www.koodakcity.com

 

کودک سیتی

 

7 www.childrenlibrary.org

 

کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان

 

8 www.iranak.org

 

بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران

 

9 www.koodakaneh.com

 

وب سایت کودکانه

 

10

که ما در طی این تحقیق و پژوهش اطلاعات لازم را در مورد نتایج تحقیق از بررسی وب سایت های ذکر شده در بالا دریافت نموده ایم.

فصل چهارم
یافته های تحقیق
مروی بر وب سایت های مورد تحقیق
الف: پایگاه اینترنتی کودکان[40]
محیط عمومی وب سایت به اصطلاح چنگی به دل نمی زند . در هر وب سایت شکل و شمایل صفحه اول وب سایت نقش ارزنده و قابل توجهی در موفقیت وب سایت دارد ، این همان مسأله ای است که در وب سایت به آن توجهی نشده است و باعث شده است کاربر در ورود اولیه به سایت زیاد جذب محیط آن نشود و احتمالاً خیلی سریع از سایت خارج شود.
اخبار و مسابقات موجود در این پایگاه اینترنتی می تواند برای کودکان و نوجوانان جذاب و زیبا باشد.افسوس ما از این است که با توجه به این که این وب سایت حاوی مطالب مفیدی برای کودکان و نوجوانان می باشد ومی تواند تأثیر بسیار زیادی در اجتماعی شدن کودکان داشته باشد اما شاید جذاب نبودن صفحه نخست این سایت موجب شود تا خیلی ها متوجه مطالب جذاب آن در صفحات بعدی نشوند که این بسیار مایه ی تأسف و ناراحتی خواهد شد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
وجود لینک های بازی و سرگرمی، شعر و سرود ، یکی بود یکی نبود،هدیه های آسمانی،آلبوم عکس،دانستنی ها،فیلم و کارتون، تو هم می تونی،کتابخانه، معرفی سایت های مرتبط و… از سایر بخش های جذاب و دیدنی این سایت می باشد.
همچنین وجود سه لینک کاربردی و پراستفاده عضویت ، تماس با ما در بخش کودک و نوجوان از نکات مثبت این وب سایت می باشد.
در بخش والدین اطلاعات و مطالب به صورت طبقه بندی شده قرار داده که این هم یکی دیگر از خصوصیات مثبت و قابل توجه این وب سایت می باشد.
بخش سوم این وب سایت که همچون دو بخش ذکر شده مجزا می باشد، بخش مربیان است که در این بخش هم لینک های قابل استفاده برای مربیان قرارداده شده که بیشتر آنها در هنگام برخورد با کودک و نوجوان قابل کاربرد است.
همانطور که قبل تر نیز ذکر شد جذاب نبودن صفحه اول[41] این وب سایت از نکات ضعف این وب سایت می باشد و ممکن است خیلی از کاربرانی که برای اولین بار وارد این سایت شده و شناخت زیادی از این سایت نداشته باشند با مشاهده این صفحه از سایت خارج شده و دیگر هرگز به سایت مراجعت ننمایند.
با توجه به تمامی مطالب ذکر شده، سایت از لحاظ محتوایی مشکلی ندارد و علاوه بر کودکان مربیان و والدین آنها نیز می توانند از مطالب جذاب و کاربردی آن استفاده نمایند.
اگر بخواهیم داوری نمائیم باید بگوییم که پایگاه اینترنتی کودکان ایران بر اجتماعی شدن کودکان نقش پررنگ و غیرقابل انکاری دارد.
ب: سایت عموپورنگ[42]
احتمالاً علاوه بر بچه های خردسال و کودکان،جوانان و مردان میانسال جامعه ما هم عموپورنگ را به خوبی می شناسند. شخصیتی که کودکان اوقات بیکاری و موقعی که سرگرم تماشای برنامه های ویژه کودکان و خردسالان هستند کاملاً با این شخصیت سروکاردارند.
داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ رؤیایی بچه ها در وب سایت شخصی خودش مطالبی را قرارداده است که قصد داریم در این مقال به بررسی آن بپردازیم .
وجود دو تصویر زیبا در قسمت بالا و سمت راست از عموپورنگباعث جذب مخاطب کودک به این سایت می شود و توجه بیننده را در نگاه اول به خود جلب خواهد کرد.
مزیت و حسن دیگر این سایت استفاده از فونت های زیبا در درج نوشته ها و عناوین سایت می باشد که این مطلب هم باعث جذابیت سایت شده است.
طرح نارنجی سایت هم بسیار با سایت همخوانی و مناسبت دارد و باعث زیبایی سایت شده است.
وجود لینک های جالبی چون ویدیو آنلاین،عکس های ارسالی شما،بازی آنلاین، نقاشی های ارسالی شما،موسیقی و ترانه و فروشگاه عموپورنگ در سمت راست این پایگاه اینترنتی هم از دیگر جذابیت های خاص و منحصر آن می باشد.
در بالا و سمت راست این وب سایت هم یک لینک وجود دارد که با کلیک بر روی آن بازدید کننده به وبلاگ عموپورنگ هدایت خواهد شد که البته به احتمال بسیار زیاد98 درصد تمامی کسانی که وارد وب سایت عموپورنگ می شوند از وبلاگ نیز بازدید خواهند نمود.
با مراجعه به وبلاگ عموپورنگ متوجه می شویم که وبلاگ هم همچون وب سایت پرمحتوا و جذاب است.
وجود تصاویر زیبا در صفحه اول و زیبایی خاص صفحه اول باعث می شود تا بیننده از وبلاگ خارج نشده و سایر بخش های آن را نیز رصد نماید.
در قسمت پایین و سمت راست نیز لینک جالبی قرار دارد که تحت عنوان دسته ها قرار داده شده است

