جدول ۴-۱۵- آزمون تفاوت میانگین میزان شبکه‌ی روابط غیر رسمی افراد بر حسب گروه ۶۶
جدول ۴-۱۶- آزمون تفاوت میانگین میزان هنجارهای معامله به مثل افراد بر حسب گروه ۶۷
جدول ۴-۱۷- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب درآمد ۶۷
عنوان صفحه
جدول ۴-۱۸- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب نوع فعالیت ۶۸
جدول ۴-۱۹- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب سابقه ۶۹
جدول ۴-۲۰- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب نحوه‏ی راه‏اندازی ۶۹
جدول ۴-۲۱- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب عضویت در صنف ۷۰
جدول ۴-۲۲- آزمون تفاوت میانگین سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی بر حسب وابستگی به نهاد ۷۱
جدول ۴-۲۳- آزمون کی مربوط به تأثیر ویژگی‌های فردی بر راه‏اندازی کسب‌وکار ۷۱
جدول۴-۲۴- متغیرهای متمایز کننده‌ی دو گروه و شدت اثر آن‌ها بر متغیر وابسته ۷۲
جدول ۴-۲۵- ضریب B متغیرهای سرمایه‏ی اجتماعی متمایز کننده‌ی شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار ۷۲
فصل اول
مقدمه
در دنیای کنونی از یک سو سازمان‌ها روز به روز کوچک‌تر و انعطاف پذیر تر شده و از سوی دیگر مرزهای میان خانه و محل کار در حال از بین رفتن است. بر اساس نظریه‌ی توسعه‌ی انسانی و معقول[۱]، کار در آینده در خدمت دیگران نخواهد بود بلکه فعالیتی است که انسان برای خود سازمان انجام داده، با مدیریت و کنترل خود و برای رفع نیازهایش (الوانی، ۱۳۸۸ :۲۹۱) و به همین دلیل در سال‌های اخیر شمار کسانی که به طور مستقل و برای خود کار می‌کنند به ویژه صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی رشد فزاینده ای یافته است (سی‌ای‌اِن‌بی‌آر[۲]، ۱۹۹۸). به طور کلی، کسب‏وکار خانگی[۳] پدیده­ جدیدی نیست، بلکه در نتیجه­ تغییر و تحولاتی که امروزه در فعالیت­های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده است، به آن توجه بیشتری شده است. کسب‏وکار خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه‌ی اشتغال خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان و جوانان که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‏توانند جذب بازار شوند، می‏باشد (ناهید و قنبری،۱۳۸۹، ص۶). لازم به تذکر می‌باشد که شروع یک کسب‏وکار از خانه می ­تواند فرصت‏هایی را به افراد در اولین گام فعالیت‏های کارآفرینانه دهد اما اگر به درستی پشتیبانی نشوند، می‏تواند اثرات زیان­ آوری را بر افراد خود اشتغال داشته باشد. در واقع اگر سیاست‏های افزایش خود اشتغالی این موضوعات را در نظر نگیرد، شانس کمی برای آن کسب‏وکارها وجود دارد که به سمت خود اشتغالی میل پیدا کند و آن­ها را در معرض خطر شکست و خاتمه کسب‏وکار قرار می‏دهد (تامپسون و دیگران[۴]، ۲۰۰۹: ۲۳۵). به منظور توسعه­ و پشتیبانی از کسب‏وکارهای خانگی ضروری است برنامه­هایی با اهداف و چشم‏ انداز مناسب در دوره‏های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت به اجرا درآید. بنابراین دانستن ابعاد سرمایه‏ی اجتماعی موثر در راه‏اندازی کسب‏وکارهای خانگی، سیاست‌گذاران را یاری خواهد کرد تا سیاست‌های این حوزه از کارایی و اثربخشی برخوردار باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
محققان نشان داده‌اند که فرایند راه‏اندازی کسب‏وکار متأثر از عوامل زیادی است که به طور کلی می­توان آن را به ۲ گروه تقسیم نمود: عوامل روان­شناسانه و عوامل غیر روان­شناسانه. عوامل روان­شناسانه به ویژگی‏های شخصی افراد اشاره دارد؛ در حالی که عوامل غیر روان‏شناسانه به محیط دربرگیرنده­ی فرد می‌پردازد که از جمله­ عوامل غیر روان­شناسانه می‏توان به سرمایه‏ی اجتماعی اشاره نمود (شین[۵]، ۲۰۰۳: ۹۶). سرمایه اجتماعی، یکی از مفاهیم نسبتاً نوینی است که در بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی جوامع مدرن، مطرح گردیده است. این مفهوم به پیوند‌ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجار‌ها و اعتماد متقابل، موجب تحقق اهداف اعضا می‌شود (فرازمند و دیگران، ۱۲۵:۱۳۸۵). در این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی، به بررسی و مقایسه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار می‌پردازیم.
