۱٫ آیا هدفگذاری بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد؟
۲٫ آیا هماهنگی و یکپارچه سازی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۳٫ آیا تاکید بر عملکرد بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۴٫ آیا مشارکت کارکنان بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۵٫ آیا جهت گیری بر نوآوری بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۶٫ آیا پاداش و تشویق بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۷٫ آیا کار تیمی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد ؟
۱-۵ چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری، الگویی است که پژوهشگر بر اساس آن در ارتباط با روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شدهاند نظریه پردازی میکند. به طور کلی چارچوب نظری پایهای است که تمام طرح یا پروژه تحقیقاتی بر آن پایه قرار میگیرد. یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیف شده و کامل بین متغیرها است که از طریق فرایندهایی همچون مطالعات اکتشافی، مشاهدات و مصاحبهها، مشخص شدهاند(خاکی،۱۳۷۸،ص ۲۰). در این تحقیق جهت دستیابی به مدل نظری برای تقسیم بندی فرهنگ از مدل چیونگ و همکاران (۲۰۱۱) استفاده می گردد که بر اساس آن فرهنگ سازمانی به ۷ عامل تقسیم شده است. چون به نظر میرسد نسبت به مدلهای استفاده شده در پژوهشهای مشابه کاملتر و به فعالیت شرکت های بیمه نزدیکتر است. بر مبنای توضیحات فوق، مدل نظری تحقیق در قالب شکل ۱-۱ ارائه شده است.
شکل۱-۱ مدل نظری تحقیق ((Cheung, Wong, Wu, 2011 & Laurent E. Calvet,2010
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
فرضیههای تحقیق:
فرضیه اصلی تحقیق به شرح زیر است:
فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
فرضیههای فرعی تحقیق:
۱٫ هدفگذاری بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۲٫ هماهنگی و یکپارچه سازی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۳٫ تاکید بر عملکرد بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۴٫ مشارکت کارکنان بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۵٫ جهت گیری بر نوآوری بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۶٫ پاداش و تشویق بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۷٫ کار تیمی بر تعهد سازمانی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری میگذارد.
۱-۷ روش شناسی تحقیق:
این پژوهش بر مبنای هدف پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است، که با بهره گرفتن از منابعی چون شامل کتب، پایان نامه ها، مقالات و اینترنت اطلاعات گردآوری و از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، استفاده شده است.
۱-۸ جامعه پژوهش و نمونه آماری:
جامعه آماری پژوهش حاضر عبارتند از کارکنان پژوهشکده بیمه که تعداد آنها ۱۱۰ نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد. روش برآورد حجم نمونه کوکران به شرح ذیل است: حجم مناسب نمونه براساس تصمیم در مورد سطح دقت مورد انتظار و مقدار خطای استاندارد قابل پذیرش، برآورد میگردد. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران استفاده گردیده است. روش برآورد حجم نمونه کوکران به شرح ذیل است:
که در آن: N حجم جامعه آماری، n = نمونه آماری
۹۶/۱= t تی استیودنت (فاصله اطمینان در سطح معناداری ۹۵/۰ (مقدار متغیر متناظر با سطح آلفای -۱)
۵/۰d= درجه اطمینان
۵/۰p= احتمال موفقیت (نسبت حائزین صفت خاص در جمعیت نمونه)
۵/۰q= احتمال عدم موفقیت (نسبت فاقدین صفت خاص در جمعیت نمونه) (آذر، ۱۳۸۰:۲۲).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز به صورت زیر محاسبه گردیده است:
تعداد نمونه آماری این تحقیق با خطای ۲٫۵% برابر با ۱۰۳ نفر است.
۱-۹ قلمرو تحقیق:
قلمرو موضوعی: در این تحقیق فرهنگ سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
قلمرو مکانی: این تحقیق در پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی ج.ا.ا انجام پذیرفته است.
قلمرو زمانی: تحقیق مربوطه از بهمن ماه ۹۲ آغاز شد و تیرماه ۹۳ پایان پذیرفت.
۱-۱۰ روشهای تحلیل دادهها:
برای تحلیل داده های تحقیق از انواع روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. روشهای آمار توصیفی ( مانند شاخصهای مرکزی: میانگین، فراوانی و …. و شاخصهای پراکندگی: انحراف معیار، واریانس و ….) برای تشریح وضعیت نمونه به کار می رود. ابتدا با بهره گرفتن از آزمون کولوموگوروف- اسمیرنوف (K-S) توزیع نرمال بودن متغیرها را انجام میدهیم، تا مشخص شود میتوانیم از آزمونهای پارامتریکی استفاده کنیم. در غیر اینصورت از آزمونهای ناپارامتریک جهت بررسی فرضیهها استفاده خواهد شد. بعد از آن علاوه بر روشهای توصیفی از آزمونهای آماری استنباطی از رگرسیون چندگانه به روش رگرسیون گام به گام (stepwise regression) برای بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته و جهت بررسی فرضیات تحقیق و از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.
