۴-۲-۱-تشریح عوامل و متغییرهای تحقیق(SWOT) 67
۴-۲-۱-۱-تعیین مقدار ارزیابی عوامل درونی(IFE) وعوامل بیرونی(EFE) 72
۵-۱-مقدمه ۷۶
۵-۲-نتجه گیری تحقیق (مدل برنامه ریزیSWOT) 78
۵-۳- راهکار ها و راهبرد های پیشنهادی ۷۸
۵-۴- تشریح عوامل وگزینه های استراتژی تدافعی با کمک مدل تصمصم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) 84
۵-۴-۱- تشریح عوامل استراتژی تدافعی ۸۴
۵-۴-۲- تشریح شاخص های مدل (بخشAHP) 87
۵-۵- اجرای مدلAHP 88
۵-۶- استراتژیهای ترکیبی ۹۸
۵-۷-نکته ۱ ۱۰۱
۵-۸-نکته ۲ ۱۰۲
۵-۹- پیشنهاد برای تحقیقات آتی ۱۰۳
منابع و ماخذ ۱۰۴
منابع فارسی ۱۰۴
منابع لاتین ۱۰۷
پیوست ها ۱۰۹
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل۱-۱- استخراج مدل مفهومی تحقیق از ادبیات تحقیق ۱۳
شکل۱-۲- مراحل اجرایی تحقیق ۱۴
شکل۳-۱- نمایش یک سلسله مراتب یک مسئله تصمیم ۶۱
شکل۵-۱-تشکیل درخت سلسله مراتبی ۸۸
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول۲-۱- جدول تعیین اهداف عملیاتی ۲۵
جدول۲-۲-تقسیم بندی موضوعی ادبیات تحقیق ۴۳
جدول۳-۱ جدول تجزیه و تحلیل SWOT 51
جدول۳-۲- تجزیه و تحلیل قوت و ضعف، فرصت و تهدید(SWOT )بهبود یافته ۵۴
جدول۳-۳- جدول EFE سازمان ۵۶
جدول۳-۴- جدول IFEسازمان ۵۸
جدول ۳-۵-ارزش گذاری شاخص‌ها ۶۲
جدول۴-۱- تعیین ارزیابی عوامل درونی و بیرونی(تعیین ظرفیت) ۷۵
جدول۵-۱- جدول استراتژی تهاجمی(SO) 79
جدول۵-۲- جدول استراتژی تنوع(ST) 80
جدول۵-۳- جدول استراتژی گرایش به تغییر(WO) 68
جدول۵-۴- جدول استراتژی تدافعی(WT) ۸۳
جدول۵-۵- ماتریس مقایسات زوجی شاخص ها ۹۱
جدول۵-۶- ماتریس نرمال شده و تعیین وزن نسبی شاخص ها ۹۱
جدول۵-۷-ماتریس مقایسات زوجی بر اساس شاخص قابلیت اجرا ۹۲
جدول۵-۸- ماتریس نرمالایز شده ماتریس قبل ۹۳
جدو۵-۹- ماتریس مقایسات زوجی بر اساس شاخص هزینه ۹۴
جدول۵-۱۰- ماتریس نرمالایز شده بر اساس شاخص هزینه ۹۴
جدول۵-۱۱- ماتریس تعیین اوزان نهایی ۹۷
چکیده
تغییرات و تحولات عمده صورت گرفته در سیستم بانکداری ایران، بانک ملت را با چالش های جدیدی مواجه کرده است :تغییر ساختار دولتی به خصوصی ،ازدیاد رقباو رقابت شدید انان برای بدست اوردن سهم بازار بیشتر، گران و هزینه زا شدن چهار سپرده بانکی و …،این بانک را به سمت افزایش درامد های غیر مشاع (کسب درامد از محل کارمزد ها) سوق داده است بطوری که تامین کلیه هزینه های جاری بانک از محل درامد های غیر مشاع یا کارمزد ها جزء اهداف اصلی بانک ملت گشته است. در این پژوهش محقق اطلاعات مورد نیاز خود رابه دو روش مصاحبه با خبرگان و مطالعات علمی و کتابخانه ای جمع اوری کرده است. در بخش اول تحقیق، برای تعیین ظرفیت درامد های غیر مشاع بانک ملت از مدل برنامه ریزی SWOT استفاده شده است. به این دلیل که در مدل ارزیابی عوامل درونیIFE)) و بیرونیEFE)) ،بانک ملت به ترتیب نمره۲٫۲۵ و۱٫۷۵را کسب نموده است بنابر این این بانک در بکارگیری از ظرفیت مناسب خود در زمینه ارائه خدمات و درامد های غیر مشاع موفق نبوده است.در فصل پنجم پایان نامه برای ارتقاء ظرفیت خدمات غیر مشاع بانک ملت چند استراتژی SO،ST،WOو WT به همراه دو استراتژی ترکیبی پیشهناد می گردد.برطبق نتایج ارزیابی عوامل درونی و بیرونی کسب شده توسط بانک ملت،استراتژی تدافعی(WT)بعنوان استراتژی اصلی بانک انتخاب می شود که حدود۱۲عامل اصلی برای استراتژی تدافعی توسط محقق پیشنهاد می گردد در ادامه محقق باکمک مدل تصمیم گیری AHPسعی میکند تا اولویت وضریب اهمیت هر یک از این عوامل استراتژی تدافعی را تعیین کند.
کلید واژگان: ظرفیت سنجی ،درامد های غیر مشاع،ضمانتنامه،کارمزد ،تکنیک برنامه ریزیSWOT،مدل تصمیم گیریAHP
فصل های پایان نامه
۱-فصل یکم: مقدمه و کلیات
۲- فصل دوم :مروری بر ادبیات وسوال تحقیق
۳-فصل سوم : روشها و ابزار ها
۴- فصل چهارم :تجزیه و تحلیل

