۴-۸-۴٫ مور و سلیمان (ع) ۷۲
۴-۹٫ شیث (ع) ۷۵
۴-۹-۱٫ جانشینی شیث (ع) ۷۵
۴-۱۰٫ عیسی (ع) ۷۸
۴-۱۰-۱٫ خر عیسی (ع) ۷۹
۴-۱۰-۲٫ دم جان بخش عیسی (ع) ۸۲
۴-۱۰-۳٫ دمیده شدن روح در مریم (ولادت عیسی (ع)) ۸۴
۴-۱۰-۴٫ سوزن عیسی (ع) ۸۹
۴-۱۰-۵٫ صلیب و عیسی (ع) ۹۰
۴-۱۱٫ محمد (ص) ۹۵
۴-۱۱-۱٫ آمنه (مادر پیامبر) ۹۶
۴-۱۱-۲٫ شق القمر کردن پیامبر(ص) ۹۷
۴-۱۱-۳٫ غار حراء و پیامبر (ص) ۹۸
۴-۱۱-۴٫ معراج پیامبر (ص) ۹۹
۴-۱۱-۵٫ یار غارِ پیامبر(ص) ۱۰۲
۴-۱۲٫ موسی (ع) ۱۰۶
۴-۱۲-۱٫ کوه طور و موسی (ع) ۱۰۷
۴-۱۲-۲٫ عصای موسی (ع) ۱۰۹
۴-۱۲-۳٫ قارون ۱۱۰
۴-۱۲-۴٫ موسی (ع) و شبانی ۱۱۲
۴-۱۲-۵٫ ید بیضاء موسی (ع) ۱۱۳
۴-۱۳٫ نوح (ع) ۱۱۶
۴-۱۳-۱٫ طوفانِ نوح (ع) ۱۱۷
۴-۱۴٫ یعقوب (ع) ۱۲۰
۴-۱۴-۱٫ جدایی یعقوب از یوسف ۱۲۰
۴-۱۵٫ یوسف (ع) ۱۲۳
۴-۱۵-۱٫ ترنج و بریده شدن دست زنان ۱۲۴
۴-۱۵-۲٫ جوان شدن زلیخا پس از پیری ۱۲۵
۴-۱۵-۳٫ عشق زلیخا به یوسف (ع) ۱۲۶
۴-۱۵-۴٫ یوسف (ع) و چاه ۱۲۸
۴-۱۵-۵٫ یوسف (ع) و زندان ۱۳۱
۴-۱۵-۶٫ یوسف و فرمانروایی مصر ۱۳۳
فصل پنجم: نتیجه گیری
منابع و مآخذ: ۱۳۹
چکیده
داستان گویی و داستان پردازی در انتقال مفاهیم اهمیت ویژه ای دارد ، شاعران و نویسندگان از این موضوع بهره ی بسیار می برند . داستان به معنی روایت یا شرح و گزارش حوادث یا گزارش دلبخواه از حوادث و شخصیت های واقعی یا غیر واقعی را می توان اولین فعالیت ادبی بشر به شمار آورد . اوحدی مراغه­ای شاعر اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم در دیوان و مثنوی جام جم خود که یکی از شاهکارهای ادب فارسی است ابیاتی راجع به هر پیامبر نوشته است که بیشتر این ابیات مرتبط با معجزات پیامبران می­باشد . در پژوهش پیش رو میزان استفاده ، شیوه ی استفاده و هدف از بهره گیری از تلمیحات و داستان های پیامبران در دیوان و جام جم شاعر مورد بررسی قرار گرفته است .
در این پایان نامه به مضامینی پرداخته می­ شود که راجع به داستان پیامبران می­باشد و ابیات مربوط به آن­ها جدا شده است و در مورد آن­ها توضیحاتی آورده می­ شود. البته قبل از شرح ابیات مربوط به پیامبران، توضیح مختصری راجع به آن پیامبر داده شده است که این بخش در فصل چهارم پایان نامه آمده است. طبق بررسی های انجام شده مشخص شده است که اوحدی در مورد پانزده پیامبر ابیاتی را در سروده های خود آورده است که از این میان بیشترین تعداد ابیات مربوط به سه پیامبر به نام های عیسی (ع) ، یوسف (ع) و موسی (ع) می باشد .
کلیدواژه: داستان پیامبران، اوحدی مراغه­ای، دیوان، جام جم

فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱٫مقدمه
اشاره به داستان پیامبران و خصوصاً اشاره به معجزات آن­ها در اشعار بسیاری از شاعران به چشم می­خورد. با تعمق در آثار ادبی دوره­ های مختلف می­توان تأثیر دین را در اندیشه و اعتقاد مردم بررسی کرد، چرا که نظم و نثرهای هر دوره آینه­ی تمام نمایی از باورهای جامعه­ آن زمان است.
شاعران که از طریق قرآن و دیگر کتاب­های دینی با داستان پیامبران آشنا شده بودند، سعی کردند که از آن­ها در نوشته­های خود بهره ببرند.
در قرآن کریم نیز به داستان­های پیامبران و قصص آنان برای بیان حکایات پند­آموز و عبرت آموزی اشاره شده است.
اوحدی مراغه­ای شاعر اواخر قرن هفتم نیز از داستان پیامبران در دیوان و جام و جم خود بهره گرفته است. او در بسیاری از ابیات خود به معجزات پیامبران مختلف اشاره داشته است و با پیوند زدن داستان آنان و مطالب دینی به موضوع شعرش، جذابیت خاصی به وجود آورده است، چرا که در آن زمان فرهنگ اسلامی رفته رفته در اذهان مردم وارد شده بود و بخشی از باورها و ذهنیات آنان را تشکیل می­داد.
در این رساله که با هدف بررسی بازتاب داستان پیامبران در دیوان و جام جم اوحدی مراغه­ای نوشته شده است . سعی شده ابیاتی که در برگیرنده­ی داستان­ها و معجزات پیامبران است شناسایی شود و به شرح و توضیح آنان پرداخته شود.
۱-۲٫ بیان مسئله
اوحدی مراغه­ای شاعری است که برای بیان اندیشه­ های خود از حکایات و داستان­های مختلف و متنوعی بهره گرفته که بسیاری از آن­ها داستان­های مذهبی و مربوط به پیامبران است.
زندگی و داستان پیامبران الهام بخش بسیاری از شاعران پارسی زبان بوده و معجزات آنان نیز درون مایه­ی بسیاری از اشعار شاعران را شامل می­ شود که در این میان اوحدی مراغه­ای نیز به گونه­ ای فراوان و متنوع در اشعار خود از این داستان­ها استفاده کرده است.
در این رساله بر آنیم که ابیات مورد نظر را که به نوعی اشاره به داستان و معجزات پیامبران دارد و هم­چنین پی بردن به شیوه ­های استفاده­ی شاعر از این داستان­ها را مورد بررسی قرار دهیم که نتایج این بررسی در فصل چهارم این پژوهش آورده شده است.
۱-۳٫ پیشینه­ی تحقیق
طبق مطالعاتی که انجام شده در مورد موضوع مورد نظر تاکنون تلاشی صورت نگرفته است و رساله­ای نگارش نشده است، اما در زمینه ­های دیگر که مشابهت­هایی با این موضوع دارند کتاب­هایی چون تجلی شاعرانه اساطیر و روایت تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی از علی اردلان جوان و کتاب داستان پیامبران در تورات، تلمود، انجیل، قرآن و بازتاب آن در ادبیات فارسی نوشته­ی حمید یزدانپرست نوشته شده است و نیز پایان نامه­ای با عنوان بازتاب داستان یوسف و زلیخا در قرن چهارم تا هشتم هجری و بازتاب داستان پیامبران در کلیات شمس از تقی پور نامداریان موجود است. هم­چنین مقاله­ای علمی –پژوهشی با نام تأملی در علل رواج داستان­های پیامبران در قصاید پارسی از ناصر محسنی نیا و وحیده نورزاده به چشم می­خورد.
اما این­که به طور مشخص در مورد اشعار و ابیات دیوان و جام جم اوحدی مراغه­ای در پیرامون استفاده از داستان پیامبران تلاشی صورت گرفته باشد، مشاهده نشده است. سعی این­جانب بر آن بوده که تلاشی هر چند اندک در این زمینه داشته باشم. به امید آن­که به کار آید و مثمر ثمر واقع شود.
۱-۴٫ پرسش­های تحقیق

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

شاعر تا چه میزان در اشعار خود به داستان­های پیامبران اشاره داشته است؟

شیوه­ استفاده شاعر از داستان­های پیامبران چگونه بوده است؟

هدف اوحدی مراغه­ای از بهره­ گیری از تلمیحات و داستان­های پیامبران چه بوده است؟

۱-۵٫ فرضیه ­های تحقیق

 

 

اوحدی مراغه­ای در دیوان و جام جم خود از داستان پیامبران در حد معمول الهام گرفته است.

اوحدی مراغه­ای گاه به صورت تلمیحی و اشاره وار و گاه با شرح و بسط ، داستان­های مربوط به پیامبران را در اشعار خود گنجانده است.

هدف اوحدی مراغه­ای از بیان داستان پیامبران، بیان اندیشه­ های خود، عبرت­آموزی و آشنایی مردم با قصص پیامبران بوده است.

۱-۶٫ روش تحقیق
در این پایان نامه شیوه­ کار بر اساس مطالعات کتابخانه­ای صورت گرفته است، کتاب­ها و مقالات مختلفی راجع به داستان پیامبران و بررسی و تحلیل آن­ها، خوانده شد.
پس از مطالعه­ دیوان و جام­جم اوحدی مراغه­ای ابیاتی که در آن­ها اشاره به پیامبران و یا معجزات آنان شده است فیش برداری شد، سپس نام پیامبران به ترتیب حروف الفبا ذکر گردید. ابتدا در مورد هر یک از پیامبران توضیح مختصری داده شد و سپس ابیاتی که راجع به همان پیامبر بود به عنوان شاهد مثال از دیوان و جام جم اوحدی مراغه­ای ذکر گردید و در ذیل ابیات، راجع به موضوع و معجزه­ی مورد نظر توضیحاتی نوشته شد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:39:00 ق.ظ ]