۰٫۰۳۱۸۷

 

۰٫۰۳۱۷۸

 

۰٫۰۳۴۴۱

 

۰٫۰۱۷۳۳

 

۰٫۰۱۷۳۴

 

۰٫۰۱۷۷۸

 

۲

 

 

 

 

 

۰٫۰۰۹۶۰۲

 

۰٫۰۰۹۵۷۱

 

۰٫۰۰۹۷۹۱

 

۰٫۰۰۴۹۱۵

 

۰٫۰۰۴۹۲۳

 

۰٫۰۰۴۹۵

 

۰

 

۲۰

 

 

 

۰٫۰۰۸۹۴۷

 

۰٫۰۰۸۹۲۳

 

۰٫۰۰۹۱۲۷

 

۰٫۰۰۴۶۳۷

 

۰٫۰۰۴۶۴۵

 

۰٫۰۰۴۶۷

 

۱

 

 

 

 

 

۰٫۰۰۸۴۰۷

 

۰٫۰۰۸۳۸۸

 

۰٫۰۰۸۵۸۰

 

۰٫۰۰۴۴۰۱

 

۰٫۰۰۴۴۰۹

 

۰٫۰۰۴۴۴

 

۲

 

 

 

 

 

 

تاثیر ابعاد صفحه بر نیروی کمانش

در این قسمت نسبت ثابت و برابر ۱۰ در نظر گرفته شده و نسبت صفحه بین مقادیر ۱ تا ۲٫۵ تغییر می کند. پارامتر ابعادی برابر در نظر گرفته شده است.
شکل( ‏۴‑۲) تاثیر نسبت صفحه را بر نسبت نیروی کمانش برای شرایط مرزی مختلف نشان می دهد. همانطور که از نمودار مشخص است افزایش نسبت صفحه به طور پیوسته نسبت نیروی کمانش را افزایش می دهد. همانطور که گفته شد افزایش نسبت نیروی کمانش کاهش اثرات غیر کلاسیک را به همراه دارد. این موضوع قابل پیش بینی بود، زیرا با افزایش ابعاد صفحه اثر اندازه اهمیت خود را از دست می دهد، مانند حالتی که ابعاد صفحه بزرگ است و از تئوری های کلاسیک استفاده می شود و لزومی به وارد کردن اثر اندازه در مسئله نیست. از نمودار مشخص است که فارغ از نوع تکیه گاهی که استفاده می شود این اثر همچنان جاری است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
همچنین افزایش نسبت صفحه بیشترین تاثیر را در حالتی دارد که نانو صفحه ی چندلایه گرفن در هر دو طرف بر روی تکیه گاه ساده قرار دارد. یعنی افزایش نسبت صفحه، به سرعت نسبت نیروی کمانش را در این نوع تکیه گاه افزایش می دهد و اثرات غیر کلاسیک را از بین می برد. اما این اثر برای تکیه گاه هایی که سفتی بیشتری دارند مانند تکیه گاه گیر دار کمتر خواهد بود.
شکل ‏۴‑۲ تاثیر نسبت صفحه بر نسبت نیروی کمانش برای تکیه گاه های مختلف
برای بررسی اثر طول صفحه بر نیروی کمانش در پارامترهای ابعادی مختلف شکل( ‏۴‑۳) رسم شده است. این نمودار برای یک صفحه ای با نسبت رسم شده است. صفحه روی تکیه گاه گیردار قرار دارد. همانطور که گفته شد با افزایش طول صفحه اثرات غیرکلاسیک از بین می رود. هرچه پارامتر ابعادی کوچکتر باشد این اثر زودتر از بین می رود و هرچه این پارامتر بزرگتر باشد اثرات غیرکلاسیک در طول های طویل تر ازبین می رود.
شکل ‏۴‑۳ تاثیر طول صفحه بر نسبت نیروی کمانش برای پارامترهای ابعادی مختلف
برای یک صفحه ی با ۲= برای چهار مود اول نسبت نیروی کمانش رسم شده است. با توجه به شکل( ‏۴‑۴) می توان گفت که با افزایش طول صفحه اثرات غیرکلاسیک در تمام مودها کاهش پیدا می کند اما بیشترین کاهش مربوط به مود اول است و کمترین کاهش مربوط به مود چهارم است.
شکل ‏۴‑۴ تاثیر طول صفحه بر نسبت نیروی کمانش برای مودهای مختلف
شکل( ‏۴‑۵) برای یک صفحه با نسبت و رسم شده است. بر اساس این نمودار با افزایش طول صفحه نیروی کمانش بدون بعد افزایش می یابد. این افزایش به این دلیل است که با افزایش ، پارامتر ابعادی بدون بعد کاهش می یابد و در نتیجه اثرات غیر کلاسیک کاهش می یابد. با کاهش اثرات غیرکلاسیک نیروی کمانش بدون بعد افزایش می یابد.
شکل ‏۴‑۵ تاثیر طول صفحه بر نیروی کمانش بدون بعد برای مودهای مختلف

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:59:00 ق.ظ ]