ایفاکنندگان اصلی روابط مربی گری عبارتند از مربی، فرد و واحد منابع انسانی سازمان.
مربی گری نقشی اصلی و ساسی در حمایت از دیگر اقدامات آموزش و بهسازی دارد.
مربی گری، مکانیزمی کلیدی برای انتقال یادگیری از دوره های آموزشی به محل کار است.
از جمله شرایط مربی گری در سازمان، وجود فرهنگ و جوی است که حامی آموزش و بهسازی کارکنان باشد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

۱۱

 

مربی گری بعنوان یک فلسفه مدیریتی

 

اسچینا و آی ورسون(۲۰۰۵)

 

تقسیم اهداف مربی گری به دو صورت اهداف مستقیم و غیرمستقیم.
اهداف مستقیم همچون: ارتقای مهارت های مدیریتی و میان فردی، ارتقای مهارت های ارتباطی، بالا بردن عملکرد افراد، افزایش خودآگاهی کارکنان، ارتقای بهره وری، کیفیت و خدمت رسانی به مشتری.
و اهداف غیر مستقیم عبارتند از یادگیری حل مسائل و مشکلات، بهبود ارتباطات، کاهش استرس، بالارفتن تعهد و رضایت کارکنان و حمایت از دیگر اقدامات آموزش و بهسازی.
مربی گری یک فعالیت مداوم و مستمری است و ارزشیابی تأثیرات آن سخت است چرا که فعالیتی مداوم و پیشرونده است.

 

 

۱۲

 

چرایی و ضرورت مربی گری

 

والسه (۲۰۰۳)

 

مربی گری باعث افزایش اثربخشی بهسازی فردی و سازمانی شده است.
مربی گری فضایی را برای پیشرفت و توسعه افرادبوجود می آورد.
مربی گری را می توان به منظور حمایت از دیگر فعالیت های آموزشی و سازمانی مورداستفاده قرار داد.
مربی گری باعث احساس ارزشمندی مدیران نسبت به خود و هم چنین افزایش حفظ و نگهداری کارکنان درسازمان شده است.

 

 

۱۳

 

بررسی تأثیر مربی گری اجرایی و بازخورد ۳۶۰ درجه بر اثربخشی رهبران

 

تاچ (۲۰۰۱)

 

استفاده از ارزشیابی ۳۶۰ درجه و مربی گری فردی، باعث بالا رفتن اثربخشی رهبری تا ۶۰ درصد شده است.

 

بخش پنجم : جمع بندی و ارائه چارچوب مفهومی
از آنچه که تاکنون گفته شد، می توان نتیجه گرفت که پرداخت به امر آموزش و بهسازی نیروی انسانی از ضروریات و الزامات هر سازمانی است. اما امروزه دیگر سازمان ها متقاضی روش ها و رویکردهای آموزشی سنتی نیستند بلکه خواهان روش هایی هستند که پاسخگوی نیاز آن ها بوده و منطبق با شرایط و نیازهای آن ها باشد. مبانی نظری این پژوهش نشان داد که مربی گری می تواند تا حدودی پاسخگوی این نیاز افراد و سازمان ها باشد. چنانچه که گفته شد مربی گری همکاری کردن با افراد در یک فرایند فکری و خلاق است تا بتوان آن ها را به افزایش دادن توانایی شخصی و حرفه ای خود ترغیب کرد (ICF,2012) و مربی گری اساساً فرایندی برای کمک به افراد است تا توانایی های بالقوه شان را از طریق شناسایی موانع و عواملی که باعث عدم حرکت و پیشرفت آن ها می گردد، رشد و توسعه دهند(تلییر ،۲۰۰۸). سازمان ها از مربی گری بعنوان روشی جهت مقابله با چالش های پیش رویشان و پاسخ دادن به تقاضاهای موجود استفاده می کنند چرا که مربی گری روشی است که در آن نیازی نیست فرد از محیط کارش جدا گردد، بلکه اساساً روشی است که فرد در حین انجام کار و وظیفه خود آموزش می بیند.
در این فصل، مربی گری از زوایا و جنبه های مختلفی همچون مفاهیم مختلف آن، تفاوت هایش با دیگر روش ها همچون منتورینگ و مشاوره، ویژگی ها، فرایندها و مدل های متنوع آن، مزایای آن، سبک ها و اصول آن، شرایط و الزامات، موانع و شیوه های سنجش تأثیرات آن مورد بررسی قرار گرفت.
براساس تمام مطالبی که در این فصل گفته شد، می توان نتیجه گرفت که در اجرای مربی گری سه عامل، دخیلند:

 

 

عامل اول: فرد یا افرادی که با این روش آموزش می بینند و در نقش فراگیر ایفای نقش می‌نمایند.

