الف)غالباً دارای تکنولوژی ملی بوده و وابستگی آنها به خارج کمتر است.
ب )روش تولید آنها نسبتاً ساده و امور فنی و اداری آنها توسط چند نفر می‌‌توانداداره شود.
ج )انعطاف‌‌‌پذیری زیادی دارند که بواسطه آن می‌‌‌‌‌توان تصمیمات لازم رابه سرعت اتخاذ و اجرا کرد.
همچنین عمده ترین معایب SMEها عبارتنداز:
الف)معمولاً مدیریت سازمان‌های کوچک، توسط یک نفر انجام می‌گیرد که غالباً مالک همان واحد است. بنابراین در سازمان‌های کوچک، مدیریت حرفه‌ای و تخصصی، چندان اعمال نمی‌شود.
ب)در بازاری که کالا یا خدمات خود را ارائه می‌کنند، نقش تعیین کننده ندارند.
ج)کمبود منابع مالی جهت سرمایه در گردش.
د)ناتوانی در ابعاد تجاری و بازاریابی محصولات در سطح جهانی، بعلت محلی و منطقه ای بودن بازار عرضه.
ه) قرار گرفتن در زیر سطح استاندارد و ناکافی بودن بودجه های تخصیص یافته به امور تحقیق و توسعه.
تجربه کشورهای موفق حاکی از این است که برای به ثمر رسیدن، تداوم و رشد SMEها یک دستگاه برنامه ریزی و نظارتی قوی مورد نیاز است که از حمایت سایر سازمان ها برخوردار باشد و پرداخت اعتبار صرف کافی نیست. (جمشیدی،م،۱۳۸۹،بررسی طرحهای بنگاه های کوچک و متوسط و نقش انها در جذب سرمایه گذاری،مجله پیوند مهر بانک کشاورزی،جلد۶۸)
۲-۸-از عوامل بازدارنده و محدودکننده نوآوری به ترتیب اهمیت به شرح زیر میتوان عواملی را برشمرد:
۱- فقدان قوانین و مقررات حمایتی واضح و شفاف از SMEها
۲- فقدان موسسات حمایت کننده از طرح‌های نوآورانه
۳- فقدان و کمبود مشوقهای مالیاتی در خصوص تحقیقات نوآورانه
۴- فقدان و یا کمبود شبکه‌های اطلاع رسانی دولتی و خصوصی و بانکهای اطلاعاتی
۵- فقدان و یا کمبود خدمات مشاوره ای بازاریابی
۶- عدم بکارگیری مناسب از تجارت الکترونیک و اینترنت
۷- فقدان و کمبود تخصیص وام یا وام‌های کم بهره
۸- فقدان و یا کمبود برگزاری نمایشگاه‌های محصولات و نتایج حاصل از فعالیت های نوآورانه.(روزبهانی،ش ،۱۳۸۷،بررسی عوامل موثر بر نوآوری تکنولوژیک در موسسات کوچک و متوسط،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد واحد تهران)
همچنین از موانع بروز نواوری نیز میتوان عوامل دیگری را نیز برشمرد که عبارتند از:
انحصارگراها: کسانی که ذهنهای خشک وغیرخلاق دارند و هر فکر جدیدی از نگاه آنها محکوم است؛
قضاوت کنندگان: گروهی هستند که با قضاوتهای نابجا و عجولانه ی خود مانع بروز ایده های نو می شوند؛
مالکان: معمولا قدرت از موفقیت برای مالکان مهمتر است – آنها دشمنان پنهان و غیر قابل باور خلاقیت هستند؛
رقبا: رقیبان هم در خارج و هم داخل شرکت با هر فوت و فن(حقه) قابل تصوری نوآوری را به سمت خود می برند؛
دروازه بانها(Gatekeeper): گروهی که دسترسی به هر چیزی را در بدو ورود کنترل می کنند، آنها دسترسی به منابع، قدرت و تصمیم گیری ها را بلوکه می نمایند.(رضانیا،ه،۱۳۸۸،مدیریت نواوری،چاپ اول،انتشارات پگاه)
در اینجا به برخی از عوامل شکست نواوری نیز اشاره میگرددکه عبارتند از:
-نبود فرهنگی که از نوآوری حمایت کند
-تخصیص ندادن منابع کافی
– توسعه نـدادن ابـزارها و سنجشهـای انـــدازه گیری پیشـرفت
-عدم وجود مربیان و مدیران توانا در تیم های نوآوری؛
– فقدان یک سیستم ایده پرداز مدیریتی
(رضانیا،ه،۱۳۸۸،مدیریت نواوری،چاپ اول،انتشارات پگاه)
نهایتامجموعه ای از نهادها نیز وجود دارند که از نواوری حمایت مینمایند:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

