(۱-۲۱)
(۱-۲۲)
۱-۸-۲ خطاهای معنایی
خطاهای معنایی به دو سطح دستهبندی میشوند[۱]:
الف) ناکاملی معنایی
در مدل رفتار انسانی، ناکاملی معنایی در صورتی اتفاق میافتد که مدل رفتاری نیازهای کاربر را برآورده نکند و منجر به نبود قوانین یا نبود مقدمها یا تالیهای درست در قوانین از دیدگاه کاربر بروز پیدا می کند.
ناکاملی معنایی به این صورت مشخص میشوند:
مقدم گمشده، با M(Amt) مشخص میشود، اگر که AntSe مجموعه مقدم مورد انتظار یک قانون است و اپراتوری است که تعداد عناصر یک مجموعه را میشمارد.
تالی گمشده، با M(Con) مشخص میشود، اگر که ConSe مجموعه تالی مورد انتظار یک قانون است.
قانون گمشده، با M(Rule) مشخص میشود، اگر قانون مورد انتظار در پایگاه قانون نباشد.
ب) نادرستی معنایی
نادرستی معنایی زمانی اتفاق میافتد که مدل تصمیم انسانی خروجیای تولید کند که با خروجی مورد انتظار برای شرایط ورودی مطابقت نکند. نادرستی معنایی نیز نمایانگر این است که مدل رفتار انسانی نیازهای کاربر را مرتفع نمی کند.
برای ارزیابی نادرستی، نیاز به جمع کردن شواهد اعتبار از کارشناسان این حوزه که در مرجع اعتبار ثبت شده داریم. ۳ نوع شواهد اعتبار داریم:
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
. برای مقدار خصوصیت ورودی داده شده، مقدار خصوصیت داخلی صحیح باید استنباط شود.
. برای مقدار خصوصیت ورودی داده شده، مقدار خصوصیت خروجی صحیح باید استنباط شود.
. برای مقدار خصوصیت داخلی داده شده، مقدار خصوصیت خروجی صحیح باید استنباط شود.
برای اطمینان از صحت نادرستی و اعتبار مدلهای رفتاری انسان شواهد ذکر شده باید استنباط شود.
۱-۹ ساختار پایان نامه
در ادامه در فصل دوم به بررسی راهکارهای پیشین پرداخته شده است. در فصل سوم روش پیشنهادی این پایان نامه بیان شده و در فصل چهارم نیز نتیجه گیری و ارائه چند راهکار بری آینده آمده است.
فصل دوم: بررسی راهکارهای پیشین
۲-۱ مقدمه
در فصل گذشته توضیحاتی درباره مفاهیم اصلی و مقدماتی این پروژه بیان شد در این فصل مروری بر کارهای انجام شده در زمینه شبکه پتری و تاریخچه آن داریم.
۲-۲ بررسی راهکارهای پیشین
در مرجع [۸] برای اولین بار شبکه پتری معرفی شده است. کاربرد شبکه پتری، در مدلسازی و تحلیل سیستمها است. در واقع وی توانست ارتباط مابین اجزای سیستم را بصورت گراف یا شبکه نمایش دهد. یک شبکه پتری در درجه نخست یک توصیف ریاضی است. یک شبکه پتری به منظور معلوم کردن اطلاعات مهم درباره سیستم مدل شده بکار میرود. سیستمها، ابتدا به صورت شبکه پتری مدل میشوند، سپس مدل تحلیل میگردد. درک صحیح سیستم از نتایج تحلیل، ما را به یک سیستم مفید هدایت میکند که تحقیقات روی مدلهای خودکار مدلسازی وآنالیز میباشد. (مدل سیستم پیچیده را به سیستم ساده تبدیل میکند).
در (۱۹۶۶) شبکه پتری برای توصیف سیستمهای همروند معرفی شد. در سیستمهای همروند یک کار به بخشهای کوچکتر تقسیم میشود و بطور همزمان توسط چندین واحد در حال اجرا میباشد. برای اطمینان از صحیح کار کردن این سیستمها رایجترین راه حل اعتبارسنجی سیستم قبل از استفاده از آن میباشد، که منجر به صرفهجویی در وقت و هزینه میشود و ریسک مشکلاتی چون بن بست و گرسنگی و غیره را در حین اجرا کاهش میدهد [۸].
