایـی میشوند. با شناسـایی دستههای مختلف مسافران، شرکت مـیتواند بهطور سازمانیافته و برنامهریزیشده از منابع درونی خود در جهت حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید اقدام نماید.
هدف علمی: از دید علمی، هدف ارائه مدلی نوین در تعیین ارزش مسافران صنعت حملونقل میباشد؛ چراکه با توجه به ویژگیهای خاص صنعت حملونقل، استفاده از مدلهای موجود مناسب به نظر نمیرسند.
سؤالات تحقیق
سؤال اول: آیا مدل تعیین ارزش مسافران الکترونیکی، با توجه به ویژگیهای خاص صنعت حملونقل، یک مدل متمایز خواهد بود؟
سؤال دوم: چه معیارها و یا عواملی در اندازه گیری ارزش مسافران الکترونیکی مطرح است؟
سؤال سوم: چگونه میتوان با توجه به معیارهای مطرح در اندازه گیری ارزش مسافران الکترونیکی، اقدام به دستهبندی مناسب آن ها نمود؟
سؤال چهارم: آیا تعیین ارزش مسافران و دستهبندی آن ها موجب بهبود وضعیت کسبوکار شرکت خواهد شد؟
قلمرو تحقیق
جهت دستیابی به اهداف تحقیق، از یکسو داده های شرکتهای هوایی ماهان و ساوتوست بصورت جداگانه جمعآوری شده و مدل تعیین شده در تحقیق، بر روی آنها امتحان شده است. از سوی دیگر، نظرات خبرگان و مدیران شرکتهای حملونقل هوایی نیز جمعآوری شده تا مدل ارائه شده از دقت مناسبی برخوردار باشد. بازه زمانی داده ها سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ است.
روش تحقیق و مراحل انجام آن
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:52:00 ق.ظ ]