زیر گروه سازشی
TOPSIS
MRS
LINMAP
MDS
زیر گروه هماهنگ
ELECTRE
تخصیص خطی
مروری بر سوابق و پیشینه تصمیم گیری چندمعیاره و تئوری فازی
تاپسیس (روش اولویت بندی با توجه به شباهت با راهحل ایدهآل مثبت)، بهعنوان یکی از روشهای کلاسیک MCDM شناخته شده است که در سال ۱۹۸۱ توسط هوانگ و یون[۷۶] برای حل مسائل MCDM توسعه داده شد که بر اساس تعیین ایدهآل بود. گزینه[۷۷] انتخاب شده باید دارای کوتاهترین فاصله از ایدهآل مثبت و از طرف دیگر بیشترین فاصله از ایدهآل منفی باشد (Hwang & Yoon, 1981).
در تصمیم گیری چندمعیاره کلاسیک وزن معیارها کاملاً شناخته شده است؛ اما به دلیل وجود ابهام و عدم قطعیت در اظهارات تصمیمگیرنده، بیان داده ها بهصورت قطعی نامناسب است. از آنجاییکه قضاوتهای انسانی نمیتوانند بهوسیله مقادیر عددی دقیق برآورد شوند و معمولاً مبهم هستند؛ ازاینرو نمیتوان از تکنیکهای تصمیم گیری کلاسیک برای اینگونه مسائل تصمیم گیری استفاده کرد (آسیان، ۱۳۸۷).
در سالهای اخیر تلاش های بسیاری برای رفع اینگونه ابهامات و عدم قطعیتها صورت پذیرفته که نهایتاً منجربه بکارگیری تئوری مجموعههای فازی در روشهای ارزیابی چندمعیاره گردیده است
(Buckley et al, 2001; Carlson, 1982; Chen & Hwang, 1992; Johnson et al, 1981).
مطلوبیت گزینه ها در مقایسه با همه معیارها معمولاً به صورت اعداد فازی بیان میشوند که آن را مطلوبیت فازی مینامند و توسط روشهای ارزیابی تصمیم گیری های فازی سنجیده میشوند. رتبه بندی گزینه ها بر اساس مقایسه مطلوبیتهای فازی مربوطه است (Yeh & Deng, 2004; Zimmermann, 1996).
روشهای ارزیابی چندمعیاره فازی در بسیاری از موارد کاربرد دارند؛ از جمله انتخاب پروژه (Lee & Kim, 2000; 2001)، انتخاب مواد اولیه (Shanian & Savadogo, 2006)، موارد بسیاری از مسائل تصمیم گیری مدیران (Chen & Tzeng, 2004; Chen, 2000; Shanian & Savadogo, 2006; Yeh et al, 2000; Yeh et al, 1999 و همچنین در مسائل انتخاب استراتژی (Chiou et al, 2005; Ding & Liang, 2005; Hwang & Yoon, 1981; Wang & Lin, 2003).
تیژور و همکارانش (۲۰۰۰)، یک مسأله تصمیم گیری چندمعیاره فازی را با بهره گرفتن از روش دیفازی کردن مقدار مرکزی بهصورت قطعی تبدیل کردند و آن را در حالت غیر فازی با روش تاپسیس حل کردند (Yeh et al, 2000).
چن و تی ژنگ (۲۰۰۴)، یک مسأله تصمیم گیری چندمعیاره فازی را با بهره گرفتن از انتگرال به صورت قطعی تبدیل و حل کردند. به جای استفاده از فاصله، آنها درجه شباهت با طیف خاکستری [۷۸] را برای تعریف نسبت نزدیکی برای هر گزینه بکار بردند (Chen & Tzeng, 2004).
چو (۲۰۰۲)، نیز یک مسأله تصمیم گیری چندمعیاره فازی را بهصورت قطعی تبدیل و مسأله تصمیم گیری قطعی را با بهره گرفتن از روش تاپسیس حل کرد. تفاوت آن با روشهای دیگر این بود که او ابتدا تابع عضویت همه رتبه های وزنی در ماتریس تصمیم گیری نرمالایزشدهی وزنی را با بهره گرفتن از محاسبات فاصلهای اعداد فازی محاسبه و سپس مقادیر بهدست آمده را با بهره گرفتن از روش رتبه بندی با میانگین، به صورت مقادیر قطعی دیفازی کرد (Chu, 2002).
چن (۲۰۰۰)، روش تاپسیس را به صورت تصمیم گیری گروهی فازی به کمک یک فاصله اقلیدسی قطعی بین هر دو عدد فازی توسعه داد (Chen, 2000).
