در تحلیل علل وقوع حوادث رانندگی چهار مؤلفه مورد بررسی قرار می گیرد که هر یک از این مؤلفه ها به میزان مشخص و متفاوت در بروز حوادث مؤثر اند این عوامل به ترتیب نقش آفرینی در بروز تصادفات شامل کاربر ، راه ، وسیله نقلیه ، شرایط اقلیمی می باشند.
برابر اعلام سازمان جهانی راه[۱۰]، در ۲۶ درصد تصادفات جاده ای فقط شرایط راه در وقوع تصادفات مؤثر است اما سهم تجمعی عامل محیط راه ۳۴ درصد بر آورد شده است . البته باید گفت بسته به وضعیت راه های کشورها و شرایط اقلیمی و توپوگرافی راه این درصد متغییر است. درصد عنوان شده بصورت میانگین محاسبه شده است .

شکل ‏۲‑۲: تأثیر عوامل مختلف در وقوع تصادفات جاده‌ای (منبع: مجمع جهانی راه)
توسعه و گسترش فیزیکی راه های سنتی و غیر موتوریزه در کشورهای در حال توسعه بدون در نظرگرفتن ماهیت و نوع کاربردی آن در کنار دیگر دلایل همچون نادیده گرفتن مؤلفه های ایمنی راه ، مشکلات تکنولوژیکی ، اقتصادی، توپوگرافی و … سبب شده است تا شبکه ارتباطی راه های زمینی به تهدید برای سلامتی انسان ها تبدیل شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
راه های ارتباطی همواره در حاشیه خود توسعه ، آبادانی و تجمع جمعیت برای کار و سکونت را فراهم می کنند این امر یعنی عبور و تداخل شبکه ارتباطی امروزی (موتوریزه) از میان تجمعات انسانی همواره تهدیدی برای سلامت انسان ها است. کشورهای توسعه یافته با استاندارد سازی راه های ارتباطی بر اساس ماهیت کاربری آن ها و با درنظر گرفتن تمام اصول ایمنی راه سازی تحت عنوان جاده های خود مبّین (خود معروف) نتایج و دست آوردهای قابل توجهی برای حل این مشکل یافته اند. استانداردهای در این کشورها به مرحله اجرا در آمده است که ماحصل آن ، اجرای اقدامات ایمنی بر روی راه های شبکه ارتباطی و کاهش تصادفات و سهولت و ایمنی تردد بوده است از سوی دیگر در سایر نقاط جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه همچنان موانع توپوگرافی و اقتصادی از علل اصلی ایمنی سطح پایین جاده ها محسوب می‌شود. هرچند باید اعتراف نمود توپوگرافی بعضی از کشورها حقیقتاً سد محکمی در جهت احداث راه های ایمن است اما در بیشتر موارد توسعه و تأمین ایمنی راه ها قابل تحقق می باشد.

 

