• پذیرش وزن بدن.

 

  • اتکاء روی یک پا.

 

  • پیشروی اندام در حال نوسان.

 

مشخصه­های اصلی راه رفتن درست مانند صدا و اثر انگشت منحصر به فرد هستند، گرچه بخش­های اصلی یک سیکل کامل راه رفتن برای بیش­تر افراد یکسان است اما اختلافاتی در بررسی نقطه به نقطه برای هر فرد وجود دارد. در واقع هر شخصی مشخصات و الگوی خاصی در راه رفتن را به­کار می­گیرد. تنوع الگوها به عوامل بسیاری از قبیل وضعیت سلامتی، شخصیت، شغل، سن و جنسیت دارد. صرف نظر از مشخصه­های فردی، الگوهای راه رفتن در روزهای مختلف بسته به کیفیت زندگی تفاوت دارد. به­ طور مثال گاهی اوقات الگو به حالت دفاعی و گاهی به شکل تهاجمی در می ­آید. دلیل تفاوت این الگوها به خواص معینی از قبیل ساختار استخوان­ها، وضعیت و عملکرد ساختار عصبی-عضلانی و هم­چنین عملکرد مفاصل دارد (عزیزپور، ۱۳۹۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱۰٫ سیکل راه رفتن
سیکل یا چرخه راه رفتن از فعالیت­هایی که از نقطه تماس اولیه (هم­چنین تماس پاشنه با زمین یا برخورد پاشنه نیز نامیده می­ شود) یک اندام تحتانی تا نقطه­ای که همان اندام دوباره با زمین تماس پیدا می­ کند تشکیل شده است (شکل ۲-۸). در طول یک سیکل راه رفتن هر اندام دو مرحله را طی می­ کند، یک مرحله نوسان و یک مرحله استانس. در طول مرحله استانس همواره بخشی از پا در تماس با سطح اتکا می­باشد که این مرحله حدود ۶۰ درصد سیکل راه رفتن را شامل می­ شود. در مرحله نوسان پا هیچ تماسی با بدن ندارد و این مرحله حدود ۴۰ درصد باقیمانده سیکل راه رفتن را تشکیل می­دهد.
شکل ۲- ۷٫ مراحل مختلف راه رفتن: یک چرخه راه رفتن، دوره­ای بین برخورد اولیه پای مرجع (راست) و برخورد موفق همان پا را پوشش می­دهد. این تصویر، چرخه راه رفتن را با رویدادهای اصلی آن نمایش می­دهد. مراحل استانس و نوسان برای هر پا و دوره­ های حمایت یک گانه و دوگانه نشان داده شده است. مرحله استانس تا ۶۰% چرخه راه رفتن ادامه پیدا می­ کند، و مرحله نوسان ۴۰% چرخه را در سرعت نرمال تشکیل می­دهد. افزایش یا کاهش سرعت راه رفتن، درصد زمان صرف شده برای هر مرحله را تغییر می­دهد (;Neumann, 2002Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).
در سیکل راه رفتن دو دوره از حمایت دوگانه[۵۰] وجود دارد. این مرحله بین زمانی که یک عضو در تماس ابتدایی و عضو دیگر در حال ترک زمین است (در حال جدا شدن پنجه از زمین است)، رخ می‌دهد. در سرعت معمولی راه رفتن، هر دوره از حمایت دوگانه حدود ۱۱% از چرخه راه رفتن را اشغال می‌کند، که به صورت کلی حدوداً ۲۲% از یک چرخه راه رفتن کامل را تشکیل می‌دهد. بنابراین بدن در حدود ۸۰% از چرخه، فقط با یک اندام حمایت می­ شود. معمولاً ارزشی در حدود ۱۰% برای هر مرحله حمایت دوگانه استفاده می‌شود (;Neumann, 2002Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).
در واژه شناسی برای راه رفتن دو نوع تقسیم بندی وجود دارد که مراحل اصلی راه رفتن را به چند مرحله جزئی­تر تقسیم می­ کند (شکل­های ۲-۹ و ۲-۱۰)، که یکی از آن­ها تقسیم بندی سنتی و دیگری از RLA (مرکز ملی توانبخشی Rancho Los Amigos) مشتق شده است. در هر دو تقسیم بندی، وقایعی تعریف شده که ابتدا و انتهای هر یک از مراحل جزئی را مشخص می­سازد. وقایع معلوم کننده حدود مراحل اصلی در هر دو واژه شناسی سنتی و RLA در شکل ۲-۹ نشان داده شده­است که شامل تماس اولیه پاشنه (در واژه شناسی سنتی و RLA) یا تماس پاشنه یا برخورد پاشنه (در واژه شناسی سنتی) و جدا شدن انگشتان در هر دو واژه شناسی، می­باشد. در هر دو تقسیم بندی، برای مشخص نمودن وقایع و مراحل، سیکل راه رفتن را به درصدهایی تقسیم کرده ­اند. هر دو واژه شناسی رویدادهایی را تعیین می‌کنند که شروع و پایان زیر شاخه های تعریف شده را نشان می‌دهد (;Neumann, 2002Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009). در شکل­های زیر مقادیر مربوط به راه رفتن طبیعی قید شده است.
شکل ۲- ۸٫ مرحله استانس سیکل راه رفتن مربوط به اندام تحتانی راست با مقایسه بین روش سنتی و RLA.وقایع نشان دهنده زیر مراحل مربوط به هر یک از دو واژه­شناسی تصویر شده ­اند و به صورت درصدی از یک سیکل کامل راه رفتن بیان شده ­اند.
تماس پاشنه با زمین به لحظه­ای اشاره دارد که در آن پاشنه اندام مرجع با زمین برخورد می­ کند (شکل ۲-۱۱). تماس اولیه (در واژه­شناسی سنتی و RLA) به لحظه­ای اشاره می­ کند که پای اندام مرجع با زمین تماس پیدا می­ کند. در راه رفتن طبیعی نقطه تماس پاشنه می­باشد اما در راه رفتن غیر طبیعی این امکان وجود دارد که تمام پا یا انگشتان در ابتدا با زمین تماس برقرار کنند.
شکل ۲- ۹٫ مرحله نوسان سیکل راه رفتن مربوط به اندام تحتانی راست با مقایسه بین واژه­شناسی سنتی و RLA. تفاوت­ها کم می­باشند.
شکل ۲- ۱۰٫ تماس اولیه به لحظه­ای اشاره می­ کند که در آن قسمتی از اندام مرجع با سطح اتکا تماس پیدا می­ کند. اگر ابتدا پاشنه تماس یابد ممکن است تحت عنوان تماس یا برخورد پاشنه نام گذاری شود. برخورد پاشنه راست در این شکل، آغاز مرحله استانس راه رفتن برای اندام تحتانی راست را تشکیل می­دهد.

