(۱-۳۱-۲)آموزش رسمی :شامل آن بخش از نظام آموزشی است که از کودکستان آغاز می شود و تا آموزش عالی ادامه می یابد این نوع آموزش سازمان یافته و دارای ساختاری مشخص است دوره های رایج در نظام های آموزشی مانند ابتدایی، متوسطه و عالی در این تقسیم بندی جای می گیرد.
(۲-۳۱-۲)آموزش غیررسمی یا ضمن کار : آموزش غیررسمی به هرنوع فعالیت آموزشی گفته می شود که سازمان یافته است ولی در خارج از نظام آموزش رسمی تحقق می پذیرد.مانند دوره های آموزش و کارآموزی کوتاه مدت در زمینه های گوناگون مانند سوادآموزی،تعاون،بهداشت، فنی و حرفه ای و… آموزش های رسمی و غیررسمی مکمل یکدیگرند.
(۳-۳۱-۲)آموزش آزاد : این آموزش مبتنی بر انگیزه های فردی و خصوصی است و جنبه داوطلبی دارد هدف از این آموزش،بالابردن سطح عمومی اطلاعات، دانش ومهارت های گوناگون مردم است.
(۴-۳۱-۲)آموزش عمومی: نوعی آموزش است که اطلاعات افراد را برای کارهای عمومی آماده می سازد.
(۵-۳۱-۲)آموزش تخصصی : آموزش تخصصی نوع سرمایه گذاری در ظرفیت نیروی کار به حساب می آید افراد مشاغل و حرفه های تخصصی را یاد می گیرند و در شغل خاصی که برای آن آموزش دیده اند باقی می مانند. این آموزش در چارچوب آموزش رسمی قرار می گیرد( پوریان، ۱۳۸۳).
(۳۲-۲)سهم آموزش در ایجاد اشتغال
در موضوع سهم آموزش در ایجاد فرصت های شغلی، ابتدا باید ارتباط بین آموزش و اشتغال را مورد بررسی قرار داد. رابطه آموزش و اشتغال همواره از دو جهت بررسی شده است از جهت کمیت و چگونگی در مورد نخست، بخش آموزش همواره با پیش بینی های خود، تعداد نیروهای انسانی موردنیاز بخش های مختلف را برآورد و خود را برای تامین نیازهای آینده این بخش ها آماده کرده است. در این مورد فهرست نیاز بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات در اختیار مسولان بخش آموزش قرار داده شد و دست اندرکاران برنامه ریزی های آموزشی، به تربیت نیروی متخصص و کاردان فنی اقدام می کنند از جهت چگونگی یا کیفیت بر تربیت متخصصیانی تاکید شده که بتوانند با دانش بالا در کار خود منشا اثر باشند (ماهنامه تدبیر، ۱۳۸۳ به نقل از جهانگیری، ۱۳۸۸).
اگر چگونگی مهارت های نیروی انسانی یکی از شاخص های مهم به کارگیری افراد به حساب آید،بی گمان افراد آموزش دیده در کسب فرصت های شغلی ایجاد شده در جامعه سهم بیشتری به خود اختصاص خواهند داد نتایج تحقیقات حاکی از بهره وری نیروی کار آموزش دیده در محیط کار بوده است. مطالعات یونسکو در سال ۱۹۹۰ نشان داده که اختلال عمومی در بازار نیروی انسانی دانش آموخته بیشتر از افزایش عرضه این نیرو است لیکن جنبه تقاضا برای نیروی انسانی نیز باید در نظر گرفته شود.
اثر دیگر آموزش در ایجاد اشتغال، در زمینه آموزش فناوری های جدید نمود می یابد. نتایج مطالعات نشان داده است که فناوری جدید از سویی موجب از بین رفتن شغل قدیمی و از سوی دیگر باعث ایجاد مشاغل جدید و کم شدن ساعات کار شده است فناوری هم چنین موجب گسترش بازارها و فرصت های سرمایه گذاری جدید در صنایع دیگر شده است.
سازمان جهانی کار برنامه های درسی و مهارت آموزی را جزو سایت های پویای بازار کار می داند و در مقابل، اقداماتی مانند اصلاح نظام دستمزدهای زمان بیکاری، پرداخت یارانه به دریافت کنندگان دستمزدهای پایین و بخشودگی های مالیاتی را در شمار سیاست های غیرپویای بازار کار به حساب می آورد.
محاسبات شولتز[۱۰۰] درباره سرمایه گذاری روی انسانها ازراه آموزش و پژوهش نشان داده که همه سرمایه گذاری هایی که در بخش کشاورزی امریکا در زمینه آموزش و پژوهش انجام شده در زمانی کمتر از یک دهه، به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری بازدهی محصولات را به بیش از ۷ دلار افزایش داده است نمونه هایی از این دست، همه نشانگر تاثیر آموزش در رشد اقتصادی دولت ها و به دنبال آن ایجاد اشتغال در کشورها بوده است (نشریه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، ۱۳۸۰ به نقل از شعبانعلی قمی، ۱۳۸۶).
عکس مرتبط با اقتصاد
(۳۳-۲)گزینه اشتغال زایی دانش آموختگان
دانش آموختگان دانشگاه ها و مدارس گزینه های زیر را برای اشتغال پیش رو دارند که در نمودار درخت تصمیم شغلی نیز منعکس است.
دانش آموخته دارای مدرک
ادامه تحصیل
استخدام درشرکت یا سازمان
ایجاد کسب و کار
خویش فرما
استخدام در شرکت یا سازمان
ایجاد کسب و کار
ایجاد کسب و کار
نمودار ۴-۲ )درخت تصمیم گیری شغل (احمدپور داریانی و عزیزی، ۱۳۸۳).
به طور کلی با روشن شدن نقش خوداشتغالی در اقتصاد کشورها، به ویژه از دیدگاه اشتغال و سهمی که در توسعه دارند روز به روز بیشتر شناخته می شود و این بنگاه های کوچک نیاز به دو نوع حمایت آموزشی دارند. نیاز به کمک های فنی و حرفه ای است که به واسطه آن، توان عملیاتی خود را افزایش می دهند گروه دوم از حمایت ها، ارائه خدمات آموزشی و مدیریتی به منابع انسانی آنهاست که می تواند بهره وری آنها را افزایش دهد که به تبع خود، افزایش سوددهی آنها را نیز به همراه خواهد داشت (صادق فر، ۱۳۸۸).
جهانگیری در پژوهشی به ازای هر یک هزار دلار درآمد ناخالص ملی، کشورها به شرح جدول ذیل انرژی مصرف می کند.

