• سایر شرکت های خدماتی : نتایج این تحقیق در سایر شرکت های خدماتی می تواند کاربرد داشته باشد .

 

۱-۹ محدوده تحقیق
محدودیتهای محقق در انجام این تحقیق از لحاظ مکانی ، زمانی و موضوعی تفکیک شده اند که طبیعتا بر نتایج حاصل از این تحقیق تاثیر گذار بوده اند . اهم این محدودیتها عبارتند از :
الف)محدوده موضوعی
این تحقیق تنها به بررسی مولفه های ارتباطات بین واحدی و نقش آن در واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی می پردازد و سایر مولفه های ارتباطات نظیر ارتباطات عمودی را مورد سنجش قرار نمی دهد.
ب) محدوده مکانی
این تحقیق در شهر تهران و در شرکت بیمه ایران، به انجام رسیده است و نتایج آن مربوط به این دامنه مکانی مربوط می باشد.
ج) محدوده زمانی
زمان جمع آوری داده ها در این تحقیق به بازه زمانی مهر ماه سال ۱۳۹۲ تا آذر ماه محدود می گردد . بنا بر این نتایج حاصل از این تحقیق تنها به بازه زمانی مشخص شده مربوط می گردد
۱-۱۰ روش تحقیق
تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف و پیامد ، یک تحقیق کاربردی است که برای برای انجام آن از روش “پیمایشی” استفاده می شود. روش اجرای این تحقیق به صورت اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی خواهد بود. در روش کتابخانه ای ، به منظور تدوین چارچوب نظری تحقیق، مطالعه تحقیقات پیشین و بررسی نظریات اندیشمندان و خبرگان انجام می گیرد و پس از ارزیابی تحقیقات و نظریات مرتبط با موضوع و شناخت جامعه مورد مطالعه ، به تدوین مفاهیم و متغیرهای مورد بررسی پرداخته می شود. همچنین از آنجاییکه به منظور سنجش فرضیات از میزان ارتباط سنجی استفاده می شود ، می توان گفت روش تحقیق، روش همبستگی نیز می باشد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۱۱ جامعه آماری و روش نمونه گیری
جامعه تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان و کارشناسان شاغل در شرکت بیمه ایران .
جامعه آماری ماهیتا محدود است . با مصاحبه ای با یکی از کارشناسان فعال در دفتر مرکزی شرکت بیمه ایران صورت پذیرفت ، تعداد جامعه آماری برابر با ۱۴۴ نفر بوده است.

که در این رابطه   مساحت زیر منحنی نرمال است. N برابر با تعداد جامعه آماری وP نسبت داشتنی ویزگی مورد نظر و Qنسبت ندا شتنی ویزگی مورد نظر برابر با ۵٫/. می باشند. با فرض این که N برابر با ۱۴۴ می باشد ، حجم نمونه برابر با ۱۰۱ می گردد.
روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده خواهد بود . به این ترتیب که از میان ۱۴۴ نفر کارکنان این شرکت، تعداد۱۰۱ نفر از میان داوطلبان و به طور تصادفی انتخاب خواهد شد .
۱-۱۲ تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق
الف) ارتباطات درون واحدی
ارتباطات درون واحدی به آن دسته از ارتباطات سازمانی اطلاق می شود که فی ما بین کارکنان با یکدیگر در یک واحد ؛ و یا میان سرپرستان واحد با کارکنان همان واحد شکل می گیرد . به عبارت دیگر ، ارتباطات درون واحدی ، مجموعه ارتباطات بین کارکنان و سرپرستان فعال در یک بخش یا دپارتمان سازمانی می باشد ( تانگ و گائو[۱۲] ، ۲۰۱۲) .
تعریف عملیاتی : به منظور سنجش ارتباطات درون واحدی از مدل سه مولفه ای مطرح شده توسط تانگ و گائو (۲۰۱۲) استفاده شده است که سه مولفه زیر را در بر می گیرد :

 

  • سطح ارتباطات

 

  • هماهنگی

 

  • مشارکت

 

