-
- میزانی که به بازده یا هدف ارزش داده می شود.
-
- تفکرات در مورد گذرگاههای ممکن به سوی هدفها و انتظارات مرتبط و اینکه در دستیابی به بازده یا هدف چقدر مؤثرند.
۳٫تفکرات در مورد منابع شخصی و اینکه فرد در پیگیری مسیر یا گذرگاهها به سوی هدف تا چه اندازه مؤثر خواهد بود.
افرادی که امید کمتری دارند وقتی با موانع غیر قابل رفع روبرو میشوند، هیجانهایشان یک توالی نسبتا قابل پیش بینی از امید به خشم، از خشم به یأس و از یأس به بیاحساسی را دنبال می کند. در حالیکه افراد دارای سطوح امیدواری بالا وقتی در زندگی با مسائلی مواجه میشوند، تمایل پیدا می کنند مسائل بزرگ و مهم را به مسائل کوچک و روشن و قابل اداره تجزیه کنند (اسنایدر، ۲۰۰۰).
امید با واژه هایی نظیر خوشبینی، خوشباوری، آرزو و رویا و … آمیخته است. برای روشن شدن بحث باید تفاوت این واژه با واژه های دیگر بیان گردد که در فرهنگ عامه با مفهوم امید در میآمیزند.
۲-۲-۲-۳ امید و خوشبینی
دو مفهوم سازی متمایز از خوشبینی وجود دارد، یکی از آنها خوشبینی را یک صفت شخصیتی گسترده میداند که مشخصۀ آن انتظارات خوشبینانه کلی است (شییر و کارور، ۱۹۸۵) و دیگری خوشبینی را یک سبک تبیین ساختاریافته میداند (سلیگمن، ۱۹۹۸). به بیان دیگر پژوهشگران بین سبک تبیین خوشبینی و خوشبینی سرشتی تمایز قائل شده اند (کار، ۲۰۰۴).
خوشبینی سرشتی یا گرایشی یک انتظار کلی است دایر بر اینکه در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهد افتاد تا رویدادهای بد. شییر و همکارانش استدلال می کنند که افراد خوشبین در رویارویی با دشواریها به دنبال کردن هدفهای باارزش خود ادامه می دهند و با بهکار گیری راهبردهای کنارآمدن مؤثر، خودشان را تنظیم می کنند تا بتوانند به هدفهای خود برسند (شییر، کارور و بریجز، ۲۰۰۰). مفهومسازی دوم از خوشبینی محصول تلاش سلیگمن و همکارانش است. آنها خوشبینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده یا سرشتی، به عنوان یک سبک تبیینی معرفی کردند. سلیگمن معتقد است خوشبینی در نحوه تفکر افراد درباره علتها ریشه دارد، افراد بدبین شکست شخصی را با علتهای درونی پایدار و کلی و افراد خوشبین شکست را با علتهای بیرونی، ناپایدار و اختصاصی انتساب می کنند (شولتز و شولتز، ۲۰۰۵).
سلیگمن معتقد است امید و خوشبینی هر دو قابل یادگیریاند و احساس خودکارآمدی به خوشبینی و امید میانجامد. اما اسنایدر امید را متفاوت از خوشبینی میدانست، اسنایدر معتقد است امید نیازمند برنامه ریزی قبل از اقدام و عمل است و نیز امید برای شرایط معینی تعریف می شود و مشروط به شرایط درونی و توانایی شخص است. خوشبینی یک سبک تبیین کلی است و تفکرات مثبت بدون توجه به توانایی شخص و وابسته به شرایط بیرونی آن را ایجاد می کند (دونالد، ۱۹۹۷). در نتیجه افراد صرفا خوشبین لزوما برنامه ریزی و هدفمندی خاصی برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود ندارند و در نتیجه هنگام مواجهه با موانع، به احتمال بیشتری دچار احساس ناکامی میشوند و حتی نگرش مثبت خود را از دست می دهند اما افراد امیدوار دارای هدف، قدرت اراده و راهیابی برای رسیدن به هدف هستند و با برنامه ریزی واقعبینانه موانع را در نظر میگیرند و برای آنها چاره اندیشی می کنند. در امید واقعی چیزی بیش از خوشبینی یا به عبارت بهتر “واقعبینی” نهفته است (نظام دوست، ۱۳۹۱).