تریانتافیلو و لین (۱۹۹۶)، روش تاپسیس فازی جدیدی را بر اساس عملگرهای محاسباتی فازی توسعه دادند که منجربه محاسبه ضریب فازی نزدیکی نسبی[۷۹] برای هر گزینه شد (Triantaphilou & Lin, 1996).
هسو و چن (۱۹۹۶)، مجموعه ای از نظریات فازی را در تصمیم گیری گروهی مطرح کردند (Hsu & Chen, 1996).
[۸۰]لی (۲۰۰۵)، مدل فازی ساده و کارآمدی را برای بکارگیری در مسأله تصمیم گیری چندمعیاره با چندین داور را در محیط فازی پیشنهاد کرد (Li, 1999). لی همچنین مدلهای برنامه ریزی خطی و روشهای مختلفی را برای تصمیم گیری چندشاخصه فازی پیشنهاد کرد (Li, 2005).
لیانگ (۱۹۹۹)، مجموعههای فازی را با مفاهیم اولیه نقطه ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی تلفیق کرد و باعث توسعه MCDM در محیط فازی شد (Liang, 1999).
اولچر و اوداباشی (۲۰۰۵)، روش تصمیم گیری چندشاخصه فازی جدیدی را پیشنهاد کردند که برای تصمیم گیری گروهی چندشاخصه در محیط فازی نیز کاربرد دارد. روش پیشنهادی آنها را میتوان در مورد مسائل رتبه بندی و انتخاب بکار برد (Olcer & Odabaci, 2005).
اولسن و وو (۲۰۰۵)، شبیهسازی مدلهای چندشاخصه فازی را بر اساس مفهوم رابطه با طیف خاکستری ارائه دادند که برای هر داده ورودی به صورت عدد فاصلهای و معمولاً ذوزنقهای کاربرد دارد. این مدل شبیهسازی، مدل تصمیم گیری چندمعیاره فازی است که به طور مؤثری می تواند در مورد مسائل تصمیم گیری چندشاخصه بکار رود (Olson & Wu, 2005).
یه و همکارانش (۲۰۰۰)، روش تصمیم گیری چندمعیاره فازی را بر اساس مفهوم نقاط ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی برای ارزیابی عملکرد شرکتهای اتوبوسرانی پیشنهاد کردند (Yeh et al, 2000).
با وجود کاربرد مدلهای تصمیم گیری در مورد بسیاری از مسائل، تحلیل انواع روشهای چندمعیاره فازی نیاز به مقایسه اعداد فازی دارد. بنابراین روند مقایسات می تواند پیچیده باشد و ممکن است نتایج نامطلوبی را تولید کند (Chen & Klein, 1997; Liang, 1999; Olcer & Odabaci, 2005; Yeh et al, 2000).
جهانشاهلو و همکارانش (۲۰۰۶)، تاپسیس را برای مسائل تصمیم گیری فازی با داده های فاصلهای و همچنین داده
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
های فازی توسعه دادند (Jahanshahloo et al, 2006).
بخش دوم
تصمیم گیری در شرایط فازی
۲-۳-۱- مقدمه
پژوهش امری گروهی است، نه فردی. هر مطالعه ضمن آن که مبتنی بر مطالعات قبلی است، خود پایه و مقدمهای برای اطلاعات بعدی میباشد. هر قدر تعداد ارتباطات و پیوندهای ممکن یک مطالعه با مطالعات پیشین و تئوریهای موجود بیشتر باشد، سهم و اهمیت آن در بسط دانش آدمی بیشتر خواهد بود. پژوهشگر باید تفکر و تعمقی را که قبلاً درباره پژوهش صورت گرفته است، بررسی کند و سپس طرح مطالعه تازهای را به گونه ای بریزد که با مطالعات پیشین ارتباط مستقیم داشته باشد. این امر از طریق بررسی نوشتهها، ادبیات و نشریههای مربوط به موضوع پژوهش امکان پذیر است (هومن، ۱۳۷۸).
مروری بر برخی از مهمترین تحقیقات صورت گرفته پیرامون کسب و کار الکترونیکی و مباحث وابسته آن در ادامه ارائه شده است:
۱- دکتر عباسعلی حاجی کریمی و شهریار عزیزی (۱۳۸۷)، عوامل مؤثر بر بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط را مدلسازی نمودند. در تحقیق میدانی آنان، تاثیر متغیرهای آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایا و مخاطرات تجارت الکترونیکی و ظرفیت نوآوری بر بکارگیری تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، پرسشنامهای متشکل از ۴۶ سؤال طراحی و میان ۷ صنعت مختلف توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری تحلیل عاملی بیانگر آن است که عوامل فوق با میزان اثرات ۰٫۴۵۷، ۰٫۴۰۴، ۰٫۴۲۱، ۰٫۱۵۳- و ۰٫۳۳۴ بر بکارگیری تجارت الکترونیک تاثیرگذارند (حاجی کریمی و عزیزی، ۱۳۸۷).
