در اینجا مشخص میگردد که سازمان درارتباط با جامعه محلی، ملی و بین المللی چه نتایجی بدست می آورد.

 

۳-۱- مقیاس ادراکی

این مقیاسها، بیانگر ادراک جامعه از سازمان است. به عنوان مثال از طریق نظرسنجی‌ها، گزارشها ف مقالات، مطبوعات، گردهمایی‌های عمومی و نمایندگان جامعه و مقامات دولتی به دست می آیند.
برخی از مقیاسها که به عنوان مقیاس ادراکی مطرح شده قابل طرح در شاخص‌های عملکردی هستند و بالعکس.
با توجه به ماهیت سازمان نمونه‌هایی از این مقیاسها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

تصویر سازمان

پاسخگویی به تماسها

به عنوان یک کارفرما

به عنوان یک عضو مسئول در جامعه

عملکرد به عنوان یک شهروند مسئول

انتشار اطلاعات مرتبط با جامعه

ایجاد فرصتهای برابر

تأثیر بر اقتصاد محلی، ملی و جهانی
عکس مرتبط با اقتصاد

 

ارتباط با مسئولین مرتبط

رفتار اخلاقی

مشارکت با مجامع محلی که سازمان در آن فعالیت می کند.

مشارکت در تحصیلات و آموزش

مشارکت در مجامع حرفه ای در فعالیتهای مرتبط

حمایت از تدارکات رفاهی و درمانی

حمایت از فعالیتهای ورزشی و تفریحی

کارهای داوطلبانه و بشر دوستانه

کاهش و پیش گیری اذیت و خسارت ناشی از عملیات سازمان و یا در طول چرخه عمر محصولات و خدمات

مخاطرات بهداشتی و سوانح

صدا و بوی نامطبوع

خطرات( ایمنی )

آلودگی و انتشار سموم

تحلیل و بررسی زنجیره تأمین

ارزیابی عملکرد زیست محیطی و ارزیابی دوره عمر محصول

گزارش دهی از فعالیتها به منظور کمک به حفاتظت و پایداری منابع

انتخاب روش حمل و نقل

پیامدهای زیست محیطی

کاهش و حذف ضایعات و بسته بندی

جایگزینی مواد اولیه و سایر ورودی‌ها

استفاده از خدمات عمومی نظیر گاز، آب و برق

بازیافت

۳-۲- شاخص‌های عملکرد

این شاخص‌ها، شاخص‌هایی داخلی هستند که توسط سازمان به منظور پایش، درک، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان و پیش بینی ادراک جامعه به کار گرفته می‌شوند.
با توجه به ماهیت سازمان نمونه‌هایی از این مقیاسها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

مدیریت تغییرات در سطوح استخدام

مراودات با مراجع رسمی در مسایل نظیر گواهینامه، تأییدیه‌ها، واردات یا صادرات، برنامه ریزی، ترخیص محصول، تقدیر نامه‌ها و جوایز دریافتی

تبادل اطلاعات مرتبط با بهترین تجارب در زمینه مسؤولیت اجتماعی، ممیزها و گزارش به جامعه.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

۴- معیار نه : نتایج کلیدی عملکرد [۳۱]

سازمان‌های متعالی به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و استراتژی را اندازه گیری کرده و به آن‌ ها دست می یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با عملکرد برنامه ریزی شده خود چه نتایجی بدست می آورد.

 

۴-۱- دستاوردهای کلیدی عملکرد

این شاخص‌ها، نتایج کلیدی تعریف شده توسط سازمان هستند که در خط مشی و استراتژی سازمان مورد تعلق قرار گرفته اند. با توجه به ماهیت واهداف سازمان برخی از مقیاسهای مورد اشاره در راهنمای دستاوردهای کلیدی عملکرد می‌توانند در شاخص‌های کلیدی عملکرد به کار برده شوند و بالعکس.
دستاوردهای مالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

داده‌های عمومی و مرتبط با بازار( فروش، قیمت، سهام، سود سهام و…)
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

سود آوری( حاشیه سود ناخالص، درآمد هر سهم، درآمدهای قبل از بهره و مالیات، حاشیه و…)

اطلاعات مرتبط با سرمایه گذاری و دارایی‌ها( بازگشت سرمایه، بازگشت دارایی خالص، بازگشت سرمایه بکار گرفته شده و…)

عملکرد بودجه ای ( عملکرد در کل سازمان و یا بودجه واحد)

دستاوردهای غیر مالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سهم بازار

زمان معرفی محصولات یا خدمات به بازار

نرخ موفقیت

حجم

عملکرد فرایند

۴-۲- شاخص‌های کلیدی عملکرد

این شاخص‌ها، شاخص‌هایی عملیاتی هستند که به منظور پایش و درک فرایندها و پیش بینی بهبود احتمالی دستاوردهای کلیدی عملکرد به کار گرفته می‌شوند.
با توجه به ماهیت سازمان نمونه‌هایی از این مقیاسها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

 

مالی

جریان نقدینگی

استهلاک

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

هزینه‌های پروژه

میزان اعتبار

غیر مالی

فرایندها ( عملکرد، ارزیابی‌ها، نوآوری‌ها، سازمان سیکل)

منابع بیرونی از جمله مشارکت‌ها ( عملکرد تأمین کنندگان، تعداد و ارزش افزوده مشارکت‌ها، تعداد و ارزش در نتیجه بهبودهای مشترک با شرکاء تجاری)

ساختمآن‌ ها، تجهیزات و مواد( نرخ عیوب، گردش موجودی‌ها، نحوه اسفاده)

تکنولوژی ( نرخ نوآوری، ارزش دارایی‌های معنوی، ثبت اختراع، حق مالکیت)

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:18:00 ق.ظ ]