عوامل مستعد کننده براختلال سازگاری…………………………………………………….۶۸
۲-۳تحقیقات انجام شده درایران وخارج از ایران ……………………………………….۷۲
فصل سوم (روش تحقیق)
۳-۱نوع مطالعه……………………………………………………………………………………………۸۶
۳-۲جامعه ونمونه وروش نمونه گیری…………………………………………………….۸۶
۳-۳ابزارجمع آوری داده ها…………………………………………………………………………۸۶
– پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل…………………………………………………………..۸۶
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
–پرسشنامه طرحواره یانگ………………………………………………………………………۸۷
۳-۴روش اجرا……………………………………………………………………………………………۹۰
۳-۵روش تجزیه وتحلیل داده ها ……………………………………………………………..۹۰
فصل چهارم(یافته های تحقیق)
۴-۱آمار توصیفی……………………………………………………………………………………….۹۲
۴-۲آمار استنباطی…………………………………………………………………………………….۱۰۲
فصل پنجم (نتیجه گیری )
۵-۱پیشنهادات پژوهش………………………………………………………………………………۱۱۲
۵-۲ محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………۱۱۲
-فهرست منابع………………………………………………………………………………………………۱۱۳
فهرست جداول
عنوان …………………………………………………………………………………………………صفحه
جدول ۴-۱ : میانگین وانحراف معیارسن وسال ورودی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی…………………………………………………………………………………………….۹۲
جدول ۴-۲: فراوانی ودرصد جنسیت دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی ………………………………………………………………………………………………………………۹۲
جدول۴-۳ :فراوانی ودرصد رشته های مختلف تحصیلی ومقاطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی ……………………………………………………۹۳
جدول ۴-۴: ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه بریدگی/ طرد باسازگاری اجتماعی دردانشجویان………………………………………………………………………….۹۵
جدول ۴-۵:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه خودگردانی وعملکرد مختل با سازگاری اجتماعی دردانشجویان ……………………………………………………..۹۶
جدول ۴-۶:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه محدودیت های مختل باسازگاری اجتماعی دردانشجویان…………………………………………………………..۹۷
جدول ۴-۷:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه دیگر جهت مندی باسازگاری اجتماعی دردانشجویان ………………………………………………………………۹۷
جدول ۴-۸:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها در حوزه گوش به زنگی بیش از حدوبازداری با سازگاری اجتماعی در دانشجویان………………………………………۹۸
جدول ۴-۹:نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس طرحواره های ناسازگاراولیه ………………………………………………………………………..۹۹
جدول ۴-۱۰:نتایج آزمون Tگروه های مستقل دانشجویان بومی وغیر بومی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۲
چکیده فارسی
مقدمه:
سازگاری اجتماعی فرایندی است که افراد را قادر می سازد تارفتار دیگران را درک وپیش بینی کنند ،رفتار خودرا کنترل وتعاملات اجتماعی خودرا تنظیم کنند. درشکل گیری سازگاری اجتماعی عواملی چون شیوه های تربیتی ،ارزشها واعتقادات حاکم بر فرد وجامعه همسالان ،خانواده وآموزش وپرورش موثر هستند. همچنین با عواملی مانند وراثت ،محیط ،خانواده ،هویت جنسی ،عضویت گروهی درارتباط است، از جمله عواملی که در زمینه تاثیر بر سازگاری اجتماعی می تواند مورد بررسی قرار گیرد طرحواره های ناسازگار اولیه است، یعنی الگوهای هیجانی وشناختی خود آسیب رسانی که در ابتدای رشد وتحول ذهن شکل گرفته اند ودر سیر زندگی تکرار می شوند.
هدف :پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه دردانشجویان مجردانجام شده است.