۱-۱-مسئله‌ی تحقیق
کارآفرینی و راه‏اندازی کسب‏وکار بخش اساسی از یک اقتصاد و جامعه محسوب شده و منبعی مهم برای توسعه‌ی اقتصادی کشورها می‌باشد. از آنجاییکه کارآفرینی و راه‏اندازی کسب‏وکار ارزش‌های اجتماعی و شخصی را به دنبال دارد، توجه سیاستمداران و نیز محققان حوزه‌ها و رشته های مختلف را به خود معطوف ساخته است. شین و ونکاتارامن[۶] بیان می‌کنند که اینکه چرا، چه زمانی و چه وقت برخی از افراد به خوبی می‌توانند فرصت‌های کسب‏وکار را شناسایی نموده و آن را راه‏اندازی نمایند و متعاقباً تصمیمات صحیح را در طی فرایند کارآفرینانه اتخاذ نمایند، به سه فعالیت عمده بر می‌گردد: کشف، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌های کسب‏وکار (شین و ونکاتارامن، ۲۰۰۰). یکی از عوامل مهم در شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌ها، شبکه سازی و عوامل اجتماعی موثر در آن می‌باشد. شبکه های اجتماعی نه تنها در شناسایی فرصت‌ها موثرند؛ بلکه در جمع آوری منابع، تخصیص و راه‏اندازی موفق و همچنین اداره بنگاه پس از تاسیس نیز حائز اهمیت است. در واقع فرایند راه‏اندازی کسب‏وکار متأثر از عوامل گوناگونی می‌باشد که سرمایه‏ی اجتماعی یکی از آن‌هاست (شین،۲۰۰۳: ۹۶ ). سرمایه‏ی اجتماعی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت اجتماعی فرض شود که دارای پیامدهای مثبت اجتماعی است و می‌تواند باعث تقویت دیگر هنجارهای مثبت اجتماعی شود. این سرمایه‌ی به عنوان جزء متمایز از سرمایه های انسانی و فیزیکی، محور اصلی ارتباط در کسب‏وکار می‌باشد (تاگارت،۲۰۰۹: ۴).
از این‌رو علیرغم اهمیت سرمایه‏ی اجتماعی در شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌ها تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص تأثیر عوامل سرمایه‏ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکارها انجام نگرفته است. با توجه به اهمیت کسب‏وکارهای خانگی در سال‌های اخیر، مسئله‌ی این پژوهش این است که آیا سرمایه‏ی اجتماعی و عوامل آن بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی تأثیرگذار می‌باشد.
۱-۲-اهمیت و ضرورت پژوهش
بر مبنای تجارب کشورهای موفق در حوزه مشاغل کوچک و متوسط، یکی از زمینه های مناسب برای توسعه کارآفرینی در جوامع، توسعه مشاغل خانگی است که با وجود نیاز به سرمایه های محدودتر، توانایی قابل توجهی در رشد اشتغال و افزایش تولید ثروت دارد (یعقوبی فرانی و موحدی،۱۳۸۹: ۱). اگرچه این نوع کسب‌وکارها اغلب جزو بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد هستند (تیپلل[۷]،۲۰۰۶)؛ اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی آن دارند. چنانچه به زعم برخی اندیشمندان فرصت‌های کسب‌وکار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی‌ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد توسعه شده و راه را برای توسعه‌ی پایدار اقتصادی هموار می‌کند (هرگان[۸]،۲۰۰۱: ۷). زمینه سازی برای توسعه مشاغل خانگی می‌تواند به عنوان یکی از برنامه های اشتغال زایی در کشور مورد حمایت و توجه دولت قرار گیرد (یعقوبی فرانی و موحدی،۱۳۸۹: ۱). کسب‏وکارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است (رودگرنژاد و کیا کجوری، ۱۳۸۹: ۲). برای نمونه نقطه‌ی جهش اقتصاد تایوان، پس از جدایی این کشور از چین (بر مبنای شعار هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است)، از کسب‏وکارهای خانگی آغاز شده است و امروز این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطه دارد (نجاحی و قاسم پور،۱۳۸۹ :۱۲). کشور ایتالیا نیز از ده دهه قبل برای توسعه و صنعتی کردن و کاهش بیکاری در مناطقی که کمتر توسعه‌یافته بود (مناطق جنوبی که بعدها به ایتالیای سوم موسوم شد)، سیاست توسعه و گسترش کسب‏وکارهای خانگی را در پیش گرفت (امامی میبدی،۱۳۸۳: ۲۰۵). با توجه به مزیتی که کشور ایتالیا در تولید کفش چرمی دارد، سیاست حمایتی خود را در صنایع کوچک و خانگی به ویژه در بخش تولیدات کیف و کفش‌های چرمی متمرکز کرد. بدین