۱-۱۱ شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق:
فرهنگ سازمانی[۴]: مقصود از فرهنگ سازمانی، سیستمی از درک مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود. «کریس آرگریس»، فرهنگ سازمانی را نظامی زنده میخواند و آن را در قالب رفتاری که مردم در عمل از خود آشکار میسازند، راهی که بر آن پایه بهطور واقعی میاندیشند و احساس میکنند، و شیوهای که بهطور واقعی با هم رفتار میکنند تعریف میکند. میتوان گفت که همه افرادی که در این زمینه مطالعه نمودهاند همگی توافق دارند که فرهنگ:
کلی است که از مجموع اجزای آن بیشتر است.
تاریخچه سازمان را منعکس میکند.
به مطالعه انسانشناسی مانند رسوم و نهادها مربوط میشود.
توسط گروهی از افراد که یک سازمان را تشکیل دادهاند شکل گرفته است.
حرکت آن کند و سخت است.
تغییر آن به سختی صورت میگیرد.
با توجه به تعریف عنوانشده به این نتیجه میرسیم که تقریباً تمامی پژوهشگران از فرهنگ سازمانی بهعنوان مجموعهای از ارزشها، باورها، عقاید، فرضیات و هنجارهای مشترک حاکم بر سازمان یاد میکنند. در واقع فرهنگ سازمانی همان چیزی است که بهعنوان یک پدیدهی درست به اعضای تازه وارد آموزش داده میشود و بیانگر بخش نانوشته و محسوس سازمان است (Brian T. Gregory,2009).
تعهد سازمانی: حالتی است که یک کارمند به سازمان خود، احساس وفاداری کرده، اهداف و ارزش های سازمان را پذیرفته و آن ها را برای خود درونی ساخته و خود را در سازمان شریک می داند(Sulu et al,2010).
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
مقدمه
دهۀ هشتاد را باید آغاز تحقیقات مجدد بر روی مسئله فرهنگ سازمانی به شمار آورد. علاقه برای انجام تحقیقات بیشتر بر روی فرهنگ سازمانی نشأت گرفته از عوامل گوناگونی می باشد. ازجمله به این موارد می توان اشاره کرد: اولاً، دهۀ هشتاد دهۀ آغاز جهانی شدن سازمان ها و کسب و کارها می باشد؛ لذا بحث هماهنگی بین کارکنان این گونه سازمان ها، بحث روز بود. ثانیاً، در این دهه مشخص شد که سطوح مختلف عملکرد سازمان را می توان به نوع فرهنگ سازمان مرتبط دانست. ثالثاً، فرهنگ سازمانی می تواند به عنوان منبعی برای ایجاد مزیت های رقابتی پایدار عمل کند؛ زیرا برخی از فرهنگها به راحتی قابل تقلید توسط رقبا نیستند و همچنین، از دلایل دیگر می توان به ظهور قدرت اقتصادی و صنعتی ژاپن به مثابه ی یک رقیب قابل توجه و مهم در برابر آمریکا اشاره کرد که محققان یکی از دلایل عمده آن را تفاوت های فرهنگی بین دو کشور دانسته اند.
عکس مرتبط با اقتصاد
نزدیک به دو دهه است که نظریه پردازان و صاحب نظران عرصۀ سازمان و مدیریت، به ویژه صاحب نظران حوز ه رفتار سازمانی ومتخصصان تحول سازمان به طرح موضوع مهمی در سازمان پرداخته اند که چندان ملموس و محسوس نیست. این موضوع توسط صاحب نظران معروفی نظیر وارن بنیس، ادگار شاین، ویلیام اوشی مورد نقد و اثر پیترز واترمن“ تجلی در جستجوی کمال “ طرح قرار گرفته و بیشتر از همه، اهمیت آن در کتاب نام گرفت و بیشتر با جنبۀ غیرمادی وغیرملموس در “فرهنگ سازمانی “ یافته است. لذا این موضوع مهم سازمان شناخته شد و در مقاطع مختلف زمانی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت(فانی و حسین نژاد ،۱۳۸۱).