آموزشهای مستمر برای کارکنان
کار گروهی در تمام بخشها و زمانها
مشخص کردن مسئولیت ها و اختیارات برای تمامی کارکنان
ارتباطات عمودی و افقی شفاف و حذف سلسله مراتب در جهت تشکیل مسطح
مورگتروید و مورگان یک مدل عملی را برای پیاده سازی اصول مدیریت کیفیت فراگیردر مدارس ارائه می دهند که به نظر می رسد در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز کاربرد داشته باشد.این مدل مبتنی بر سه عنصر است:
اعتماد[۸۹]
تعهد رهبری[۹۰]
توانمند سازی
اعتماد پایه و اساسی است که به خیلی از جنبه های فرهنگ سازمانی بستگی دارد.
تعهد رهبری نسبت به مدیریت کیفیت فراگیر بایستی کاملا نمایان باشد.نمود مدیریت کیفیت فراگیردر تمام اعمال رهبر و در تمام زمان ها باید مشهود باشد.
تواناسازی از طریق تفویض اختیار و مسئولیت و آموزش قابل حصول است
معیارهای آموزشی برای عملکرد متعالی:
یکی از برنامه های مطرح مدیریت کیفیت در سطح جهانی علاوه بر مدیریت کیفیت بنیاد اروپا با نه معیار,برنامه ملی کیفیت ایالات متحده آمریکاست,که با نام مالکوم بالدریج در آمیخته است و هفت معیار دارد.سازمان هایی که به کیفیت و برتری در عملکرد و مبتنی بر این معیارها دست یابند با اهدای جایزه ملی کیفیت شناسایی می شوند و از آنها تقدیر می شود و از مزایای ارزشمند آن برخوردار می شوند.
معیارهای عمومی برای تمامی سازمانها یکسان در نظر گرفته شده است لیکن در هر بخش متناسب با ماهیت و نوع فعالیت آنها از مفاهیم و واژه های مختص آن سازمانها استفاده می شود.سازمانها و موسسات آموزشی برای سرآمد شدن و پیشی گرفتن از یکدیگر باید بتوانند در کسب قدرت رقابتی در بازار جهانی,امتیازات بالایی کسب کنند.
ضوابط بالدریج برای ارزیابی به معیارهای اصلی و فرعی(نسخه سال ۲۰۰۲) تقسیم می شوند که مجموع آنها برابر ۱۰۰۰ امتیاز است.این هفت معیار عبارتند از:
رهبری(۱۲۰ امتیاز)
برنامه ریزی راهبردی(۸۵ امتیاز)
دانشجویان,افراد ذی نفع و تمرکز بر بازار(۸۵ امتیاز)
اطلاعات و تجزیه و تحلیل(۹۰ امتیاز)
تمرکز بر اعضای هیئت علمی و کارکنان(۸۵ امتیاز)
مدیریت فرایند(۸۵ امتیاز)
نتایج عملکرد سازمانی(۴۵۰ امتیاز)
چهارچوب کلی این مفاهیم و شاخصها و ارتباط و یکپارچگی آنها در شکل نشان داده شده است.در ادامه عناصر پایه ای در نمودار زیر از بالا به پایین شرح داده شده است.
۲-۲۱٫مطالعات داخلی:
بهرامی و دیگران (۱۳۹۱) پژوهشی را با عنوان “رابطه ی مدیریت کیفیت فراگیر و مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی “را انجام دادند.روش بررسی این پژوهش توصیفی-همبستگی است. .روش نمونه گیری به صورت طبقه ای-تصادفی متناسب با حجم(۳۰۰نفر)بود.نتایج حاکی از آن است که در دانشگاه اصفهان به جز رهبری,برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت منابع انسانی و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان,به جز تمرکز به مشتری,تحلیل اطلاعات,برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت فرایند,میانگین کلیه ی معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر بیشتر از سطح متوسط بود؛همچنین در دانشگاه اصفهان میانگین همه ی مولفه های مدیریت دانش به جز پالایش دانش و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کلیه ی مولفه ها بیشتر از سطح متوسط بود و نتیجه:معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر می تواند در راستای عملکرد صحیح سازمان موثر باشد و همچنین تاثیر آن بر مدیریت دانش نیز موجب افزایش کارایی سازمان می گردد.
