= قیمت سهم در ابتدای دوره t یا پایان دوره t-1
= منافع حاصل از مالکیت سهام که در دوره t به سهامدار تعلق گرفته است.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
که این منافع به شکل های مختلفی به سهامداران پرداخت می شود که عمده ترین آنها عبارتند از: سود نقدی، افزایش سرمایه از محل اندوخته(سهام جایزه)، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی، تجزیه سهام، تجمیع سهام.
=
: درصد افزایش سرمایه (از محل اندوخته یا آورده نقدی و مطالبات)
:C آورده نقدی به هنگام افزایش سرمایه است
: سود واقعی سال گذشته
بازده بازار(Rm):جهت محاسبه نرخ بازده بازار از شاخص کل قیمت سهام و بازده سهام استفاده می گردد. دلیل انتخاب شاخص کل قیمت و بازده سهام این است که نقص اساسی موجود در شاخص کل قیمت سهام در آن وجود ندارد. زیرا یکی از نارسائی های شاخص کل قیمت سهام آن است که عامل مهم تأثیر گذار بر تغییرات قیمتی یعنی میزان سود تخصیص یافته در مجامع عمومی سالانه شرکت ها را در نظر نمی گیرد و از نمایش روند بازده واقعی اوراق بهادار موجود در سبد شاخص و یا نمایان ساختن علت و ماهیت حرکت های قیمت ناتوان است. طبعاً تعبیر و تفسیر و استنباط صحیح تر شاخص مستلزم معیار دیگری می باشد که بتواند عوامل مؤثر بر روند تغییرات قیمتی سهام در بورس را نمایان سازد (عبداله زاده ، ۱۳۸۲ ، ۲۴). در این زمینه شاخص کل قیمت و بازده سهام به عنوان شاخص مناسبی است که می تواند میزان تأثیر عامل سود تقسیمی در شاخص قیمت را مورد سنجش قرار دهد.
بر همین اساس نرخ بازده ماهیانه مجموعه اوراق بهادار بازار با بهره گرفتن از فرمول زیر از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۹ محاسبه شده است.
Rm =
بازده بدون ریسک(Rf):عبارتست از متوسط نرخ بازدهی که سرمایه گذاران بدون تحمل ریسک انتظار کسب آن را دارند. اوراق بهاداری را که هیچ گونه ریسک سیستماتیک ندارند، اوراق بهادار بدون ریسک می نامند (پی نو،۱۳۸۳). با توجه به ویژگی های اوراق مشارکت در ایرانکه شامل تضمین اصل و سود مشارکت از سوی بانک ها و نیز بازخرید اوراق به مبلغ اسمی قبل از تاریخ سررسید می باشد ،نرخ این اوراق به عنوان نرخ بازده بدون ریسک در نظر گرفته شده است.از معادله از طریق رگرسیون گیری، به عنوان معیار ریسک سیستماتیک استخراج شده است.
۲) ارزش شرکت:برای محاسبه ارزش شرکت به عنوان دومین متغیر وابسته یا Y2 از معیار Qتوبین ساده به شرح زیر استفاده شده است:
: ارزش سهام عادی در پایان سال که از حاصل ضرب قیمت روز یک سهم در تعداد سهام عادی در پایان سال به دست آمده است.
: ارزش بازار پایان سال سهام ممتاز که در ایران برابر صفر است
:ارزش دفتری پایان سال بدهی های بلند مدت
:ارزش دفتری پایان سال بدهی های با سررسید کمتر از یکسال
:ارزش دفتری پایان سال کل دارایی های شرکت
۳) فراوانی پیش بینی سود:این متغیر به عنوان اولین متغیر مستقل یاX1 بوده و بر مبنای مجموع دفعات پیش بینی اولیه و دفعات تجدید نظر در پیش بینی سود تا پایان دوره مالی به دست می آید.
۴) دقت پیش بینی سود:این متغیر به عنوان دومین متغیر مستقل یاX2 بوده و بر مبنای درصد افزایش و یا کاهش سود گزارش شده واقعی نسبت به آنچه که قبلاً پیش بینی شده بود. معیار اندازه گیری این متغیر در نظر گرفته شده است این اصطلاح در تحقیقات ویلیامز (۱۹۹۶)، هیرست و همکارانش (۱۹۹۹)، استوکن (۲۰۰۰) و هاتون و استوکن (۲۰۰۷) که به شرح زیر محاسبه می گردد
MEF =
: سود واقعی سال گذشته
: اولین پیش بینی سود در سال گذشته
قیمت سهام در ابتدای دوره جاری
۵)اندازه شرکت: این متغیر به عنوان سومین متغیر مستقل یاX3 بوده و بر مبنایلگاریتم طبیعی ارزش فروش شرکت‌ها به دست آمده است.
۶)اهرم مالی:این متغیر به عنوان چهارمین متغیر مستقل یاX4 بوده و بر مبنای نسبت کل بهدی ها و از تقسیم جمع بدهی ها به جمع دارایی ها به ارزش دفتری در پایان سال به دست آمده است.
د) رابطه ریاضی بین متغیرها:
در این تحقیق رابطه ریاضی بین متغیرها به صورت دو رابطه ریاضی خطی پارامتریک طبق الگوی مطرح شده در تحقیق فورستر، ساپ و شی(۲۰۱۴) به صورت زیر استفاده شده است:
Y1=α۱+β۱X1+ β۲X2+ β۳X3+ β۴X4+ε
Y2=α۲+β۵X1+ β۶X2+ β۷X3 + β۸X4+ε
که در این رابطه مقادیر متغیرها بر مبنای داده های عملکردی شرکت های تحت بررسی در نمونه تصادفی و در بازه زمانی ۵ ساله منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ به دست آمده و α۱و α۲، β۱، β۲، β۳، β۴، β۵، β۶، β۷و β۸پارامترهایمجهول هستند که با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی تعیین شده اند.