روش : ابتدا لیست دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از مدیریت آموزش دانشگاه دریافت شد، سپس ۲۰۰نفر از آنها به صورت تصادفی طبقه ای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. با تشریح اهداف پژوهش از مشارکت کنندگان خواسته شد تا دو پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و سازگاری اجتماعی بل را تکمیل نمایند. پس از جمع آوری اطلاعات، برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، آزمون T و نیز نرم افزار۱۶SPSS استفاده شد.
نتایج :نتایج ضریب همبستگی پیرسون با P<0/05 نشان داد طرحواره های رهاشدگی /بی ثباتی ،بی اعتمادی /بد رفتاری ،محرومیت هیجانی ،نقص /شرم وانزوای اجتماعی /بیگانگی درحوزه بریدگی /طرد وطرحواره های وابستگی /بی کفایتی ،آسیب پذیری نسبت به ضرریا بیماری ،خودتحول نیافته /گرفتاری وشکست درحوزه خودگردانی وعملکرد مختل وطرحواره های استحقاق /بزرگ منشی وخویشتن داری وخودانضباطی ناکافی درحوزه محدودیت های مختل وطرحواره های اطاعت رابطه منفی ومعناداری با سازگاری اجتماعی وجود داردولی طرحواره ایثار درحوزه دیگر جهت مندی رابطه منفی ومعناداری با سازگاری اجتماعی وجود ندارد ونیز طرحواره های بازداری هیجانی ومعیار های سرسختانه درحوزه گوش به زنگی بیش از حد وبازداری رابطه منفی ومعناداری وجود داردوهمچنین نتایج با رگرسیون گام به گام (P<0/05,F=22/2) نشان دادکه طرحواره های اطاعت ،خویشتن داری / خودانضباطی ناکافی ،محرومیت هیجانی ،بازداری هیجانی واستحقاق /بزرگ منشی توان پیش بینی سازگاری اجتماعی را دارند ونتایج آزمون Tگروه های مستقل با P<0/05نشان داد که طرحواره های خودتحول نیافته /گرفتار ،بی اعتمادی /بدرفتاری وبازداری هیجانی دردانشجویان بومی وغیر بومی تفاوت معناداری وجود داردولی درسایر طرحواره ها دراین دوگروه تفاوت معنا داری وجود ندارد .
نتیجه گیری : در میان تمام طرحواره های ناسازگار اولیه ، طرحواره های اطاعت ،خویشتن داری وخودانضباطی ناکافی ،محرومیت هیجانی ،شکست ،بازداری هیجانی واستحقاق /بزرگ منشی می توانند میزان سازگاری اجتماعی را پیش بینی کنند.
واژگان کلیدی : سازگاری اجتماعی ،طرحواره های ناسازگار اولیه
مقدمه
سازگاری را فرایندی پیوسته تعریف کرده اند که درآن ،تجارب یادگیری اجتماعی شخص توانایی ومهارتهایی فراهم می سازد که از طریق آن می توان به ارضای نیازها پرداخت (گودشتاین ولانیون[۱] ،۱۹۹۵). سازگاری را مفهومی عام می دانند که همه راهبردهای اداره کردن موقعیت های استرس زای زندگی ،اعم از تهدیدات واقعی وغیر واقعی را شامل می شود .هرگاه تعادل جسمی وروانی فرد به گونه ای دچار اختلال شود که ناخوشایندی به وی دست دهد ،برای ایجاد توازن نیازمند به کار گیری نیروهای درونی وحمایت خارجی است . اگر دربه کارگیری سازو کارهای جدید موفق شود ومسئله را به نفع خود حل کند، فرایند سازگاری ایجاد شده است(رحیم نیا ورسول نیا ،۱۳۸۵) .ابعاد سازگاری شامل سازگاری اجتماعی ،عاطفی ،جسمانی واخلاقی است که در راس همه ، سازگاری اجتماعی قرار دارد ؛ به طوری که این سازگاری پیش درآمد رسیدن به سازگاری عاطفی واخلاقی تلقی می شود. (مظاهری وهمکاران ،۱۳۸۵).
