نبودن آموزش و تخصص کاربران موجب عدم استقرار MIS در شرکت مخابرات می شود.

فقدان رویه ها و فرایندهای لازم موجب عدم اسقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات می شود.

فرضیهای فرعی:

 

 

سن پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.

سابقه کار پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.

میزان تحصیلات پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.

۱-۱۰- تعریف واژه ها

مدیریت[۱۳]: فرد یا گروهی از افراد که مسئولیت بررسی، تحلیل، تصمیم‏ گیری و اجرای عملیات را برای تحقیق هدفهای سازمانی عهده دار هستند (زاهدی شمس السادات – الوانی، مهدی – فقیهی، ابوالحسن، ۱۳۷۶، ۲۲۵).
سیستم[۱۴]: مجموعه‏ای از اجزای بهم وابسته که به علت این وابستگی ، کلیت جدیدی را بدست می‏آورد و از نظم و سازمان مخصوصی پیروی و در جهت تحقیق هدف خاصی فعالیت می‏کند. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۳۷۴)
اطلاعات[۱۵]: مفهومی که فرد، عرفاً از داده‏ها استنباط می‏کند. در کامپیوتر عبارت است از داده‏ها، رقمها، علامتهای مشخص و مانند آنها که توسط کامپیوتر، پردازش یا تولید شده است (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۱۶۸)
سیستم‏ اطلاعات مدیریت[۱۶]: سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری که اطلاعات لازم را در زمینه‏های مختلف سازمان در اختیار مدیریت می‏گذارد و آنان را در تصمیم گیریهایشان یاری می‏دهد. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۲۶)
مدیریت عالی (ارشد)[۱۷]: سطح عالی سلسله مراتب اداری. مدیرانی که در این سطح قرار دارند بیشتر، مسئولیت هماهنگی کار دیگر مدیران را عهده دار هستند. (زاهدی و دیگران ، ۱۳۷۶، ۳۸۵)
مدیریت میانی[۱۸]: در سلسله مراتب سازمان، رده‏ای از مدیرت است که مسئولیت اجرای دستورهای مدیریت عالی است. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۳۶)
حمایت مدیریت[۱۹]: عبارتست از درک کاربر از میزان علاقه، شناسایی و برنامه ریزی مدیریت
در بکارگیری و استقرار سیستم‏های اطلاعات مدیریت در واحد زمانی (Choe, 1997. 227)
مدیریت عملیاتی[۲۰]: طراحی، اجرا و نظارت بر سیستمهایسازمانی با بهره گرفتن از روش هایی چون تجزیه و تحلیل جریان کار، برنامه ریزی تولید، کنترل موجودی و کنترل جامع کیفیت ، به منظور نزدیک کردن فعالیتهای موسسه با نیازهای بازار. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۲۶) .
مشارکت[۲۱]: روشی که در آن تصمیم‏گیری‏های مدیریت با مشارکت کارکنان انجام می‏گیرد. در این سبک مدیریت، کارکنان تعهد بیشتری برای اجرای تصمیم‏ها احساس می‏کنند و با روحیه‏ی قویتری به کار می‏پردازند (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۷۶) .
ساختار سازمانی[۲۲]: مبنای توزیع نقشها در سازمان ساختار شامل سلسله مراتب سازمانی، مکانیسمهای تصمیم گیری و عملیاتی است که مبنای مقررات و رویه‏های سازمان و خطوط ارتباطی لازم برای اجرای کارهای روزمره را فراهم می‏آورد(زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۷۱).
تعامل[۲۳]: کنش و واکنش بین دو یا چند نفر. تکرار دستورالعملهای کامپیوتری (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۱۷۶) .
عوامل فنی و تکنولوژیکی[۲۴]: دانش و روش های مربوط به پروش،‏ ساخت و پردازش چیزی، به ویژه در مورد چگونگی ساخت و کاربست ابزار و ماشین آلات (صائب، ۱۳۷۵، ۶۲۱)
آموزش ضمنی خدمت[۲۵]: آموزشی است که به اشتغال جاری مستخدم مربوط می‏شود و زمانی اتفاق می‏افتد که وی در استخدام موسسه است. (صائب، ۱۳۷۵، ۳۱۴)
تکنولوژی اطلاعات[۲۶]: تکنولوژی مرتبط با انتقال و ذخیره اطلاعات (صائب، ۱۳۷۵، ۳۱۳).
کارشناسان پشتیبانی یا متخصصان اطلاعاتی[۲۷]: متخصصان اطلاعات می توانند مساعدتهایی را در هر مرحله از فرایند حل مسئله انجام دهند. وقتی مسائل شناسایی شوند متخصصین اطلاعات می‏توانند برای درک آنها به استفاده‌گران سیستم کمک نمایند. (Mcleod, 1998, 188)
متخصصان اطلاعاتی که کار آنها ارائه خدمات اطلاعاتی است شامل واحدهایی چون تحلیل‏گر سیستم‏ها، مدیران پایگاه داده، متخصصان شبکه، برنامه نویس‏ها، و اپراتورها می‏باشند.
تحلیل‏گر سیستم[۲۸]: تحلیل‏گر سیستم به استفاده گر در شناسایی و درک مساله کمک نموده و سپس راه های مختلف حل مساله را در مورد توجه قرار می‏دهد. (Mcleod, 1998, 185)
سیستم اطلاعاتی(IS)[29]: سیستمهایی هستند که به کمک ابزارهای رایانه‏ای و فن‏اوری اطلاعات به گردآوری اطلاعات و پردازش سیستم‏ها می‏پردازند. (Mcleod, 1998, 23)

