H1c – روابط غیرمستقیم آفلاین ارتباط بین روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل می‌کنند.

 

 

روابط آنلاین

روابط مستقیم آنلاین: همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند، در میان مکانیزم‌های مختلف، دریافت سریع اطلاعات، یکپارچگی اطلاعات، ارتباطات قوی و مستندسازی و بازیابی اطلاعات، انتقال موازی اطلاعات، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی در روابط مستقیم آنلاین در سطح بالا ارزیابی می‌شوند. زمانی که کارکنان به صورت مستقیم آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند، اطلاعات را سریع‌تر دریافت می‌کنند زیرا نیاز به صرف تلاش و زمان جهت برنامه‌ریزی جلسات رو در رو ندارند. در عوض می‌توانند زمان بیشتری را صرف تعاملات خود در شبکه‌های ارتباطی مختلف آنلاین کنند و ارتباطات قوی را در شبکه‌های آنلاین ایجاد کنند. در ارتباطات مستقیم آنلاین کارکنان اطلاعات کامل‌تری را دریافت می‌کنند به این دلیل که هیچ واسطه‌ای برای انتقال اطلاعات وجود ندارد. به علاوه کارکنان اطلاعات را به صورت مستقیم با بهره گرفتن از رسانه‌های ارتباطی غیرهمزمان مانند تلفن همراه و ایمیل به طور مستقیم مبادله می‌کنند تا بر محدودیت‌های زمانی و مکانی غلبه کنند. تعدادی از فناوری‌های کامپیوتری از انتقال موازی اطلاعات پشتیبانی می‌کنند. کارکنانی که به صورت مستقیم و آنلاین ارتباط برقرا می‌کنند می‌توانند به طور همزمان به دیدگاه‌های مختلف گوش کنند و آنها را یاد بگیرند (Dennis et.al, 2008). روابط آنلاین برای ثبت اطلاعات مناسب هستند، به این دلیل که ابزار ذخیره دیجیتالی در مقایسه با انسان حافظه بیشتری دارد. زمانی که اطلاعات در یک ابزار ذخیره دیجیتالی مانند سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شوند، انتقال اطلاعات توسط افراد سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود. هریک از این نقط قوت روابط مستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:

H2a – روابط مستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.

 

 

روابط غیرمستقیم آنلاین: همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند، در میان مکانیزم‌های مختلف دستیابی به منابع، ارتباطات ضعیف، هزینه نگهداری، دسترسی به شبکه، نظارت بخش سوم، یکپارچگی اطلاعات، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی، مستندسازی و بازیابی اطلاعات در ارتباطات غیرمستقیم آنلاین در درجه بالایی قرار دارند. کارکنانی که به صورت غیرمستقیم و آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند، به دلیل حضور واسطه‌ها غالبا کمتر ارتباط برقرار می‌کنند. دلیل دیگر پایین بودن سطح ارتباطات این است که رسانه ارتباطی آنلاین معمولا اطلاعات مفهومی را به درستی منتقل نمی‌کنند و کارکنان ممکن است به سختی یکدیگر را درک کنند به همین دلیل در ارتباطات غیرمستقیم آنلاین روابط ضعیف هستند (Granovetter, 1973; Hansen, 1999; Hansen et.al, 2005; Haythornthwaite, 2002; Levin & Cross, 2004). نگهداری چنین روابطی ارزان است زیرا کارکنان نیاز به جلسات رو در رو ندارند، به همین دلیل ممکن است کارکنان دسترسی خود به شبکه را توسعه دهند. در شبکه‌های غیرمستقیم آنلاین همانند شبکه‌های غیرمستقیم آفلاین کارکنان از طریق بخش‌های سوم به یکدیگر متصل هستندکه احتمالا نقش ناظر را ایفا می‌کنند. در ارتباطات غیر مستقیم آنلاین اطلاعات تمامیت خود را حفظ می‌کنند، زیرا واسطه‌ها می‌توانند برای ارسال پیام بدون مداخله در آن، از ایمیل استفاده کنند. این روابط کمتر توسط موانع زمانی و مکانی محدود هستند زیرا کارکنان می‌توانند با بهره گرفتن از رسانه‌های ارتباطی متنوعی مانند ایمیل، کنفرانس ویدئویی و شنیداری برای برقراری ارتباط استفاده کنند که نیاز به ملاقات در زمان و مکان مشابه ندارند. چنین رسانه‌های ارتباطی آنلاینی می‌توانند تاریخچه همه ارتباطات را بدون از دست دادن اطلاعات ثبت کرده و استفاده از آن را آسان تر می‌کنند (Dennis et.al, 2008). هریک از این نقط قوت روابط غیرمستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. در میان مکانیزم‌های مختلف دستیابی به منابع، روابط ضعیف و نظارت شخص ثالث در روابط مستقیم آنلاین در سطح پایینی قرار دارند. روابط مستقیم آنلاین روابطی قوی هستند و در این روابط همانند روابط مستقیم آفلاین نظارت شخص ثالث (واسطه) در بین شرکای ارتباطی وجود ندارد، بنابراین، هیچ نظارتی بر آن‌ ها وجود ندارد. چنین محدودیت‌هایی توسط روابط غیرمستقیم آنلاین پوشش داده می‌شوند که از نظر این مکانیزم‌ها در سطح بالایی قرار دارند. هریک از این نقط قوت روابط غیرمستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:

H2b- روابط غیرمستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.

 

 

روابط غیرمستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آنلاین: همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند، در میان مکانیزم‌های مختلف دستیابی به منابع، شباهت شبکه و رابط قوی در روابط غیرمستقیم آنلاین در سطح پایین قرار دارند. روابط غیرمستقیم آنلاین همانند روابط غیرمستقیم آفلاین روابط ضعیفی هستند که فرصت توسعه شبکه را کاهش می‌دهند(Ibarra, 1992; McPherson, et.al, 2001) . چنین محدودیت‌هایی توسط روابط مستقیم آنلاین پوشش داده می‌شوند که از نظر شباهت شبکه و روابط قوی در سطح بالایی قرار دارند. روابط مستقیم و غیرمستقیم آنلاین محدودیت‌های یکدیگر را پوشش داده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل می‌کنند. بنابراین چنین فرض شده است:

H2c- روابط غیرمستقیم آنلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل می‌کنند.

 

 

روابط مستقیم آنلاین و روابط مستقیم آفلاین

روابط مستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آفلاین: همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند، روابط مستقیم آفلاین از نظر هزینه نگهداری و دسترسی به شبکه، مستندسازی و بازیابی اطلاعات، انتقال موازی اطلاعات، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی در سطح پایینی قرار دارند. کارکنانی که به صورت مستقیم آفلاین ارتباط برقرار می‌کنند، برای دستیابی به منابع باید در زمان و مکان مشابهی یکدیگر را ملاقات کنند. این امر زمانیکه کارکنان در مکان‌های مختلف و در ساعات کاری متفاوت کار می‌کنند دشوار می‌باشد (Cummings et.al, 2009). این موضوع نشان‌دهنده وجود موانع زمانی و مکانی زیاد در روابط مستقیم آفلاین است. در طول ملاقات رو در رو تنها یک فرد می‌تواند صحبت کند و افراد دیگر نمی‌توانند به طور همزمان به بازخوردهای مختلف را دریافت کنند (Dennis et.al, 2008). این موضوع نشان می‌دهد که روابط مستقیم آفلاین پشتیبانی اندکی از انتقال موازی اطلاعات می‌کنند. در طول ملاقات رو در رو افراد یادداشت برداری می‌کنند و یا موضوعات را به خاطر می‌سپارند. یادداشت‌ها ممکن است ناقص باشند و گم شوند و افراد نیز ممکن است موضوع بحث را فراموش کنند که به فقدان اطلاعات یا شکست در بازیابی اطلاعات اساسی برای حل مشکلات کاری منتهی می‌شود .(Dennis et.al, 2008) این موضوع نیز نشان می‌دهد که روابط مستقیم آفلاین از مستندسازی و بازیابی اطلاعات پشتیبانی کافی به عمل نمی‌آورد. نقاط قوت روابط مستقیم آنلاین از نظر این مکانیزم‌ها محدودیت‌های روابط مستقیم آفلاین را پوشش می‌دهد.