۲-۲-۲-۴ تفاوت امید با توقعات
توقع انتظار حصول چیزی را داشتن یا در انتظار وقوع امری بودن است. از جمله تفاوتهای توقع با امید این است که توقع می تواند در مورد نتایج مثبت و مورد نظر یا منفی و غیر دلخواه باشد. اما امید فقط در مورد نتایج مثبت و اهداف مورد نظر است. دیگر آنکه امید به نتایج و اهداف مطلوب اشتیاق و نیز انگیزش بیشتری ایجاد می کند. واضح است که توقع پیامدهای نامناسب اشتیاق و انگیزشی را ایجاد نمیکند. در ضمن توقع و انتظار صرف برآورد احتمال وقوع، حتی در مورد پیامدهای مطلوب نیز انگیزش چندانی برای حرکت ایجاد نخواهد کرد. توقع بیشتر معطوف به دیگران و عوامل محیطی است. برعکس امید بیشتر فعال و معطوف به تلاش شخصی است. بنابراین باید بین امید و توقعات واقعی توازن برقرار شود. توقعات غیر واقعی به ناامیدی تلخی منجر می شود. خصوصا وقتی درمان یا توانبخشی نتایج مورد انتظار رابرآورده نمیکند ( استریتمنر، ۲۰۰۴).
۲-۲-۲-۵ تفاوت امید با امیال
امیال نیروی انگیزشی در پس تقاضا هستند. امیال متفاوت از نیازها هستند. نیازها پیش بینی پذیر، قابل کنترل، قابل انکار و به تعویق انداختنی هستند، نیازها ارضا و اشباع شدنی هستند و با فرایندها و وسایل منطقی برآورده میشوند و میتوان آنها را الویتبندی کرده و برای رفع آنها برنامه ریزی نمود در حالیکه امیال مقاومت ناپذیرند. ما تسلیم آنها میشویم. امیال میتوانند از کنترل ما خارج و بر افکار، احساسات و اعمال ما چیره گردند، بنابراین امیال فقط میتوانند یک جنبه از امید باشند. امید با کنترل و برنامه ریزی برای آینده مطلوب همراه است در حالیکه امیال لزوما متوجه آینده نیستند (بلک، جر و اسکگارد،۲۰۰۳ ).
۲-۲-۲-۶ تفاوت امید با آرزو
آرزو نیز مانند امید اشتیاق رسیدن به هدف را در خود دارد اما امید انگیزش و عملکرد بیشتری با خود به همراه دارد. علاوه بر آن امید امور ممکن و محتمل را شامل می شود در حالیکه آرزو شامل امور ممکن و ناممکن است. امید مربوط به وقایعی است که هر کس در آینده خواهان وقوع آنهاست در حالیکه آرزو می تواند مربوط به هر زمانی شود. مثلا ممکن است کسی آرزو کند که به جای فردی بود که سالها پیش میزیسته است. ضمنا برای امید داشتن به هر چیز باید نسبت به آن آگاهی نسبی و برنامه ریزی و تلاش داشت در حالیکه در آرزو کردن ممکن است هیچ آگاهی و تلاش و هدفمندی در میان نباشد. گاهی انسانها آرزوی چیزی را دارند که از عواقب آن هیچ آگاهی ندارند و به جنبه های آن توجهی نکرده یا اصلا آمادگی و ظرفیت آن را در خود ایجاد ننمودهاند. آرزو با توصیفی که ارائه شد بیشتر با خیالپردازی همراه و گاهی اوقات معطوف به امور غیر ممکن است یا وقایعی را شامل می شود که شخص هیچ کنترل و اختیاری بر آنها ندارد. از آنجا که آرزوها با برنامه ریزی و عمل کردن همراه نیستند برخلاف امید باعث رشد و عملکرد مثبت در فرد نمیشوند. این امر به صراحت در متون دینی و منابع فرهنگی اشاره شده است که فضیلت و برتری از انجام کارهای شایسته و نه آرزو کردن صرف بهدست می آید. مانند آنچه که در سوره نساء آیه۱۲۳ آمده است: “فضیلت و برتری به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست. هرکس عمل بدی انجام دهد کیفر داده می شود و کسی را جز خدا ولی و یاور خود نخواهد یافت” (نظامدوست، ۱۳۹۱).
در قسمت بعدی به تعریف و آشنایی بیشتر با تابآوری میپردازیم.
۲-۲-۳ تابآوری
تابآوری در روانشناسی عبارت است از استعداد و ظرفیت مثبت افراد جهت غلبه بر استرس، حوادث و فجایع. همچنین این واژه برای مقاومت و تحملپذیری افراد در برابر وقایع منفی آینده نیز بهکار میرود (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۰).
