۴-۸-۴٫ مور و سلیمان (ع) ۷۲
۴-۹٫ شیث (ع) ۷۵
۴-۹-۱٫ جانشینی شیث (ع) ۷۵
۴-۱۰٫ عیسی (ع) ۷۸
۴-۱۰-۱٫ خر عیسی (ع) ۷۹
۴-۱۰-۲٫ دم جان بخش عیسی (ع) ۸۲
۴-۱۰-۳٫ دمیده شدن روح در مریم (ولادت عیسی (ع)) ۸۴
۴-۱۰-۴٫ سوزن عیسی (ع) ۸۹
۴-۱۰-۵٫ صلیب و عیسی (ع) ۹۰
۴-۱۱٫ محمد (ص) ۹۵
۴-۱۱-۱٫ آمنه (مادر پیامبر) ۹۶
۴-۱۱-۲٫ شق القمر کردن پیامبر(ص) ۹۷
۴-۱۱-۳٫ غار حراء و پیامبر (ص) ۹۸
۴-۱۱-۴٫ معراج پیامبر (ص) ۹۹
۴-۱۱-۵٫ یار غارِ پیامبر(ص) ۱۰۲
۴-۱۲٫ موسی (ع) ۱۰۶
۴-۱۲-۱٫ کوه طور و موسی (ع) ۱۰۷
۴-۱۲-۲٫ عصای موسی (ع) ۱۰۹
۴-۱۲-۳٫ قارون ۱۱۰
۴-۱۲-۴٫ موسی (ع) و شبانی ۱۱۲
۴-۱۲-۵٫ ید بیضاء موسی (ع) ۱۱۳
۴-۱۳٫ نوح (ع) ۱۱۶
۴-۱۳-۱٫ طوفانِ نوح (ع) ۱۱۷
۴-۱۴٫ یعقوب (ع) ۱۲۰
۴-۱۴-۱٫ جدایی یعقوب از یوسف ۱۲۰
۴-۱۵٫ یوسف (ع) ۱۲۳
۴-۱۵-۱٫ ترنج و بریده شدن دست زنان ۱۲۴
۴-۱۵-۲٫ جوان شدن زلیخا پس از پیری ۱۲۵
۴-۱۵-۳٫ عشق زلیخا به یوسف (ع) ۱۲۶
۴-۱۵-۴٫ یوسف (ع) و چاه ۱۲۸
۴-۱۵-۵٫ یوسف (ع) و زندان ۱۳۱
۴-۱۵-۶٫ یوسف و فرمانروایی مصر ۱۳۳
فصل پنجم: نتیجه گیری
منابع و مآخذ: ۱۳۹
چکیده
داستان گویی و داستان پردازی در انتقال مفاهیم اهمیت ویژه ای دارد ، شاعران و نویسندگان از این موضوع بهره ی بسیار می برند . داستان به معنی روایت یا شرح و گزارش حوادث یا گزارش دلبخواه از حوادث و شخصیت های واقعی یا غیر واقعی را می توان اولین فعالیت ادبی بشر به شمار آورد . اوحدی مراغهای شاعر اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم در دیوان و مثنوی جام جم خود که یکی از شاهکارهای ادب فارسی است ابیاتی راجع به هر پیامبر نوشته است که بیشتر این ابیات مرتبط با معجزات پیامبران میباشد . در پژوهش پیش رو میزان استفاده ، شیوه ی استفاده و هدف از بهره گیری از تلمیحات و داستان های پیامبران در دیوان و جام جم شاعر مورد بررسی قرار گرفته است .
در این پایان نامه به مضامینی پرداخته می شود که راجع به داستان پیامبران میباشد و ابیات مربوط به آنها جدا شده است و در مورد آنها توضیحاتی آورده می شود. البته قبل از شرح ابیات مربوط به پیامبران، توضیح مختصری راجع به آن پیامبر داده شده است که این بخش در فصل چهارم پایان نامه آمده است. طبق بررسی های انجام شده مشخص شده است که اوحدی در مورد پانزده پیامبر ابیاتی را در سروده های خود آورده است که از این میان بیشترین تعداد ابیات مربوط به سه پیامبر به نام های عیسی (ع) ، یوسف (ع) و موسی (ع) می باشد .
کلیدواژه: داستان پیامبران، اوحدی مراغهای، دیوان، جام جم
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱٫مقدمه
اشاره به داستان پیامبران و خصوصاً اشاره به معجزات آنها در اشعار بسیاری از شاعران به چشم میخورد. با تعمق در آثار ادبی دوره های مختلف میتوان تأثیر دین را در اندیشه و اعتقاد مردم بررسی کرد، چرا که نظم و نثرهای هر دوره آینهی تمام نمایی از باورهای جامعه آن زمان است.
شاعران که از طریق قرآن و دیگر کتابهای دینی با داستان پیامبران آشنا شده بودند، سعی کردند که از آنها در نوشتههای خود بهره ببرند.