دمکراسی و شبکه ارتباطی

ایجاد و توسعه شبکه راه ها با اهداف گوناگونی صورت می گیرد ، یکی از اهداف مهم در این بخش بسط و توسعه مسائل سیاسی است ، برای سهولت دسترسی مراکز حکومت به حاشیه حکومت از دیرباز حاکمان راه های ارتباطی را ایجاد، گسترش و محافظت می نمودند شبکه راه های ارتباطی سبب شد تا ارتباطات اجتماعی بین مردم یک سرزمین تقویت گردد. و در کنار آن گفتمان سیاسی و خواسته های حزبی و حکومتی مشترک در میان مراکز جمعیتی که زمانی از هم فاصله داشتند شکل گیرد ، شبکه راه های ارتباطی به تسهیل ارتباط تشکل های سیاسی همچنین ترویج و تکثیر افکار دمکرا تیو بین مردم کمک قابل توجه ای نموده است امروزه راه های ارتباطی دور دست ترین و کم جمعیت ترین مناطق یک سرزمین را به مراکز حکومتی متصل نموده و در انتخابات ها و همه پرسی های سیاسی تمام افراد در ایجاد ساختار حکومت ایفای نقش نمایند .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
همانگونه که عنوان شد ، ارتباطات زیر بنای تمدن هر جامعه است و تنها بر این پایه است که گردونه حیات یک جامعه به گردش در می آید و به آن رشد و بالندگی می بخشد. بر این اساس جامعه ای که قصد بالندگی و رشد در ساختار سیاسی را دارد باید شبکه ارتباطی راه های خود را تا دور دست ترین مناطق کشور گسترش دهد چرا که همه افراد جامعه باید درشکل دهی ساختار سیاسی و حاکمیتی کشور احساس حضور نمایند اگر گروه یا منطقه ای در سازماندهی ساختار حاکمیت خود را بدون نقش دریابد دور از انتظار نخواهد بود که دستورات و خواسته های حاکمیت در آن منطقه یا مجموعه جمعیتی بدون اثر و غیر قابل اجرا باشد .در گام های نخستین شکل گیری حکومت های دموکراتیو و بسط دموکراسی در جوامع انسان به دلایل مختلف که مهمترین آن فقدان شبکه ارتباطی مناسب و عدم دسترسی به تمام مناطق بود فقط اقشار خاص و یا ساکنین شهرها در تشکیل ساختار حکومت مداخله داشتند و عموما مناطق حاشیه و دور افتاده در ساختار سیاسی هیچگونه نقشی ایفا نمی نمودند به نحوی که در گذشته و قبل از شکل گیری شبکه های ارتباطی حتی تا چندین ماه پس از جابجایی حاکمیت مناطق دور از مرکز از تغییرات ایجاد شده بی خبر بودند و با تغییر حاکمان محلی و نظام های پولی و مالیاتی متوجه تغییر حاکمیت می شدند، با گسترش راه های ارتباطی و تسهیل در ارتباطات بین مراکز با بخش ها و بخش ها با روستا ها مشارکت در برقراری ساختار سیاسی و حکومتی در تمام سطوح کشور توسعه یافت ، بدون تردیدی شبکه راه های ارتباطی موجب پیدایش دمکراسی در جامعه شده است چرا که بدون حرکت و حضور مردم و ارتباط و انسجام آن ها اساساً دمکراسی وجود خارجی نخواهد داشت دمکراسی یعنی حاکمیت مردم بر مردم و برقراری حکومت و ساختار سیاسی با نظر اکثریت مردم در یک جامعه ، پس چگونه می توان بدون ایجاد ارتباط بین مردم یک جامعه اکثریت و دموکراسی به وجود آورد؟ ارتباط سیستماتیک شهرها با روستاها، حاشیه ها با مراکز منجر به تبادل عقاید و نظرات متنوع و شکل گیری اکثریت در خصوص مبانی سیاسی و نظارتی خواهد شد، لذا بسط و گسترش دمکراسی در جوامعه به طور مستقیم با شبکه های ارتباطی مرتبط است.
توسعه شبکه های ارتباطی سبب شده تا در فرایند انتخابات سیاسی تمام مردم در تشکیل و تعیین ساختار حکومتی کشور ایفای نقش نمایند لذا سیاسیون برای بهره گیری از آرا سرنوشت ساز مناطق روستایی و حاشیه توجه و برنامه ریزی خاصی اعمال می کنند به نحوی که در شعارهای انتخاباتی برای جلب اعتماد جمعیت ساکن در واحدهای سیاسی کوچک همانند روستاها ، برنامه های بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت را مطرح می نمایند که این امر با توجه به ماهیت و ویژگی های استقرار جمعیت در کشورهای مختلف در سرنوشت سیاسی و نظام حکومتی بسیار تعیین کننده است.

 

