والکر و دیگران (۲۰۰۰)

 

۲۰۰ نغر از ۱۳۷ واحد بازرگانی آمریکا

 

عملکرد کلی

 

ارتباط مثبت بازارگرایی و عملکرد

 

 

 

تسی و دیگران (۲۰۰۳)

 

۴۰۰۰ شرکت چین

 

نرخ رشد فروش ،حفظ و نگهداری مشتری

 

ارتباط مثبت بازارگرایی با عملکرد، نرخ رشد فروش و حفظ مشتری مثبت

 

 

 

۱-۳ مدل مفهومی تحقیق
سه نوع عملکرد وجود دارد : عملکرد مشتری ، عملکرد بازار و عملکرد مالی (چیکان ،۲۰۰۲،۱۱۵۴-۱۱۶۳) .
در این تحقیق عملکرد مشتری مورد بررسی قرار می گیرد. عملکرد مشتری شامل دو مولفه است : رضایت مشتری و وفاداری مشتری( تسه و دیگران ،۲۰۰۳،۲۳۴)
رضایت مشتری
وفاداری مشتری
شکل۱-۱- مدل مفهومی تحقیق
۱-۴ اهداف
۱-۴-۱ هدف اصلی تحقیق
تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد مشتری شرکت های تولید کننده مبلمان و دکوراسیون منزل در شهرک صنعتی خرمدشت تهران
تعیین سهم هر یک از مولفه های بازارگرایی در عملکرد مشتری شرکت
۱-۴-۲ اهداف فرعی تحقیق:
- بررسی رابطه بین بازارگرایی و رضایت مشتری
- بررسی رایطه بین بازارگرایی و وفاداری مشتری
- بررسی سهم هر یک از مولفه های بازارگرایی در عملکرد مشتری
۱-۵ فرضیه ها
- بین بازارگرایی و رضایت مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین مشتری گرایی و رضایت مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین رقیب گرایی و رضایت مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین هماهنگی بین وظیفه ای و رضایت مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین بازار گرایی و وفاداری مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین مشتری گرایی و وفاداری مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین رقیب گرایی و وفاداری مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- بین هماهنگی بین وظیفه ای و وفاداری مشتری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد
- مولفه های بازارگرایی( مشتری گرایی،رقیب گرایی و هماهنگی بین وظیفه ای ) سهم
یکسانی در تعیین رضایت مشتری ندارند.
- مولفه های بازارگرایی( مشتری گرایی،رقیب گرایی و هماهنگی بین وظیفه ای ) سهم
یکسانی در تعیین وفاداری مشتری ندارند .
۱-۶ اهمیت و ضرورت تحقیق :
با توجه به رقابت روز افزون ؛ گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است.حفظ مشتری و ایجاد زمینه برای بازگرداندن او به سوی خود وظیفه ای است بسیار حساس و حیاتی که ترفندها و ابزار خاصی می طلبد که مهمترین ابزار آن برای بازاریابان ارتباط دایم با مردم ، ارائه خدمات مناسب و اگاهی از حرکات رقباست .این به معنای حفظ مشتریان کنونی و تشویق و ترغیب انان به خرید بیشتر و تداوم خرید از طریق ایجاد رضایت در آنان و هنر و مهارت راضی سازی مشتری بوسیله هماهنگی بین بخشی در سازمان می باشد ( روستا ؛ ونوس ؛ ابراهیمی ؛۸۳) همچنین جهانی شدن تجارت و یکپارچگی بازارهای جهانی بوسیله سازمان تجارت جهانی (WTO) که اعضای آن حدود ۹۷% تجارت جهان را در اختیار داشته و سه چهارم کشورهای جهان عضو کامل در آن هستند هم توجه به بازارگرایی را امری اجتناب ناپذیر گردانیده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
(بانک مرکزی ؛۸۵) سازمانها چاره ای جز ایجاد ارزش برتر از رقبا برای مشتریان را نداشته و می بایست با توجه به محیط خارجی ، مشتری را مورد توجه قرار دهند و منافع انان را به بهترین شکل تامین کنند.شرکتها دیگر نمی توانند خود را در محیط داخلی محدود کرده و می بایست برای گسترش فعالیتها ، دیگر بازارها را نیز مورد توجه قرار دهند در غیر اینصورت با فراگیر شدن تجارت جهانی کسب و کار خود را در برابر رقبایی که دارای هزینه کمتر و محصولات با کیفیت تر (وارن جی کیگان ؛ ۸۳) هستند به مخاطره می اندازند. البته عوامل دیگری از جمله رشد تجارت الکترونیک ، افزایش انتظارات مشتریان از قیمت و کیفیت ، دانش بیشتر مشتری از طریق IT ، توسعه شبکه ها و گروه های خرید ؛ توجه بیشتر بر نگهداری مشتری تا جذب آن ، رقابت بر تصاحب بازار و تولید بر اساس مشخصات و خواسته های مشتری بر اهمیت بازارگرایی افزوده است ( پیتر دراکر ،۸۲).
۱-۷ تعریف عملیاتی و مفهومی :
تعریف مفهومی بازارگرایی : در واقع یکی از جنبه های فرهنگ سازمانی است که در آن کارکنان بالاترین ارزش را به سوداوری بنگاه و نگهداری مشتری از طریق ایجاد ارزش برتر می دهند. (نارور و اسلاتر ، ۱۹۹۰،۱۸۵).
تعریف مفهومی عملکرد شرکت : مجموعه عملکرد بازار ، مشتری و مالی که به عنوان هدف مد نظر سازمان ها است.( سگارا ؛ ۲۰۰۷،۷۸).
تعریف عملیاتی :

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:23:00 ق.ظ ]