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۱-۱۱- قلمرو تحقیق

 

۱-۱۱-۱- قلمرو مکانی تحقیق

قلمرو مکانی این تحقیق شرکت مخابرات استان خراسان می‌باشد که مشتمل بر۸ حوزه ستادی، ۳ معاونت و ۹ منطقه تلفن شهری می‌باشد.

 

۱-۱۱-۲- قلمرو زمانی

چارچوب زمانی این تحقیق نیمه دوم ۱۳۸۹ می‌باشد.

 

۱-۱۱-۳- قلمرو موضوعی

چارچوب موضوعی این تحقیق بررسی موانع سازمانی استقرار سبستم‌های اطلاعاتی مدیریت می‌باشد. با توجه به اهمیت موضوع و اهمیت استقرار (MIS) به بررسی موانع سازمانی یعنی شناسایی و میزان تأثیرگذاری آن بر استقرار سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت می‌پردازد.
کلید واژه :اطلاعات،سازمان ،سیستم، موانع
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

 

مقدمه

سیمای حاکم بر دنیای زندگی حاکی از انفجار اطلاعات حاصل از پیشرفتهای تکنولوژی است.کامپیوتر و ارتباطات راه دور دگرگونی سریعی را در زندگی روزمره ایجاد کرده است و دنیای امروزه را نزدیک تر نموده، بدون شک در سالهای دهه ۹۰ عصر اطلاعات مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد و بدون دستیابی و کنترل اطلاعات تصمیمات مدیران کاملاً با مخاطرات و ریسک اجرائی توام است.
تکنولوژی کامپیوتر در سالهای ۱۹۶۰-۱۹۵۰ به عصر بازرگانی راه یافت . اولین کاربرد کامپیوتر در حوزه عملیات حسابداری با انجام امور پرداخت حقوق و دستمزدها شروع شد و سپس به حسابهای دریافتی و پرداختی نیز دست یافت. در سالهای ۱۹۶۰ تکنولوژی کامپیوتر سعی کرد تا به دنیای تولید نیز راه یابد و با کاربردهای انبارداری، کنترل و تولید، سفارشات دریافتی و خرید توانست نقش مهمی‌را در اداره امور کارخانجات ایفا نماید.
حسابداری
در سالهای ۱۹۸۰ مدیریت دقیقاً هزینه های سیستم های اطلاعاتی را زیر نظر داشت و همین سالها بود که مدیران به اهمیت کاربرد سیستمهای اطلاعاتی به عنوان ابزار استراتژیک پی بردند و این نقش جدیدی بود که کامپیوتر می‌توانست ایفا نماید.
اطلاعات به عنوان یکی از منابع حیاتی مانند مواد اولیه، نیروی انسانی و پول همگام شد و واژه های مدیریت منابع اطلاعات (I.R.M)[30] و استراتژی کاربرد کامپیوتر، قداست خود را یافت و بانکهای اطلاعاتی و بهره برداری در آنها شکل گرفت .امروزه بسیاری از موسسات تجاری و بارزگان اعتقاد دارند که تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم یک امر استراتژیک است و تاثیرات آن مستقیماً بر روی اهداف سازمان منعکس می‌شود. بنابر این نیاز به طراحی سیستم نه تنها جایگاه کامپیوتر را محقق می‌سازد بلکه نقش تکنولوژی اطلاعات را ثمر بخش می کند (مومنی، ۱۳۷۲، ۲۵۰).
توسعه و پیشرفت MIS محدود به جمع آوری، طبقه بندی، دستیابی و بازسازی اطلاعات نخواهد بود، بلکه هنر متخصص MIS در ارائه طریق در حمایت مدیریت نسبت به آینده نگری و اتخاذ تصمیمات در بحرانها است. مواجهه با بحرانهای جهان بدون داشتن اطلاعات لازم و دقیق و سریع مقدور نیست و صدمات ناشی از تصمیمات بدون اطلاع، خسارت بار و غیر قابل جبران است.
لذا توانایی MIS در فراهم نمودن اشارات و عوامل پیش بینی در مقابله با بحرانهاست.که در سیستمهای خبره و باهوش و حامی تصمیمات مدیریت مورد بحث قرار می‌گیرد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
امروزه یکی از اقدامات مهمی که برای اولین بار در ساختار های بارزگانی صورت می‌پذیرد. تشکیل کمیته ای مرکب از مدیر MIS و مدیریت فروش، مدیریت تولید، مدیریت مالی و مدیریت مهندسی و پرسنلی است که سیستم را سازماندهی و هدایت نماید.این تیم ویژه مرکب از نمایندگان هریک از قسمتها و افراد متخصص MIS است و هنگامی که اولین سیستم اطلاعاتی مدیریت استقرار می‌یابد و با تداوم اقدام به روش های نگهداری آن می کند.
یک ساختار سازمانی MIS هنگامی دائمی است که شامل متخصصین سیستم های طراحی MIS متخصصین کامپیوتر و ارتباط داده ها و متخصصین پردازش اطلاعات باشد.
اگر بخواهیم یک سیستم اطلاعات مدیریت قابل اجرا را در یک سازمان پیاده سازیم بطوریکه مورد قبول مدیران و پرسنل سازمان قرار گیرد در آغاز بایستی به شناخت سازمان پرداخته و رفتار سازمانی و مدیریت را کاملا درک و بصورت تصویر تحلیلی و علمی ترسیم کنیم. طراحی سیستم های اطلاعاتی مدیریت بایستی متناسب با نیازهای سازمانی تنظیم گردد در غیر این صورت قابل اجراء نمی‌باشد و مردود است (مومنی، ۱۳۷۲، ۳۴-۳۵).