تابآوری ظرفیت گذرکردن از دشواری، پایداری سرسختانه و ترمیم خویش است. این ظرفیت انسان می تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و علیرغم قرار گرفتن در معرض تنشهای شدید، شایستگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقاء یابد. تابآوری نوعی ویژگی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند به مرور زمان رشد کند و یا کاهش یابد و بر اساس خوداصلاحگری فکری و عملی انسان در روند آزمون و خطای زندگی شکل میگیرد (جکسون، ۲۰۰۷).
گارمزی و ماستن (۱۹۹۱) تابآوری را چنین تعریف می کنند: فرایند مقابله و سازگاری موفقیتآمیز با شرایط چالش برانگیز و تهدیدکننده زندگی که این فرایند نه تنها شامل شکستناپذیری افراد در برابر حالتهای اضطرابی میباشد، بلکه موجب میگردد افراد با قوای روانی و ذهنی بیشتری در مقابل شرایط استرسآفرین مقاومت کنند (به نقل از سامانی و همکاران، ۱۳۸۶).
لاتر و بیکر (۲۰۰۰) تابآوری را به عنوان یک فرایند پویایی در نظر گرفتهاند که موجب میگردد زمانی که افراد با مسائل استرس زا و مشکلات مهم در زندگی خود روبرو میشوند رفتارهای مثبت انطباقیتر نشان دهند. محققان فوق بر این باورند که تابآوری موجب میگردد زمانی که افراد با دشواریهای جدی در زندگی روبرو میشوند نتایج منفی را به نتایج مثبت تبدیل کنند. نتایج مثبت یا انطباق مثبت یعنی رفتارهای شایسته و موفقیتآمیز اجتماعی زمانی که افراد در مراحل خاصی از زندگی خود با مشکل یا مسئلهای روبرو میشوند. مثلا فقدان آشفتگیهای روانی بعد از واقعه آسیبزای ۱۱ سپتامبر در ایالت متحده آمریکا (به نقل از صادقی، ۱۳۸۸).
تابآوری نوعی مصون سازی در برابر مشکلات روانی- اجتماعی بوده و کارکرد مثبت زندگی را افزایش میدهد که می تواند به وسیله فراهم نمودن افزایش مهارت های اجتماعی تقویت گردد. مهارت هایی از قبیل برقراری ارتباط، مهارت های رهبری، حل مسأله، مدیریت منابع، توانایی رفع موانع با موفقیت و توانایی برنامه ریزی (کولینز، ۲۰۰۹).
واژۀ تابآوری را میتوان به صورت بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تابآوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن، مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار غالب می شود، بلکه طی آن و با وجود آن قویتر نیز میگردد. پس تابآوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار و ناخوشایندی است که فرد برای رهایی از آن با صدمهپذیری کمتر حداکثر تلاش خود را بهکار گیرد (زرین کلک، ۱۳۸۸).
به طور کلی محققان مقاومت و تلاش در جهت پیدا کردن راهحلهای منطقی در بستر شرایط استرس زا و تهدید کننده زندگی را تابآوری میگویند (صادقی، ۱۳۸۸).
۲-۲-۳-۱ نشانه های تابآوری
ماستن و گارمزی (۱۹۹۰) نشانه های تابآوری را به شرح ذیل میدانند:
اتخاذ نتایج مثبت و خوشایند از شرایط سخت و خطرزای زندگی
داشتن ظرفیت و مقاومت پایدار در شرایط استرس زا
بهبودی نسبتا سریع بعد از آسیب شرایط استرس زا
افراد تابآور وقتی که در شرایط استرس زا و موقعیتهای تهدیدکننده زندگی قرار میگیرند مانند فقر و تهیدستی، داشتن فرزندان مبتلا به بیماریهای روانی و جسمانی، مشکلات شغلی و… پیش از آنکه تسلیم شرایط موجود شوند، تلاش می کنند با اتخاذ راه حلهای منطقی و صحیح نه تنها استرسهای زندگی را کنترل کنند بلکه تلاش می کنند وضعیت موجود را در جهت مثبت ارتقاء و بهبود بخشند (محمدی، ۱۳۸۴).
وقتی افراد تابآور در شرایط سخت و دشوار زندگی مانند طلاق، اختلافات خانوادگی، بیماری و ورشکستگی اقتصادی قرار میگیرند پیش از آنکه آنها به صورت هیجانی با مشکلات خود برخورد نمایند، شکیبایی و تحمل زیادی از خود نشان می دهند و سعی نمیکنند با اتخاذ راه حلهای سریع و هیجانی وضعیت موجود را بدتر کنند، بلکه این نوع افراد با نگریستن به مشکل خود از زوایای مختلف و بدون اینکه کنترل رفتاری و هیجانی خود را از دست دهند، سعی در ارائه راه حلهای منطقی برای رفع مشکل خود دارند (ورنر و اسمیت، ۲۰۰۱).
