تبیین تعهد به برند بر اساس شخصیت برندها در بازار لوازم خانگی استان گیلان بر اساس یک مدل علّی- قسمت ۲۱- قسمت 2 | ... | |
۸۴/۲
۲۲/۱
۵۰/۱
۵-۲-۲) نتایج آمار استنباطی
با توجه به تأثیر شخصیت برند بر اعتماد، وابستگی و تعهد به برند، مدیران شرکت ها باید ویژگی های شخصیتی برند خود را ارتقا دهند تا از این طریق اعتماد، تعهد و وابستگی مصرف کنندگان را نسبت به برند افزایش دهند. برای این منظور شرکت باید ارتباط میان شخصیت برند و ویژگی های شخصیتی مصرف کنندگان خود را افزایش دهد تا از این طریق مشتریان با تشابه بیشتری میان ویژگی های شخصیتی خود و برند مورد نظر اعتماد، تعهد و وابستگی بیشتری را احساس کنند. از آنجایی که برند نقش مهمی در حق انتخاب مشتریان بازی می کند، بنابراین بهتر است که شرکت ها جهت حفظ مشتریان خود شبکه ای را برای تبادل نظرات مشتریان خود ایجاد کنند تا بتوانند ویژگی های شخصیتی محصولات را با نظرات و سلایق مصرف کنندگان افزایش داده و با ارائه ی محصول بهتر از سایر برندها، اعتماد و تعهد بیشتری در مشتریان خود ایجاد کنند که در نهایت منجر به وابستگی آن ها به برند می شود. بنابراین لازم است که بازاریابان و محققین صفات مطلوب و مثبت برند را که با شخصیت مصرف کنندگان تجانس و نزدیکی بیشتری دارند را مورد توجه بیشتری قرار داده و در تبلیغات بر این گونه صفات تأکید بیشتری داشته باشند تا سبب جلب اعتماد مشتریان شوند. همچنین ایجاد تعهد به برند بستگی به برداشت ذهنی مشتریان از مطلوبیت، کارآمدی، منزلت اجتماعی و بسیاری دیگر از خصوصیات برندها دارد که بازاریابان و مدیران شرکت ها با درک این خصوصیات می توانند به این مهم دست یابند.
با توجه به ارتباط بین متغیرها و توصیف متغیر شخصیت برند مشخص می شود که سازه ی “اهل ورزش بودن” که اشاره بر مردانه بودن برند دارد دارای کمترین امتیاز است. برای تقویت سازه ی فوق می توان پیشنهادهای زیر را ارائه نمود:
این تحقیق تأثیر اعتماد به برند را بر روی وابستگی و تعهد نشان می دهد. اعتماد مصرف کنندگان به برند با وابستگی و تعهد رابطه ی مستقیم دارد. لذا مدیران شر کت ها باید باعث احساس امنیت برای مشتریان در ازای استفاده از محصولات و همچنین اطمینان به قابلیت ها و توانایی های محصول در ارائه ی برند برتر شوند. بنابراین، برندها در جهت بهبود ارائه ی محصولات خود می توانند با بالا بردن کیفیت محصولات و ارتقای خدمات پس از فروش خود جهت ترغیب مشتریان به استفاده از برند مورد نظر، اعتماد به برند را ایجاد کنند و از فعالیت هایی که اعتبار برند آن ها را کاهش می دهند بپرهیزند و به مصرف کنندگان وعده هایی که اجرای آن ها دشوار یا غیر ممکن است ندهند چون وعده هایی که فقط برای جذب مشتریان بیشتر داده می شود به طور مستقیم بر وابستگی و تعهد مشتریان تأثیر مستقیم دارد و در دراز مدت منافع شرکت ها را تحت تأثیر منفی قرار می دهد. یک برند با نمایش اعتبار، صداقت و خیرخواهی به عنوان ابعاد مهم اعتماد، باید منجر به تعهد و وابستگی بیشتر مصرف کنندگان گردد. با توجه به روابط بین متغیرها و توصیف متغیر اعتماد و در بررسی مدل تحقیق، مشخص گردید که سازه ی “خیرخواهی” دارای کمترین امتیاز می باشد که اشاره به منافع کشور دارد. برای تقویت این سازه راهکار زیر پیشنهاد می شود: – از آنجایی که قیمت عامل مهمی در مسأله ی خرید است؛ ارائه ی محصولات با سطوح قیمتی مناسب و متناسب با کیفیت و ثبات نسبی باعث می شود که مصرف کننده به تکرار خرید مبادرت وزرد که این ترغیب مجدد خرید باعث تقویت اقتصاد کشور شده و به این طریق منافع مالی کشور بهبود می یابد.
همچنین این تحقیق، تأثیر وابستگی به برند بر تعهد به برند و وجود رابطه ی میان آن ها را بررسی کرده است. متمایز بودن محصولات و پاسخگویی به نیازهای مشتریان باعث وابستگی به برند مورد نظر و ایجاد تعهد نسبت به آن می شود به طوری که مصرف کننده نمی تواند برندی دیگری را جایگزین برند مورد علاقه ی خود نماید. مدیران شرکت ها و تولید کنندگان می توانند در طراحی زیبای محصول، بسته بندی جذاب، کیفیت لوازم به کار رفته در محصول و … تلاش بیشتری نمایند و وابستگی عاطفی مشتریان را افزایش دهند. در بررسی مدل تحقیق، “ناراحتی از عدم وجود برند” دارای کمترین امتیاز بوده است که برای تقویت آن باید محصولی بی نقص و در پی آن خدمات بی نقص هم به مصرف کنندگان ارائه نمود. همچنین می توان راهکارهایی به شرح زیر ارائه کرد: – ارائه ی هدایای ویژه یا فروش محصولات جدید با قیمت های مناسب.
در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که به عنوان ضعف عمده ی تحقیق محسوب شده و ارزیابی آن به صورت پارامتریک انجام می شود. متغیر شخصیت برند بر اساس سازه های انتخابی با فرهنگ خرید در ایران منطبق نیست و این ممکن است بر درک خریداران از شخصیت برند تأثیر منفی داشته باشد. نزدیک بودن برخی صفات از نظر معنایی باعث سردرگمی پاسخ دهندگان می گردید که ممکن است به دلیل تفاسیر گوناگون افراد از واژه ها، نظرات آن ها در نتایج حاصل از پرسشنامه ی جمع آوری شده تأثیر گذار باشد.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:36:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|