 

بخش اول: مبانی نظری پژوهش

 

۲-۱- اطلاعات و نقش آن در سازمان

 

۲-۱-۱- اطلاعات و داده‌ها

مفهوم دو واژه اطلاعات[۳۱] و داده‌ها[۳۲] یکسان نمی‌باشند. داده‌ها حقایق و پدیده‌هایی هستند که در رابطه با یک شیء یا یک پدیده بطور عام مطرح می‌شوند و یک ویژکی از آن پدیده را به ما منتقل می‌کنند، به خودی خود مفهوم دارند ولی کاربردی برای آنها متصور نیست.
اطلاعات : داده های پردازش شده یا داده‌های معنی دار می‌باشند (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ص ۱۷).
اطلاعات مفهومی است که از طریق آن انسان حقیقت یا ذهنیتی را درک و یا بیان می‌کند.
اطلاعات از پردازش و ارتباط معنایی داده هایی که به صورت انفرادی در دسترس هستند، به منظور کسب دانش لازم جهت توانایی بیشتر در اتخاذ تصمیم می‌باشند (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ص ۴۵).

 

۲-۱-۲- اهمیت اطلاعات

در عصر نوین سازمانها در ابعاد و جنبه های مختلف به طور چشمگیر بر اطلاعات تاکید دارند. اطلاعات قدرت است و هرکسی از آن برخوردار شود صاحب قدرت است. شرایط متغیر محیطی نیاز به اطلاعات را بیش از پیش نشان می‌دهد و این امر ضرورت جمع آوری، ثبت، پردازش و نیز توزیع اطلاعات را در سطوح مختلف سازمان دو چندان می‌سازد. اطلاعات مفهومی نسبی است و ویژگی های خاصی را به خود اختصاص می‌دهد (صرافی زاده، ۱۳۸۳، ۴۳).
هر سازمانی که داده های صحیح و دقیق، بهنگام و جامع در اختیار داشته باشد و بتواند در کمترین زمان به داده های مورد نیازش دستیابی داشته باشد، موفق تر است.نقش داده و اطلاعات در مدیریت سازمان نقشی حیاتی و اساسی است. هرچه فضای اطلاعات یک سازمان، دقیق تر، شفاف تر، منسجم تر و سیستماتیک تر باشد سازمان بهتر می‌تواند به اهدافش نایل آید. وجود فضای اطلاعاتی نادقیق، کدر، آشفته، متناقض، ناساختمند از مهمترین عوامل عدم‌پیشرفت‌درمدیریت سازمانهاست (روحانی‌رانکوهی،۱۳۷۲، ۹۳).

 

۲-۱-۳- در تبدیل داده ها به اطلاعات نکات زیر اهمیت دارد.

۱- کیفیت داده های اولیه
یک نکته اساسی در رابطه با کیفیت اطلاعات دریافتی توسط کاربر کیفیت داده های اولیه است که وارد سیستم می‌شود.اگر صحت داده ها مورد تردید باشد، همین امر در مورد اطلاعات دریافتی توسط کاربر نیز صادق است. کیفیت سیستم پردازش داده ها هر چقدر خوب باشد، نمی‌تواند ضعف داده ها ورودی را جبران نماید. ضعف کیفیت ممکن است ناشی از کیفیت داده‌های فراهم شده برای سازمان و یا ناشی از روش های تهیه داده ها باشد به قولی اگر آشغال وارد سیستم شود، آشغال هم از آن خارج می‌شود.
۲- وظایف پردازشی
منظور روش های مختلف کار در سیستم پردازش است، خواه عملیات دستی باشد و یا ماشینی، علیرغم استفاده از فن آوری الکترونیکی برای پردازش داده ها، بسیاری از امور پردازشی در غالب سیستمها همچنان به صورت دستی انجام می‌شود . حال اگر از فن آوری استفاده صحیح انجام نگیرد یا امور پردازشی دقیق و مناسب طراحی نشده باشد، کیفیت سیستمهای مکانیزه نیز ضعیف خواهد بود.
۳- زمان

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:40:00 ق.ظ ]