با همگانی شدن سیستم­های کامپیوتری و بکارگیری آنها در عرصه حاضر ، پردازش اطلاعات و استخراج نتایج مورد نیاز با سرعت بسیار بالا انجام می­ شود. گردآوری و وارد کردن داده ­ها به کامپیوتر، پردازش و نمایش نتایج با سرعت و دقت زیاد و توسط ماشین انجام می­شوند. در حالی که مراحل گردآوری اطلاعات و وارد کردن داده ­ها به کامپیوتر که اصلی­ترین مراحل هستند، هنوز هم به نیروی انسانی متکی بوده و دقت و سرعت کاربر، عاملی تعیین­کننده است. در واقع از دیدگاه بهره­وری کل سیستم، مراحل گردآوری اطلاعات و وارد کردن داده ­ها به کامپیوتر، گلوگاه سیستم خواهند بود، چرا که کاربر هیچگاه نخواهد توانست همگام با سرعت کامپیوتر، داده ­ها را گردآوری و وارد سیستم نماید و درصد بالای خطای در این مرحله عملا درصد خطای موجود در خروجی مجموعه را افزایش می­دهد.
جدول ۲-۱ – عیوب گردآوری اطلاعات به صورت دستی(امینی ، ۱۳۸۹)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عیوب گردآوری اطلاعات به صورت دستی
امنیت کم در نگهداری اطلاعات نیاز به فضا برای ایجاد بایگانی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

دقت کم و عدم اعتماد به اطلاعات جمع شده

 

 

 

امنیت کم در جلوگیری از مخدوش شدن اطلاعات

 

 

نیاز به نیروی انسانی متعدد

 

 

زمان بر بودن دسترسی به اطلاعات

 

 

 

ناتوانی در استفاده موازی از اطلاعات

 

 

هزینه­ های فراوان جهت ثبت و نگهداری

 

 

کندی در پردازش اطلاعات

 

 

 

تکراری شدن اطلاعات بسیاری از پرسشنامه ­ها

 

 

هزینه­ های فراوان جهت کوچکترین تغییرات در فرم­ها و پرسشنامه ­ها

 

 

ناتوانی در جمع­بندی و نتیجه ­گیری

 

 

 

 

 

حذف روش­های دستی گردآوری اطلاعات

 

 

 

 