همگرایی و شبکه ارتباطی

همگرایی به لحاظ مفهوم عبارتست از تقرب و نزدیک شدن افراد به سمت نقطه ای مشخص که معمولاً به عنوان هدف مشترک آنان شناخته می شود ( حافظ نیا ۱۳۸۵ : ۳۷۳ ) این تعریف کوتاه در خصوص همگرایی، نقش شبکه ارتباطی بر ایجاد و گسترش همگرایی را تبیین می نماید. شبکه های ارتباطی موجب تسلط انسان بر مناطق و مکان های جغرافیایی شده است بعد از شکل گیری حکومت ها ، نظام های حاکم جهت تحکیم و تقویت نفوظ خود در مناطق جغرافیایی تحت سلطه اقدام به برقراری ارتباط منظم، با این مناطق نمودند ، یکی از ابتدایی ترین کاربردهای شبکه ارتباطی همانگونه که از عنوان آن پیداست برقراری ارتباط میان گروهای جمعیتی است این ارتباطات فارغ از انگیزه و ماهیت نخستین پیدایش منجر به ایجاد روابط اجتماعی بین انسان ها شد هرچه بر گستره راه های ارتباطی افزوده شد میزان و تعداد ارتباطات بیشتر و پیچیده تر شد ، در زمان های گذشته که شبکه و امکانات ارتباطی وجود نداشت یا کمتر توسعه یافته بود مردمان یک سرزمین شاید تا پایان مدت زندگی خود هیچگاه قادر به سفر و گشت و گذار در مناطق مختلف کشور خود نبودند ، شمال و جنوب و شرق و غرب سرزمین فقط به نام توسط افراد شناخته شده بودند ، اما با توسعه حمل و نقل و راه ها تردد و ارتباطات سبب گردیده است تا تبادل چهره به چهره عقاید و اندیشه ها صورت گیرد که این امر موجب شناخت و درک ویژگی های مشترک فرهنگی ، تاریخی ، دینی و مذهبی ، زبان و اداب و رسوم یک سرزمین می شود در کنار این موضوع و صرف نظر از اشتراکات عنوان شده که منجر به همگرایی می شوند ، شبکه های ارتباط پیوندهای استراتژیک و راهبردی اقتصادی و سیاسی را نیز ایجاد نموده که این پیوندها در همگرایی سیاسی حکومت ها بسیار حائز اهمیت است ، احداث راه های مرزی و امضاء قراردادهای مشترک حمل و نقل و ایجاد کریدورهای ارتباطی ، مواصلاتی ،بازرگانی و گردشگری منجر به ارتباط فرهنگ ها و تمدن ها ی یک سرزمین می گردد ، از منظر دیگر شبکه راه های ارتباطی که از بزرگترین مراکز جمعیتی تا دور دست ترین نقاط کشور را تحت پوشش قرار می دهد در بسط و گسترش عادلانه و برابر خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی بسیار موثراند در این شرایط واحدهای سیاسی کوچک و اقلیت های قومی و مذهبی نیز خود را وابسته به مرکز قدرت قلمداد خواهند نمود.
تصویر درباره گردشگری

 

واگرایی و شبکه ارتباطی

بحث واگرایی اساساً ناظر بر رفتارهای دوری گزینی است ، به فرایند جدایی و دوری گزینی نسبت به یک مرکز یا موضوع خاص واگرایی اطلاق می شود( حاغظ نیا ۱۳۸۵ : ۳۷۳ ).پدیده واگرایی در رفتار گروهای سیاسی یا واحدهای سیاسی بسته به دلایل و عوامل بروز و تجلی این پدیده متفاوت و از طبیعتی پویا برخوردار است ، به عبارت روشنتر اگر عوامل ایجاد کننده واگرایی باقی بماند واگرایی نیز باقی می ماند ، یا تشدید می شود و برعکس با نبود یا کم رنگ شدن عوامل ، واگرایی نیز ضعیف تر و یا از بین خواهد رفت این فرایند یک فرایند ادامه دار و بی پایان است. یکی از کاربردهای اساس حکومت ، تدوین بنیادهای عدالت جغرافیایی در گستره کشور است ، نابرابری و ناهمگونی توسعه در قلمرو یک حکومت به ناخرسندی مردم ناحیه و نا کارآمدی حکومت منجر خواهد شد که هر دوی این عوامل باعث بحران مشروعیت برای نظام سیاسی حاکم خواهد شد. ( کشور دوست ۱۳۸۹ : ۲۰ )
با افزایش تمایلات و احساسات ناحیه گرایی خصوصاً در کشورهای در حال توسعه که ناشی از نادیده گرفته شدن حقوق و مطالبات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مردم نواحی مختلف بویژه نواحی دارای زمینه های واگرایی قومی ، نژادی ، مذهبی هستند سبب ایجاد همبستگی عاطفی و احساسی میان ساکنین ناحیه علیه تصمیمات و نظرات حاکمیت مرکزی می گردد.
در بررسی فرایند ایجاد واگرایی و نارضایتی ناحیه ای عوامل متعددی را می توان جستجو نمود که مهمترین این عوامل مسائل مذهبی ، قومی ، فرهنگی و اقتصادی و در مجموع احساس شهروند درجه دوم بودن از سوی حکومت مرکزی است که موجب تشدید احساسات واگرایانه می گردد. البته در این فرایند تحریک ها ، جاذبه ها وگرایشات برون مرزی نیز تاثیرگذارند ، در بحث اقتصادی بدون تردید شبکه ارتباطی از مهمترین زیرساخت های رونق و گسترش توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی مختلف است بدون وجود راه های ارتباطی مناسب ، ایمن ، ارزان ، مطمئن سرمایه گزاری اقتصادی در مستعدترین مناطق نیز غیر ممکن یا دشوار خواهد بود چراکه تبادل مواد خام و تولیدات نهایی کلان نیازمند خطوط ارتباطی متعدد با قابلیت های چندگانه می باشد لذا با توسعه و وابستگی اقتصادی مناطق مختلف بویژه مناطق دارای احساسات واگرایانه در یک واحد سیاسی با سایر مناطق مشترکات همگرایانه مناطق افزایش و تمایلات واگرایی نیز کاهش خواهد یافت.
انزوای جغرافیای مناطق مرزی و حاشیه ای یک سرزمین ناشی از فقدان شبکه ارتباطی در یک کشور به دلایل مختلف همچون ، نادیده گرفته شدن منطقه توسط حکومت مرکزی ، عدم توسعه یافتگی کشور ، مشکلات اقتصادی یا درگیری های داخلی سبب کمرنگ شدن همبستگی با حکومت مرکزی و افزایش تمایلات برون مرزی توسط ساکنین منطقه را به دنبال دارد. ایجاد و توسعه یک شبکه ارتباطی منظم و کارا و استراتژیک می تواند ، ارتباطات و تعاملات نواحی مختلف یک واحد سیاسی را افزایش داده تداخل و درهم آمیختگی فرهنگی و اجتماعی را بهمراه آورد این درهم آمیختگی فرهنگی و گسترش گردشگری داخلی ضمن افزایش مهین پرستی به تقویت اشتراکات و تضعیف اختلافات و باورهای نادرست را به همراه دارد.

