۴٫۴ قد کشتی گیران مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش ۶۸
۴٫۵ میانگین وزن کشتی گیران مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون ۶۹
۴٫۶ میانگین مسافت طی شده (به کیلومتر) در مدت ۱۲ دقیقه در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۰
۴٫۷ میانگین نمرات توان هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۱
۴٫۸ میانگین نمرات توان بی هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۲
۴٫۹ میانگین نمرات شاخص خستگی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۳
۴٫۱۰ میانگین نمرات ترکیب بدنی(درصد چربی) در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۴
۴٫۱۱ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون توان هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۵
۴٫۱۲ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پس آزمون توان هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۶
۴٫۱۳ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون توان بی هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۶
۴٫۱۴ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پس آزمون توان بی هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۷
۴٫۱۵ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون ترکیب بدنی (درصد چربی) دو گروه کنترل
و آزمایش ۷۸
۴٫۱۶ آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پس آزمون ترکیب بدنی (درصد چربی) در دو گروه کنترل و
آزمایش ۷۸
فهرست نمودار
عنوان صفحه
۴٫۱ نمایش سن کشتی گیران مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش ۶۶
۴٫۲ نمایش میزان سابقه کشتی در افراد مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش ۶۷
۴٫۳ نمایش قد کشتی گیران مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش ۶۸
۴٫۴ مقایسه میانگین وزن کشتی گیران مورد مطالعه در دو گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون ۶۹
۴٫۵ مقایسه میانگین مسافت طی شده(به کیلومتر) در مدت ۱۲ دقیقه در دو گروه کنترل و آزمایش در
پیش آزمون و پس آزمون ۷۰
۴٫۶ مقایسه میانگین نمرات توان هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۱
۴٫۷ مقایسه میانگین نمرات توان بی هوازی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۲
۴٫۸ مقایسه میانگین نمرات شاخص خستگی در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۳
۴٫۹ مقایسه میانگین نمرات ترکیب بدنی(درصد چربی) در دو گروه کنترل و آزمایش ۷۴

