۲۶۲

 

۲۷۶۹

 

 

 

۲۱۵۷۰

 

۵۵۰

 

انبار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایانه

 

 

 

 

 

۱۳۵۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پارکینگ

 

 

 

منبع :یافته های تحقیق
یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد ساکن در شهر با آن روبرو هستند مساله تراکم است. نخستین معنایی که هر کس پس از شنیدن کلمه تراکم در ذهن خود تصور می کند، انباشتگی و فشردگی است. تراکم به عنوان مقیاس اندازه گیری، جایگاه ویژه و گسترده ای در تصمیم گیری و برنامه ریزی های شهری دارد. در این پژوهش برای سنجش توزیع فضایی شهربااستناد از جدول کاربری اراضی ( ۴-۲ ) از شاخص تراکم خالص مسکونی ، تراکم خالص جمعیت (خالص شهری )، تراکم ناخالص جمعیت( ناخالص شهری) واختلاط کاربریها در هر محله طبق فرمول های زیر بدست آمدکه درتحلیل فرم محلات به روند تحقیق کمک زیادی نموده است . در زیر به هریک از آن اشاره می گردد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۱-۱- شاخص تراکم خالص مسکونی
شاخص مزبور، شاخص مفیدتر و کارآمدتری نسبت به شاخص ها ی دیگراست که مورد توجه برنامه ریزان شهری برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و…. در یک منطقه وکنترل جمعیت مناطق مختلف شهری است . بنابراین تراکم مسکونی خالص، نسبت تعداد جمعیت به اراضیی است که صرفاً به خاطر سکونت در نظر گرفته شده باشد. واحد سطح عموما در برنامه ریزی شهری هکتاردر نظرگرفته شده است.
جمعیت
= تراکم خا لص مسکونی(نفر)
مساحت اراضی مسکونی آن منطقه در هکتار
براساس مطالعات طرح جامع سال۱۳۸۹ شهر ساری تراکم خالص مسکونی ۱۹۳ نفر در هکتار می باشد .در رابطه با شاخص مزبور محله ی کوی شهید قاسمی واقع در امام زاده عباس شمالی با ۲۶۹٫۰۸۳ نفر بیشترین تراکم مسکونی ومحله ی کوی برق واقع در بلوار خزر با ۱۰۷٫۷۱۶ نفر کمترین تراکم سکونتگاهی را داراست .
۴-۱-۲- تراکم خالص جمعیتی (تراکم خالص شهری )
تراکم خالص جمعیتی از نسبت جمعیت یک محل بر مساحت آن محل به دست می آید که این مساحت عبارت است از کل مساحت منطقه که شامل : فضاهای باز شهری و سطوح ساخته شده ( کلیه اراضی اشغال شده توسط واحدهای مسکونی، پارک محله ای، راه ها، مغازه ها، مدارس )است.
جمعیت
= تراکم خالص شهری (هکتار)
مساحت کل اراضی ساخته شده در محله
طبق مطالعات طرح جامع ۱۳۸۹ میزان تراکم خالص جمعیتی ۱۱۳ نفردرهکتار می باشد .در این رابطه محله ی صاحب زمان ۲۰۶٫۷۲۰ نفردر هکتاربا تراکم جمعیتی بالاوکوی ارم ۳۵٫۵۰۳ نفردر هکتار با کمترین تراکم جمعیتی می باشند .
۴-۱-۳-تراکم ناخالص جمعیتی( ناخالص شهری)
جمعیت
= تراکم ناخالص شهری
کل مساحت (هکتار)
با بهره گرفتن از روش تعیین تراکم ناخالص جمعیتی مذکور کوی صاحب زمان ۱۵۵٫۵۲۳ نفر در هکتار و کوی ارم با ۳۷٫۰۱۵ نفر در هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین تراکم ناخالص جمعیتی را دارد .این در حالی است که مطابق مطالعات مشاور مازند تراکم ناخالص جمعیت شهر ۷۵ نفر در هکتار است .

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:57:00 ب.ظ ]