 

تکنولوژی و شبکه ارتباطی

انقلاب صنعتی و ظهور اختراعات تکنولوژیکی صنعتی تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این میان صنعت حمل و نقل بارزترین نمود صنعتی شدن بشراست. موتور بخار اولین چرخ ها را با نیروی غیر عضلانی به حرکت درآورد اولین وسیله حمل ونقل جهان در سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی ساخته شد خودرویی که با نیروی بخار و سوخت زغال سنگ به حرکت در می آمد و قابلیت جابجای ۴ تن بار را با سرعت ۸ مایل در ساعت دارا بود. اختراع خودرو سبب شد تا انسان احساس آزادی بیشتر نموده و امکان جابجایی و تحرک گسترده ای داشته باشد، سیر پیشرفت تکنولوژیکی بشر تأثیرات شگرفی در شبکه ارتباطی ایجاد نمود فاصله هایی که توسط حیوانات اهلی در مدت زمان چند روز چند ماه طی می شد ظرف چند دقیقه یا چند ساعت پشت سر گذاشته می شد ، با ساخت هواپیمای مافوق صوت چرخش به دور زمین به کمتر از یک روز کاهش پیدا نمود ، خطوط ریلی سرتاسر جهان را درنوردیده اند ، کشتی های قول پیکر تجاری ، میلیون ها تن بار را با ارزانترین قیمت و سریعترین زمان ممکن جابجا می کنند و شبکه های راه های آسفالته شامل آزادراه ها، بزرگ راه ها و راه های اصلی ، فرعی و روستایی مانند شریان های بسیار پیچیده ی درهم تنیده سرتاسر کره زمین را فرا گرفته اند، اگر نقشه ای سراسری از راه های موجود در خشکی های جهان را ترسیم نماییم کره زمین را پر از خطوطی خواهیم دید که تقریباً از هر جا که ممکن بوده و شرایط جغرافیایی مانع ایجاد نکرده باشد عبور نموده است.