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

۱-۱- مقدمه

امروزه متخصصان و کارشناسان ورزشی در پی بهره گیری از یافته های علمی برای آماده ساختن هرچه بهتر ورزشکاران حرفه ای خود هستند تا این رهگذر باعث موفقیت آنان در رقابت های دشوار ملی، جهانی و المپیک شود. به نظر می رسد که بکارگیری بهترین روش های تمرین توام با حفظ شادابی و سلامت ورزشکاران در رده های مختلف سنی یکی از مهمترین اصولی است که رعایت آن در ورزش قهرمانی و حرفه ای گریز ناپذیر است.
برای پیشرفت و بهبود رکوردها، مهارت ها، تکنیک ها و تاکتیک های ورزشی در سال های اخیر نشان دهنده توسعه و بسط زیربنای علمی و دانش محقیقن علوم ورزشی است که به نحوی تنظیم و اجرای برنامه های تمرینی قهرمانان ورزشی را برعهده داشتند.
برنامه های تمرینی و آماده سازی ورزشکاران زمانی سودمند است که بتوانند توانایی های فیزیولوژیکی ورزشکار را برای انجام یک ورزش، مهارت یا فعالیت بدنی افزایش دهد. یکی از دغدغه های فکری مربیان افزایش توان ورزشکاران می باشد.
تمرینات پلایومتریک[۱] به عنوان یکی از بهترین روش های توسعه توان پیشنهاد شده است. پلایومتریک،نوعی از تمرین‌های ورزشی بر پایه حرکات سرعتی، قدرتی و بهبود عملکرد سامانه عصبی- عضلانیاست که معمولاً به‌منظور افزایش کارایی در یک رشته ورزشیخاص انجام می‌پذیرد. مربیان ورزشی برای پرورش توان انفجاری ورزشکاران، شیوه پلایومتریک را به‌کار می‌گیرند که عامل مهمی در برتری آنان در رشته‌های مختلف به‌شمار می‌آید(کردی، ۱۳۸۵).موفّقیتدربسیاریازورزشهابهتوانانفجاریپایورزشکاروقدرتعضلانیاوبستگیدارد،درپرش،پرتاپ،دوومیدانیودیگرفعالیتهاورزشکارمیبایستقادرباشدتاازقدرتخوددرسریعترینزمانوبابیشتریننیرویممکناستفادهنماید. تواننمایانگرمیزانکارعضلانیدرواحدزمانمیباشد(پاول، جفری، متیو، جان، میشیل و روبرت[۲]، ۲۰۰۳).
محقّقاننشاندادهاندکهتمریناتپلایومتریکمنجربهبهبوددراجرایپرشعمودی،قدرتپاوتوانعضلانیمیگردد(میلر و همکاران، ۲۰۰۶). پژوهشگرانمتعددیازتمریناتپلایومتریکدربرنامههایتمرینیخودجهتافزایشقابلیت‌هایجسمانیاستفادهنمودهاندونشاندادهاندکهچنینتمریناتیمنجربهافزایشتوانعضلاتشدهونیازهای انفجاریبدنراافزایشمیدهد(یانیس، فاتوروس، جامورتاش، لئونتسینی[۳]،۲۰۰۰). کامپو(۲۰۰۹)اثراتتمریناتپلایومتریکراروی،ترکیببدن،قدرتانفجاریوسرعتشوتزدنرادرزنانفوتبالیستموردسنجشقراردادند.اینتمریناتبهمدت۱۲هفتهوهرهفته۳جلسهانجامشدندودرنهایتمشخّصشدکهدر گروهتجربی(گروهتمرینپلایومتریک)،افزایشمعناداریدرتواناییپرشبعداز۶هفتهوهمچنینافزایشمعناداریدرسرعتشوتزدنبعداز۱۲هفتهبهدستآمد،دراینتحقیقاثراتتمریناتپلایومتریکبرترکیباتبدنقابلملاحظه نبود.
مارکوویچ[۴]وهمکاران(۲۰۰۵)اثراتتمریناتپلایومتریکوسرعتیرابررویویژگیهایمورفولوژیکی[۵]مردانیراکهازلحاظجسمانیفعالبودند،موردسنجشقراردادندوپساز۱۰هفتهتمرین نتیجهگرفتندکهچنینتمریناتیمنجربهکاهشمعناداریدردرصدچربیبدن، وزنبدن، وزنخالصبدن وشاخصتودهبدن می گردد (به نقل از بلوچی، ۱۳۹۰).
باتوجهبهاینپیشرفتهایروزافزونعلومورزشیدرسالهایاخیر،چشمگیربودهوآمادگیجسمانیوحرکتینیزبهعنوانبخشمهمیازاینعلمازتحولوتوسعهبهدورنبودهاستودردنیایمدرن،متخصصانوکارشناسانورزشیدرپیبهرهگیریازیافته هایعلمیبرایآمادهساختنهرچهبهترورزشکارانحرفهایخودهستندتادراینرهگذر،آناندررقابتهایدشوارملّی،جهانیوالمپیکبهموفّقیتدستیابند. بنابراینهدفازتحقیقحاضربررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر توان (هوازی و بی هوازی) و ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس می باشد.

 