 

  • صاف شدن پا(در واژه­شناسی سنتی) در راه رفتن طبیعی بلافاصله بعد از تماس اولیه در لحظه تقریبی ۷ درصدی سیکل راه رفتن اتفاق می­افتد و اولین لحظه­ای است که حین راه رفتن پا روی زمین صاف خواهد شد (شکل ۲-۱۲).

 

شکل ۲- ۱۱٫ صاف شدن پا بلافاصله پس از تماس اولیه اتفاق می­افتد و عبارتست از لحظه­ای که در آن پا روی زمین صاف می­ شود.

 

  • مرحله میانی استانس(در واژه­شناسی سنتی) لحظه­ای است که در آن وزن بدن مستقیما روی اندام تحتانی متحمل وزن واقع می­ شود (شکل ۲-۱۳) که این مرحله در نقطه حدود ۳۰ درصدی سیکل راه رفتن اتفاق می­افتد.

 

شکل ۲- ۱۲٫ مرحله میانی استانس، نقطه­ای است که در آن وزن بدن به­ طور مستقیم از روی اندام تحتانی اتکا عبور می­ کند.

 

  • جدا شدن پاشنه از زمین(در واژه شناسی سنتی) لحظه­ای است که در آن پاشنه اندام مرجع از زمین جدا می­ شود (شکل ۲-۱۴)، که معمولا در نقطه ۴۰ درصدی سیکل راه رفتن اتفاق می­افتد.

 

شکل ۲- ۱۳٫ جدا شدن پاشنه از زمین نقطه­ای است که در آن پاشنه اندام مرجع از سطح اتکا جدا می­ شود.

