شایسته داری : حفظ مدیران شایسته در سازمانها و شرکتها به عنوان سکاندار کشتی موفقیت وبهره وری در سازمان و در کنار این مدیران ، کشف افراد با استعداد و اجرای مدیریت استعدادها و جانشین پروری در سازمان برای استقرار این فرایند به طور صحیح همیشه موانع و چالش هایی وجود داشته است و دارد. فقدان فرهنگ شایسته سالاری و توجه بیش از حد به مدرک ومدرک گرایی ، مدیریت متمرکز ، بوروکراسی اداری ، بی ثباتی در مشاغل مدیریتی ، تکیه برکمیت و اهداف کوتاه مدت ، اعمال مدیریت سنتی ، بی توجهی به امر تحقیق وپژوهش ، نداشتن ضمانت اجرایی قوانین ، بی تفاوتی نسبت به عملکرد مدیران و مسائلی از این دست همواره از چالش های مهم استقرار این فرایند در سازمانهاست که برای رفع این موانع ابتدا باید به تهیه و استقرار زیرساخت های فرهنگی ، روانی، قانونی ، فناوری اطلاعات و نظایر آن پرداخته شود .
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
2-3-سوابق تحقیق
گل پرور(1385)در تحقیق خود با عنوان:نقش مشاركت شهروندی، شایسته سالاری و ساختارهای سازمانی در رفتار و نگرش كاركنان سازمان ها. چنین بیان می کند که: نتایج حاصله نشان داد كه برای پیش بینی رفتار مدنی و سازمانی در شركت های گروه الف (به عنوان متغیر تصنعی) شایسته سالاری قادر به پیش بینی این متغیر است. همچنین در شركت های گروه الف، وجود رفتارهای مدنی- سازمانی تاثیر شایسته سالاری بر مشاركت شهروندی را تعدیل می نمود. اما در شركت های گروه ب، مشاركت شهروندی، پس از كنترل شایسته سالاری با تعهد پیوستگی و اعتماد به همكاران (و نه با رفتار مدنی سازمانی) ارتباط داشته است.نتایج: جهت گسترش مشاركت شهروندی و شایسته سالاری توجه به ساختارهای سازمانی و تلاش برای جهت دهی این ساختارها به سمت سازمان های بوركراتیک در آینده در ایران ضروری به نظر می رسد.
حاجی کریمی(1390)در تحقیق خود چنین بیان می کند که:بررسی و تحلیل عوامل سنجش مدیریت استعداد (مطالعه موردی صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ایران) بیان می دارد:مدیریت استعداد عبارت از انجام یک سری فعالیت های یکپارچه به منظور تضمین جذب، نگهداری، انگیزش و توسعه کارکنان مستعد مورد نیاز در حال حاضر و در آینده توسط سازمان. این تحقیق در پی شناسایی عوامل سنجش مدیریت استعداد بوده و بدین منظور از روش تحلیل عاملی (تاییدی و اکتشافی) بهره گرفته است. نمونه تحقیق شامل 112 نفر از مدیران صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی کشور بوده و داده های جمع آوری شده از آن توسط نرم افزارهای LISREL8.50 و SPSS16 تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که با هفده عامل می توان مدیریت استعداد را سنجید و عوامل اصلی سنجش مدیریت استعداد عبارتند از: به رسمیت شناختن مدیریت استعداد، انگیزش نیروهای مستعد، حمایت شغلی نیروهای مستعد و خلاقیت و نوآوری نیروهای مستعد
عسگری(1391)در تحقیقی با عنوان: سنجش سطح حاکمیت استراتژی مدیریت استعداد در شهرداری شهر اصفهان چنین بیان می کند: امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مولفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها به شمار می رود. پژوهش حاضر به بررسی میزان حاکمیت استراتژی مدیریت استعداد در شهرداری شهر اصفهان پرداخته است. جهت سنجش استراتژی مدیریت استعداد از مدل سوئیم استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر شهرداری شهر اصفهان بوده و تعداد 217 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده اند. از آزمون های t تک نمونه ای، فریدمن و همبستگی جهت آزمون فرضیات پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سطح استراتژی مدیریت استعداد در شهرداری شهر اصفهان بالاتر از متوسط می باشد و طبق نظر کارکنان مولفه «ارتباطات» بالاترین امتیاز را داشته و پائین ترین امتیاز به مولفه «پاداش و قدردانی» اختصاص داشته است.