عامل دوم: فرد یا افرادی است که در نقش مربی ایفای نقش می نمایند.

عامل سوم: سازمانی است که مربی گری در آن اجرا می شود و خدمات مربی گری را برای کارکنانش فراهم می آورد.

با در نظر گرفتن اهداف این تحقیق و طبق شواهد و نتایج مستخرج از مبانی نظری و پژوهش های انجام شده، می توان گفت که بکارگیری و استفاده از مربی گری در فعالیت های آموزشی مستلزم مدنظر قرار دادن مواردی است بعبارت دیگر می توان گفت که در فرایند اجرا و بکارگیری مربی گری در سازمان ها نکات و مواردی وجود دارند که بسیار حائز اهمیت هستند و سازمان ها می توانند با رعایت این موارد و مدنظر قرار دادن آن ها، بر موفقیت استقرار و اجرای مربی گری بیافزایند. در پژوهش حاضر این موارد عبارتند از شرایط و الزامات بکارگیری مربی گری، موانعی که بر سر راه اجرا و کاربست چنین روشی وجود دارد، حوزه هایی که می توان در آن ها از مربی گری استفاده نمود، و هم چنین مدنظر قرار دادن برآیندهایی است که در صورت اجرای مربی گری در سازمان، به ارمغان خواهند آمد. در شکل۱۰-۲: مطالب فوق در قالب چارچوب مفهومی تحقیق، نمایش داده شده است.

 

فصل سوم:

روش کار
مقدمه
در هر پژوهشی، پژوهش گر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب کند بنابراین شناخت واقعیت های موجود و پی بردن به روابط میان آنها مستلزم انتخاب روش پژوهش مناسب است. در این فصل، به روش هایی که محقق به منظور گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها مورد استفاده قرار می دهد، اشاره خواهد شد. بنابراین، روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری و چگونگی گزینش آن‌ ها، جمع آوری داده ها و نوع ابزار گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل آن ها، از جمله مواردی هستند که در این فصل مورد بحث قرار می گیرند.
روش تحقیق[۱۴۱]
تحقیق و پژوهش برای آگاهی و شناخت مجهولات و پی بردن به مسائل ناشناخته صورت می گیرد. در انسان میل به دانستن و کشف حقایق حالت فطری داشته و همین امر یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت امر تحقیق و ایجاد روش های مختلف بوده است. انسان همواره برای رسیدن به مقصود و حل مشکلات، راه های مختلف را تجربه می نماید. و مناسب ترین راه و روش را انتخاب می کند. بنابراین روش تحقیق عبارت از بکارگیری راه و روش خاصی است که اطلاعات مناسب تر و بیش تر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نماید (سرور، بازرگان، حجازی، ۱۳۸۰)
این پژوهش به لحاظ روش، ترکیبی از روش های کیفی و کمی (پژوهش ترکیبی[۱۴۲]) است. استفاده از روش های کمی و کیفی در یک مطالعه واحد را به عنوان تحقیق با روش های ترکیبی می خوانند (محمدپور، و صادقی، ۱۳۸۹). به بیانی دیگر پژوهش ترکیبی روشی است که در آن محقق به جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ترکیب داده های کمی و کیفی در یک بررسی جهت درک مشکل تحقیق می پردازد. به بیان دیگر با روش تحقیق ترکیبی یک طرح تحقیق است که در آن محقق، داده های کمی و کیفی را باهم در یک مطالعه و یا یک برنامه چندمرحله ای در یک مطالعه ترکیب می کند. که شامل مراحل جمع آوری و تحلیل می باشد (جانسون ،۲۰۰۸).
گرایش موردنظر در بخش کیفی این پژوهش، نظریه زمینه ای (گراند تئوری[۱۴۳]) است. هدف عمده پژوهش کیفی بررسی عمیق و کسب شناخت در خصوص مفاهیم گوناگون اجتماعی و فرهنگی است. و برای دست یافتن به این مفاهیم دقیق، روش نظریه زمینه ای انتخاب شد. روش زمینه ای یک شیوه پژوهش کیفی است که به وسیله آن از یک دسته داده، نظریه ای استخراج می شود به گونه ای که این نظریه در سطح وسیع می تواند یک فرایند، یک عمل یا یک تعامل را تبیین نماید (بازرگان، ۱۳۸۷).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
این شیوه پژوهش در عین کمک گرفتن از یک سلسله رویه های سیستماتیک و به کار بردن روش‌های استقراء درباره پدیده ها تدوین نظریه را پیش می برد (استراس و کوربین[۱۴۴] ترجمه محمدی، ۱۳۹۰). هم چنین پژوهش حاضر به لحاظ طرح های پژوهش ترکیبی، جزء طرح های اکتشافی[۱۴۵] محسوب می‌شود.
هدف اصلی این نوع طرح ها توسعه ابزار (پرسشنامه) است. در این روش ابتدا داده های کیفی گردآوری، تحلیل و تغییر و سپس داده های کمی تهیه و گردآوری، تحلیل و تفسیر خواهند شد. در این روش نتایج داده های کیفی به نتایج داده های کمی در توسعه ابزار کمک می کنند.

جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش، بنا به ماهیت روش پژوهش تشکیل شده از دو گروه افراد است:
جامعه آماری بخش کیفی این پژوهش عبارت است از آن دسته از کارشناسان آموزش، که نسبت به موضوع پژوهش (مربی گری) مطلع بوده و می توانند اطلاعات با ارزش را در اختیار پژوهش گر قرار دهند.
جامعه آماری بخش کمی این پژوهش، عبارتند ۸۲ نفر از مدیران مدارس شهر رباط کریم.
نمونه آماری
نمونه گیری از نکات بسیار مهم در یک تحقیق است که تعیین هدف آن مشخص کننده شیوه انجام آن است. هدف نمونه گیری در پژوهش های کمی، تعمیم یافته ها به جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است (عابدی، ۱۳۸۵).
نمونه گیری در بخش کیفی این پژوهش به صورت هدفمند انجام گرفت . اصطلاح نمونه گیری هدفمند برای توصیف نوعی از نمونه گیری بکار می رود که در آن مواردی که از لحاظ هدف های تحقیق کیفی اطلاعات غنی در بردارند انتخاب می شوند (بورگ و گال، ۱۳۸۴). از این رو در این پژوهش از نمونه گیری زنجیره ای (گلوله برفی) که یکی از انواع نمونه گیری هدفمند است بهره گرفته شده است. این نوع نمونه گیری نیازمند مشورت با افراد مطلع از پدیده مورد پژوهش هستند. تا آن ها موارد مناسب تحقیق را معرفی کنند و در طی این فرایند، پژوهشگر ممکن است با تعداد زیادی از افراد مطلع و هم چنین موارد معرفی شده روبرو شود البته می توان تمام یا تعدادی از موارد معرفی شده را در نمونه قرار داد (بورگ و گال، ۱۳۸۴).
در تحقیق کیفی هنگامی جمع آوری اطلاعات و داده ها متوقف می شود که اطلاعات در مورد همه‌ی دسته بندی های موردنظر اشباع شود و این امر زمانی رخ می دهد که نظریه یا داستان مورد مطالعه کامل شده و اطلاعات جدیدی، مرتبط با موضوع موردمطالعه، به دست نیاید. از این رو در پژوهش‌های کیفی، حجم نمونه را مترادف با کامل شدن داده ها یا اشباع داده ها می دانند (عابدی، ۱۳۸۵).
در این راستا نمونه های بخش کیفی این پژوهش را تعداد ۷ نفر از کارشناسان آموزش، آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم، آشنا با روش مربی گری تشکیل داده است. چرا که در پژوهش حاضر، داده های بدست آمده در اطلاع رسان هفتم به اشباع رسیدند.
برای انتخاب نمونه در مرحله کمی تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. بدین ترتیب، طبق جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، حجم نمونه این تحقیق را ۷۰ نفر از مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم تشکیل می دهد که به ۷۱ نفر بطور تقریبی افزایش داده است.
ابزار گردآوری اطلاعات
در تحقیق علمی بر پایه مبانی نظری، نتایج و دستاوردهای مطالعات و پژوهش های گذشته استوار است چرا که میزان صحت و درستی اطلاعات و اعتبار تحقیق را تضمین می کند. جمع آوری داده ها در این پژوهش با شیوه ای مثلثی[۱۴۶] و با بهره گیری از مطالعه کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفته است. به ز غم آری، جاکوبز و رضویه[۱۴۷] (۱۹۹۶). در روش مثلثی کردن و با هدف بررسی های کیفی، باید تنوعی از روش ها را برای افزایش اعتبار داده ها و ایجاد بینشی عمیق مورد استفاده قرار داد (مهرام، ۱۳۸۴).