شکل ‏۲‑۳ : شبکه پیچیده ای از راه های ارتباطی زمینی ( منبع: www.mrude.ir)
اما از منظر دیگر ظهور و بروز تکنولوژی های صنعتی پیشرفته در فرایند ایجاد بستر ها و زیرساخت های ارتباطی نیز بسیار مؤثر و غیرقابل انکار بوده اند، امروزه با جود ماشین آلات پرقدرت راه سازی ، امکانات نقشه برداری هوایی، نرم افزارهای رایانه ای شبیه ساز قدرتمند، فرآورده های صنعتی راه سازی سبب شده است تا فرایند ایجاد شبکه های ارتباطی بسیار پرسرعت صورت پذیرد ضمن اینکه کیفیت و کمیت زیرساخت ها بصورت چشمگیری ارتقاء یافته است. مناطقی که در گذشته بعلت فقدان تجهیزات فنی مناسب غیر قابل دسترسی بودند براحتی تحت سیطره انسان درآمده‌اند، دیگر کمتر موانع طبیعی و جغرافیایی می تواند جلودار حرکت شبکه ارتباطی راه ها باشد باتلاق ها، بیابان ها، جنگل ها و حتی دریاهای که در مسیر راه های زمینی قرار داشتند با بهره گرفتن از تکنولوژی های پیشرفته تحت کنترل در آمده و مسیرهای ارتباطی از میان آنها عبورنموده است، برقراری ارتباط میان دو جزیره با ساخت یک حلقه پل طویل در دریا خروشان کشور چین، اتصال اروپا به جزیره انگلستان با احداث تونل مانش ، اتصال دو کوه مرتفع توسط پل معلق در کشور انگلستان تنها مثال‌های اندکی از حضور پررنگ دستاوردهای تکنولوژیکی در فرایند ارتباطات انسان ها است، شاید اغراق نباشد اگر عنوان کنیم انقلاب صنعتی انقلاب بسیار بزرگی در فرایند ارتباطات بوجود آورد و ملموس ترین شکل تکنولوژی عصر ما در شبکه هی ارتباطی با ظهور وسایل ارتباطی فوق مدرن همانند سفینه های فضایی ، هواپیماهایی و سایر وسایل ارتباطی نمود پیدا کرده است. تکنولوژی های صنعتی علاوه بر تأثیر مستقیم بر گسترش کمی و کیفی شبکه های ارتباطی بر ایمنی شبکه حمل و نقل نیز تأثیرگذار بوده اند ، از تجهیزات ایمنی که در خودروها نصب شده تا سیستم های ناوبری بسیار پیشرفته در هواپیما ها و کشتی ها که فرایند هدایت این قول های ارتباطی را تسهیل و ایمن می کند ، تکنولوژی های رایانه ای در ایمنی شبکه جاده ها امروز نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند اولین بزرگ راه تمام خودکار و الکترونیک دنیا در کشور آلمان به بهره برداری رسیده است در این بزرگ را تمامی فرایند ترافیک (شد و آمد) توسط چند نفر در یک اتاق کنترل صورت می گیرد ، تغییر تابلوها با تغییر شرایط ترافیکی بازوبست نمودن مسیرهای خروج اضطراری ، اعمال قانون خودروهای متخلف ، اعلام حوادث و اتفاقات مسیر راه ، کنترل سیستم روشنایی از جمله اقداماتی است که از طریق سیستم کنترل از راه دور در این بزرگ راه صورت می گیرد که مرهون پیشرفت های تکنولوژیکی است ، دیگر کمتر جاده ای در دنیا وجود دارد که توسط دوربین کنترل نشود و کمتر خودرویی است که به تجهیزات ایمنی مجهز نباشد ، امروزه خودروسازان بزرگ دنیا هر روز به دنبال ارائه یک تکنولوژی پیشرفته در جهت ارتقاء ایمنی سرنشینان داخل خودرو هستند اساساً رقابت در بازار خودروی دنیا صرفاً در این بخش وجود دارد و دیگر یک چهارچرخه متحرک برای خریداران اهمیت و جذابیت ندارد پیشرفت تکنولوژی خودروها را به مرز هوشمند سازی رسانده است.

شکل ‏۲‑۴ : تصویر تکنولوژی ارتباط و تردد هوشمند خودروها در جاده ها (منبع: www.rahvar120.ir)
هم اکنون چند شرکت بزرگ خودروساز در حال آزمایش میدانی خودروهای هوشمند بدون راننده در سطح جاده ها هستند، خودروهایی که امکان اشتباه راننده را به حداقل ممکن کاهش می دهند این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که انسان(راننده) بطور میانگین در ۹۰ درصد تصادفات رانندگی بطور مستقیم ایفای نقش دارد لذا حذف راننده از چرخه ترافیک یعنی حذف ۹۰درصد تصادفات لذا پیشرفت های تکنولوژیکی در عرصه های راه و وسایل نقلیه ما را امیدوار می کند تا شاید در آینده نه چندان دور حوادث رانندگی به شکل باورنکردنی کاهش پیدا کند و ایمنی حمل و نقل و شبکه ارتباطی به حد مطلوب افزایش یابد.