شایگان(1391)در تحقیقی با عنوان: ملاک انتخاب زنان پلیس شایسته مدیریت ، که به شیوه مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و با توجه به مبانی نظری و بهره گیری از تجارب شخصی تحریر شده است. این بررسی نشان می دهد که زنان پلیس شایسته علاوه بر ویژگی های عمومی، مدیریتی، اعتقادی و شخصیتی که بین مردان و زنان مدیر مشترک است به دلیل مدیریت بر زنان حتما باید دارای ویژگی هایی چون صبر و بردباری، رعایت حجاب و عفاف و موازین شرعی، عزت نفس و وقار و متانت، غلبه عقل بر احساس، سلامت خانواده، مهارت های ارتباطی، انتقادپذیری، آینده نگری، توجه به ویژگی ها و مشکلات کارکنان زن خود و …. باشند.
ابیلی وهمکاران(1392) در میزگرد شایسته سالاری بستر حضور در عرصه جهانی به این نتیجه رسیدند که سازمان ها باید شایسته سالاری را تبدیل به یک فرهنگ کنند . فرهنگ نیاز به شایسته سالاری یعنی فرهنگ افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع که خود ضامن بقا و تحقق اهداف سازمان می شود .
گراوند(2014) در تحقیقی با عنوان: تاثیر آموزش های سازمانی بر شایسته سالاری مدیران، در طی سال 2010 به این نتیجه رسید 14/46 درصد مدیران با آیین نامه نحوه انتصاب مدیران انطباق ندارد و ناکافی بودن آموزش های مدیریتی و غیرمدیریتی و در مورد ویژگی های عمومی نقاط ضعف و منفی مدیران بیشتر از نقاط قوت و مثبت آنها است . شایستگی های مدیران واحدهای آموزشی با وضعیت مطلوب و ایده آل فاصله قابل ملاحظه دارد
عطافر و آذربایجانی(1393) در پژوهشی میدانی با عنوان بررسی میزان شایسته سالاری در انتخاب مدیران بخش دولتی و بخش میزان ا

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
نتخاب مدیران بر اساس معیارهای همگانی (شایسته ، خصوصی سالاری) و معیارهای اختصاصی ( ناشایسته سالاری) و تأثیرات بکارگیری معیارها را بر عملکرد سازمان ها مورد بررسی قرار دادند . در این پژوهش، منظور از معیارهای همگانی یا شایسته سالارانه در نظر گرفتن تخصص، تعهد، تجربه، مهارت و توانایی افراد و منظور از معیارهای اختصاصی یا ناشایسته سالارانه در نظر گرفتن وابستگی های خاص مانند روابط فردی، روابط خانوادگی، قومیت، نژاد، زبان مشترك، باند و روابط بازی و حتی منزلت اجتماعی و طبقاتی افراد در انتخاب مدیران است و به این نتیجه رسیدند که برغم آن که انتخاب بر اساس معیارهای اختصاصی، سبب کم کاری، غیبت، نارضایتی شغلی کارکنان، از بین رفتن خلاقیت ها و استعدادها، کاهش کارایی و اثربخشی سازمان ها و به طور کلی هدر رفتن منابع جامعه می شود، در انتخاب مدیران بخش دولتی و خصوصی تا حدود زیادی معیارهای اختصاصی و ناشایسته سالارانه حاکم می باشد
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 – مقدمه
تحقیق را می توان یک فعالیت سیستماتیک تعریف کرد که به کشف و پروراندن مجموعه ای از دانش سازمان یافته معطوف است . بنابراین تحقیق عبارت است از : تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و سیستماتیک مشاهدات کنترل شده که ممکن است به پروراندن قوانین کلی ، اصول یا نظریه هایی بیانجامد و به پیش بینی یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منتج شود . (بست ، 1371 ، ص 35)
به طور کلی روش تحقیق در علوم اجتماعی و رفتاری ، روشی جدا از سایر علوم نیست . علوم اجتماعی نیز مانند سایر علوم ، متکی به روش تجربه و روش مشاهده است . آنچه که در این دسته از علوم بیشتر به آن توجه می شود ، جنبه انسان بودن مورد مطالعه است . به طور مثال در علوم فیزیکی کلیه عوامل در اختیار محقق قرار می گیرد و تجربه و آزمایش علمی بنا به میل و اراده او انجام می شود ، ولی در علوم اجتماعی هیچ مجوزی برای آزمایش روی انسانها نداریم . در علوم انسانی چون مطلب مورد مطالعه انسانها هستند ، ناچاریم که بیشتر به مشاهده بپردازیم و چگونگی فعالیتهای انسانی را از طریق مقایسه شرایط حال و گذشته آنان بررسی و تفسیر کنیم . در روش تحقیق منظور از روش، مجموعه فعالیتهایی است که برای رسیدن به هدفی خاص صورت می گیرد و پژوهش در واقع ابزارهایی برای دستیابی به واقعیت به شمار می روند . در هر پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب نماید . و آن روشی است که مناسبتر از روش های دیگر واقعیت را کشف کرده و روابط موجود بین متغیرها را نشان می دهد (نبوی ، 1376، ص23)

روش تحقیق :
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد . به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق . (خاکی، 1384، ص155) . روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسأله تعریف شده است . (خاکی، 1384، ص201) .