۵- فصل پنجم :نتیجه گیری و ارائه راهبرد

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

فصل یکم

 

مقدمه و کلیات

۱-۱- مقدمه
تغییرات اساسی دنیای امروز باعث برهم زدن پارادایم های گذشته در تمامی عرصه ها شده است .تغییرات دربرخورد رقبا بایکدیگر؛ تغییر در چرخه عمر محصولات؛ بالا رفتن سطح اگاهی انسبببانها به واسطه تغییرات در نظام های اموزش و پرورش، رشد ابداعات و نو اوریها همگی بران شده اند تا پارادایم های گذشته نتوانند پاسخگوی نیاز های دنیا امروز باشند(کیقبادی،ص۲). دنیای امروز جهان خواسته های نامحدود و منابع محدود بشر است .در این شرایط تمام سازمانها سعی دارند تا بگونه ای عمل کنندکه حد اکثر توان و پتانسیل خود را به فعلیت برسانند.در چنین شرایطی ظرفیت سنجی و برنامه ریزی برای ظرفیت تولید وخدمات به منظور بکار گیری توان موثر خود ،برای تمام سازمانها امری کاملا ملموس و حیاتی بنظر می رسد.بخصوص که سازمانها در این عصر نیازمند داشتن یک مزیت رقابتی جهت پیشه گرفتن از رقبا و کسب سود بیشتر هستند.
بانک ملت نیز از این قائده مستثنا نمی باشد و دیر زمانی است که در این راه قدم گذاشته است.براین اساس نیاز است تا در مورد ارائه خدمات بانکی، ظرفیت سنجی صورت گیردتا مشخص گردد ؛ هر شعبه باتوجه به منابع موجود، تعداد و نوع مشتریان ،بکار گیری از توان نیروی انسانی وباتوجه به وضعیت جامعه و رقباو…به چه میزان می تواند ضمانتنامه بانکی بفروشد، گشایش اسناد اعتباری (LC)داشته باشد، انواع کارمزد ها را دریافت کند؟وغیره. این بانک با اتکا به سابقه و تجربیات ارزشمند چندین ساله خود، خلق مزیتهای رقابتی در بازار خدمات غیر مشاع نظام بانکی کشور را دستور کار خود قرار داده و همگام با تحولات مهم دنیای بانکداری، نسبت به طراحی و پیاده سازی سامانه های مربوطه باهدف تامین هزینه های جاری خود از محل کارمزد ها اقدام نموده است.
محقق در این پژوهش سعی نموده است تا : در مرحله اول؛
با بهره گرفتن از تکنیک برنامه ریزی SWOT[1] بیان نماید که ایا بانک ملت ،توانسته است از تمام ظرفیت خود در جهت کسب بیشتر درامدهای غیر مشاع(انواع کارمزد) استفاده کند؟ ویااینکه ظرفیت بلااستفاده وجود دارد؟ و چنانچه موفق به بکار گیری از ظرفیت مناسب خدمتی خود نشده است چه راهبرد ها و راهکارهایی باید دنبال شود؟
ودر مرحله دوم ؛ بعد از بیان انواع استراتژی های پیشنهادی توسط محقق و انتخاب استراتژی تدافعی برای بانک ملت، با کمک مدل تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی([۲]AHP) ،اولویت و اهمیت عوامل این استراتژی تعیین می گرددودر نهایت محقق به یک الگوی مناسب مدیریت ظرفیت در بانک ملت دست می یابد.
در مقدمه این پژوهش لازم است برای درک بهتر مفاهیم درامدی بانک ملت ،به تقسیم بندی انواع درامد ها در بانک اشاره کنیم:
الف- در امدهای مشاع یا عملیاتی بانک
منظور کلیه در امد هایی است که نتیجه فعالیت اصلی بانک می باشد . ماننددرامد حاصل از دادن تسهیلات به مشتریان.
ب- در امد های غیر مشاع یا غیر عملیاتی

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:29:00 ب.ظ ]