درحوزه شناخت درمانی، بک[۲] (۱۹۶۷)دراولین نوشته هایش به مفهوم طرحواره اشاره کرد . بااین حال دربافت روانشناسی وروان درمانی ،طرحواره به عنوان هر اصل سازمان بخش کلی درنظر گرفته می شود که برای درک تجارب زندگی فرد ضروری است.یکی از مفاهیم جدی وبنیادین حوزه روان درمانی ،این است که بسیاری از طرحواره ها دراوایل زندگی شکل می گیرند و به حرکت خود ادامه می دهند وخودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند ،حتی اگر هیچ گونه کاربرد دیگر نداشته باشند(بک،۱۹۶۷)
این مسئله همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی از آن یاد می شود ،یعنی حفظ دیدگاهی باثبات درباره خودیا دیگران ،حتی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد .با این تعریف کلی ،طرحواره می تواند مثبت یا منفی،سازگار یا ناسازگار باشد ؛ همچنین می تواند دراوایل زندگی یا درسیر بعدی زندگی شکل بگیرد(یانگ ،گلوسکو وویشار[۳]،۲۰۰۳)
طرحواره های ناسازگار اولیه ،الگوهای هیجانی وشناختی خود- آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد وتحول ذهن، شکل گرفته اند ودر سیر زندگی تکرار می شوند.این طرحواره ها به ۵ حوزه تقسیم شده اند که هر حوزه شامل چند طرحواره می باشد ازجمله: ۱- حوزه طردوبریدگی [۴]شامل طرحواره های رهاشدگی / بی ثباتی ،بی اعتمادی / بدرفتاری ،محرومیت هیجانی ،نقص / شرم وانزوای اجتماعی / بیگانگی ۲-حوزه خودگردانی وعملکرد مختل[۵] شامل طرحواره های وابستگی / بی کفایتی،آسیب پذیری نسبت به ضرریا بیماری ،خودتحول نیافته /گرفتار،شکست۳-حوزه محدودیتهای مختل[۶] شامل طرحواره های استحقاق / بزرگ منشی ،خویشتن – داری وخود- انضباطی ناکافی ۴-حوزه دیگر جهت مندی [۷] شامل طرحواره های اطاعت ،ایثار ،پذیرش جویی / جلب توجه ۵- حوزه گوش به زنگی بیش از حد وبازداری[۸] نیز شامل طرحواره های منفی گرایی / بدبینی ،بازداری هیجانی ،معیارهای سرسختانه / عیب جویی افراطی وتنبیه می باشد(یانگ ،کلوسکووویشار،۲۰۰۶)
بیان مسئله
افراد برحسب گروه های سنی باوضعیت های مختلف اجتماعی روبرو می شوند ازجمله می توان دوره جوانی را درنظر گرفت (ریچاردسون[۹] ،۲۰۰۳،فلمینگ[۱۰]،۲۰۰۳) بنابراین تجربه دانشگاهی افراد تداوم بخش جنبه های رشد فردی واجتماعی دانشجویان تلقی می شود (آدامز[۱۱] وهمکاران ،۲۰۰۰) که سازگاری اجتماعی را می توان با نحوه عملکرد تجارب دانشجویان از دانشگاه ، که شامل شرکت درفعالیت های اجتماعی ورضایتشان از جنبه های مختلف اجتماعی می باشد بررسی کرد. (دیسون ورنک[۱۲]،۲۰۰۶)روانشناسان، سازگاری فرد را دربرابر محیط مورد توجه قرار داده اند وویژگی هایی از شخصیت را بهنجار تلقی کرده اند که به فرد کمک می کند تا خودرا با جهان پیرامون خویش سازگار سازد یعنی با دیگران در صلح وصفا زندگی کند وجایگاهی برای خویش بدست آورد. (اتکینسون وهیلگارد[۱۳] ،۱۳۷۰)