۱-۲-بیان مساله

کشتی، ورزشی است که به علت نیازهای بدنی خاص مثل خصوصیات بی هوازی (قدرت، توان، سرعت، تحمل لاکتات و استقامت بی هوازی) و هوازی، فعالیتی سنگین و شدید محسوب شده و به عنوان ورزشی بر پایه توان بی هوازی به شمار می آید. همچنین تحقیقات زیادی اثر فعالیتهای مختلف ورزشی هوازی را بر مقادیر چربیها و لیپوپروتئینهای خونی مورد بررسی قرار داده اند و نتایج مختلفی بدست آورده اند. با وجود توافق کلی در مورد تاثیرات سودمند تمرینات ورزشی منظم هوازی بر نیمرخ چربی و لیپوپروتئین خون افراد سالم و نتایج مفید تمرینات هوازی برHDL و LDL خون افراد، نتایج مشخص و قابل قبولی در مورد فواید یا تاثیرات تمرینات کوتاه مدت و یا بلند مدت بی هوازی بر متابولیسم چربی ولیپوپروتئین­های خون وجود ندارد (جکسون[۶]، ۱۳۸۳).
تمرینات هوازییکی از رایج تریناندازه گیریها در فیزیولوژی ورزشی است که ظرفیتفرد را برای مصرف، انتقال، و دریافت اکسیژن بیانمی کند. مقادیر واقعی و عینی حداکثر اکسیژنمصرفی از اهمیت فیزیولوژیکی و بالینی برخوردار است، بویژه در موارد مقایسۀ گروه یا افراد با یکدیگر یا ارزیابی برنامه های مختلف تمرینی. آمادگی هوازی شاخص عملکرد ریوی، قلبی وعروقی، اجزای هماتولوژی تحویل اکسیژن، وسازوکارهای اکسیداسیون عضلات فعال است وارتباط معکوسی با بیماریهای قلبی و عروقی دارد (گرگور[۷]، ۱۹۹۳؛ به نقل از گائینی، ۱۳۸۷).
تمرینات بی هوازی علاوه بر کسب قدرت، با ایجاد تغییراتی در کاراییحرکت، ظرفیت انرژی زایی بیهوازی و ظرفیت تامپونی، باعث بهبود اجرای مهارت شده و در رویدادهایورزشی که فوق العاده بی هوازی هستند، خستگی را به تعویق میاندازند. یکی از بهترین شیوه های افزایشتوان بی هوازی در رشته های سرعتی، تمرینات پلایومتریک است (قنبری نیاکی و همکاران، ۱۳۸۵).
پلایومتریک، نوعی از تکنیکهای تمرینی است که به وسیلۀ ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی به منظورافزایش قدرت و توان انفجاری انجام می گردد. این نوع تمرینات شامل کشش سریع در یک عضله (فعالیتاکسنتریک) بلافاصله بعد از انقباض کوتاه شونده یا کانسنتریک همان عضله و بافت پیوندی انجام می گردد (میلر و همکاران، ۲۰۰۶).
یکی از تاثیرات تمرینات هوازی (پلایومتریک) ، افزایش توان(هوازی و بی هوازی) و ترکیب بدنی می باشد.توان در آمادگی جسمانی، به بکارگیری حداکثر نیرو درحداقل زمان گفته می شود.توان بالاترین مرحله اعمال قدرت در عضله می باشد، یعنی در تمرینات پلایومتریک که سعی می کنیم در کمترین زمان بیشترین نیرو را اعمال کنیم. توانایی تمام عضلات به تولید نیروی بیشتر وبا سرعت زیاد در حرکات کوتاه انفجاری برای مدت زمان کوتاه را توان بی هوازی گویند؛ در حالیکه توان هوازی عبارت است از توانایی بدن برای تولید انرژی با بهره گرفتن از اکسیژن (کردی، ۱۳۸۵).