مطالعه کتابخانه ای: جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق تهیه محتوای مصاحبه و مباحث نظری با بهره گیری از روش مطالعه کتابخانه ای کلیه آثار و مستندات در دسترس شامل کتب، مجلات و مقالات، پایان نامه، کنفرانس ها، مورد بررسی، تحلیل و استفاده قرار گرفت.
مصاحبه: ابزار جمع آوری داده ها در یک پژوهش کیفی، از پیش تعیین نشده است و همیشه از چند ابزار جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. مصاحبه از عمومی ترین روش هایی است که در پژوهش های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد. در تحقیق حاضر از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و طرح سوالات کلی پژوهش، با هدف شناسایی شرایط، حوزه ها، موانع، مزایا و معایب مربی گری در فعالیت های آموزش و بهسازی منابع انسانی استفاده شده است. در این راستا با ۷ نفر از کارشناسان آموزش که نسبت به حوزه مربی گری آشنایی داشتند مصاحبه به عمل آمد.
مطالعات میدانی: در پژوهش میدانی، رایج ترین وسیله گردآوری اطلاعات پرسشنامه است بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی پژوهش (داده های مربوط به شرایط و الزامات، موانع، حوزه ها و مزایا و معایب مربی گری) پرسشنامه ای طراحی شد و در اختیار جامعه موردنظر (مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم) قرار داده شد. پرسشنامه این تحقیق، حاوی ۳ بخش اطلاعات می باشد که در بخش اول ویژگی های جمعیت شناختی، آزمودنی ها مورد سوال قرار گرفته است، بخش دوم پرسشنامه حاوی ۲۵ سوال بسته پاسخ است که مستقیماً از متن مصاحبه ها استخراج شده‌اند که امکان سنجی بکارگیری مربی گری را به لحاظ شرایط و الزامات مربی گری، موانع مربی گری و حوزه های بکارگیری مربی گری در مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم را از نقطه نظر مدیران مدارس این اداره مورد بررسی قرار می دهد و بخش سوم پرسشنامه که حاوی ۹ سوال بسته پاسخ است و نظر مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم را نسبت به مزایا ومعایب مربی گری در صورت استقرار چنین روشی در این اداره را بررسی می کند. سوالات بخش دوم و سوم پرسشنامه در مقیاس ۵ درجه ای لیکرت (عدد ۱ برای گزینه خیلی کم، عدد ۲ برای گزینه کم، عدد ۳ برای گزینه متوسط، عدد ۴ برای گزینه زیاد و عدد ۵ برای گزینه خیلی زیاد) تنظیم شده است.
روایی و پایایی[۱۴۸] داده ها:
الف – کیفی: در تحقیق حاضر به منظور تعیین روایی داده ای کیفی از روش چک کردن اعضاء[۱۴۹] استفاده شد.
ب- کمی: در ارتباط با داده های کمی نیز، جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات ۳ نفر از متخصصین و نیز اساتید راهنما و مشاوره استفاده گردید. نمونه های پرسشنامه قبل و بعد از بررسی روایی در بخش ضمائم پیوست گردیده است. لازم به توضیح است که برخی از مواردیکه در بررسی روایی توسط صاحب نظران مطرح شد قابل اعمال نبودند، مواردی همچون:
چرا در بخش موانع مربی گری به مواردی همچون، نبود ساختمان و تجهیزات اشاره نشده است؟

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:50:00 ق.ظ ]