بطور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک، هدف تحقیق و نحوه گردآوری داد ه ها، تقسیم بندی کرد .
3-2-1 – دسته بندی تحقیقات برحسب هدف
تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم بندی می شود : بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه
3-2-1-1- تحقیق بنیادی
هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه ها ، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعۀ دانش موجود در یک زمینه خاص .
3-2-1-2 -تحقیق کاربردی
هدف تحقیقات کاربردی توسعۀ دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص است . به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود .
3-2-1-3 -تحقیق و توسعه
فرایندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی انجام می شود . هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیۀ برنامه ها، طرحها و امثال آن است، بطوریکه ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و براساس یافته های پژوهشی، طرح یا برنامۀ ویژۀ آن تدوین و تولید می شود. (سرمد و دیگران، 1379، ص 79) .
3-2-2 – دسته بندی تحقیقات برحسب نحوۀ گردآوری داده ها
تحقیقات علمی را براساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز می توان به دو دسته تقسیم کرد : تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) و تحقیق آزمایشی
3-2-2-1- تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی)
در تحقیقات توصیفی محقق می تواند به ارزیابی شرایط کار ، موقعیت پدیده ، روش های کار ، عقاید و اطلاعات جمعیت شناسنامه بپردازد و در صورت لزوم روابط بین متغیرهای مورد مطالعه را بررسی و شناسایی کند . در این تحقیقات نوعاً از روش های مطالعه کتابخانه ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده استفاده می شود . اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد . بیشتر تحقیقات علوم رفتاری در زمرۀ تحقیق توصیفی به شمار می آید .
3-2-2-2 -تحقیق آزمایشی
به منظور برقراری رابطۀ علت معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده می شود . برای این منظور ، گروه های آزمایشی و کنترل مورد نظر قرار می گیرند و از طریق آنها تفاوت های میان آزمودنی ها کنترل می شود . (سرمد و دیگران، 1379، ص 91-81) .
روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی از بعد هدف کاربردی و از نظر نوع روش زمینه یابی می باشد.
3-3 جامعه و نمونه آماری :
جامعه آماری عبارت است از تع
دادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخص باشند ، صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری ، مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد . هر بخش از جامعه آماری را نمونه آماری گویند که عبارت است از تعداد محدودی از اعضای جامعه آماری که بیانگر ویژگی های اصلی جامعه باشد (آذر، مومنی، 1380 ، ص 1-3 ).
در بسیاری از زمینه های کاربردی، محققان درصدد تعیین پارامترهای جامعه هستند ، ولی دسترسی به آنها به طور مستقیم با سرشماری جامعه آماری امکان پذیر نیست . در چنین موقعیتهایی محققان ناچارند به نمونه هایی از جوامع آماری برای استنباط پارامترهای مورد نظر اکتفا کنند (آذر، مومنی، 1380 ، ص 1-3)
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت ، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت ، گروه یا جامعه بزرگتر باشد . (خاکی، 1384، ص 273)
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران تشکیل داده که تعداد آن ها به 110 نفر می رسد. از آنجاییکه کل این جامعه در دسترس بوده است، کل جامعه آماری به عنوان نمونه معرفی می شوند، بنابراین جامعه آماری در این تحقیق به صورت تمام شماری می باشد
3-4-روش گرداوری اطلاعات
با توجه اینکه تحقیق حاضر ، یک تحقیق میدانی و کاربردی است لذا برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده شده است :

روش کتابخانه ای : بسیاری از مفاهیم و اطلاعات استفاده شده در این تحقیق از مطالعه کتاب ها و مقالات و پایان نامه های مشابه در رابطه با موضوع تحقیق به دست آمده است همچنین محقق برای جمع آوری اطلاعات از سایت های اینترنتی و مقاله ها و کتابهای فارسی و لاتین موجود در آنها نیز استفاده کرده است .
روش میدانی : در این روش از تکنیک پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات در بخش آماری استفاده می شود.
3-5-ابزار گرد اوری اطلاعات
در بخش آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته كه توسط میرزامحمدی(1390) مورد آزمون واقع شده و درصد آلفاکرونباخ آن 97 درصد بوده است. شامل 55 سوال 5 گزینه ای كه بر مبنای طیف 5 گزینه ای لیكرت تنظیم شده و شیوه بارم بندی آن به صورت زیر می باشد.
جدول 1- بارم بندی گویه های پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:45:00 ق.ظ ]