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
.
این وب سایت برای کودکان جذابیت های خاصی را به همراه خواهد داشت و به طور یقین در اجتماعی شدن کودکان ایرانی نقش مثبت ومؤثری خواهد داشت و در یک کلام می توان نقش آن پررنگ و نمایان است.
البته شناخت خاصی که همه از داریوش فرضیایی(عموپورنگ) دارند نیز در این مسأله مؤثر و تأثیرگذار می باشد.
پ: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان[43]
این وب سایت از منظر ظاهر فوق العاده زیبا و جذاب است و مشخص است که روی ظاهر آن خیلی کار و دقت نظر اعمال شده و از رنگ های متنوع استفاده شده است،چرا که یکی از دلایلی که باعث می شود که یک کاربر سریع از سایت خارج نشود و راغب به مشاهده سایر مطالب و لینک های موجود در سایت شود، همین مسأله ظاهر سایت می باشد.
نکته مهم دیگر قرارداده شدن مطالب مناسب و کاربردی در مرکز این سایت است که طراحی زیبای این قسمت نیز به موفقیت این بخش کمک وافری نموده است.
مطالب درج شده در این سایت به طور مستقیم برای سنین کودکان و نوجوانان مناسیت ندارد و مطالب درج شده در آن بیشتر در راستای اهداف و فعالیت های کانون است که البته در پایان مسیر و هدف تمامی این فعالیت ها کودکان و نوجوانان می باشند.
این سایت نیز برفرایند اجتماعی شدن کودکان تأثیر مثبت و نقش پررنگی دارد.
ت: شبکه آموزش سیما[44]
شبکه تلویزیونی آموزش یکی از شبکه های سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران است و برنامه های آن که بیش از 80 درصد آنها ماهیت آموزشی دارند و برای سنین مختلف تنظیم و تهیه شده است.
بالطبع مطالب قرارداده شده در شبکه آموزش نیز د راستای همین هدف و در مسیر اطلاع رسانی برنامه های پخش شده از این شبکه می باشد. در نگاه کلی مطالب و لینک های قرارداده شده در شبکه آموزش برای تمامی سنین و تمامی بینندگان شبکه آموزش تنظیم شده و فقط مربوط به کودکان و یا سن خاصی نیست.
بیشترین خاصیت کودکانه این سایت رنگ زمینه آن می باشد که تا حدودی کودکانه است و البته نباید از ظاهر زیبای این سایت نیز به سادگی گذر کنیم.
یکی از برنامه های پرطرفدار شبکه آموزش برنامه ای تحت عنوان رادیو هفت می باشد. ماهیت ترکیبی این برنامه باعث شده است تا در آن قسمت های متنوع و خاصی وجود داشته باشد.
این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود و یک ساعت نیز ادامه خواهد شد. لازم به ذکر است که روزهای پنج شنبه هر هفته این برنامه به مدت دو ساعت و از ساعت 23 تا 1 بامداد روی آنتن خواهد رفت.