منظور در مناطق و محله‏هایی که جمعیت از تراکم بالایی برخوردار بود، واحدهای تولیدی خانگی خود را در قالب خوشه های صنعتی تقسیم بندی نمود و با تعریف ارتباط واحدهای تولید خانگی در قالب این خوشه‌ها، توانست نرخ بیکاری را به ۱۲ درصد برساند (نجاحی و قاسم پور،۱۳۸۹ :۱۱). کار کردن در خانه در انگلیس نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است که این رشد در نتیجه‌ی دو جریان جدا می‌باشد اولاً، شرکت‌های بزرگ تشخیص داده‌اند که صرفه جویی در هزینه های سربار و افزایش کارایی وقتی که کارمندانشان در خانه کار می‌کنند نسبت به وقتی که در اداره کار می‌کنند، می‌تواند به دست آید. دوم، رشد در کسب و کارهای خانگی می‌باشد (ماسون[۹] و همکاران، ۲۰۱۱: ۶۲۶).
علاوه بر موارد بالا، دلایل اهمیت و توجه نسبت به کسب‌وکارهای خانگی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود (فینمارک[۱۰]، ۲۰۰۶: ۲۵-۲۳) :
کسب‌وکارهای خانگی فرصت مناسبی برای اجرای یک ایده‌ی کارآفرینانه با خطر و هزینه های بسیار پایین فراهم می‌کنند. به طوری که آن را مرکز رشدی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تبدیل آن به یک کسب‌وکار واقعی می‌دانند.
اغلب صاحبان کسب‌وکارهای خانگی تمایل‌های کارآفرینانه دارند به طوری که در تحقیقی تنها کمتر از یک سوم این افراد به این «اگر به شما یک کار دایمی با حقوق ثابت پیشنهاد شود می‌پذیرید؟« جواب مثبت دادند.
تمایل بسیار زیادی به رشد و توسعه دارند به طوری که متوسط رشد سالانه‌ی کسب‌وکارهای خانگی ۱۶ درصد بوده درحالی‌که متوسط رشد کسب‌وکارهای کوچک ۱۱ درصد است (فینمارک، ۲۰۰۶: ۲۵).
در عصر دانش، سازمان‌ها با به کار گیری دارایی‌های نامشهود که منابع ارزشی جدیدی محسوب می‌شوند، از مزیت رقابتی خاصی بهره می‌جویند. این وضعیت، با اهمیت فرایند خلق و تسهیم دانش تعریف شده که گویای اهمیت سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان پدیده‌ی مدیریتی جدید می‌باشد. در واقع سرمایه‌ی اجتماعی اهمیت اساسی شبکه‌های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار می‌سازد (تاجبخش، ۱۳۸۵: ۱۴۷).
از این رو با توجه به اهمیت اشتغال و توسعه مشاغل خانگی در کشور، بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی می‌تواند در توسعه‌ی این گروه از کسب‏وکار موثر واقع گردد.
۱-۳-اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق تعیین تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی می‌باشد که بدین منظور به تعیین تفاوت معنادار سطح برخورداری شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار (گروه کنترل) از سرمایه‏ی اجتماعی می‌پردازیم. بنابراین برای رسیدن به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:
تعیین تأثیر اعتماد بین شخصی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
تعیین تأثیر اعتماد تعمیم یافته بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
تعیین تأثیر اعتماد به نهادها بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط غیر رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
تعیین تأثیر هنجارهای معامله به مثل افراد بر راه‏اندازی مشاغل خانگی
۱-۴-فرضیه های تحقیق
۱-۴-۱- فرضیه‌ی اصلی پژوهش
بین میزان سرمایه‌ی اجتماعی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۴-۲- فرضیه های فرعی پژوهش
بین اعتماد بین شخصی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین اعتماد تعمیم یافته افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین اعتماد نهادی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین شبکه‌ی روابط رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین شبکه‌ی روابط غیر رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
بین هنجارهای معامله به مثل افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۴-۳- سایر فرضیه های پژوهش

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:05:00 ب.ظ ]