بنابراین ضرورت جایگزینی ماشین به جای انسان در این مراحل نیز اجتناب­ناپذیر است. وظیفه این جایگزینی را تکنولوژی شناسایی خودکار بر عهده دارند. شناسایی خودکار با جایگزین کردن تکنولوژی پیشرفته ماشین به جای انسان، عمل تشخیص داده ­ها، گردآوری آنها و ورود به کامپیوتر را از اختیار کاربر خارج ساخته و خود عهده دار این وظیفه خطیر می­ شود. این جایگزینی سبب رفع گلوگاه­های سیستم و افزایش شدید بهره­وری کل مجموعه خواهد شد.
در واقع سیستم شناسایی[۱۵]به سیستمی اطلاق میشود که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها و امثال آن باشد و به مجموعه ­ای از فناوری­ها که از آنان برای شناسایی اشیا، انسان و حیوانات توسط ماشین استفاده می­گردد شناسایی خودکار[۱۶] گفته می­ شود.(,۲۰۰۵ Charlie& et al).
به طور کلی شناسایی خودکار و گردآوری داده ­ها، روشی است که طی آن تجهیزات، خواه سخت­افزاری ویا نرم­افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ­ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. هدف اکثر سیستم­های شناسایی خودکار، افزایش کارایی، کاهش خطای ورود اطلاعات و مانند این­ها است که تاکنون نیز فناوری­های مختلفی مانند سامانه­های بارکد، سیستم اثر انگشت، سیستم شناسایی با بهره گرفتن از قرنیه چشم، صدا، تشخیص کاراکترهای نوری، خواننده نشانگر نوری، سیستم تشخیص با بهره گرفتن از فرکانس رادیویی و مانند اینها به منظور شناسایی خودکار طراحی و پیاده­سازی شده است که همگی نمونه­هایی از سیستم­های شناسایی هستند(روهینا ، ۱۳۷۸).
۲-۳-۱- سیستم­های شناسایی مبتنی بر RFID
بهره­ گیری از امواج رادیویی بعد دیگری از شناسایی خودکار است. اساس این ایده بر ارسال سیگنال به شی و دریافت بازتاب توسط گیرنده استوار است. در این روش، امواج رادیویی در مسیر عبور شی ارسال می­گردد. گیرنده بسیار کوچکی متشکل از یک میکروچیپ و ارسال­کننده علائم که به شی متصل شده (تگ)، این علائم را دریافت و سپس کد موجود در حافظه خود را به فرستنده اصلی (داده­خوان) ارسال می­دارد. با دریافت توسط فرستنده اصلی، عمل شناسایی صورت می­گیرد.
برخلاف تصور اکثریت مردم که تصور می­ کنند فناوری RFID یک فناوری جدید و نو است، باید اذعان داشت که سابقه RFID از دهه ۱۹۳۰ قابل پیگیری است. به عبارتی، RFID یا فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی یکی از قدیمی­ترین و پرکاربردترین تکنولوژی­ها بوده و با بهره گرفتن از پیشرفت­های نوین ایجاد شده خود را تبدیل به سیستمی بی­رقیب نموده است. RFID داده ­ها را توسط ابزارهای ویژه خود، به صورت خودکار استخراج و با بهره گرفتن از ابزار مناسب انتقال داده، در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار ما قرار می­دهد. اکنون فناوری RFID با کاربردهای متنوعی که به دنیای کنونی ارائه نموده است، در زمینه ­های مختلف به کار گرفته می­ شود(Gao,2009).
۲-۴-مقایسه سیستم­های شناسایی مبتنی بر بارکد و سیستم­های شناسایی مبتنی بر RFID
بارکد یکی از سریع­ترین و دقیق­ترین روش­های ورود اطلاعات به سیستم است . آمار نشان داده است که در ورود اطلاعات با بهره گرفتن از صفحه کلید توسط انسان در بهترین حالت با ورود ۳۰۰ کاراکتر تقریبا یک کاراکتر نادرست وارد سیستم می­گردد. تمامی این خصوصیات باعث می­گردد که کارایی بارکد در زمینه ­های مختلف افزایش یابد (,۲۰۰۹ Karygiannis&et al).
یکی از مهمترین ویژگی­های سیستم­های مبتنی بر بارکد این است که دستگاه­های خواننده بارکدها در صورتی عمل می­ کنند که برچسب در مسیر خط مستقیم دید[۱۷] آنها قرار گیرد، در حالی که در سیستم­های شناسایی مبتنی بر فناوری RFID، برای خوانده­شدن تگ نیازی به قرار گرفتن در مسیر دید قرائتگر وجود ندارد. به دلیل ماهیت امواج الکترومغناطیسی، تگها حتی در فواصل چندین متری از قرائتگر نیز شناسایی می­شوند. تگهای RFIDمی­توانند از فاصله بسیار دورتری نسبت به بارکد خوانده شوند.