در مرجع [۹] شبکه پتری تصادفی به عنوان یک شبکه پتری توسعه یافته معرفی شده است.در مرجع فوق در زمینه مدلسازی تصادفی کاربردی فعالیت و شبکه پتری به عنوان یک نشان گرافیکی مناسب برای تعریف انتزاعی مدلهای مارکوین معرفی شده است. به همین دلیل «شبکههای پتری تصادفی» نامیده شد. در شبکه پتری معمولی بیشتر از گراف پتری برای نمایش اجزا سیستم استفاده میشود در صورتی که در شبکه پتری تصادفی از درخت دسترسی و معادلات ماتریسی استفاده میشود.
در مرجع [۱] اعتبار و درستیسنجی مدلهای رفتاری انسان بر پایه قانون فازی مورد مطالعه قرار گرفته است. در مرجع [۱] یک متد بر پایه شبکههای پتری فازی برای اعتبار و درستیسنجی مدلهای رفتاری انسان بر پایه قانون فازی ارائه شده که از سه قسمت تشکیل شده است: درستیسنجی پایگاههای قوانین فازی، اعتبارسنجی استاتیک و اعتبارسنجی دینامیک. در قسمت اول پایگاه قانون چک میشود که خطاهای ناسازگاری، نقص، افزونگی و چرخشی را نداشته باشد. قبل از اعتبارسنجی نیاز به ایجاد مرجع اعتبار است. هدف، ایجاد استاندارد توسط مرجع قانون است تا بتوان مدلهای رفتاری انسان را با آن مقایسه کرد. در این مرجع یک مرجع اعتبار برای یک کاربرد در شبیهسازی نظامی آورده شده(مدل کنترل و فرمان، ورودیهایی از یک رادار و پایگاه داده دریافت میکنند و احتمال وجود دشمن را ارزیابی میکنند و سپس بر اساس این احتمال و مقدار موشک موجود فرمان مناسب را میفرستد.
در مرجع [۱۰] روشی برای درستیسنجی سیستمهای بر پایه قانون با استفاده شبکههای پتری بیان کرد. در روش مذکور گراف قابل دسترس ویژه بر اساس شبکههای پتری سطح پائین (w-net) برای کشف خطاهای ساختاری در سیستمهای بر پایه قانون پیشنهاد شده است. فواید این تکنیک به این صورت است:
۱-توانسته تمام خطاهای ساختاری بالقوه را بدون ایجاد محدودیتدر قوانین حذف نماید.
۲-به راحتی قابل توسعه است.
۳- نویسندگان با نتایج شبیهسازی موردی بیان نمودهاند روش پیشنهادی روش کارآمد میباشد.
در مرجع [۳] شبکههای پتری فازی برای اعتبارسنجی و درستیسنجی رفتار انسان بررسی شده است. در تحقیقات قبلی از پایگاه قانون آماده استفاده شده، در این مرجع ابتدا یک پایگاه قانون ایجاد میشود سپس V&V (اعتبار و درستی سنجی) اجرا میشود. در واقع در اینجا کلیه رفتارهای درست انسانی را به صورت یک پایگاه داده قرار داده و با مقایسه رفتارها و دادن یک درجه عضویت فازی به این رفتارها و اعمال V&V میزان اعتبار یک رفتار را در مدل انسانی بررسی میکند.
در مرجع [۱۱] برای اعتبارسنجی دینامیکی ابتدا مدلهای رفتاری انسان را کاملا به FPN (شبکه پتری فازی) نگاشت میکند سپس آنرا با قانون استدلال، استدلال میکند. نتایج این استدلال با خروجیهای داده شده در مرجع اعتبار برای تعیین نقص معنایی مقایسه میشود. این متد ارائه شده دو مزیت دارد:
۱-استفاده از FPN بعنوان واسط
۲-این روش بسیاری از خطاهای اعتبار و درستیسنجی را پوشش میدهد.
در مرجع [۱۲] از شبکه پتری فازی برای ایجاد قابلیت یادگیری در این شبکه استفاده کرده است. با نظر به این که قدرت شبکههای پتری از توانایی آنها برای مدلکردن و آنالیز رفتارها و حالت سیستمهای همروند بدست میآید و شبکههای عصبی از طرف دیگر برای بکارگیری و حل مسائل خطی و غیر خطی پیچیده به وسیله تشکیل یک ارتباط مابین الگوهای آموزش دیده ورودی و خروجی استفاده میشود لذا اگر قابلیت یادگیری در شبکه پتری فازی یکدست شود خیلی سودمند خواهد بود. هدف از قابلیت یادگیری در شبکه پتری فازی این است که تعدادی از پارامترهای سیستم خبره فازی که در قواعد تولید فازی وجود دارد به محض اینکه در شبکه پتری فازی مدل شده است تنظیم شود. این پارامترها شامل مقدار عضویت، وزن محلی، عامل اطمینان میباشد.