ه) مدل مفهومی:
رابطه بین متغیرها را علاوه بر بیان ریاضی به شکل مفهومی نیز در قالب نمودار شماره ۳-۱ به صورت زیر ترسیم شده است:
نمودار شماره ۳-۱: مدل مفهومی تحقیق

۴-۹-۳)نرم افزارها
با عنایت به استفاده از سری های زمانی داده ها و به عبارتی ۵ نمونه وابسته در گردآوری داده ها و لزوم به کارگیری تحلیل های تابلویی جهت پردازش داده ها، محاسبه، ،زمون و تحلیل های آماری بسته به مورد از نرم افزارهای ذیل بهره گرفته شده است:
الف) نرم افزار:EVIEWS از این نرم افزار انجام محاسبات، آزمون ها و تحلیل های آماری و برآورد روابط بین متغیرها با بهره گرفتن از روش های رگرسیونی از نرم افزار استفاده شده است.
ب) نرم افزار: Eexcel جهت پردازش اولیه داده ها و آماده سازی آن ها به عنوان متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق، بهره گرفته شده است.
ج) نرم افزار های بورس: از نرم افزارهای بورسی مشتمل بر ره آورد نوین و تدبیر پرداز و ره آورد نوین نیز به منظور گردآوری برخی از داده های بورس مورد استفاده قرار گرفته است.
فصل چهارم:
یافته­ های تحقیق

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در فصل سوم، روش کلی تحقیق، تعریف جامعه آماری، نحوه تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش ها و ابزار گردآوری داده ها و نهایتا روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر روش های آماری و غیر آماری و مدل تحقیق مورد بحث قرار گرفت.
در این فصل داده های مورد نیازی کهجهت آزمون فرضیه‌ های تحقیق جمع آوری شده، به عنوان منبعی برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، بسته به مورد از روش­های توصیفی و استقرایی استفاده شده است.
ساختار کلی فصل حاضر بر مبنای توصیف نمونه آماری، توصیف یافته ها، تحلیل پیش فرض ها ، تحلیل روابط بین متغیرها و نهایتا تعمیم یافته ها از نمونه تصادفی به جامعه آماری تنظیم شده است. پیش فرض های مورد ارزیابی به تبع تحقیقات مرتبط یا مشابه، بر مبنای استفاده از رگرسیون خطی مرکب به منظور تعیین رابطه بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفته اند.
به منظور داده پردازی اولیه از نرم افزار اکسل و در راستای توصیف یا تحلیل یافته ها و از جمله محاسبات و آزمون های آماری از نرم افزارهای آماری SPSS و EVIEWS بهره گرفته شده است.
در این فصل ابتدا به توصیف مرزهای جامعه آماری بر مبنای شرایط و ویژگی های شرکت های مورد مطالعه و توزیع نمونه آماری پرداخته، در ادامه جدول آماره های توصیفی متغیرهای تحقیقارائه گردیده است. پس از آن به تحلیل آزمون های پیش فرض های استفاده از رگرسیون خطی مرکب مشتمل بر ارزیابی نرمال بودن توزیع متغیرهای مستقل و وابسته، نرمال بودن توزیع خطاها یا باقی مانده های رابطه برآوردی، استقلال خطی متغیرهای مستقل، استقلال خطی باقی مانده های رابطه ریاضی برآوردی و نهایتا آزمون های تعیین نوع داده های تابلویی مطرح شده است. در انتهای این فصل به تعیین رابطه بین متغیرها با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی مشتمل بر برآورد پارامترها، بیان رابطه ریاضی، تعیین نوع ارتباط بین متغیرها، تعمیم روابط برآوردی و نهایتا اعتبار سنجی روابط ریاضی برآوردی پرداخته شده است.
۴-۲- توصیف جامعه آماری
جامعه آماریپژوهش حاضر شامل شرکت هایمنتخب از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا پایان سال ۱۳۹۲ تعریف و داده های تاریخی عملکردی آن ها از نرم‌افزار ره‌آورد نوین بورس گردآوری شده است. به تبع تحقیقات مشابه مرزهای این جامعه آماری بر اساس محدودیت هایی مشتمل بر تاریخ خاتمه دوره مالی، ماهیت فعالیت و …تعریف شده است. در این تحقیق بازده و ریسک سیستماتیک شرکت به عنوان دو متغیر وابسته انتخاب شده است. علاوه براین دقت پیش بینی به درصد، فراوانی پیش بینی به مرتبه یا دفعه، اهرم مالی به درصد و لگاریتم ارزش شرکت به عنوان متغیرهای مستقل تعریف شده اند. داده های مربوط به این متغیرها بر مبنای صورت های مالی ارائه شده به بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزارهای تدبیر پرداز و ره آورد نوین گردآوری یا محاسبه شده اند. در مواردی که مغایرتی بین داده ها وجود داشته، با مراجعه به صورت های مالی این شرکت ها رفع مغایرت گردید.
برای تعیین کفایت حجم نمونه آماری از روش نمونه گیری پایلوت استفاده شده است. همانطور که ذکر شد، در تحقیق حاضر، پس از اعمال شرایط و ملاحظات تعداد ۲۴۵ شرکت به عنوان جامعه آماری تعریف شد. نتایج اعمال محدودیت های مربوط به تعیین مرزهای جامعه آماری یا شرکت های منتخب بورسی، به شرح جدول۴-۱ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:21:00 ق.ظ ]