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اروپا ۲۰۰ دلار ژاپن ۱۰۰ دلار
ایران ۱۷۰۰ دلار چین ۸۰ دلار

جدول(۴-۲)جهانگیری(۱۳۸۸،ص۱۲۶)
افزایش بهره وری نیروی کار، پدیده ای انکارناپذیر در سطح جهان است. بکارگیری فناوری های جدید، سازمان دهی علمی فعالیت های اقتصادی، کاربری بهینه منابع مالی، بازسازی ساختار تولید و توزیع با بهره گیری از فرایندهای پیشرفته از جمله عواملی هستند که تاثیرات عمیقی را بر اقتصاد کشورها از خود به جای گذاشته اند. بیشترین نمود خود را در کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات در بازارهای محلی، منطقه ای و جهانی داشته اند.
همچنین امروزه همه دریافته اند که با آغاز قرن بیست و یکم، دانایی و خلاقیت که بتواند زمینه های جدیدی را برای فعالیت و اشتغال انسان ها فراهم کند تنها مزیت رقابتی ملت ها را تشکیل می دهد و حتی توجه به این نکته که یک ملت، چقدر توانمندی خلاقیت، بکارگیری دانایی و دانش را داشته باشد موجب شد تا سرفصل جدیدی در برنامه های توسعه ملت ها گشوده شود.
(۴۳-۲)بخش چهارم –پیشینه تحقیق
در این فصل تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده در دو بخش پیشینه داخلی وخارجی مورد بررسی وجمع بندی قرار می گیرد
(۱-۴۳-۲)بخش اول – پیشینه داخلی ( مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور )
تحقیقی که طالقانی نیا (۱۳۷۱) با عنوان رابطه آموزش های رسمی فنی وحرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان سال های( ۶۷-۶۳) در شهرستان های استان تهران که طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران انجام داده است نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیشتر فارغ التحصیلان جذب مشاغل مربوط به رشته خود شده اما بعضی از رشته های آموزشها با نیاز مختلف جامعه هماهنگ نبوده است فارغ التحصیلان آموزش دیده هنرستانها نسبت به دبیرستانها بیشترجذب بازار کار شدند، آموزش های فنی وحرفه ای در جذب بازار کار تاثیرمثبت داشته وبین نیازهای بازار کاربه نیروی انسانی کیفی رابط مستقیمی نداشته است .
صیافی (۱۳۷۱) طرح پژوهشی دراداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با عنوان “رابطه آموزش های رسمی فنی وحرفه ای با اشتغال در استان مرکزی” انجام داده نتایج این تحقیق نشان می دهد آموزش های فنی وحرفه ای در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار نقش مثبت داشته اما برنامه های آموزشی هنرستانها راهنمای شغلی متناسب با رشته های تحصیلی هنر جویان ندارد .
در تحقیقی که عبدالغنی زاده (۱۳۷۴) با عنوان اندازه گیری کارایی درونی آموزش فنی وحرفه ای در استان سمنان به بررسی عوامل موثر بر یادگیری فارغ التحصیلان در سطح استان سمنان انجام داده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که عامل مدیریت مجموعه آموزشی نقش موثر ومثبتی در یادگیری آموزش ها دارند.همچنین هنر آموزان، تجهیزات کارگاهی آزمایشگاهی عامل تعیین کننده وحیاتی درمیزان یادگیری آموزش های تخصصی دارند .
در تحقیقی که آزاد (۱۳۸۰) طرح پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش در سطح کشور با عنوان ارزشیابی محتوای ۱۳ عنوان کتابهای درسی رشته های فنی وحرفه ای از دیدگاه هنر آموزان به بررسی محتوای کتب تخصصی با مطالب مورد نیاز در بازار کارنمود که تفاوت معنا داری بین محتوای کتب تخصصی در حال آموزش ونیاز های بازارکارجود دارد.
