مدل مورد استفاده:
ROIit=α+βCoitit
ب)فرضیه دو:
عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه بین محافظه ­کاری و بازده سرمایه ­گذاری نقش واسطه­ای ایفا می­ کند.
مدل مورد استفاده:
ROIxit=α+β۱Coit۲Iaitit
پ)فرضیه سه:
بین مالکیت نهادی و بازده سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
مدل مورد استفاده:
ROIit=α+βSIoitit
ت)فرضیه چهار:
عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه بین مالکیت نهادی و بازده سرمایه ­گذاری نقش واسطه­ای ایفا می­ کند.
مدل مورد استفاده:
ROIit=α+β۱SIit+ β۲Iaitit

۳-۸- جامعه آماری

جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که پژوهشگر می­خواهد به پژوهش درباره آن­ها بپردازد. به عبارت دیگر، جامعه­ آماری به مجموعه ­ای از افراد اطلاق می­ شود که لااقل دارای یک صفت مشخص کننده مشترک باشند (طبیبی و همکاران، ۱۳۹۲ : ص۱۸۳). جامعه آماری دو نوع است: جامعه­ آماری محدود و جامعه­ آماری نامحدود. جامعه­ آماری محدود، جامعه­ای است که تعداد عناصر آن قابل شمارش باشد مانند: جامعه­ دانشجویان دانشگاه تهران. جامعه­ آماری نامحدود، جامعه­ای است که تعداد عناصر آن غیر قابل شمارش باشد مانند جامعه­ ستارگان آسمان (رنجبران، ۱۳۹۰ : ص۲).
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. برای انجام این پژوهش داده ­های کمی جامعه­ نمونه که شرکت­های عضو بورس اوراق بهادار هستند از طریق بانک­های اطلاعاتی ره آور نوین و سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گردآوری خواهد شد. سپس داده ­های گردآوری شده در مدل­های تعریف شده برای متغیرهای پژوهش قرار خواهد گرفت و با بدست آوردن مدل­های مربوط متغیر­ها آماده تجزیه و تحلیل هستند که این کار از طریق آمار­های توصیفی و استنباطی شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، کمینه و بیشینه و همین­طور آزمون­های t-test و تحلیل کوواریانس و رگرسیون چند متغیره استفاده خواهد شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت­های پذیرفته شده درسازمان بورس و اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال ۱۳۸۸ هجری شمسی تا پایان سال ۱۳۹۲ هجری شمسی می باشد .
پایان نامه - مقاله - پروژه

۳-۹- تعیین حجم نمونه پژوهش

در این مطالعه برای این‌که نمونه پژوهش یک نماینده مناسب از جامعه آماری موردنظر باشد، برای انتخاب نمونه از روش غربال‌گری[۱۲۰](حذفی) استفاده شده است که طبق بندهای گفته شده تعداد ۸۳ شرکت به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته خواهد شد.
۱- با توجه به اطلاعات مورد نیاز از سال ۱۳۸۴، شرکت‌هایی که حداکثر تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۳ در بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده‌اند و نام آن‌ ها تا پایان سال ۱۳۹۲ از فهرست شرکت‌های یاد شده، حذف نشده باشد.
۲- در طول دوره مورد‌نظر، سهام آن‌ ها به طور فعال در بورس معامله شده باشد.
۳- به منظور افزایش قابلیت مقایسه شرکت‌های مورد بررسی، دوره مالی آنها باید منتهی به ۲۹ اسفند ماه باشد و در دوره مورد مطالعه تغییر دوره مالی نداشته باشند.
۴- جزء شرکت‌های واسطه‌گری مالی (سرمایه‌گذاری، هلدینگ، لیزینگ و بانک‌ها و بیمه‌ها) به دلیل متفاوت بودن عملکرد آن‌ ها، نباشند.
۵- برای محاسبه ارزش بازار در پایان سال، شرکت‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که در بهمن یا اسفند هر سال طی دوره مورد نظر، سهام آن‌ ها حداقل یک‌بار در بورس معامله شده باشد.
۶- اطلاعات مورد نیاز در دسترس باشد.
شرح تعداد
تعداد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در انتهای سال ۱۳۹۲ ۵۷۶
کسر می­ شود :
تعداد شرکت­های جزء صنایع سرمایه ­گذاری، هلدینگ، بانک­ها و واسطه­گری­های مالی (۸۵ )
تعداد شرکت­هایی که سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه هر سال ندارند. (۱۵۵)
تعداد شرکت هایی که طی دوره مالی اطلاعات آنها کامل نبوده است. (۱۲۹)
تعداد شرکت­هایی که وقفه معاملاتی بیش از سه سال داشته اند. (۸۹)
تعداد شرکت­هایی که تغییر سال مالی داشته اند. (۳۵)
تعداد نمونه ۸۳͇