سازگاری اجتماعی، فرایندی است که افراد را قادر می سازد تارفتار دیگران را درک وپیش بینی کنند ،رفتار خودرا کنترل وتعاملات اجتماعی خودرا تنظیم کنند.(اسلوموسکی ودان [۱۴]،۱۹۹۶) سازگاری اجتماعی به عنوان یک شاخص روانشناختی در برگیرنده قالبهای اجتماعی ،مهارت های اجتماعی ،علایق اجتماعی ،روابط خانوادگی ،روابط مدرسه ای وروابط اجتماعی تعریف
می شود.(فرقدانی،۱۳۸۳)
درواقع سازگاری اجتماعی دربرگیرنده ارزیابی ذهنی و عینی است به این معنا که ارزیابی های ذهنی از میزان رضایت فرد از ارتباط با دوستانش ناشی می شود وارزیابی عینی به معنی پذیرش فرد توسط همسالان فرد می باشد؛ به عبارتی ،برای مشخص کردن این نوع سازگاری باید هم به خود فرد وهم به گروه دوستان وهمسالان ومحیط توجه نمود تا درک بهتری از سازگاری او بدست آید (اسکات[۱۵]،۱۹۸۹)
سازگاری اجتماعی از دیدگاه برخی از پژوهشگران با عواملی چون هوش (گالاکر[۱۶] ،۱۹۶۸)،تحصیلات (رید[۱۷] ،۱۹۹۲)،موقعیت اقتصادی واجتماعی (واتسون [۱۸]،۱۹۹۱)ارتباط دارد . سازگاری اجتماعی دانشجویان نیز متاثر از عوامل تحصیلی وغیر تحصیلی است ،بخصوص مطالعات مشخص کرده است که پذیرش اجتماعی بوسیله مدرسین وهمکلاسی ها منجر به پیامد های سازگارانه متفاوتی دراین دوره شده است. (مرسر ودرو سیر[۱۹] ،۲۰۰۸)
عکس مرتبط با اقتصاد
درشکل گیری سازگاری اجتماعی عواملی چون شیوه های تربیتی ،ارزشها واعتقادات حاکم بر فرد وجامعه همسالان ،خانواده وآموزش وپرورش موثر هستند(گلستانی ،۱۳۷۲) . همچنین با عواملی همچون وراثت ،محیط ،خانواده ،هویت جنسی ،عضویت گروهی درارتباط است (کاتا [۲۰]وهمکاران ،۲۰۰۲).
در سازگاری عوامل متعددی اجتماعی افراد نقش دارند که ایواتا[۲۱]وهمکاران (۲۰۰۰)با مروری جامع، عوامل موثر درسازگاری اجتماعی را به شش دسته عمده تقسیم می کنند که هریک از آنها به عوامل جزئی تر تقسیم شده اند.این عوامل عبارتند از :
الف )محرومیت جسمانی ناشی از نقص عضو ،تغذیه نادرست وبد ،محرومیت از خواب وخستگی روانی ،فرایندهای عاطفی آسیب زا وآسیب های مغزی .
ب)عوامل روانی ،اجتماعی ومحیطی نظیر تغییرات سریع ومهم اجتماعی مانند بیکاری ،جنگ ،بلایای طبیعی ،ازهم پاشیدگی کانون خانواده ،فقر واعتیاد .
ج)عوامل تربیتی نظیر الگوهای نادرست خانوادگی ،فقدان رابطه صحیح والد –کودک ،طرد کردن فرزندان ،حمایت افراطی ،محرومیت های عاطفی ،خودمختاری بیش از حد کودک ،انتظارات غیر واقع گرایانه والدین وکمبود ارتباط.
د)ساختارهای خانوادگی ناسازگار درخانواده های بی کفایت ،ازهم پاشیده ،ضد اجتماعی وآسیب روانی اولیه وعدم ثبات عاطفی وروانی والدین بخصوص مادر.
ه)فشارهای ناشی از زندگی جدید صنعتی مانند رقابت های ناسالم ،تقاضای شغلی وتحصیلی وپیچیدگی های زندگی جدید.