در مقابل بارکدها، برچسب های RFIDمی­توانند محاسبات تراشه­ای را ارئه نمایند بنابراین از پروتکل­های نهایی برای تثبیت و تصدیق پشتیبانی می­ کنند و برای حریم خصوصی مناسب است ( Langheinrich, 2009). یکی دیگر از مزیت­های سیستم­های RFID نسبت به بارکد آن است که امکان شناسایی چندین تگ به طور هم زمان وجود دارد در صورتی که دستگاه­های بارکد خوان این مزیت را ندارند. خواندن اطلاعات از طریق امواج رادیویی، با سرعت بسیار بالاتری نسبت به سیستم­های شناسایی میتنی بر بارکد صورت می­گیرد . به عبارتی خواندن اطلاعات از بارکد بسیار زمانبرتر است.
از طرف دیگر، از آن جایی که بایستی بارکد برای خوانده شدن در مسیر دید مستقیم دستگاه بارکدخوان قرار گیرد، باید حتما برچسب­های بارکد بر روی سطح خارجی کالا نصب شود. در نتیجه خیلی سریع آسیب­دیده و غیر قابل استفاده می­ شود. در حالی که می توان برچسب­های RFID، را در داخل پوشش پلاستیکی قرار داد و حتی می­توان آنها را در داخل محصول فرو کرده که این خود، دوام آنها و امکان استفاده مجدد از آنها را فراهم سازد. تگ­هایی که بر روی بدنه خودرو نصب می­شوند نیز می­توانند توسط پوشش پلاستیکی محافظت شوند. بنابراین تگ­ها کمتر در معرض دید و آسیب­دیدگی قرار دارند.
بارکدها قابل پاک شدن واز بین رفتن هستند. درحالی که از تگهای RFID ، می­توان درمحیط­های خشن و مکان­هایی که شرایط آب وهوایی نامساعد دارند، استفاده نمود وکارآیی آن بسیار بیشتر از بارکد است. یکی دیگر از مهمترین تفاوت­های سیستم­های شناسایی مبتنی بربارکد نسبت به سیستم­های شناسایی از طریق امواج رادیویی، دینامیک بودن اطلاعات در سیستم های شناسایی از طریق امواج رادیویی است. بارکدها برچسب­هایی فقط خواندنی هستند و اطلاعات آن­ها قابل تغییر است. درحالی که RFID، توانایی خوانده شدن ونوشته شدن مجدد را دارند. قرائت­گرهای RFID، قادرند با تگ­ها ارتباط برقرار کنند وتا جایی که طراحی برچسب اجازه می­دهد، اطلاعات آن را تغییر دهند. بنابراین توسط بارکد تنها می­توان یک کالا را ردگیری نمود. اما بااستفاده از شناسایی از طریق امواج رادیویی، می­توان عملیاتی چون ثبت وقایع، پارامترها واندازه گیری­ها را نیز اجرا کرد.
همچنین تعداد بایت­های موجود برای ذخیره­سازی اطلاعات در تگ­های RFID، بسیار بیشتر از بارکد است. بنابراین به طور مثال می­توان در یک تگ RFID خودرو، اطلاعات فراوانی از جمله: شماره شناسایی خودرو، نام راننده، شماره پلاک، تاریخ و زمان ورود/خروج وبسیاری اطلاعات دیگر را ذخیره نمود.
شایان ذکر است تگهای RFID، گران­تر از بارکد هستند و طبیعتأ پیاده­سازی سیستم­های شناسایی مبتنی بر فناوری شناسایی از امواج رادیویی، پرهزینه از سایر سیستم­های شناسایی است. همچنین امنیت اطلاعات موجود در روی RFID، کمتر از بارکد است. زیرا دستگاه­های قرائت­گر مختلف از فواصل اطلاعات را از تگ­ها دریافت یا به آن­ها ارسال کنند و در صورتی که از مکانیسم­های امنیتی و رمزگذاری استفاده نشود، امکان دسترسی به اطلاعات وجود خواهد داشت(امینی،۱۳۸۹).
۲-۵-اجزای اصلی سیستم­های مبتنی بر RFID و نحوه عملکرد آن:
اجزای تشکیل­دهنده سیستم­های مبتنی بر RFID شامل برچسب یا شناسه [۱۸]، داده خوان [۱۹]، زیرسیستم[۲۰] پردازش داده است.
۲-۵-۱- تگ یا برچسب یا شناسه