 

ناهمواری و شبکه ارتباطی

ناهمواری های زمین شامل پستی و بلندی ها یا به عبارت درست تر کوه ها و دره ها یکی از جدی ترین موانع بر سر راه ایجاد و توسعه شبکه های ارتباطی جاده ای ، ریلی و هوایی می باشند هرچند که با ظهور تکنولوژی های مدرن تا حدی بر این ویژگی طبیعی و توپوگرافی زمین توفیق حاصل شده است اما هزینه و زمان احداث شبکه ارتباطی حتی با پیشرفته ترین امکانات تکنولوژیکی در مناطق ناهموار خیلی بیشتر از مناطق هموار است و حتی در بعضی از شرایط حداقل در حال حاضر با تمام دستاوردهای صنعتی بازهم وجود کوه های مرتفع ، صخره های مستحکم و دره های عمیق احداث راه های ارتباطی شده است و گاهاً کیلومترها تغییر مسیر نتیجه و حاصل برخورد یک راه به ناهمواری طبیعی بوده است.

شکل ‏۲‑۵ : تصویر یک راه کوهستانی پر پیچ و خم ( منبع: www.mrude.ir)
احداث راه در مسیر های کوهستانی بسیار دشوار و پرهزینه است ساخت یک کیلومتر آزاد راه در مناطق هموار و دشتی ۷ میلیاد تومان ، در تپه ماهور ۱۲ میلیارد تومان و احداث یک کیلومتر راه در مناطق کوهستانی ۳۵ میلیارد تومان هزینه دارد (احمدی نوری معاون توسعه زیربنا های حمل و نقل وزارت راه) به همین علت در مسیرهای کوهستانی راه های دسترسی بسیار باریک و بدون حاشیه های جانبی احداث می شود که در کنار دشواری عبور خطرات قابل توجهی را نیز برای تردد کنندگان در این گونه راه ها بهمراه دارد. در گذشته های دور ویژگی دشوار دسترسی به مناطق کوهستانی یک امتیاز و مزیت آشکار برای جوامع بود چرا که آن ها را از تهاجم و تجاوز دشمنان محافظت می نمود اما امروزه یکی از دلایل عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی شهرهای و حتی کشورهای کوهستانی و مرتفع فقدان شبکه های ارتباطی گسترده و ایمن است عدم وجود شبکه ارتباطی ، سرعت جابه جایی انسان ها را کند می کند ، هزینه های تولید ، حمل و توزیع کالا را افزایش می دهد ، افزایش هزینه های تولید کم توجهی سرمایه گزاران اقتصادی را بدنبال خواهد داشت و همه این عوامل سبب عقب ماندگی و کمتر توسعه یافتگی مناطق کوهستانی نسبت به مناطق جلگه ای را فرآهم می آورد، جاده های کوهستانی علیرغم چالش های مالی و زمانی در احداث با چالش های طبیعی دیگر مانند: بهمن ، رانش کوه ، کولاک و انسدادهای طولانی به واسطه بارش برف نیز روبرو می باشند، احداث راه در دره ها نیز همواره با احتمال ریزش کوه و سیل های ناگهانی همراه خواهد بود . هریک از عوامل فوق بطور مستقیم و آشکار ایمنی راه و کاربران آن را با خطر مواجه می سازد ، این عوامل نیز بسته به شرایط ناهمواری پیش رو بطور واضح بر عدم توسعه شبکه های ارتباطی در ناهمواری ها تأثیر گذار است. احداث شبکه ریلی در کوهستان ها بعلت شکل خواص و طویل بودن قطار و لزوم حرکت مستقیم آن دشوار و در بیشتر موارد غیرممکن است ، احداث تونل و ساخت پل های معلق بر روی دره ها در مناطق ناهموار هزینه ساخت شبکه ریلی را غیر قابل توجیه می کند ، احداث فرودگاه در مانطق کوهستانی به واسطه خطرات آن برای فرود و سعود هواپیماها غیر ایمن و غیر قابل اجراست.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:44:00 ق.ظ ]