و)عوامل ژنتیکی وارثی مانند اختلالات جسمی ،روانی وعاطفی و ارثی که زمینه را برای رفتار بزهکارانه وناسازگار اجتماعی فراهم می کنند.
پژوهش های متعدد نشان داده است که عوامل نامساعدی مانند اضطراب ،تنش ،تشویش وعدم اعتماد به نفس که سازگاری شخصی ،اجتماعی وپیشرفت تحصیلی دانشجویان را تهدید می کند نه تنها موجب می شود تعدادی ازآنها نتوانند به موقع دوره تحصیلی خودرا به اتمام برسانند، نوعی نگرانی و ناپایداری هیجانی برای آنها ایجاد می کند وسازگاری اجتماعی آنهارا به شدت به مخاطره می اندازد(روشن ،۱۳۶۹،قهاری،۱۳۸۱). نتایج پژوهش خدایاری فرد وهمکاران (۱۳۸۶) نشان می دهد که باورهای دینی ونگرش سیاسی –اجتماعی ازجمله عوامل پیش بینی کننده ومرتبط با سازگاری اجتماعی دانشجویان به شمار می آیند(خدایاری فرد وهمکاران ،۱۳۸۶) وعواملی مانند فعالیت های فوق برنامه دردانشگاه ، ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف وتعامل با دوستان وشرکت در گروه آموزشی وشغلی به صورت داوطلبانه نیز درسازگاری اجتماعی دانشجویان تاثیر گذار بوده است (موتابرا وبب[۲۲] ،۲۰۱۲).
سازگاری یا ناسازگاری، امری ساده وبه آسانی قابل وصول نیست ،چون سازگاری یا ناسازگاری امری است که ملاک عینی ثابت ندارد و نمی توان آنرا اندازه گرفت. یک رفتار معین می تواند در یک فرهنگ ، سازگار و در فرهنگ دیگر، ناسازگار باشد ورفتارانسان به شدت تابع زمینه های فرهنگ است و ناسازگاری یا کژخویی رفتار به افرادی اطلاق می شود که معمولا از هوش عادی یا حتی ضریب هوشی بالابرخوردار بوده اند ولی دارای رفتار غیر عادی بوده ویا به اصطلاح مبتلا به اختلالات سازگاری هستند (فلاحی وهمکاران ،۱۳۸۲).
اغلب مشکلات بین فردی که افراد تجربه می کنند تحت تاثیر شیوه تصور آنها درمورد خود ودیگران است واین شیوه تصور طرحواره نامیده می شود (بک ،۱۹۶۷) یانگ معتقد است که طرحواره ها به دلیل ارضانشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می آیند که این نیازها عبارتند از :دلبستگی ایمن به دیگران ،خودگردانی ،کفایت وهویت ،آزادی دربیان نیازها وهیجانهای سالم ،خودانگیختگی وتفریح ومحدودیتهای واقع بینانه وخویشتن داری (یانگ وهمکاران،۲۰۰۷ ،به نقل ازحمید پور واندوز ،۱۳۸۶).
مطالعات مختلفی در مورد سازگاری اجتماعی و یا طرحواره های یانگ انجام شده است ازجمله پژوهش امانی (۱۳۹۱)،که به بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی وسازگاری اجتماعی می پردازد ونتایج آن نشان داده است که بین سبکهای دلبستگی وسازگاری اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج پژوهش شیروانی یوسف نژاد (۱۳۹۰) نشان داده است که بین طرحواره های محرومیت هیجانی ،انزوای اجتماعی،نقص /شرم ،شکست ،وابستگی /بی کفایتی ،آسیب پذیری نسبت به ضرریا بیماری ،اطاعت،ایثار،بازداری هیجانی معیارهای سرسختانه /عیب جویی افراطی وخویشتن – داری وخود- انضباطی ناکافی با رضایت اززندگی ،رابطه منفی معنادار ی وجود دارد. نتایج پژوهش داسیانا والینا [۲۳](۲۰۱۲)نشان داده است که طرحواره های بی ثباتی /رهاشدگی ،محرومیت هیجانی،نقص /شرم،انزوای اجتماعی /بیگانگی،وابستگی /بی کفایتی،آسیب پذیری نسبت به ضرریا بیماری،اطاعت،ایثار و بدبینی /منفی گرایی پیش بینی کننده خوبی برای کاهش رضایت زناشویی بوده اند.در پژوهش های انجام شده، مطالعه ای درباره ی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با سازگاری اجتماعی انجام نشده است؛ لذا دراین پژوهش، پژوهشگر بدنبال بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با سازگاری اجتماعی دانشجویان و پیش بینی میزان سازگاری بر اساس این طرحواره ها می باشد .