۲- دانشجو (۱۳۸۵)، عوامل مؤثر بر ارزیابی وبسایتهای تجارت الکترونیک را مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق برای سنجش عوامل مؤثر ارزیابی وبسایتها از ابعاد نمای وب سایت، پیمایش وب سایت، محتوی سایت، قابلیت اعتماد و متغیر فنی استفاده شد. نتایج حاصله بیانگر تاثیر مثبت و معنادار هر پنج بعد فوق بر ارزیابی وبسایتهای تجارت الکترونیک بوده که در این میان نقش قابلیت اعتماد و متغیرهای فنی بیش از سایر عوامل بودند (دانشجو، ۱۳۸۵).
۳- الهه تقوی شوازی (۱۳۸۷) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود، نقش شرایط سازمانی را بر توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق برای سنجش شرایط سازمانی از ابعاد عوامل محیطی، عوامل سازمانی و ویژگیهای مدیریتی استفاده شد. نتایج حاصل از بکارگیری آزمونهای تی استیودنت و رگرسیون بیانگر تاثیر مثبت و معنادار شرایط سازمانی و هر سه بعد آن بر توسعه تجارت الکترونیک بود (تقوی شوازی، ۱۳۸۷).
۴- دکتر فریده حقشناس و نیما سعیدی (۱۳۹۰)، در پژوهشی ابعاد رقابتپذیری صنعت فرش را با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی رتبه بندی نمودند که در نهایت شاخص های “سهم بازار”، “تجارت الکترونیک”، “خلق دانش”، “اعتبار صنعت” و “مهارت و تخصص تجار” به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین زیرمعیارهای توسعه توان رقابتی صنعت فرش انتخاب شدند (حقشناس و سعیدی، ۱۳۹۰).
۵- دکتر حسن مهرمنش و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خود تحت عنوان «شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس فازی»، اجزای بهرهوری منابع انسانی را با بهره گرفتن از آزمون دوجملهای شناسایی که در آن، عوامل مدیریتی، اجتماعی- روانی، فرهنگی، محیطی، فردی و اقتصادی، به عنوان عوامل تاثیرگذار بر بهرهوری منابع انسانی شناخته شدند. در انتها نیز با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، این عوامل رتبه بندی شدند که درنهایت “پرداخت پاداشهای نقدی مناسب”، “تکنولوژی و دانش فنی” و “رشد و ارتقای شغلی” به عنوان مهمترین زیرمعیارها انتخاب شدند (مهرمنش و همکاران، ۱۳۹۰).
عکس مرتبط با اقتصاد
۶- میرزایی چابکی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «تدوین و رتبه بندی استراتژی های منتخب شرکت چوکا با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی»، استراتژی های این سازمان را با روشهای QSPM و تاپسیس فازی رتبه بندی کرد که نتایج حاصله بیانگر آنست که «نهادینهسازی رویکرد EFQM در تمام وجوه سازمانی» با هر دو روش، به عنوان مهمترین استراتژی انتخاب شد. ضمن اینکه نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک AHP نیز بیانگر آن بود که تکنیک تاپسیس فازی نتایج قابل قبولتری نسبت به تکنیک QSPM به دست میدهد.
فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
هر تحقیق و پژوهشی با یک مساله آغاز میگردد. مساله تحقیق موجب ایجاد سوالهایی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر میگردد. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش برای تایید یا رد فرضیه هاست. برای پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص داده های جمعآوریشده در مورد تحقیق، ورودی اساس و پایه محقق میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوریشده در خصوص رد یا تایید فرضیه ها و پاسخگویی به سوالات بعدی اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و محرز میباشد، داده ها، اطلاعات خام و غیرقابل اتکایی میباشند که جهت تبدیلشدن اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۴؛ ۷۵).
۳-۲- جامعه آماری
یک تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه آماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات، ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن یا این که متوجه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و و
اکنش و عوامل تاثیرگذار در جامعه باشد.