۳-۱۰- اعتبار درونی و برونی پژوهش

جهت تعیین اعتبار درونی پژوهش، این بحث مطرح است که آیا متغیر مستقل در متغیر وابسته ایجاد تغییر کرده است یا خیر. اعتبار درونی شرطی است که باعث می‌گردد تا مطمئن شویم که متغیرهای مزاحم و نامربوط تأثیری در متغیر وابسته نداشته‌اند. به دلیل عدم وجود استاندارد‌های حسابداری لازم‌الاجرا تا قبل از سال ۱۳۸۰ و هم‌چنین عدم آشنایی کافی با استاندارد‌ها در سال‌های ابتدایی، لازم‌الاجرا شدن رعایت مفاد استانداردهای حسابداری ایران، کیفیت ناهمگن اطلاعات مالی مورد استفاده و اثر ناشی از تفاوت در روش‌های حسابداری مورد استفاده جهت اندازه‌گیری و گزارش‌گری رویدادهای مالی، ممکن است بر نتایج پژوهش اثر داشته باشد. تفاوت در نوع صنعت و مالکیت از دیگر عواملی است که می‌تواند اعتبار درونی را خدشه‌دار سازد. جهت تعیین اعتبار بیرونی پژوهش، می‌توان این‌گونه بیان نمود که، آیا یافته‌های پژوهش قابل بسط و تعمیم به تک تک اعضاء جامعه در شرایط زمانی متفاوت می‌باشد یا خیر. در پژوهش حاضر، جامعه مطالعاتی شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بین سال‌های ۸۸ تا ۱۳۹۲ می‌باشد که این دوره دارای شرایط اقتصادی و مسایل سیاسی خاص خود می‌باشد. لذا تسرّی نتایج به سایر سال‌ها و سایر واحد‌های اقتصادی خارج از بورس می‌باید با احتیاط و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی صورت پذیرد.
به طور کلی دو سوال مهم در بررسی یافته‌های یک پژوهش مطرح می‌شود. اول این‌که نسبت به یافته‌های پژوهش تا چه اندازه می‌توان اطمینان داشت؟ در پاسخ به این سوال باید اعتبار درونی پژوهش را مد‌نظر قراردهیم. سوال دوم این است که تا چه اندازه می‌توان یافته‌های پژوهش را به جوامع دیگر در شرایط گوناگون تعمیم داد؟ این سوال با اعتبار بیرونی پژوهش ارتباط دارد. روایی و پایایی از ویژگی‌هایی هستند که برای مفید و مؤثر واقع شدن روش‌های جمع‌ آوری داده‌ها شرط اساسی به شمار می‌روند.
روائی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روائی از آن جهت است که اندازه‏گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد.

۳-۱۱- روش آزمون فرضیات

در این پژوهش برای آزمون فرضیه‌ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش داده‌های پانل می‌باشد، زیرا به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از دو جنبه متفاوت موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. از یک سو، این متغیرها در میان شرکت‌های مختلف و از سوی دیگر، در دوره زمانی ۱۳۸۸-۱۳۹۲ آزمون می‌شوند. در ادامه نخست روش داده‌های پانل و آزمون‌های مربوط به آن تشریح می‌گردد. سپس آزمون‌های مربوط به معنا‌دار بودن کل مدل و معنا‌دار بودن متغیرهای مستقل توضیح داده می‌شود. در هر آماره، نحوه تصمیم‌گیری و داوری در مورد رد یا پذیرش آزمون مورد نظر نیز بیان می‌گردد. در این مطالعه برای آزمون فرضیه‌ها از نرم افزار اس پی اس اس۲۰ و ایویوز ۷ گرفته شده است.