افراد تابآور انعطافپذیری بیشتری در مقابل شرایط آسیبزا دارند و خود را در برابر این شرایط حفاظت می کنند . عوامل متعددی از جمله ویژگیهای درونی- روانی- اجتماعی، حمایت اعضای خانواده و دوستان و حمایت دیگر سیستمهای اجتماعی در ایجاد و ارتقاء میزان تابآوری نقش دارند (فریبرگ و همکاران، ۲۰۰۶).
۲-۲-۳-۲ ویژگی افراد تابآور
تحقیقات نشان میدهد که افراد تابآور، چند ویژگی مشترک دارند. این ویژگیها عوامل محافظتی هستند که پیامدهای مثبت را به دنبال دارند. توانایی گسترش عواطف به دیگران، احترام به خود، اطمینان به آینده، مسئولیت پذیری برای اعمال خود، خودکنترلی، کفایت خود، درک مثبت خود، خود تنظیمگری هیجانها، جذابیت کلی برای دیگران، حس معنیداری زندگی، دید مثبت به زندگی، فعالیت اجتماعی، حس خودمختاری، روابط خوب با همسالان، جستجوی حمایت، شخصیت اجتماعی داشتن، انتظارات سالم و از احساسات مثبت یا خنده استفاده کردن از این مواردند (بنارد، ۱۹۹۱، به نقل از خداجوادی و پرو، ۱۳۸۷).به عقیده براون و رودز (۱۹۹۱) افراد تابآور قادر به کنترل خود میباشند. آنها قادرند خود را از سردرگمی برهانند و سیستمهای حمایت اجتماعی و روابط خانوادگی گستردهتری فراهم کنند تا به آنان برای سازگاری بهتر کمک نماید. افراد تابآور درجه بالایی از سلامتی روانی و استقلال را نشان می دهند. آنها قادرند که خود فکر کنند و تصمیم بگیرند و وقتی از محیطشان انتقاد دارند قادر هستند که نظراتشان را به دیگران انتقال دهند. آنها احساسات خوبی نسبت به اطرافیان دارند و توانایی تغییر دادن محیطشان را باور دارند (براون و رودز، ۱۹۹۱، به نقل از ایساکسون، ۲۰۰۲).افراد تابآور شخصیتی مقاوم در مقابل استرس دارند و درسهای ارزشمندی از تجارب سخت زندگی خود میگیرند. آنها در موقعیتهای پراسترس و آسیبزا احساس می کنند که میتوانند راه مناسبی برای حل مشکلات خود پیدا کنند، به خود متکی هستند و واکنشی یادگیرانه- مقابلهای در موقعیتهای دشوار از خود بروز می دهند، در حالیکه افرادی که تابآوری ضعیفی دارند واکنشی سرزنشکننده- قربانی از خود نشان می دهند (جزایری و رحیمی، ۱۳۸۹).
۲-۲-۳-۳ عوامل تابآوری
عوامل مؤثر بر تابآوری را میتوان به این صورت توضیح داد:
الف- تواناییها و ویژگیهای فردی
داشتن تواناییهای اجتماعی (تفاهم، انعطافپذیری فرهنگی، همدلی، مهربانی، مهارت های ارتباطی و شوخطبعی و هوش هیجانی).
قدرت حل مسأله ( برنامه ریزی، یاری جویی، تفکرانتقادی و خلاق).
مهارت خودگردانی (احساس هویت، خودکارآمدی، خودآگاهی، تسلط بر وظایف و کنارهگیری سازگارانه از شرایط منفی).
هدف داشتن و باور به آیندهای روشن (هدفگیری، آرمانهای تحصیلی، خوشبینی، اعتقاد دینی و روابط معنوی).
ب- عوامل محافظت کننده محیطی
پیوند مهربانانه که به همدردی، درک متقابل، احترام و علاقه مندی میانجامد.
امیدواری که باعث می شود فرد تابآوری ذاتی خود را باور کند و در رویارویی با مشکلات و آسیبها به جستجو و کشف توانمندیهایش برآید.
یافتن فرصتهایی برای مشارکت معنادار جهت گفتن و شنیدن تصمیم گیری، مسئولیت پذیری و تأثیر گذاری بر اجتماع (بونانو، ۲۰۰۵).
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:05:00 ب.ظ ]