هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود ]۲۸[. از جمله ویژگی­های مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف­ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
دراین فصل کلیه مراحل روش شناسی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. زیرا انتخاب روش شناسی پژوهش صحیحپژوهشگر را به استفاده از شیوه و روشی رهنمون می‌شود که وی را هر چه دقیق‌تر و سریع‌تر در دستیابی به پاسخ هایی برای پرسش های تحقیق مورد نظر کمک می کند.
در این فصل مراحل اختصاصی پژوهش شاملروش تحقیق، فرایند تحقیق، روش و ابزار گردآوری داده ها، تعریف جامعه آماری مورد مطالعه و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها به اختصار تشریح می‌گردند.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 


روش پژوهش

از آنجایی که این تحقیق درباره یک موضوع واقعی، عینی، زنده (پویا) صورت گرفته است و از نتایج آن می توان بطور علمی استفاده کرد، یک تحقیق کاربردی می باشد.
در این پژوهش نیز محقق به توصیف و مطالعه آنچه که هست می پردازد، بنابراین روش تحقیق مناسب که در این پژوهش بکار رفته است، روش تحقیق توصیفی است.
ج) روش تحقیق بر حسب نحوه اجرا:پژوهش حاضر از نظر نحوه اجرا از نوع پیمایشی می باشد.پیمایش عبارت از جمع آوری اطلاعات است که با طرح و نقشه و بعنوان راهنمای عملی توصیف یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی متغیرها، صورت می گیرد. پیمایش توصیفی به توصیف پدیده های خاص در محیطی معین می پردازد.

 

 


فرایند پژوهش

با اینکه هر موضوع تحقیقی ویژگی های منحصربفرد خود را دارد؛ تمام پروژه های تحقیقی بدون توجه به پدیده مورد بررسی، دارای مراحلی هستند که می توان آنها را بشرح زیر ذکر کرد (شکل ۳-۱).

 

 

انتخاب موضوع تحقیق و بیان فرضیه

تهیه طرح تحقیق

اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات

طبقه بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات

تفسیر نتایج به منظور آزمون فرضیه

شکل ۳-۱ مراحل اصلی فرایند تحقیق
هر یک از مراحل مذکور با تئوری در ارتباط هستند، بدین معنا که تئوری هم روی آنها تأثیر می گذارد و هم از آنها تأثیر می پذیرد. همچنین مراحل مزبور به یکدیگر وابسته اند. محقق باید در زمینه موضوع مورد تحقیق، دانشی داشته باشد تا بتواند فرضیه خود را بیان کند. لذا مرور کلی بر نوشته های مربوط به موضوع تحقیق ضروری است. علاوه بر این، محقق باید هر مرحله را به قدر کافی تکمیل و سپس مرحله بعد را آغاز کند. مهمترین ویژگی مراحل تحقیق، گردش عملیات است. این مراحل با مسأله مورد تحقیق آغاز می شود و به کلیت دادن نتیجه(بطور مقدماتی) پایان می یابد. با کلیت دادن مزبور دور بعدی شروع می شود. این جریان همینطور ادامه می یابد؛ تا نظام علمی را بوجود آورد. اگر کلیت مزبور منفی شود، تعمیم دیگری شکل می گیرد و آزمایش می شود. در جریان شکل گیری مجدد کلیت، تمام مراحل تحقیق دوباره ارزیابی می شوند ]۳۰[.
شایان ذکر است در تحقیق حاضر با انجام مراحل زیر (در قالب شکل ۳-۲) به فرضیات تحقیق پاسخ داده شده است:
تعیین جامعه و نمونه آماری
بررسی کتب و مقالات فارسی
بررسی روایی پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق
DEMATEL فازی
بررسی کتب و مقالات لاتین
تعیین روش نمونه گیری
تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی
بررسی پایایی پرسشنامه
شکل ۳-۲: فر آیند تحقیق

 

 


روش و ابزار گرد آوری اطلاعات

الف) روش گرد آوری اطلاعات:
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده خواهد گردید:
مطالعات کتابخانه‌ای: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابعکتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده می شود.
تحقیقات میدانی: به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده خواهد شد.
ب) ابزار گرد آوری اطلاعات:
همانگونه که اشاره شد بر مبنای روش گرد آوری داده ها می توان ادعا نمود که به منظور گردآوری داده های بخش تئوریک پژوهش، از ابزاربررسیاسناد و مدارک و به منظور توصیف دیدگاه جامعه ی مورد بررسی از روش پیمایشی (پرسشنامه) بهره گرفته خواهد شد.ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسش نامه بوده و جامعه مورد مطالعه صنایع قطعات پلیمری خودرو (شرکت اورند پلاستیک) می­باشد.
در این تحقیق ابزار جمع آوری دادها دو پرسشنامه می باشد که هر دو پرسشنامه به صورت بسته طراحی شده است. در پرسشنامه اول به شناسایی شاخصها پرداخته می شود. پرسشنامه شماره ۲ به منظور سنجش روابط علی ومعلولی و بر مبنای DEMATELفازی شکل گرفته است.
در قسمتهای بعدی این فصل ضمن توضیح فرایند تحقیق به چگونگی تکمیل این پرسشنامه ها اشاره می شود.

 

 


اعتبار و روایی ابزار تحقیق

الف) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه:
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش­های متعددی وجود دارد که یکی از این روش­ها اعتبار محتوا می‌باشد.
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری بکار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال­های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر
سوال­های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت­ های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه‌گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد]۴۱[.
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. در این مرحله با انجام تست خبرگان،مشورت با اساتید محترم راهنما و مشاور و همچنین نظرات افراد متخصص در زمینه تکنولوژی های قطعات پلیمری خودرو و اصلاحات لازم بعمل خواهد آمده و بدین ترتیب اطمینان حاصل گردیده می شود که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محققرا می سنجد.
ب) تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها:
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد.
دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه‌گیری ویژگی‌های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می‌سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به شیوه‌های زیر اشاره نمود:
۱٫ اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:58:00 ب.ظ ]