 

  • جدا شدن انگشتان(در واژه شناسی سنتی و RLA) لحظه­ای است که در آن انگشتان پا از زمین جدا می­شوند (شکل ۲-۱۵) که معمولا در نقطه ۶۰ درصدی سیکل راه رفتن اتفاق می­افتد.

 

شکل ۲- ۱۴٫ جدا شدن انگشتان لحظه­ای است که در آن فقط انگشتان اندام مرجع (پای راست) در تماس با زمین قرار دارد.
۲-۱۱٫ مراحل تشکیل دهنده فاز استانس
برخورد پاشنه یا ضربه پاشنه به لحظه ای که پاشنه­ی پای راهنما به زمین ضربه می‌زند، اشاره دارد (شکل ۲-۱۶). در راه رفتن معمولی، پاشنه نقطه­ی تماس اولیه است. در راه رفتن غیر طبیعی احتمال دارد به جای پاشنه، کل پا یا پنجه تماس اولیه را با زمین برقرار کنند. واژه­ی برخورد اولیه برای اشاره به این رویداد استفاده می­ شود (;Neumann, 2002Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).
شکل ۲-۱۵: برخورد اولیه به لحظه­ای که در آن هر قسمتی از پای راهنما با زمین برخورد کند، اشاره می­ کند. اگر پاشنه اول باشد، به عنوان برخورد پاشنه یا ضربه پاشنه اشاره می­ شود(Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).
.

 

  • پاسخ به بارگذاری(در واژه شناسیRLA) یا مرحله پذیرش وزن، در تماس اولیه آغاز شده و زمانی­که اندام سمت مقابل در انتهای مرحله اتکا روی دو پا از روی زمین بلند می­ شود، پایان می­پذیرد. این مرحله حدود ۱۱ درصد سیکل راه رفتن را شامل می­ شود. مرحله فوت فلت[۵۱] در راه رفتن معمولی بعد از برخورد اولیه در حدود ۷% از چرخه راه رفتن رخ می­دهد (شکل ۲-۱۷). این اولین لحظه در طی استانس است که پا بر روی زمین صاف می­ شود.

 

شکل ۲-۱۶: فوت فلت بعد از ضربه پاشنه رخ می­دهد و به عنوان لحظه­ای که در آن پا روی زمین به صورت صاف قرار می­گیرد، تعریف می­ شود (;Neumann, 2002Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).

 

  • ۳. مرحله مید استانس یا میانیاستانس (در واژه شناسی سنتی) با صاف شدن پا در نقطه ۷ درصدی سیکل راه رفتن آغاز شده و با بلند شدن پاشنه در نقطه حدود ۴۰ درصدی سیکل راه رفتن، به پایان می­رسد. مرحله مید­استانس در واژه شناسیRLA با جدا شدن اندام مقابل از زمین در حدود ۱۱ درصد سیکل راه رفتن آغاز شده و زمانیکه بدن مستقیماً بر بالای سطح اتکا واقع می­ شود (در حدود نقطه ۳۰ درصدی راه رفتن) به پایان می­رسد. در نتیجه مرحله مید استانس در روش RLA درصد کوچک­تری را نسبت به روش سنتی به­خود اختصاص می­دهد.

 

شکل ۲-۱۷: میداستانس لحظه­ای است که در آن وزن بدن مستقیماً روی پای حمایت کننده قرار دارد (;Neumann,2002 Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).

 

  • مرحله پایانی استانس(مربوط به واژه شناسی RLA) از زمانیکه بدن در نقطه حدود ۳۰ درصدی سیکل راه رفتن به­ طور مستقیم بر روی اندام اتکا قرار می­گیرد شروع و درست قبل از تماس اولیه اندام سمت مقابل که در لحظه حدود ۵۰ درصدی سیکل راه رفتن می­باشد، خاتمه می­یابد. جدا شدن پاشنه[۵۲] زمانی است که در آن پاشنه­ی پا زمین را ترک می­ کند (شکل ۲-۱۹)، معمولاً حدود ۴۰% راه رفتن.

 

شکل۲-۱۸: جدا شدن پاشنه لحظه­ای است که در آن پاشنه­ی پا (پای راست در دیاگرام) زمین را ترک می‌کند (;Neumann,2002 Levangie & Norkin,2005;Oatis,2009).

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:08:00 ب.ظ ]