عکس مرتبط با منابع انسانی
گل پرور و عریضی(۱۳۸۸) تحقیقی را با عنوان”روابط مستقیم و غیر مستقیم بین مدیریت کیفیت فراگیر و عدالت رویه ای ادراک شده با تعهد سازمانی”انجام دادند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش,از تعدادی سازمان های ارائه دهنده ی خدمات در شهر اصفهان,۲۹۴ نفر به صورت تصادفی برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب کردند. یافته ها حاکی از آن است که بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر و عدالت رویه ای با تعهد عاطفی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.نتیجه ی حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان می دهد,تعهد دوامی دارای رابطه ی یک سویه و مستقیم وجود دارد.
علی محمدپور(۲۰۱۲) مقاله ای را با عنوان “اثرکارکردهای مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد کیفیت و عملکرد نوآوری ” انجام داده است. این مقاله بر روی رابطه ی بین TQMبا عملکرد نوآورانه و با کیفیت بحث می کند. در این مطالعه حاضر شرکت ها در قالب تولیدی(۷۹٫۶ درصد),فن آوری اطلاعات(۶٫۲درصد) و خدماتی(۱۴٫۲درصد)می باشد.در مجموع ۲۶ پرسشنامه از ۱۰۴ شرکت معتبر برای تجزیه و تحلیل تجربی مطالعه جمع آوری شد. در این مطالعه نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که به موازات این حمایت تجربی رهبری مدیریت و مدیریت فرایند,ابعاد موثر بر مدیریت کیفیت هستند؛علاوه بر این جدا از مطالعات اخیر,از مدیریت تامین کننده و رویکرد سیستمی مدیریت,اثرات قابل توجهی یافت شد.بنابراین شرکت ها باید به مهم ترین فعالیت ها برای بهبود عملکرد با توجه به یافته های این مطالعه اهمیت دهند.
نصر آبادی و امامی,(۱۳۸۳) تحقیقی را تحت عنوان” بررسی کاربرد اصول موثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه کارکنان و مدیریان” انجام دادند.در این پژوهش شش سوال پژوهشی با توجه به دیدگاه دمینگ در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر طراحی شد.یافته ها حاکی از آن است که از دیدگاه کارکنان و مدیران اصل تعهدگرایی,اصل مشتری مداری,اصل مشارکت کارکنان,اصل استفاده مناسب و بجا از آمار و اطلاعات و اصل توانمندسازی و نهادینه کردن آموزش کارکنان,در دانشگاه علوم پزشکی در حد ضعیفی استفاده شده است و اصل بهبود مستمر در کار در دانشگاه علوم پزشکی در حد مطلوب به کار رفته است.
نادری و دیگران,(۱۳۸۵) تحقیقی را تحت عنوان “بررسی میزان کاربست برخی از شاخص های مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه اصفهان از نظر اعضای هیئت علمی و دانشجویان” انجام داده اند.که به بررسی سه اصل (مشتری گرایی,مشارکت فراگیر,بهبود مستمر) پرداخته است. نتایج نشان داده که میزان مشارکت اعضای هیئت علمی در بهبود فرایند آموزش و میزان مشارکت آنان در همایشهای علمی و پژوهشی بیشتر از سطح متوسط بود در حالی که میزان تامین رضایت اعضای هیئت علمی در راستای بهبود فرایند آموزش,ارائه خدمات علمی و پژوهشی و همچنین میزان استقبال دانشگاه از مشارکت اعضای در بهبود فرایند آموزش و پژوهش و میزان توسعه همکاری اعضای با سایر سازمانها توسط مدیریت دانشگاه کمتر از حد متوسط نشان داده شد.