ترکیب بدنی نیز عبارت است از تشریح بدن بر حسب عضله، استخوان، چربی و دیگر عناصر در رابطه با آمادگی تندرستی، ترکیب بدنی عبارت است از درصدی از وزن بدن که ترکیبی ازچربیدرمقایسهبابافت بدون چربی یا بافت نرم است. درصد بالای چربی بدن عامل مهمی در فقدان آمادگی تندرستی است و به عنوان یکی از فاکتورهای بیماری زا مطرح می باشد برای بهبود ترکیب بدنیمی توان با اصلاح شیوه زندگی، مقدار چربی بدن را کاهش داد(بلوچی، ۱۳۹۰).
با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات داخلی در زمینه، تمرینات هوازی بوده اند ولی تحقیقات انجام شده بر روی تمرینات بی هوازی یا به صورت یک جلسه ای بوده و یا اینکه تمرینات انجام شده گروه خاصی از عضلات را تحت تمرین قرار داده اند. به علاوه در تنها تحقیق انجام شده در زمینه کشتی تاثیر یک جلسه تمرین کشتی بر سیستم ایمنی بررسی شده و هیچ تحقیقی تاکنون اثر طولانی مدت تمرینات بی هوازی شدید نظیر کشتی را بر متغیرهای مورد بحث در این تحقیق بررسی نکرده است.بلوچی(۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان تاثیر تمرینات پلایومتریک بر توان بی هوازی و ترکیبات بدن بسکتبالیستها نشان داد کههشتهفتهتمرینپلایومتریکبروزنبدندوگروه،تأثیرمعنی داریداشته؛امادرموردوزنبدون چربی،تغییراتمعنادارنبودهاست. درمورددرصدچربیبدننمونه ها،نتایجنشاندادکهگروهتجربیدارایکاهشمعناداریبود؛ امادرمورددرصدچربیبدنگروهکنترلتغییراتمعنادارنبود. دراینتحقیقتوانبیهوازیگروهتجربیافزایشیافتواینتغییرازلحاظآماریمعناداربود؛ امادرموردگروهکنترلاینتغییراتمعنادارنبود.در تحقیقات خارجی نیزپرزگومز[۸]و همکاران (۲۰۰۸) درتحقیقیتأثیربرنامههایوزنهبرداریترکیبباتمریناتپلایومتریکرابرروی آمادگیجسمانی،ترکیببدنوسرعتاکستنشنزانودرهنگامشوتزدنراموردبررسیقراردادند. گروه تجربیبهمدت۶هفتهفعالیتهایبدنسازیوپلایومتریکراانجامدادند.درتحقیقآنهاتوانعضلانی(پرشعمودی)،دویسرعت(تست۳۰متر)،توانبیهوازی(تستهایوینگیتو۳۰۰متردویدن)وتوان هوازیاندازه گیریشد.نتایجتحقیقنشاندادکهتوانعضلانیدرنمونه هایتجربیدارایافزایش معناداریبودوهمچنیندرسایرفاکتورها،گروهتجربیدارایافزایشقابلملاحظه ایبود؛امااینتغییراتدرموردگروهکنترلقابلملاحظهنبود(پرزگومز و همکاران، ۲۰۰۸).
پس با توجه به موارد گفته شده مسئله مورد نظر ما در این تحقیق این است که ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر روی توان (هوازی و بی هوازی) ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۳۰ تا ۱۸ سال گنبدکاووس چه تاثیری دارد؟
با توجه به این مسأله، پژوهشگر بر آن است که تأثیر روش تمرین پلایومتریک را بر توان بی هوازی و هوازی، ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس مورد بررسی و مقایسه قرار دهد تا چنانچه تفاوت معناداری رامشاهده نمود بر اساس آن به ناجیان پیشنهاد کند تا از آن تمرین خاص استفاده نمایند.