ب) واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی
واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی ، شامل هر رفتار یا برخورد احساسی و روانی کارکنان است که نسبت به اعمال شیوه های جدید ، بازنگری در رویه های موجود و بهبود ساختار سازمانی مشاهده می شود و به طور کلی سه واکنش را در بر می گیرد : مقاومت و واکنش منفی ؛ حمایت و واکنش مثبت؛ واکنش خنثی ( ندلر[۱۳] ، ۱۹۸۱) .
تعریف عملیاتی : در این تحقیق به منشور سنجش واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی ، از مدل دو مولفه ای تانگ و گائو(۲۰۱۲) استفاده گردید که دو آیتم اصلی دارد :

 

  • احساسات و تمایلات

 

  • واکنش های رفتاری

 

۱-۱۳جمع بندی
در این فصل ابتدا به بیان مساله و ضرورت تحقیق پرداختیم و فرضیات تحقیق را تبیین وتعریف نمودیم. در ادامه اهداف تحقیق و قلمرو از حیث موضوعی، زمانی و مکانی مشخص گردید. الگوی مفهومی به عنوان طرحی مفهومی که مفاهیم پژوهش را به هم ارتباط و پیوند می دهد تبیین گردید. سپس فرضیه ها بر مبنای مدل مفهومی تحقیق و متغیرهای تحقیق مشخص گردید. در پایان فصل نیز به تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات پرداختیم .
اکنون پس از معرفی کلیات طرح تحقیق در فصل نخست، به بررسی تحقیقات انجام شده قبلی و مباحث تئوریک استخراج شده از متون تخصصی مرتبط و بیان مبانی و الگوی نظری در فصل دوم می‌پردازیم .
فصل دوم
مطالعات نظری
۲-۱ مقدمه
در این فصل در مورد دو پارامتر اصلی تحقیق که ارتباطات درون واحدی ( بخشی از موضوع کلی‌تر ارتباطات سازمانی) و واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی می باشد ، صحبت خواهیم کرد و تعاریف و مولفه های سنجش آنها را معرفی می کنیم.در ادامه عوامل موثر بر بهبود واکنش کارکنان نسبت به تحول را به طور مجزا مرور می کنیمو مولفه های هریک را از دیدگاه ها و رویکردهای مختلف ، مطرح می سازیم. در این فصل سعی شده است مدیریت تحول و ارتباطات سازمانی از ابعاد گوناگون مورد سنجش و مطالعه قرار گیرد . در ادامه و در بخش دوم این فصل ، به ارائه پیشینه تحقیق می پردازیم که در آن ، نتایج تحقیقات مختلفی که در رابطه با این موضوع به انجام رسیده است ، ارائه می گردد.این نتایج به طور تفصیلی و یا در قالب جداول ارائه خواهد شد. به طور کلی این فصل از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از :

 

  • بخش اول : ارتباطات سازمانی و مولفه های آن

 

  • بخش دوم : مفهوم تحول سازمانی و مولفه های آن

 

  • بخش سوم: مختصری در مورد صنعت بیمه در ایران

 

  • بخش چهارم: پیشینه تحقیق

 

در ادامه به طور جداگانه در مورد هر یک از بخش های فوق صحبت خواهد شد.
بخش اول : تحول سازمانی
۲-۲واژه شناسی تغییر و تحول سازمانی
در متون فارسی، مدیریت، واژهchange به تغییر ترجمه شده است. این لغت در انگلیسی در معنای متعددی آمده است (وبستر، ۱۹۸۳). در حین حال در ترجمه فارسی معنای لازم و اسم (حالت) نیز برای آن در نظر گرفته شده است (آریان پور، ۱۳۷۱). در متون فارسی مدیریت، گاه از واژه تغییر و تحول استفاده شده است (تسلیمی، ۱۳۷۶، ۱۷). باید توجه داشت که سازمان پیوسته از حالی به حالی دیگر در تغییر است، اعم از اینکه مدیر نقش تغییر (غیر کردن) را ایفا کند یا خیر. به این نکته فلسفی نیز باید توجه داشت که بدون تغییرپذیری، تغییردهی ممکن نیست ( وزین کریمیان ، ۱۳۸۹)

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:31:00 ب.ظ ]