در قرآن کریم نیز به داستانهای پیامبران و قصص آنان برای بیان حکایات پندآموز و عبرت آموزی اشاره شده است.
اوحدی مراغهای شاعر اواخر قرن هفتم نیز از داستان پیامبران در دیوان و جام و جم خود بهره گرفته است. او در بسیاری از ابیات خود به معجزات پیامبران مختلف اشاره داشته است و با پیوند زدن داستان آنان و مطالب دینی به موضوع شعرش، جذابیت خاصی به وجود آورده است، چرا که در آن زمان فرهنگ اسلامی رفته رفته در اذهان مردم وارد شده بود و بخشی از باورها و ذهنیات آنان را تشکیل میداد.
در این رساله که با هدف بررسی بازتاب داستان پیامبران در دیوان و جام جم اوحدی مراغهای نوشته شده است . سعی شده ابیاتی که در برگیرندهی داستانها و معجزات پیامبران است شناسایی شود و به شرح و توضیح آنان پرداخته شود.
۱-۲٫ بیان مسئله
اوحدی مراغهای شاعری است که برای بیان اندیشه های خود از حکایات و داستانهای مختلف و متنوعی بهره گرفته که بسیاری از آنها داستانهای مذهبی و مربوط به پیامبران است.
زندگی و داستان پیامبران الهام بخش بسیاری از شاعران پارسی زبان بوده و معجزات آنان نیز درون مایهی بسیاری از اشعار شاعران را شامل می شود که در این میان اوحدی مراغهای نیز به گونه ای فراوان و متنوع در اشعار خود از این داستانها استفاده کرده است.
در این رساله بر آنیم که ابیات مورد نظر را که به نوعی اشاره به داستان و معجزات پیامبران دارد و همچنین پی بردن به شیوه های استفادهی شاعر از این داستانها را مورد بررسی قرار دهیم که نتایج این بررسی در فصل چهارم این پژوهش آورده شده است.
۱-۳٫ پیشینهی تحقیق
طبق مطالعاتی که انجام شده در مورد موضوع مورد نظر تاکنون تلاشی صورت نگرفته است و رسالهای نگارش نشده است، اما در زمینه های دیگر که مشابهتهایی با این موضوع دارند کتابهایی چون تجلی شاعرانه اساطیر و روایت تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی از علی اردلان جوان و کتاب داستان پیامبران در تورات، تلمود، انجیل، قرآن و بازتاب آن در ادبیات فارسی نوشتهی حمید یزدانپرست نوشته شده است و نیز پایان نامهای با عنوان بازتاب داستان یوسف و زلیخا در قرن چهارم تا هشتم هجری و بازتاب داستان پیامبران در کلیات شمس از تقی پور نامداریان موجود است. همچنین مقالهای علمی –پژوهشی با نام تأملی در علل رواج داستانهای پیامبران در قصاید پارسی از ناصر محسنی نیا و وحیده نورزاده به چشم میخورد.
اما اینکه به طور مشخص در مورد اشعار و ابیات دیوان و جام جم اوحدی مراغهای در پیرامون استفاده از داستان پیامبران تلاشی صورت گرفته باشد، مشاهده نشده است. سعی اینجانب بر آن بوده که تلاشی هر چند اندک در این زمینه داشته باشم. به امید آنکه به کار آید و مثمر ثمر واقع شود.
۱-۴٫ پرسشهای تحقیق
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
شاعر تا چه میزان در اشعار خود به داستانهای پیامبران اشاره داشته است؟
شیوه استفاده شاعر از داستانهای پیامبران چگونه بوده است؟
هدف اوحدی مراغهای از بهره گیری از تلمیحات و داستانهای پیامبران چه بوده است؟
۱-۵٫ فرضیه های تحقیق
اوحدی مراغهای در دیوان و جام جم خود از داستان پیامبران در حد معمول الهام گرفته است.
اوحدی مراغهای گاه به صورت تلمیحی و اشاره وار و گاه با شرح و بسط ، داستانهای مربوط به پیامبران را در اشعار خود گنجانده است.
هدف اوحدی مراغهای از بیان داستان پیامبران، بیان اندیشه های خود، عبرتآموزی و آشنایی مردم با قصص پیامبران بوده است.
۱-۶٫ روش تحقیق
در این پایان نامه شیوه کار بر اساس مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است، کتابها و مقالات مختلفی راجع به داستان پیامبران و بررسی و تحلیل آنها، خوانده شد.
پس از مطالعه دیوان و جامجم اوحدی مراغهای ابیاتی که در آنها اشاره به پیامبران و یا معجزات آنان شده است فیش برداری شد، سپس نام پیامبران به ترتیب حروف الفبا ذکر گردید. ابتدا در مورد هر یک از پیامبران توضیح مختصری داده شد و سپس ابیاتی که راجع به همان پیامبر بود به عنوان شاهد مثال از دیوان و جام جم اوحدی مراغهای ذکر گردید و در ذیل ابیات، راجع به موضوع و معجزهی مورد نظر توضیحاتی نوشته شد.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:39:00 ق.ظ ]