 

۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق

با گذشت زمان سطوح مهارت های ورزشی در رشته های مختلف پیشرفت کرده است و رکوردهای ورزشکاران به فرازهای جدیدی رسیده است و مرز بین موفقیت و شکست کوچکتر شده است، بنابراین مربیان و ورزشکاران به دنبال هر عاملی هستند که بتواند هرچند جزئی، شانس پیروزی را افزایش دهد.
ورزش کشتی یکی از باسابقه ترین رشته های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل های مختلف برگزار می شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد.با وجود اینکه چندین دهه از نهادینه شدن علم در ورزش بویژه کشتی می گذرد؛ اما هنوز هم در ایران بسیارند کسانی که تمرینات هوازی را دشمن شماره یک عضلات دانسته و بر این اساس نیز برنامه ریزی می کنندو به همین دلیل نیز نارسایی های قلبی و عروقی و حتی مرگ در اثر این نارسایی ها در سنین جوانی در بین ورزشکاران قدرتی کار ایرانی نیز به فراوانی دیده شده است.
اما با این وجود حتی ورزشکار و مربی ایرانی که در اغلب موارد کمترین توجهی به سلامت قلب و عروق نداشته و تمرینات بدنسازی را در سیستم بی هوازی خلاصه کرده و سیستم هوازی را به کل تحریم می کند زمانی که به دوره های کات می رسد استفاده از سیستم هوازی را لازم و ضروری می داند. استفاده از سیستم هوازی در دوره های کات از اهم مسائلی است که در لزوم وجود آن در برنامه های تمرینی این دوره ها شکی نیست اما در اجرای آن نیز نکات ریز فراوانی وجود دارد که بی توجهی به این نکات در اغلب موارد به مختل شدن روند چربی سوزی و یا به از دست رفتن حجم عضلانی می شود.
بر خلاف آنچه که در ذهن ورزشکار و مربی ایرانی جا افتاده است استفاده از سیستم هوازی حتی در دوره های حجم نیز برای سلامت قلبی و عروقی آدمی لازم و ضروری بوده و از تجمع چربی زاید در بدن جلوگیری کرده و کیفیت فرایند عضله سازی را تضمین می کند. شاید از ریز ترین در عین حال از اساسی ترین نکاتی که در این مورد مطرح است بتوان به رعایت تعادل بین دو سیستم تمرینی هوازی و بی هوازی در دوره های حجم و کات اشاره کرد.تمرینات پلایومتریک یکی از مهمترین روش هایی است که می تواند توان هوازی و بی هوازی را در ورزشکار افزایش دهد(فولادیان، ۱۳۸۳).
مطالعات و تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که تمرینات بدنی سبب بهبود کیفی مهارت در ورزش‌های مختلف از جمله کشتی می‌گردد؛ لذا برای داشتن آمادگی نمی‌توان عناصر و عوامل آمادگی جسمانی یعنی قدرت، سرعت، چابکی، انعطاف‌پذیری، استقامت و… را نادیده گرفت(رنجی، ۱۳۸۴).
به انواع ورزشهایی که بطور مستمر و طولانی مدت (بیش از ۲ دقیقه) طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین کمتر از ۷۰درصد حداکثر ضربان قلب می‌باشد تمرینات هوازی و یا زیر بیشینه گفته می‌شود. دویدن و پیاده‌روی دوچرخه‌سواری، شنا در مسافتهای طولانی مدت از انواع تمرینات هوازی هستند(ویلمور و کاستیل، ۱۳۸۴).
تمرینات بی‌هوازی یا بیشینه به ورزشهایی گفته می‌شود که برای مدت زمان کوتاه (کمتر از ۲ دقیقه) و با شدت بیش از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب صورت می‌گیرد. ورزشهای مثل دوی سرعت ۱۰۰ متر و یا ۸۰۰ متر همچنین ورزشهای گروهی مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال از نوع تمرینات بی‌هوازی محسوب می‌شوند. در ورزشهایی که زمان اجرای آنها بین ۱ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد انرژی مورد نیازشان را از این طریق تأمین می‌کنند، مثل دوهای ۴۰۰ و۸۰۰ متر وکشتی.هنگام اجرای این فعالیت‌ها اکسیژن به قدر کافی در ماهیچه موجود نیست؛ از اینرو گلوکزموجود در ماهیچه به اسیدلاکتیک و آدنوزین تری فسفات تبدیل می‌شود. در حقیقت در این سیستم گلوکز عامل اصلی تأمین کننده انرژی ماهیچه‌است(ویلمور و کاستیل، ۱۳۸۴).
هر موجود زنده‌ای برای ادامه زندگی و فعالیت احتیاج به اکسیژن دارد. بعد از چند دقیقه که اکسیژن به بدن نرسد، نه آدنوزین تری فسفات در بدن ساخته می‌شود و نه انرژی وجود دارد و در نتیجه زندگی پایان می‌یابد. در ورزشهایی که بیش از ۳ دقیقه طول می‌کشد ماهیچه‌ها انرژی مورد نیاز را از تجزیه مواد غذایی در مقابل اکسیژن بدست می‌آورند. در دوهای ماراتن، کوهنوردی و…آدنوزین تری فسفات مورد نیاز ماهیچه‌ها از این طریق تأمین می‌گردد.پروتئین‌ها، گلیگوژنو چربیها از جمله مواد غذایی هستند که در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشترین مقدار تولید آدنوزین تری فسفات را نیز دارد( بومپا، ۱۳۸۴).
مطالب فوق اهمیت تمرینات هوازی و بی هوازی در ترکیبات بدنی را نشان داده است. از طرفی نیز نتایج این تحقیق و یا چنین تحقیقاتی می تواند مورد استفاده مربیان ورزشی از جمله کشتی قرار گیرد. مربیانمی توانند جهتبالابردنتوانبیهوازیو انفجاریپایورزشکارانوهمچنینحفظتعادلوزنبدنورزشکارانبا بهره گرفتن ازتمریناتپلایومتریکدربرنامه هایجسمانیاز مطالب و نتایج این تحقیق بهره جویند.

 

۱-۴-اهداف تحقیق

 

۱-۴-۱- هدف کلی:

بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر توان (هوازی و بی هوازی) و ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس .

 

۱-۴-۲- اهداف جزئی:

 

 

بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر توان هوازی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس؛

بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر توان بی هوازی کشتی گیران پسر۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس؛

بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پلایومتریک بر ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس.

۱-۵-سوالات تحقیق

 

۱-۵-۱- سوال اصلی:

۸ هفته تمرین پلایومتریک چه تاثیری بر توان (هوازی و بی هوازی) و ترکیب بدنی کشتی گیران پسر ۱۸ تا ۳۰ سال گنبدکاووس دارد؟

 

۱-۵-۲- سوالات فرعی:

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:22:00 ب.ظ ]