اهمیت وضرورت مسئله
سازگاری اجتماعی به عنوان مهمترین نشانه سلامت روان ،از مباحثی است که در دهه های اخیر توجه بسیاری از جامعه شناسان ،روانشناسان وبه ویژه مربیان را به خود جلب کرده است. معیار اندازه گیری رشد اجتماعی هرکس ،به میزان سازگاری او با افرادی همانند دوستان ،افرادخانواده ،بستگان ،همسایگان و….بستگی دارد . در رشد اجتماعی نه تنها سازگاری با اطرافیانی که فرد هم اکنون با آنها در ارتباط است،موثر می باشد ، بلکه بعدها در میزان موفقیت شغلی وپیشرفت اجتماعی آنها نیز تاثیر دارد (وایتزمن[۲۴] ،۱۳۷۳).
ورود به دانشگاه برای جوانان موفقیت تلقی می شود ،علی رغم احساس موفقیت از پذیرش دردانشگاه ،ورود به این محیط جدید نیز می تواند مشکلات سازگاری به همراه داشته باشد به گونه ای که لئونگ وبنز ورود به دانشگاه را تجربه استرس زا می دانند (لونگ وبونز[۲۵] ،۱۹۹۷)
درمورد دانشجویانی که سالهای تحصیلی خودرا به دور از خانواده می گذارانند ،باید گفت از آنجا که قبلا حمایت وامنیت آنها از سوی خانواده ارضا می شده با ورود به محیط دانشگاه این نیاز را طور دیگری تجربه می کنند ؛وچنانچه این محیط از سیستم حمایت کافی برخوردار نباشد احساس تنهایی می کنند واین احساس درنتیجه عدم سازگاری با محیط دانشگاه می باشد که بایستی روابط اجتماعی را درخود پرورش دهند که کیفیت این روابط ،بر میزان تنهایی فرد تاثیر می گذارد (ریس،۲۰۰۹). سازگاری با دانشگاه درسایر فعالیت ها وابعاد زندگی دانشجویان اثر می گذارد ومی تواند موجب ارتقا عملکرد عمومی ،احساس خوشبختی معنوی ،خودکارآمدی ،پیشرفت ،موفقیت تحصیلی ودرنهایت باعث افزایش سازگاری اجتماعی افراد درحوزه های خارج از محیط دانشگاه شود (الیاس ونوردین[۲۶]،۲۰۱۰).