یکی از بخش های پربیننده و جذاب رادیو هفت بخش مصاحبه با کودکان است. در این بخش که چیزی در حدود 7 تا 8 دقیقه در هر قسمت زمان می بردکودکان 2 تا 7 ساله در استودیوی شماره 2 برنامه حضور پیدا خواهند کرد و مجری برنامه (منصور ضابطیان) سؤالات جالب و زیبایی را از آنها می پرسد و یکی از مواردی که باعث جذاب شدن این برنامه شده است پاسخ های خاصی است که این کودکان به سوال مربوطه می دهند می باشد.
اگر در سایت شبکه آموزش قسمت های مصاحبه با کودکان برای دریافت رو ی وب سایت قرار می گرفت و والدین می توانستند پس از دریافت ، آن را در دفعات و در فاصله های زمانی مختلف برای کودکان خود پخش نمایند تأثیر بسیار زیاد و فوق العاده ای بر فرایند اجتماعی شدن و حتی یادگیری برخی موارد و تأثیرات خاص دیگر روحی و روانی بر روی کودکان خواهد داشت.
در بالای صفحه ی اصلی سایت مورد بحث ، لینک های فراوانی وجود دارد . یکی از این لینک ها ، لینکی است با عنوان آموزش که در زیر منوی آن لینکی با عنوان ویژه برنامه های کودک و نوجوان قرار داده شده است.
وقتی روی این بخش کلیک کنیم متوجه می شویم که در آن بخش های متنوعی چون شعر، نقاشی،کاردستی، رنگ کنیم،شکل ها،داستان ها،الفبای انگلیسی و کارتون قراردارد که در هرکدام از بخش های ذکر شده بخش های بسیار زیاد ، متنوع و جذاب مرتبط با آن قرارداده شده است.
در پایان به این نتیجه می رسیم که وب سایت شبکه آموزش با اندکی تغییرات و اعمال سلیقه و خلاقیت و افزودن لینک ها و قراردادن فایل های مربوطه برای دریافت می تواند نقش پررنگ تر و چشمگیری در فرایند اجتماعی شدن کودکان وطن داشته باشد.
ث: فرهنگسرای کودک[45]
نام معادلی که برای این سایت انتخاب شده تفریح نام دارد که در واقع درنگاه اول تداعی گر ورود به یک فضای تفریحی است و کاربر احساس می کند وارد یک محیط شاد و تفریحی شاده که این مسأله از بعد روانی می تواند به باعث شادی و رضایت خاطر کودک و والدین وی شود.
وجود اطلاعات تماس در صفحه اول[46] و لینک های کاربردی در بالای صفحه اول سایت و در کل درج اطلاعات مناسب و لازم در صفحه اول از محاسن ونکات مثبت و قابل توجه این سایت می باشد.
نداشتن ظاهر شیک و گیرا بزرگترین عیب این سایت می باشد ، چون باعث جذب و نگه داشتن بازدیدکننده در وب سایت نخواهد شد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:27:00 ب.ظ ]