هر تودهای می تواند بصورت مجموعه ای از اشیا یا نمودهای یکنواخت بیان شود که در آن صورت به آن، یک جامعه آماری گفته می شود. جامعه آماری مانند مجموعه، یکی از مفاهیم اولیه بوده که آن را تعریف نمی کنند، بلکه توصیف می شود. به این ترتیب، به مجموعه ای از اشیا یا نمودهایی که در یک ی چند خاصیت مشترکند، میتوان عنوان جامعه آماری داد (صفاری و همکاران، ۱۳۸۴، ۵۱).
در تعریفی دیگر، جامعه آماری را میتوان به این صورت تعریف نمود:
« جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.»، صفت مشخصه عبارت است از:
«صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری، مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد» (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۱۹).
جامعه آماری تحقیق حاضر، ۳۵ نفر از مدیران ارشد و کارشناسان و خبرگان فناوری اطلاعات اداره مرکزی بانک ملت میباشد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
۳-۳- حجم نمونه
همانطور که بیان شد هر تودهای می تواند بصورت مجموعه ای از اشیا یا نمودهای یکنواخت بیان شود که در آن صورت به آن، یک جامعه آماری گفته می شود. جامعه آماری مانند مجموعه، یکی از مفاهیم اولیه بوده که آن را تعریف نمی کنند، بلکه توصیف می شود. به این ترتیب، به مجموعه ای از اشیا یا نمودهایی که در یک یا چند خاصیت مشترکند، میتوان عنوان جامعه آماری داد (صفاری و همکاران، ۱۳۸۴، ۵۱).
از آن جا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمیتوانند به تمام آنها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند. بنابراین نمونه را میتوان بدین صورت تعریف نمود:
«نمونه عبارت است از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد» (حافظ نیا،۱۳۷۷؛ ۱۲۱).
با عنایت به حجم پایین جامعه آماری، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد.
۳-۴- متغیرهای مستقل و وابسته
متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری رد آن است. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل موثر بر آن، می توان پاسخ ها یا راه حل هایی برای مساله شناخت (Sekaran, 1992).
متغیر مستقل متغیری است که روی متغیر وابسته به صورت مثبت یا منفی تاثیر می گذارد (سکاران ،۱۳۸۱؛ ۷۰).
در پژوهش حاضر، متغیرهای کارایی کسب و کار الکترونیکی، نوآوری کسب و کار الکترونیکی، قابلیت ارائه ارزش توسط شرکای تجاری و تحکیم ارتباط با مشتریان و شرکای تجاری به عنوان متغیرهای مستقل و موفقیت کسب و کار الکترونیکی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته خواهند شد.
۳-۵- روش تحقیق
محقق پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق، این است که مشخص گردد برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش یا شیوهای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای مورد نظر دست یابد.
با توجه به این که تحقیق حاضر، به جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیه ها یا پاسخ به سوالهای مربوط به وضعیت فعلی می پردازد، لذا روش تحقیق به کار رفته در این طرح، توصیفی از نوع پیمایشی است.
“تحقیق توصیفی” شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاریدادن به فرایند تصمیم گیری باشد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵؛ ۸۱).
همچنین پژوهش حاضر بر مبنای هدف، پژوهشی کاربردی محسوب می شود. زیرا به کاربرد دانش ایجاد شده درعمل کمک می کند.
۳-۶- روش گردآوری اطلاعات
مرحله گردآوری اطلاعات، آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانهای را گردآوری می کند و به روش استقرایی به طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می پردازد و فرضیه های تدوینشده خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مساله خود را به اتکای آنها مییابد، به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده واقعیت و حقیقت را آن طور که هست، کشف مینماید. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت زیادی دارد. زیرا اطلاعات غیرمعتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت میگردد و مساله موردنظر به درستی معلوم نمیگردد (حافظ نیا، ۱۳۷۷؛ ۱۶۲).
۱-۷-۳- روش کتابخانهای
از این روش برای جمعآوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. لذا با مطالعه کتابها، مقالات و تحقیقهای دیگر پژوهشگران و جستجو در اینترنت، اطلاعات مورد نظر، جمعآوری گردید.
۲-۷-۳- روش میدانی
از آنجایی که پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد، همچون بسیاری از مطالعات توصیفی مشابه برای جمعآوری اطلاعات موردنظر در آزمون فرضیه ها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است.
به طور معمول چهار ابزار عمده برای جمعآوری داده ها وجود دارند؛ هریک از این ابزار، خود شامل انواعی هستند که کاربردهای ویژهای برای تحقیقات خاص دارند؛ این ابزارها عبارتند از:
۱-۲-۷-۳- بررسی مدارک و اسناد
الف– داده های موجود در اسناد تحقیقات گذشته
ب– آمارهای رسمی
ج– آمارهای غیررسمی
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:54:00 ق.ظ ]