آگاهی از فرهنگ میزبان توسط بازدید کنندگان(آگاهی از موسیقی، آشپزی و هنر، و احتمالا زبان)
گردشگری باعث شده تا گردشگران با فرهنگ ساکنین منطقه(زبان، موسیقی و..) آشنا شوند
ایجاد امکان انتقال ارزشهای فرهنگی مثبت و آموزشی به سایر مردمان
از طریق گردشگری ارزشهای فرهنگی مثبت و آموزشی منطقه به دیگران منتقل شده است
۴-۳-روایی و پایایی پرسشنامه
الف) تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه
اگر سوالهای پرسشنامه ویژگیها و مهارتهایی را که محقق قصد سنجش آنها را دارد بسنجد، آزمون دارای اعتبار محتوا میباشد.
بدین منظور علاوه بر کمک گرفتن از نتایج تحقیقات پیشین و جمعبندی متغیرهایی که به عنوان شاخصهایی برای طراحی پرسشنامهها مورد استفاده قرار گرفته بود، از پرسشنامههایی که تحقیقات پیشین بهره گرفته بودند نیز استفاده گردید. در کنار این موضوع، علاوه بر اینکه پرسشنامههای استاندارد آزمون شده نیز مورد بررسی قرار گرفتند، شاخصهای به دست آمده و پرسشنامه نهایی تدوین شده بر اساس آن توسط اساتید مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم روی آن انجام گردید و سرانجام پرسشنامهای با اعتبار لازم برای این پژوهش تهیه گردید.
ب-تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه
در این پژوهش محاسبه پایایی سازگاری بین سؤالها مورد نظر بوده است؛ از آنجا که معمولترین آزمون پایایی سازگاری درونی، ضریب آلفای کرونباخ است که برای سؤالها یا طبقات چند مقیاسی استفاده میشود(دانایی فرد، الوانی، و آذر، ۱۳۸۳)، برای سنجش پایایی سازگاری درونی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. حد قابل قبول آلفای کرونباخ برای مقاصد کاربردی حداقل ۷/۰ است.
بنابراین به منظور اندازهگیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS21 انجام گردیده است.
بدین منظور یک نمونه اولیه ۴۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از دادههای به دست آمده از این پرسشنامهها و به کمک نرمافزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سؤالات سطح دینداری اسلامی ۹۲% و برای اثرات فرهنگی اجتماعی گردشگری این ضریب ۷۲% به دست آمد. این اعداد نشان دهنده این است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار میباشد.
پس از تکمیل تمام پرسشنامهها، مجدداً آزمون آلفای کرونباخ صورت پذیرفت و مجدداً قابلیت اعتماد پرسشنامه با توجه به نزدیک بودن این اعداد به اعداد اولیه، مورد تائید قرار گرفت.
۵-۳- قلمرو تحقیق
۱-۵-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
در حوزه عوامل مؤثر بر ادراک افراد جامعه میزبان از اثرات گردشگری است و بدین منظور به بررسی رابطه دینداری و ادراک مردم محلی منطقه از اثرات اجتماعی و فرهنگی پرداخته است؛ معناداری این رابطه و میزان این ارتباط مورد بررسی قرار گرفته است و تأثیری که دینداری بر نگرش افراد جامعه میزبان خواهد داشت مورد بررسی قرار گرفته است.
۲-۵-۳- قلمرو مکانی تحقیق
شهر مشهد از نظر مناطق شهرداری، به ۱۳ منطقه تقسیمبندی شده است. قلمرو مکانی این پژوهش ساکنین مناطق ۱۳ گانه این کلانشهر گردشگری مذهبی ایران میباشد.
۶-۳-جامعه و نمونه آماری
۱-۶-۳-جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد(مومنی و دیگران، ۱۳۸۷). جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه افراد بالای ۱۵ سال مناطق ۱۳ گانه شهر مشهد در پائیز ۱۳۹۳ میباشد. با توجه به اینکه تمرکز این پژوهش بر روی دو حیطه موضوعی «گردشگری» و «دینداری» میباشد و از طرفی کلانشهر مشهد نیز هم به لحاظ مذهبی بودن شهر، کلانشهر بودن آن و به عنوان یکی از قطبهای گردشگری مذهبی بودن، مورد توجه میباشد لذا این شهر به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب گردید.
در جدول ۳-۳- جمعیت شهر مشهد بر اساس مناطق مختلف آن نشان داده شده است.
جدول ۳-۳- جمعیت جامعه آماری تحقیق – [۳۴]
مناطق
برآورد جمعیت سال ۱۳۹۱
برآورد جمعیت سال ۱۳۹۲
برآورد جمعیت سال ۱۳۹۳
منطقه ۱
۱۷۶,۵۸۷
۱۷۷,۱۰۰
۱۷۷,۵۶۷
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:17:00 ب.ظ ]