۲-۳ خلاصه فصل
برای تحلیل و خطایابی سیستمها و شبیهسازیها میتوان از شبکه پتری استفاده کرد. در مقالهای با بهره گرفتن از شبکه پتری ارتباط مابین اجزای سیستم به صورت گراف یا شبکه نمایش داده است. در مقالهای دیگر با بهره گرفتن از شبکه پتری سطح پایین، گراف قابل دسترس ویژهای برای کشف خطا ایجاد کرده است. در روشهای اخیر نیز از شبکه پتری فازی برای نگاشت مدلهای رفتاری انسان به منظور استدلال قوانین استفاده شده است.
فصل سوم: روش پیشنهادی
۳-۱ مقدمه
در این فصل روش پیشنهادی توضیح داده شده به این صورت که ابتدا یک پایگاه دانش ایجاد، سپس فرایند (v&v) [۱۷] روی آن اعمال می شود. پایگاه دانش مذکور براساس پرسشنامه مربوط به بخش فروش یک مجتمع تجاری تهیه شده است، که هدف ما از طرح و ایجاد آن مطالعه و بررسی میزان رضایتمندی مشتریها از این واحد تجاری است. در ادامه ابتدا به معرفی این پرسشنامه، هدف از طرح آن و نحوه ایجاد پایگاه دانش و شبکه پتری فازی از طریق این پرسشنامه پرداخته می شود. سپس فرایند اعتبار ودرستیسنجی ارائه شده در این گزارش را روی آن اعمال کرده و میزان اعتبار این پایگاه دانش را مورد ارزیابی قرار داده می شود.
۳-۲ پرسشنامه ارزیابی واحد تجاری
برای بررسی میزان رضایت مشتری در اینجا چهار فاکتور را در نظر گرفته می شود:
۳-۲-۱ معیارهای رضایت کلی (هیجانی)
این پرسشها منعکسکننده نظر کلی مشتری در زمینه میزان رضایت او از محصولاتی است که از این مرکز تهیه کرده و مورد استفاده قرار داده است. یک پیش بینی کننده خوب میزان رضایت مشتری، شامل تجربههای مشتری است که منجر به شناسایی خصیصههای کیفیتی می شود.
کیفیتهای تشخیص داده شده اغلب در یکی از سه دستهی زیر قرار میگیرند:
کیفیت کلی
قابلیت اطمینان
بازه تامین نیازهای مشتری
معمولا چنین برداشت می شود که عدم رضایت متناظر با عدم مراجعه مجدد مشتری است، اما رضایت اغلب با پاسخهایی از قبیل “این یک انتخاب خوب است” یا “من خوشحالم از اینکه این محصول را خریداری کردم” همراه می شود.
این معیارها با سوالهایی از قبیل “چقدر از این مرکز رضایت دارید؟” میتوانند مورد ارزیابی قرار گیرند.
۳-۲-۲ معیارهای وفاداری (رفتاری، اثربخشی)
مثال: آیا شما خرید از این مرکز را به دوستانتان توصیه میکنید؟
این سوال سوال کلیدی در ارزیابی معیار رتبه ترویج شبکه است.
میزان وفاداری مشتری منعکس کننده تمایل خرید مجدد محصولات یا خدمات است. رضایت مشتری عامل اصلی خرید مجدد است اما به شدت تحت تاثیر ارزیابی دقیق کارآمدی محصولات، کیفیت و قیمت آنها است.
وفاداری اغلب با ترکیب معیارهایی از قبیل رضایت کلی، تمایل برای خرید مجدد و توصیه خرید محصول به دوستان و آشنایان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
یک معیار معمول برای ارزیابی وفاداری می تواند از طریق نمرههایی که از سه سوال زیر بدست آمدهاند، حاصل شود:
بطور کلی، تا چه حد از محصولات رضایت دارید؟
چقدر تمایل دارید که دوباره از این مرکز خرید کنید؟
چقدر تمایل دارید که خرید از این مرکز را به دوستان و اقوام خود توصیه نمایید؟