در تحقیقی لطفی پور (۱۳۸۴) با عنوان بررسی وضعیت خود اشتغالی آموزش دیدگان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای (غیر رسمی)استان چهار محال وبختیاری انجام داد.این طرح پژوهش که در سطح اداره کل فنی و حرفه ای استان چهار محال وبختیاری صورت گرفت، مبین این قضیه است. بیشترین گروه سنی یا خود اشتغال ۲۵-۲۱ سال است وآموزش دیدگان خود اشتغال دارای مدرک تحصیلی دیپلم بالاترین درصد را به خود اختصاص داده اند. وهمچنین بین وضعیت اقتصادی ومالی با خود اشتغالی رابطه وجود ندارد. شایان ذکر است که بین علاقه مندی افراد وخود اشتغال رابطه معنادار وجود دارد .
تحقیقی دیگر شریعت زاده (۱۳۸۰) برای انجام پایان نامه تحصیلی دوره دکتری در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درسطح کشور با عنوان بررسی علائق تحصیلی وشغلی ووضعیت اشتغال فارغ التحصیلان هنرستان ها ومراکز آموزش کشاورزی با این نتایج به انجام رساند که عامتل اصلی انتخاب رشته، علاقه شخصی خودشان در زمان قبل از ورود به رشته دو سوم بوده واطلاعات وتوصیه پدر ومادریک سوم بوده است.همچنین فارغ التحصیلان تمایل به خوداشتغالی و انجام کار در رشته تخصصیشان بودند.
در تحقیقی وحید نیا با عنوان بررسی رابطه آموزش های فنی وحرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان طرح پزوهشی در سالهای( ۶۷-۱۳۶۳ )که در معاونت آموزش فنی وحرفه ای دفتر تحقیقات وبرنامه ریزی انجام شد نتایج بدست آمده مبین آن است که آموزش های فنی وحرفه ای تاثیر مثبت ومعنی داری در ایجاد اشتغال داشته وهمچنین تجهیزات کارگاهی ومطالب تخصصی محتوای سطح آموزش با نیازهای جامعه رابطه معناداری ندارد.
طرح پژ وهشی محمودی نژاد با عنوان بررسی میزان تاثیر آموزش های مراکز فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی منطقه کرج در سطح شهرستان کرج درسال(۱۳۸۳)به اتمام رساند. در بررسی رابطه خود اشتغالان ووضعیت اقتصادی – اجتماعی والدین تفاوت معناداری مشاهده نشدهمچنین بین آموزشهای فنی وحرفه ای وتوسعه خود اشتغالی رابطه معناداری نداشته وبین ویژگی های فردی مدرس وروش تدریس با خوداشتغالی رابطه معناداری وجوددارد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
طرح پزوهشی تخصصی با عنوان بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی در استان هرمزگان در سالهای ۸۲تا۸۵ نهال طهماسبی در سطح استان هرمزگان در پایان سال ۸۵ انجام داد که نتایج بدست آمده مبین آن است که بین درآمد خانواده ومحتوای آموزش – عوامل آموزشی با خود اشتغالی رابطه معنادار وبین هنرستان ها ی محل تحصیل در استان با خود اشتغالی رابطه معناداری نیست
(۲-۴۳-۲)پیشینه خارجی تحقیقات مرتبط انجام شده
درطرح تحقیقی با عنوان حرفه ای کردن آموزش وپرورش چین شانگ ۱۹۹۱ که از دانشگاه میشیگان آمریکا انجام در سطح کل کشور چینداد نتایج حاصل مبنی برآن است که فارغ التحصیلان آموزش فنی وحرفه ای مولدتر از فارغ التحصیلان آموزش عمومی هستند ومحتوای کتب تخصصی ،اطلاعات تخصصی علمی و عملی در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار نقش مثبت ومعنادار دارد.
