منبع (گمرک ایران – وزارت صنایع و معادن )
طبق پیش بینی های صورت گرفته در صورت دستیابی ایران به سهم ۲۰ درصدی از بازار جهانی سنگ تا سال ۲۰۲۵ میلادی و با توجه به قیمت جهانی سنگ و پیش بینی ارزش آینده آن ، به درآمدی معادل درآمد نفت دست خواهیم یافت. این در حالی است که سرمایه گذاری لازم در این بخش برای رسیدن به چنین درآمدی به مراتب کمتر از سایر صنایع خواهد بود (هاشمی ، ۱۳۸۳).
علاوه بر این ، بخش سنگ متناسب با سرعت رشد خود باعث ایجاد فعالیت های جنبی نیز می گردد. این فعالیت های جنبی در زمینه تولید ، مربوط به ماشین آلات و تجهیزات میشود حمل و نقل ، تبلیغات و … را در بر می گیرد (stone,2008). که این فعالیت های جنبی نیزمی تواند علاوه بر بکارگیری افراد مختلف ، اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری در آمد قابل توجهی را نصیب کشور ایران کند.
۴-۲ : بخش سوم :انتخاب بازارهای بین المللی ، جهت صادرات
از تصمیم های مهم و استراتژیکی که مدیران شرکت ها هنگام تدوین استراتژی بازاریابی بین المللی خود باید اتخاذ کنند این است که اولا در چه بازار هایی و ثانیا در چه تعدادی از کشور ها به فعالیت بپردازند.
شرکت ها هنگام تصمیم گیری جهت انتخاب یک بازار در خارج از کشور باید اهداف و سیاست های بازاریابی بین المللی خود تعریف و تعیین کنند. بیشتر سازمان ها هنگام ورود به بازار خارجی محافظه کارانه عمل میکنند . دلیل این این احتیاط هم آن است که آنها می خواهند درصد فعالیت های خارجی شان حتی المقدور کم باشد تا میزان ریسک و عدم اطمینان را کاهش دهندAaker,1992).
برخی از عوامل هستند که تصمیم گیری مدیران را در مورد اینکه در چه تعداد کشور و چند بازار خارجی به فعالیت بپردازند را تحت تاثیر قرار می دهند. عواملی که در زیر به آنها اشاره می شود شرکت ها را مجبور می سازد که در تعداد معدودی از کشور ها به فعالیت بپردازند.

 

 

هزینه ورود و کنترل بازار زیاد باشد

شرکت های قدرتمندی در بازار های جدید وجود داشته باشند ، که قادر باشند موانع زیادی را در سر راه ورود به آن بازارها ایجاد کنند.

هزینه های تعدیل و انطباق کالا و ارتباطات برای بازار جدید بالا باشد.

شمارجمعیت ، میزان درآمد و رشد در کشور ها و بازار هایی که در حال حاضر شرکت در آنها به فعالیت می پردازد ، زیاد باشد.

جهت تصمیم گیری درباره انواع بازار و اینکه شرکت ها ، کدام کشور را برای فعالیت بین المللی انتخاب کنند، عوامل مهمی باید مورد بررسی قرار گیرند که از آن جمله می توان به عوامل جغرافیایی ، در آمد ، جمعیت ، اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی و … اشاره کرد (کاتلر ، ۱۳۸۲).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
علاوه بر موارد فوق که به صورت کلی بیان گردید ، شرکت ها هنگام تصمیم گیری درباره این که ، به کدام بازار خارجی وارد شوند ، باید این مورد مهم را مد نظر قرار دهند که کالا و خدمات آنها در بازار مذکور در چه مرحله ای از منحنی چرخه حیات کالا (PLC) قرار دارد. در واقع ممکن است که یک بازار از نظر جمعیت ، در آمد ، اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی و … شرایط خوبی داشته باشد ، ولی محصولات مورد نظر شرکت در آن بازار خاص به مرحله بلوغ . اشباع رسیده باشد و شرکت نتواند سهم بازار قابل قبولی را به دست آورد. به طور کلی باید اشاره کرد هنگام انتخاب و ورود به یک بازار خارجی ، شرکت ها و سازمان ها باید تحقیقات بازار همه جانبه ای را انجام دهند و با شناسایی شرایط و جوانب مختلف در بازار مذکور ، برنامه ریزی مناسبی را برای بهره برداری از فرصت ها و دفع تهدیدات موجود طراحی کنند تا بتوانند هنگام بروز مسائل مختلف به خوبی عکس العمل نشان دهند. نکته دیگری که در زمینه انتخاب بازار هدف وجود دارد ، این است که شرکت ها معمولا ترجیح می دهند محصولات خود را به کشور های همجوار خود بفروشند ، چرا که آنها بهتر شناخته و درک می کنند و از طرف دیگر امکان کنترل هزینه هم در این شرایط بیشتر است. پس جای شگفتی نیست اگر بزرگترین بازار ایالت متحده آمریکا را کشور کانادا تشکیل می دهد و همچنین شرکت های سوئدی نیز نخست کالاهای خود را به کشور های اسکاندیناوی صادر می کنند. بعلاوه گاهی نیز همجواری روانی است که به جای هم جواری جغرافیایی در تعیین بازار هدف نقش اصلی را ایفا می کند، به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های آمریکایی در درجه اول ترجیح می دهند به کانادا ، انگلستان و استرالیا صادرات داشته باشند و چندان تمایلی به کشور هایی نظیر آلمان و فرانسه ندارند، چرا که این کشور ها از نظر زبان ، قوانین و مقررات و فرهنگ در کشور های گروه اول احساس آرامش بیشتری می کنند (کاتلر ،۱۳۸۲).یکی از روش هایی که به طور معمول برای انتخاب بازار هدف مورد استفاده قرار می گیرد روش طبقه بندی اهداف است .
در این روش پنج معیار اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که به شرح زیر است:

 

 

اندازه:تخمین اندازه بازار در طبقه بندی یکی از مهمترین عوامل تصمیم گیری است.

رشد احتمالی : اگر چه ممکن است اندازه بازار در حال حاضر کوچک باشد ، ولی باید احتمال رشد آن را در آینده در نظر گرفت.

موقعیت رقابت : باید مشخص شود در حال حاضر رقابت شدیدی وجود دارد یا خیر . همچنین احتمال ایجاد رقابت در آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه به دست آوردن قسمتی از بازار : برای به دست آوردن قسمتی از بازار که از نظر فعالیت های بازاریابی قابل دسترس نیست و یا هزینه های بازاریابی آن بالا است ، نباید اقدامی صورت گیرد.

قابلیت انطباق با اهداف و منابع سازمانی : بازاری که مورد انتخاب قرار می گیرد نباید با چشم انداز ها ، ماموریت ها و اهداف سازمان مخالف باشد؛ همچنین سازمان ها باید منابع لازم را برای فعالیت در آن بازار ، در اختیار داشته باشند (روستا و دیگران ،۱۳۸۲).

 

 

 

 

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:18:00 ب.ظ ]