دانشگاه ها

لابراتوآرهای ملی(برای تست فعالیت های بخش خصوصی)

گروه های تحقیق و توسعه صنایع

پارک های علمی و تکنولوژی

۵٫خدمات پشتیبان( حوزه های قضایی و حقوقی)(رضانیا،ه،۱۳۸۸،مدیریت نواوری،چاپ اول،انتشارات پگاه)
فصل سوم
متدولوژی تحقیق
(روش تحقیق)

 

۳-۱-مقدمه

این فصل به روش انجام تحقیق اختصاص دارد که در آن اطلاعاتی درباره جامعه آماری مورد بررسی، روش نمونه گیری و انجام تحقیق، نحوه انتخاب نمونه آماری و ابزارهای گردآوری اطلاعات تحقیق ارائه شده است.
در بحث نوآوری کسب و کارهای کوچک و متوسط مدلهای متعددی مطرح شده است که وجوه اشتراک بسیاری باهم دارند. در بیشتر مدل ها به متغیرهای داخلی و خارجی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم فرایند نوآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهند اشاره شده است: متغیرهای خارجی شامل محیط اقتصادی، عوامل عرضه و بازاروهمچنین سیاست دولت است و متغیرهای داخلی شامل: خصوصیات افراد و شکل سازمان و.. می باشند.
عکس مرتبط با اقتصاد
همچنین در این پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده می شود که در آن تحلیل های همبستگی نیز کاربرد دارد. بدین صورت که نظریه های موجود در زمینه موضوع پژوهش ازطریق مطالعه مستندات و مصاحبه های اکتشافی با صاحبان مشاغل زودبازده که از تکنولوژی های جدید در توسعه بنگاه های خود استفاده کرده اند مورد بررسی قرار می گیرد تا نقش فناوری در بنگاه های کوچک زودبازده مشخص شود. همچنین در تهیه پرسشنامه نیز از افراد خبره در استفاده از تکنولوژی در بنگاه های زود بازده استفاده می گردد.
شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک شرایط بهترنوآوری تکنولوژیک را اندازه‌گیری می‌کنند وبه طورکامل قادربه اندازه‌گیری نوآوری نیستند. هرچند این شاخص‌ها نمایانگرعناصری ازقبیل منابع انسانی و ساختارهای قانونی و اقتصادی هستند. فلذا این شاخص‌ها تمام موارد مرتبط با نوآوری تکنولوژیک را شامل نمی‌شوند.
به عبارت دیگرنباید تصورکرد که می‌توان یک شاخص خاص برای نوآوری تکنولوژیک ایجاد کرد. با توجه به اینکه هرشاخص دارای نقاط قوت و ضعف خاصی است. بررسی موقعیت نوآوری تکنولوژیک نه یک شاخص خاص بلکه یک رشته شاخص مرتبط با عناصر مختلف موثربرنوآوری تکنولوژیک را طلب می‌کند.
شاخص‌های نوآوری تکنولوژیک می‌توانند همزمان به کار گرفته شوند به همین منظورشاخص‌ها تحت عناوین اصلی، شاخص های ویژگی‌های محیط بیرونی، شاخص های محیط درونی وشاخص های فردی کارکنان، شاخصهای فشار تکنولوژی-کشش بازاروتاثیرات فنی مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرند. شاخص محیط بیرونی خود به سه گروه اصلی قابل تقسیم می‌باشند:
الف) سیاست‌هایی که با هدف تشویق عرضه تکنولوژی تدوین می‌شوند. شامل تحقیقات بنیادی، سیاست‌های حمایت ازخلق تکنولوژی، اعطای تخفیفات مالیاتی وسوبسیدها به تحقیق و توسعه وتقویت حقوق مالکیت فکری خواهند بود .
ب) سیاست‌های تقاضای تکنولوژی: مواردی چون اختصاص سوبسید مالی به پذیرش تکنولوژی، تشویق شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین فشارها وفرصت‌های محیط رقابتی .
ج) شبکه سازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب: مواردی چون بهبود روابط صنایع با دانشگاه‌ها و ایجاد عناصر زیرساختی از این جمله هستند.
شاخصهای محیط درونی نیز به سه گروه اصلی زیر تقسیم خواهند شد:
الف) ایجاد سیستم‌ها ورویکردهای مدیریت به نوآوری، تخصیص منابع مالی وسازمانی به تحقیق وتوسعه مصادیق آن می باشند .
ب) سیستم‌های ارتباطات داخلی که موثربرپرورش نوآوری می باشند: شامل مواردی چون ارتباطات ورده های سازمانی وارزیابی کارتیمی‌خواهند بود.
ج) انباشت دانش وآموزش که شامل ارزیابی برنامه‌های آموزش فنی و مهارتی کارکنان و منابع تخصیص یافته به آموزش و سطوح تحصیلات خواهدبود.
شاخص ویژگی‌های فردی نیزبه دوگروه، اصلی قابل تقسیم می‌باشند:
الف) دانش، تجربیات ومهارت‌ها وبه طورکلی توانمندی فنی افراد.
ب) دیدگاه‌های ارزشی وویژگی‌های روحی وانگیزه‌های فردی کارکنان برای تحقق اهداف سازمانی.
درارتباط با شاخص‌های مرتبط با ویژگی‌های محیط بیرونی لازم است که این شاخص‌ها به دوگروه سیاست‌های دولتی و قوانین ومقررات تقسیم شوند و تأثیر سیاست‌های اقتصادی،آموزشی، مالی دولت‌ها وهمچنین قوانین ومقررات بانکی، سایرقوانین مربوطه مورد ارزیابی قرارگیرند.
شاخص های ویژگی های محیط درونی شرکت ها را نیز به دوگروه اصلی می توان تقسیم نمود:اول رویکرد نگرش مدیریت به نوآوری ودوم انباشت دانش و آموزش.
شاخص‌های فوق را می‌توان با میزان تخصیص منابع مالی وسازمانی به تحقیق و توسعه، برنامه ریزی‌های صورت پذیرفته جهت صادرات محصول، میزان تعامل با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی وتخصیص منابع مالی به آموزش وبرنامه‌های آموزشی وفنی ومهارتی مورد سنجش قرارداد.
دربررسی شاخص‌های ویژگی‌های فردی کارکنان درنوآوری لازم است تعهد سازمانی و توانمندی فنی کارکنان مورد بررسی قرارگیرند.
به همین منظورارزیابی تعهد وانگیزه‌های فردی به منظورتحقق اهداف سازمانی و همچنین میزان تحصیلات ودانش فنی ومهارت‌های ادراکی کارکنان لازم می کند.
اگر سیاست‌ها و راهبردهای توسعه صنایع کوچک و متوسط چندکشور مانند مالزی، کره جنوبی، تایوان را مطالعه تطبیقی کنیم و مدل‌های ارائه شده صاحب نظرانی چون پاول ولن، طارق خلیل که در ادبیات تحقیق به آن پرداختیم و همچنین شاخص های نوآوری تکنولوژیک را مدنظر قراردهیم نتیجه می‌گیریم بطورکلی چند دسته عوامل داخلی، بیرونی، فردی، فشارتکنولوژی-کشش بازار و تاثیرات فنی به عنوان محرک و عامل موثر بر نوآوری در صنایع کوچک و متوسط وجود خواهند داشت.
۳-۲-جامعه آماری و نمونه آماری:
در این تحقیق حسب طبقه بندی مرکزآمارایران مجموعه شرکتها و کارگاه های صنعتی ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن به عنوان موسسات کوچک و۵۰ تا۹۹ نفرکارکن به عنوان صنایع متوسط شناخته می شوند. بنابراین ۱۰مورد از شرکتهای کوچک ومتوسطی که درحوزه تکنولوژی درمحدوده شهر تهران قرار دارند به شرح ذیل، به عنوان جامعه آماری تحقیق، انتخاب گردیده اند.
این شرکتها شامل؛ شرکت بهبود سیستم تولید کننده محصولات نرم افزاری، شرکت پیرونیک تولیدکننده انواع CD,DVD، شرکت ادیکو تولیدکننده سیستمهای بلوتوث دیجیتال و پنلهای نظرسنجی، شرکت پیام سامان تولید کننده سیستمهای نوبت دهی وصف، شرکت ای تی مکث تولید کننده کیوسکهای بانکی، شرکت فرایندنشاسته نوین، شرکت اطلس فیلم تولید کننده فیلم و زینکهای تبلیغاتی روی پاکتهای خوراکی، شرکت خدمات سنگ اسیا تولیدکننده سنگهای مصنوعی ساختمانی، شرکت اذرپلاست تولید کننده ظروف یکبار مصرف با الیاف ذرت، و.. میباشند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:25:00 ق.ظ ]