در تحقیقی دیگر که در منطقه آمریکای لاتین توسط گالارت عضو مرکز پژوهشی واقع در بوئنوس آیرس آرژانتین در سال ۱۹۹۲٫در کشورهای مکزیک برزیل آرژانتین وکلمبیا به انجام رسانده که نتایج بدست آمده از آموزشهای فنی وحرفه ای میل ورغبت خانواده به این آموزشها بیشتر شده است وهمچنین داشتن استاندارد تجهیزات کارگاهی وآزمایشگاهی منابع مالی وکالبدی نسبت مستقیم ومعناداری بااشتغال دارد . با حضور فعال دنیای کار وتدریس علم وفن آوری در برنامه درسی آموزشی وتربیت فنی وحرفه ای در مقایسه با مدارس متوسطه نظری بیشترمی باشد.
آموزش وتربیت حرفه ای در اروپای شرقی ومرکزی توسط کانتر[۱۰۱]پژوهشگر عضو مرکز اروپایی توسعه حرفه آموزی واقع در برلین آلمان از کشور های لهستان مجارستان ،چک، اسلوواکی در سال ۱۹۸۹نتایجی که تحولات فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسیدرآموزش نقش داردو نگرش مثبت جامعه به آموزش های فنی و حرفه ای در جذب به این رشته ها مثبت و معناداراست.
در تحقیقی که لینگ[۱۰۲] با عنوان آموزش فنی وحرفه ای ومهارت آموزشی که از دانشگاه ادینبورگ واقع در بریتانیا انجام شد در خصوص آموزش های فنی وحرفه ای در اروپا به اجرا درآمد نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد تلاش بر آن است که نسبت آموزش فنی به آموزش متوسطه نظری ۵۰ /۵۰ برسد اما بانک جهانی ۱۹۹۱ اعلام نمود این برنامه های متنوع در توانمند ساختن فارغ التحصیلان برای اشتغال یا خود اشتغالی اثربخش تر از آموزش نظری متوسطه نبوده است. اما توسعه فنی وحرفه ای در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه بدلیل نیاز به تکنیسین درساختار بازارکاراین کشورهاصورت گرفت.در این تحقیق به طور کل در کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه مباحث مربوط به آموزش فنی وحرفه ای ومهارت آموزی بررسی ونتایج بدست آمده در همه کشورهای مختلف صنعتی ودر حال توسعه شرایط محیطی اقتصادی وسیاسی تاثیردراشتغال دارد وهمچنین آموزش های فنی وحرفه ای را یکی از راه ها بعنوان محرومیت زدایی واشتغال بیان نموده لازم بذکر است مدت افزایش زمان آموزش محتوا کتب تخصصی بر توسعه خود اشتغالی تاثیر مثبت معناداری دارد .
در تحقیقی دیگر کایو[۱۰۳](۱۹۹۸) از کارشناسان موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی وابسته به یونسکو واقع در پاریس با عنوان تربیت تکنیسین بانجام رساند.نتایج بدست آمده بیان میدارد که رابطه مثبت ومعناداربین آموزش فنی حرفه ای به خاطر نیاز به بهره برداری از تجهیزات جدید وشیوه های نوین فرایند تولید وهمچنین مشاغل فنی وحرفه ای به افرادی سپرده میشود که از مهارت های فنی برخوردارند زیرا آمادگی بیشتری برخوردارند.
نتیجه گیری:
با توجه به شکل(۲-۲) که صفحه۳۱ نیزدر مورد آن بحث شد نشان داده می شود که اطلاعات و مواد، فراگرد،محیط ،بازخورد به عنوان ورودی یک سیستم می تواند تعیین کننده خروجی ها برای یک سیستم باشند. محیط
سیستم فراگرد دگرگونی
تولیدات وخدمات اطلاعات ومواد
بازخورد
نمودار(۵-۲):مدل یک سیستم باز(علاقه بند،۱۳۷۶).
همچنین بررسی مدرسه به عنوان یک سیستم با توجه به نظریه هوی و مسیکل که در صفحه ۳۳به طورکامل آمده است بیانگر آن بود. که درونداد ،فراگرد،محیط در یک سیستم آموزشی بربرونداد موثرمی باشد. ونیز بررسی شکل ارائه شده توسط صادق فر نیز تایید کننده ارتباط فوق می باشد.
تسهیلات آموزشâ â مدیریت فرایند

 

 

 

 

 

 

 

 

متقاضی آموزشß فرایند آموزش فرد آموزش دیده

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:22:00 ب.ظ ]