برچسب­ها وسیله شناسایی متصل شده به کالا، شی یا فرد هستند که ما می­خواهیم آن را ردیابی کنیم. هر برچسب شامل دو قسمت اصلی تراشه جهت حفظ و تامین حافظه و آنتن جهت ارسال اطلاعات است. برای شناسایی هر شی یا شخص در سیگنال­های رادیوشناسه، نیازمند به نصب یک برچسب بر روی آن می­باشیم. در مرحله نخست زیرلایه از جنس PVC، یا کاغذ و یا موادی نظیر آن در نظر گرفته می­ شود و سپس آنتن از جنس رسانا ( جهت برقراری ارتباط رادیویی با دستگاه­های خواننده) بر روی آن قرار می­گیرد. در مرحله بعد تراشه از جنس نیمه­هادی به آنتن جوش داده می­شوند و دست آخر به وسیله یک لایه محافظتی پوشیده می­ شود که معمولا برای گریز از گزند رطوبت و آسیب­های متداول از لفاف پلاستیکی در ساخت آن استفاده شده است (مدیری، شیرافکن ، ۱۳۸۹).
۲-۵-۱-۱- فرکانس­های تگ
چهار باند فرکانسی اصلی برای برچسب­های RFID وجود دارد:
فرکانس پایین[۲۱]: ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلو هرتز
فرکانس بالا[۲۲]:۵۶/۱۳ مگا هرتز
فرکانس بسیار بالا[۲۳]: ۸۶۰ تا ۹۶۰ مگا هرتز
فرکانس فوق بالا یا میکروویو[۲۴]: ۴۵/۲ گیگا هرتز
*فرکانس پایین: این نوع تگ­ها در فرکانس ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلو هرتز عمل می­ کنند و عموما غیر­فعال بوده ، از میدان نزدیک القا مغناطیسی[۲۵] استفاده می­ کنند( مقدسی ، سبحان منش ، ۱۳۸۸). در این بازه سرعت خواندن اطلاعات قرائت­گر پایین بوده، دارای برد کمی بوده ( در حدود ۳/. متر) و بیشتر برای کاربردهایی مانند ردیابی حیوانات، کنترل دستی و …. استفاده می­ شود ( مدیری ، شیرافکن ، ۱۳۸۹).
تگ­های فرکانس پایین در مواردی مثل آب، چوب، آلومینیوم قابل نفوذ بوده و در کاربردهای عمومی مانند شناسایی حیوانات [۲۶]، امنیت خودروها [۲۷]، سیستم اعلام متجاوز (هشداردهنده) و امور بازرگانی استفاده می­شوند ( مقدسی ، سبحان منش ، ۱۳۸۸).
*فرکانس بالا : بازه فرکانسی بین ۵۵۳/۱۳ تا ۵۶۷/۱۳مگا هرتز است. در این بازه سرعت خواندن اطلاعات برچسب توسط برچسب خوان متوسط بوده و عموما غیرفعال بوده، از القا مغناطیسی برای انتقال اطلاعات استفاده می­ کنند (مدیری ، شیرافکن، ۱۳۸۹). تگ­های فرکانس بالا در مواردی مثل آب، چوب، آلومینیوم به خوبی عمل کرده، نرخ انتقال داده آنها در مقایسه با تگ فرکانس پایین بیشتر و ارزان­تر است. دامنه خواندن این تگها بین ۱ تا ۳۶ اینچ (۱ متر) است. تگ­های فرکانس بالا معمولا در راه­کارهایی مثل قفسه­های هوشمند[۲۸]، کارت­های هوشمند[۲۹]، مدیریت کتابخانه ­ها، بار مسافران و مانند اینها کاربری دارند و همچنین گسترده­ترین کاربری را در جهان هم اکنون دارا هستند (مقدسی ، سبحان منش ، ۱۳۸۸).
*فرکانس بسیار بالا: بازه فرکانسی آن بسته به استانداردهای موجود در هر کشور متفاوت است(مدیری، شیرافکن، ۱۳۸۹) به طور مثال در آمریکا نوع فعال آن معمولا در فرکانس­های ۴۳۳ مگا هرتز و نوع غیرفعال آن در فرکانس­های ۸۶۰ تا ۹۶۰ مگا هرتز عمل می­ کنند. به طور کلی تگ­های غیرفعال فرکانس­های بسیار بالا در موادی مثل فلزات و آب کارایی ندارند. این تگ­ها در فواصل بیشتر از ۳۶ اینچ (۱ متر) به خوبی عمل کرده و تا فاصله حدود ۱۰ متر این کارایی را حفظ می­ کنند(مقدسی، سبحان منش، ۱۳۸۸).
*فرکانس فوق بالا یا میکروویو: از نظر مشخصات، بسیار شبیه به تگ­های فرکانس بسیار بالا بوده، اما دارای نرخ خواندن بالا و نیز قابلیت نفوذپذیری در آب و فلزات هستند. این تگها در مقایسه با سایر تگها از نظر اندازه بسیار کوچکند و در مواردی مثل ردیابی کانتینرهای باری[۳۰]، قطارها، وسایل نقلیه تجاری و راه کارهایی مثل عوارض جاده ای و مانند این ها کاربرد دارند( شریف زاده ، اعتمادی، ۱۳۸۷).
جدول ۲-۲-برخی مشخصات و ویژگی­های فرکانس­های مختلف تگ (شریف زاده ، اعتمادی ، ۱۳۸۷)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:23:00 ق.ظ ]