۳-۱۲- روش داده‌های پانل

مدل‌ها از لحاظ استفاده از اطلاعات آماری به سه گروه تقسیم می‌شوند. برخی از مدل‌ها با بهره گرفتن از «اطلاعات سری زمانی[۱۲۱]» یا به عبارتی طی دوره نسبتاً طولانی چند ساله برآورد می‌شوند. بعضی دیگر از مدل­ها بر اساس «داده‌های مقطعی[۱۲۲]» برآورد می­شوند؛ یعنی متغیرها در یک دوره زمانی معیین برای مثال یک هفته، یک ماه یا یک سال در واحدهای مختلف بررسی می‌شوند.
روش سوم برآورد مدل، که در این پژوهش نیز مورد استفاده قرار گرفته است، برآورد بر اساس «داده‌های پانل[۱۲۳]» است. در این روش یک سری واحدهای مقطعی(برای مثال شرکت­ها) در طی چند سال مورد توجه قرار می‌گیرند. با کمک این روش که در مطالعات سال‌های اخیر نیز زیاد استفاده شده است، تعداد مشاهدات تا حد مطلوب افزایش می‌یابد. مهمترین مزیت استفاده از داده‌های پانل، کنترل نمودن ویژگی‌های ناهمگن و در نظر گرفتن تک تک افراد، شرکت‌ها، ایالات وکشورها می‌باشد. درحالی­که در مطالعات مقطعی و سریز مانیاین ناهمگنی کنترل نمی‌گردد و با تخمین مدل با بهره گرفتن از این روش‌ها احتمالا ریب بودن نتایج، می‌باشد. بنابراین با توجه به این‌که مشاهده‌های ادغام شده باعث تغییرپذیری بالاتر، هم‌خطی چندگانه کمتر، میان متغیرهای توضیحی، درجه آزادی بیشتر و کارآیی بالاتر تخمین کننده‌ها می‌شود، مطالعات پانل نسبت به مطالعات مقطعی و سری زمانی دارای مزیت است(بالتاجی[۱۲۴]، ۲۰۰۸).
در حالت کلی مدل زیر نشان دهنده یک مدل با داده‌های پانل می‌باشد:

که در آن  نشان‌گر واحدهای مقطعی(برای مثال شرکت‌ها) و  نشان‌گر زمان است.  متغیر وابسته را برای  امین واحد مقطعی در سال  نشان می‌دهد و  نیز  امین متغیر مستقل غیرتصادفی برای برای  امین واحد مقطعی در سال  ام است.  جمله اخلال بوده که فرض می‌شود دارای میانگین صفر (  ) و واریانس ثابت (  ) است.
پارامترهای مدل می‌باشد که واکنش متغیر مستقل نسبت به تغییرات  امین متغیر مستقل در  امین مقطع و  امین زمان را اندازه‌گیری می­ کند. برای برآورد مدل بر اساس داده‌های پانل روش‌های مختلفی همچون روش اثرات ثابت[۱۲۵] و روش اثرات تصادفی[۱۲۶] وجود دارد که بر حسب مورد، کاربرد خواهند داشت.

-۱۳-۳مانایی و آزمون ریشه واحد

استفاده از داده ها نامانا می تواند منجر به رگرسیون کاذب بشود.اگر دو متغیر مانا داشته باشیم که به صورت سری های تصادفی مستقل باشند ، هنگامی که یکی از آنها روی دیگر برازش شود دارای tوR2 نسبتا پایینی خواهد بود. این وضعیت برای متغیرهایی که به یکدیگر وابسته نیستند بدیهی است. اما اگر دو متغیر روند زمانی بوده و هیچ ارتباط منطقی با هم نداشته باشند ، رگرسیون یکی روی دیگری دارای R2 بالای خواهد بود.(سور ، علی۱۳۹۰)
۳-۱۴- آزمون چاو یا اف مقید
در بررسی داده‌های مقطعی و سری‌های زمانی، اگر ضرایب اثرات مقطعی و اثرات زمانی معنی­دار نشود، می‌توان داده‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و به وسیله یک رگرسیون حداقل مربعات معمولی تخمین بزنیم. از آن‌جایی که در اکثر داده‌های ترکیبی اغلب ضرایب مقاطع یا سری‌های زمانی معنیی­دار هستند این مدل که به مدل رگرسیون ترکیب شده[۱۲۷] معروف است، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد(یافی[۱۲۸]، ۲۰۰۳). بنابراین برای این‌که بتوان مشخص نمود که آیا داده‌های پانل برای برآورد تابع مورد‌نظر کارآمدتر خواهد بود یا نه، فرضیه­ای را آزمون می کنیم که در آن کلیه عبارات ثابت برآورد با یکدیگر برابر هستند. فرضیه صفر این آزمون که به آزمون چاو یا F مقید معروف است به‌صورت زیر می‌باشد:

برای آزمون فرضیه مذکور از آماره F به‌صورت زیر استفاده می‌شود:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:58:00 ق.ظ ]