روابط مستقیم آفلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آفلاین: روابط مستقیم آنلاین در انتقال اطلاعات مفهومی در درجه پایین قرار دارد. بیشتر رسانه‌های ارتباطی آنلاین مانند ویدئوکنفرانس، ایمیل و کنفرانس شنیداری، از انتقال راهنمایی‌های چندگانه مانند زبان بدن و بیان صورت، پشتیبانی نمی‌کنند. زمانی‌که کارکنان به صورت رو در رو مکالمه نکنند، تمرکز فردی نیز کاهش می‌یابد. اگرچه کنفرانس ویدئویی می‌تواند مقداری از اطلاعات مفهومی را انتقال دهد، اما این امر عمدتا به کیفیت ارتباط اینترنتی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک ارتباط ضعیف ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات و تاخیر در انتقال آن‌ ها شود. توانایی ارتباط مستقیم آفلاین از نظر انتقال اطلاعات مفهومی، چنین ضعف‌های ارتباط مستقیم آنلاین را پوشش می‌دهد. زمانیکه فرد ارتباط مستقیم در هر دو شبکه آنلاین و آفلاین داشته باشد و قادر به برقراری ارتباط رو در رو نباشد می‎تواند از طریق ایمیل و یا رسانه‎های ارتباطی آنلاین، ارتباط برقرار کند که نه تنها هزینه نگهداری ارتباط کاهش می‎‌یابد، بلکه سوابق ارتباطی بهتری نیز ایجاد و نگهداری می‌شود. با بهره گرفتن از یک نرم‌افزار ارتباطی آنلاین فرد می‎تواند بازخوردی از چند ارتباط مستقیم آنلاین خود به صورت همزمان دریافت کند. فرض شده است که روابط مستقیم آنلاین و آفلاین به محدودیت‌های یکدیگر توجه کرده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل می‌کنند. بنابراین چنین فرض شده است:

H3 – روابط مستقیم آفلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل می‌کنند.

 

 

روابط غیرمستقیم آنلاین و روابط غیرمستقیم آفلاین

روابط غیرمستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط غیرمستقیم آفلاین: همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهند، روابط غیرمستقیم آفلاین در دریافت سریع اطلاعات و یکپارچگی اطلاعات، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی و مستندسازی و بازیابی اطلاعات در سطح پایین قرار دارند. کارکنان در روابط غیرمستقیم آفلاین برای دستیابی به منابع باید با کسانی که در ارتباط مستقیم هستند (واسطه‌ها)، ملاقات رو در رو ترتیب دهند. این واسطه‌ها با کسانی که در سمت دیگر ارتباط به طور مستقیم متصل هستند، ملاقات رو در رو خواهند داشت و پیام‌ها را منتقل می‌کنند. واسطه‌های بیشتر بین شرکای ارتباطی، نیازمند ملاقات‌های رو در روی بیشتر به منظور انتقال منابع هستند که باعث می‌شوند محدودیت‌های زمانی و مکانی بیشتری ایجاد شوند. کارکنان ممکن است در ملاقات‌های رو در رو به طور کامل یادداشت‌ برداری نکنند یا همه اطلاعات را در طول ارتباطات رو در رو دریافت نکنند. بنابراین، تعداد ملاقات‌های رو در روی بیشتر به اطلاعات ناقص‌تر منتهی خواهند شد، در نتیجه روابط غیرمستقیم آفلاین توانایی محدودی برای رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی و همپچنین مستندسازی و بازیابی اطلاعات دارد (Dennis et.al, 2008). قابلیت‌های روابط غیرمستقیم آنلاین از نظر این مکانیزم‎ها محدودیت‌های روابط غیرمستقیم آفلاین را پوشش می‌دهد.

روابط غیرمستقیم آفلاین به عنوان مکمل روابط غیرمستقیم آنلاین: روابط غیرمستقیم آنلاین همانند روابط مستقیم آنلاین از لحاظ انتقال اطلاعات مفهومی در سطح پایین قرار دارد، به این دلیل که رسانه‌های ارتباطی آنلاین پشتیبانی کافی از انتقال اطلاعات مفهومی فراهم نمی‌کنند. توانایی روابط غیرمستقیم آنلاین از نظر انتقال اطلاعات مفهومی حتی ضعیف‌تر از روابط مستقیم آنلاین است، زیرا اطلاعات نیازمند حرکت در طول گره‌های اضافی (واسطه‌ها) هستند (Dennis et.al, 2008). قابلیت روابط غیرمستقیم آفلاین در انتقال اطلاعات مفهومی این ضعف روابط غیرمستقیم آنلاین را پوشش می‌دهد (Dennis et.al, 2008; Becker-Beck et.al, 2005). بنابراین چنین فرض شده است:

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:53:00 ق.ظ ]