کنار آمدن با محیط اجتماعی می تواند سلامت را ارتقا بخشد وشخص راازتاثیرات منفی بیماریها مصون بدارد (کوهن[۲۷] وهمکاران ،۲۰۰۴). مطالعات نشان داده اند دانشجویانی با سازگاری اجتماعی پایین ،عملکرد نازلی در تحصیل داشته اند ودرگیریهایی با قانون وسابقه استفاده از الکل ومواد مخدر پیدا می کنند(افوری وچارلتون[۲۸] ،۲۰۰۲)وهمچنین پژوهش ها نشان می دهد افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند وتنها زندگی می کنند تحت شرایط استرس بیشتری درمعرض مبتلا شدن به بیماریهای عفونی قرار دارند (کوهن وویلیامسون[۲۹] ،۱۹۹۱)،ولی افرادی که دارای مهارتهای اجتماعی می باشند کمتر دچار نشانه های جسمانی ومشکلات سلامتی می شوند(بیلینگز[۳۰] وهمکاران ،۲۰۰۰) بروز مشکلات مربوط به بهداشت روانی درطبقات روشنفکر وتحصیل کرده ی یک کشور به خصوص درجوانان دانشجونه تنها باعث روی آوردن این قشر مولد از جامعه ، به الکلیسم واعتیادهای دارویی می گردد ،بلکه باعث می شود که نیروی متخصص وجوان، فاقد کارآیی مطلوب جهت گرداندن چرخ های اقتصادی کشور شود. توجه به ارقام گزارش شده ی مربوط به اختلالات روانی واجتماعی توسط مراکز مربوطه ،مارا متوجه دوهدف اصلی بهداشت روانی یعنی پیشگیری از اختلالات روانی –اجتماعی ودست یابی به رشد اجتماعی سازگاری بهینه می کند (خدایاری فرد ،۱۳۸۵).یکی از مهم ترین مسایل ومشکلات اجتماعی امروزه ،نابهنجاری های رفتاری وروانی وروش های مقابله با آنها ست ،تردیدی نیست که درمسئله بهداشت روانی ،سازگاری روز به روز بیشتر اهمیت می یابد (امانی ،۱۳۹۱). از آنجایی که درمحیط های دانشگاهی ،اتخاذ سیاست های حمایت کننده ،به صورت ارائه ی حمایت های اجتماعی مختلف می تواند عامل بازدارنده وتخفیف دهنده برای ناراحتی های عاطفی وروانی محسوب شود ،برقراری جریان های حمایت کننده به گونه ای که بتواند جای خالی والدین ،دوستان صمیمی وبه طور کلی نزدیکان فرد رابه نحو احسن پر کند نقش مهمی درحفظ سلامت روانی دانشجویان وتوانمند کردن آن ها درمقابله با تنیدگی های وارده به آنها ودرنتیجه سازگاری شخصی واجتماعی بیشتر آنان دارد (خدایاری فرد ،۱۳۸۵).درپژوهش (فوستروموفات[۳۱] ،۲۰۰۵)کشف شده است که محیط های مثبت اجتماعی فرصت هایی برای دانشجویان دریادگیری نحوه اجتماعی شدن ،را فراهم می کند وبنابراین از سازگاری اجتماعی بهتری برخوردار می شوند .لذا با توجه به اهمیت سازگاری اجتماعی در زندگی و نیز پیشرفت تحصیلی دانشجویان، شناسایی عوامل مرتبط با آن و تاثیر گذاری بر روی آن از این طریق میتواند ضرورت زیادی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه است تا با بررسی میزان پیش بینی پذیری سازگاری اجتماعی از روی طرحواره های فرد بتوان در پژوهش ها ی بعدی از طریق مداخله بر روی طرحواره ها ، میزان سازگاری اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار داد.
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
اهداف پژوهش
الف – هدف کلی :
۱–تعیین میزان پیش بینی پذیری سازگاری اجتماعی دانشجویان بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه
ب- اهداف اختصاصی :
۱-تعیین رابطه بین طرحواره ها در حوزه طرد /بریدگی باسازگاری اجتماعی دانشجویان
۲-تعیین رابطه بین طرحواره ها درحوزه خودگردانی وعملکرد مختل باسازگاری اجتماعی دانشجویان
۳-تعیین رابطه بین طرحواره ها درحوزه محدودیت های مختل اجتماعی دانشجویان
۴-تعیین رابطه بین طرحواره هادر حوزه دیگر جهت مندی باسازگاری اجتماعی دانشجویان
۵-تعیین رابطه بین طرحواره ها درحوزه گوش به زنگی بیش از حد وبازداری باسازگاری اجتماعی دانشجویان
ج-سئوالات پژوهش :

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:30:00 ق.ظ ]