بانک اطلاعاتی(کتابخانه و اینترنت و …)
۱۰
جذب مداوم دانشجویان نخبه
۱۱
تعداد قبولی در مقاطع بالاتر
۱۲
فضای فیزیکی مناسب (خوابگاه و محیط و کلاس و…)
۱۳
—
با توجه به اینکه معمولا تعداد عوامل کلیدی موفقیت را در حدود ۷ تعامل در نظر میگیرند، اگر بخواهیم ۷ عامل اول را هشت عامل مشترک دو رویکرد در نظر بگیریم، عوامل کلیدی موفقیت حوزه آموزش به صورت زیر است:
- توانایی علمی و به روز بودن استاد
- بانک اطلاعاتی(کتابخانه و اینترنت و …)
- آزمایشگاه و کارگاههای مناسب و در دسترس
ضمنا در رویکرد مرکزیت با توجه به درجه خروجی عامل به معنای میزان تاثیرگذاری بر سایر عوامل، عواملی که درجه خروجی بیشتری دارند عوامل تاثیرگذارترند. در این میان “هماهنگی آموزش با نیاز جامعه"، “بودجه امکانات و تجهیزات"، “اعتبار و وجهه دانشگاه"، “فضای فیزیکی مناسب (خوابگاه و محیط و کلاس و…)"، “آزمایشگاه و کارگاه مناسب” و “بانک اطلاعاتی (کتابخانه و اینترنت و …)” به ترتیب جزء عوامل تاثیرگذارتر به شمار میآیند.
۵-۲-۲- پاسخ به سوالات پژوهش
در این قسمت چگونگی پاسخگویی به سوالات پژوهش مرور می شود.
سوال اول پژوهش: ” به منظور دستیابی به اهداف راهبردی موسسات آموزشی و پژوهشی به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس چه عوامل کلیدی و حیاتی موفقیت وجود دارند؟”
با بررسی ادبیات پژوهش و استفاده از نظر خبرگان، اهداف حوزه آموزش به صورت خروجی در نگاشت ادراکی فازی به دست آمده و استفاده شدند. لذا پس از شناسایی عوامل موفقیت، با کمک دو رویکرد مسیر کلیدی و مرکزیت، عوامل حیاتی موفقیت دو حوزه مشخص شدند.لذا این عوامل از منظر مسیر کلیدی عبارتند از : توانمندی دانشجو، توانایی علمی و به روز بودن استاد، بودجه دریافتی دانشگاه، جذب و حفظ استاد برتر، بانک اطلاعاتی(کتابخانه و اینترنت و …)، آزمایشگاه و کارگاههای مناسب و در دسترس،جذب مداوم دانشجویان نخبه و این عوامل با رویکرد مرکزیت عبارتند از: هماهنگی آموزش با نیاز جامعه، بودجه امکانات و تجهیزات، اعتبار و وجهه دانشگاه، فضای فیزیکی مناسب (خوابگاه و محیط و کلاس و…)، آزمایشگاه و کارگاه مناسب و بانک اطلاعاتی (کتابخانه و اینترنت و …).
سوال دوم پژوهش:"میزان اهمیت هر یک از این عوامل و رابطه بین عوامل چقدر است؟”
خبرگان حوزه آموزش نظر خود را درباره میزان تاثیر روابط دادهاند و سپس با بهره گرفتن از منطق فازی وزن آن تعیین شد و گراف نگاشت ادراکی فازی رسم شد. در شکل(۴-۶) نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش به صورت کلی نشان داده شده است. در این هریک از عوامل و رابطه آن با عوامل دیگر و نیز میزان اهمیت در مقایسه با عامل دیگر نمایش داده شده است.. به علت زیاد بودن روابط علی بین مفاهیم و شلوغ بودن نگاشت ادراکی فازی شکل(۴-۶) روابط با وزن بیشتر از ۰٫۷ را نگهداشته و نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش را مجددا ترسیم میکنیم. در شکل(۴-۷) نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش با روابط دارای وزن بیشتر از ۰٫۷ نشان داده شده است.
سوال سوم پژوهش:"نگاشت ادراکی فازی به دست آمده چه نقشی در انتخاب و تدوین سناریو و راهبرد سازمان دارد؟”
شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در حوزه آموزش کمک زیادی به تدوین راهبرد در سازمان مینماید. به عنوان نمونه وقتی جذب دانشجوی نخبه یکی از عوامل حیاتی موفقیت دانشگاه باشد، سیستم جذب این دانشجویان طراحی و عملیاتی خواهد شد و یا چون توانایی استاد و به روز بودن استاد جزء عوامل حیاتی موفقیت دانشگاه است لذا برنامه ای برای ارزیابی اساتید از این منظر تدوین خواهد شد.
۵-۲-۳- ویژگیها و نوآوریهای پژوهش
در این پژوهش از ابزار نگاشت ادراکی فازی در شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت استفاده شد. نگاشت ادراکی فازی ابزاری نو در تحلیل سیستمها است. از زمان پیدایش آن در ۱۹۸۶ تا کنون در حوزه های مختلفی از جمله مدیریت و برنامه ریزی راهبردی استفاده شده است. این روش به نوبه خود رویکرد جدیدی در شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت به شمار میرود. از ویژگیهای این پژوهش موارد زیر را میتوان برشمرد :
- توسعه استفاده از نگاشت ادراکی فازی در حوزه برنامه ریزی راهبردی و مدیریت و سیستمهای نرم.
- بررسی کامل پیشینه استفاده نگاشت ادراکی فازی در ایران از زمان پیدایش به عنوان نوآوری پژوهش.
- تکمیل جدول روشهای یادگیری نگاشت ادراکی فازی.
- شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت با بهره گرفتن از رویکردهای مختلف.
- توسعه استفاده از نرمافزارهای رسم و تحلیل نگاشت ادراکی فازی و شبکه (FCMapper ).
۵-۴- ارائه پیشنهادها
در این بخش به ارائه پیشنهادهایی با توجه به یافتههای پژوهش میپردازیم. با توجه به اینکه این پژوهش از اعتبار کافی برخوردار است و در طی مراحل انجام آن از نظرات خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش استفاده زیادی شده است لازم است که مسئولان و مدیران آموزشی و پژوهشی برای دستیابی به اهداف بلندمدت از دستاوردهای این پژوهش استفاده نمایند. توجه به نتایج این پژوهش می تواند آنان را در توجه به عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش یاری نماید.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:41:00 ق.ظ ]