مرحله فازی ‌سازی تبدیل متغیر ورودی به متغیر زبانی مبتنی بر یک تابع عضویت بطوریکه در شکل (۳-۱۹) نشان داده شده است. در این مورد پنج سطح فازی وجود دارد، که اینها NB[25],NS[26],ZE[27],PS[28],PB[29] هستند.[۲۵]

فازی ‌سازی تبدیل متغیر ورودی به متغیر زبانی
برای افزایش دقت، تعداد سطوح فازی بیشتری می‌توان استفاده کرد. خطای E و تغییرات خطا ∆E ورودی‌های منطق فازی مبتنی بر کنترل کننده MPPT هستند. E و ∆E می‌تواند بر اساس ترجیحات کاربر محاسبه شود. از آنجایی که dP/dV در MPPT نزدیک به صفر بدست می‌آید، تقریبی ازمعادله(۳-۱۵) را می‌توان استفاده کرد.
پایان نامه

 

(۳-۱۵)  
(۳-۱۶)  

متناوبا، خطای سیگنال می‌تواند محاسبه شود بطوریکه:

 

(۳-۱۷)  

به طورکلی، خروجی منطق فازی تغییر در ∆D از مبدل توان است. این تغییر در ∆D، در یک جدول قواعد مانندجدول (۳-۲) می‌تواند جستجو شود. بلافاصله بعد E و ∆E محاسبه شده و به متغیرهای زبانی تبدیل می‌شوند. از ترکیبات مختلف خطا E و تغییرات آن ∆E می‌توان به عنوان متغیر زبانی استفاده کرد و به ∆D تخصیص داده شود. برای یک مبدل بوست جدول (۳-۲) برای این مقصود می‌تواند استفاده شود. برای مثال اگر نقطه‌کار از سمت راست MPP دور باشد و E، NB باشد و ∆E،ZE باشد پس یک کاهش زیاد در ∆D نیاز است تا ولتاژ کاهش یابد. ∆D باید NB شود تا به MPP برسد.
خروجی کنترل کننده فازی تبدیل یک متغیر زبانی به یک متغیر عددی است و یک تابع عضویت بطوریکه درشکل(۳-۱۹) نشان داده شده برای سطح فازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بوسیله فازی­سازی، کنترل کننده یک سیگنال خروجی آنالوگ تولید می‌کند که می‌تواند به سیگنال دیجیتال تبدیل شود و مبدل توان سیستم MPPT را کنترل کند.
شکل (۳-۲۰) یک مثال ساده از پیاده‌سازی کنترل منطق فازی مبتنی بر MPPT را نشان می‌دهد. ولتاژ و توان اندازه‌گیری شده، E و ∆E از معادلات (۳-۱۵)و(۳-۱۶) محاسبه می‌شود. سپس این مقدارها بوسیله قوانین فازی جدول (۳-۲) ارزیابی و شبیه‌سازی می‌شود. در مرحله غیر فازی سازی ارزش عددی ∆D از طریق تبدیل ارزش‌های زبانی تعیین می‌شود. در نهایت، از طریق یک مبدل آنالوگ به دیجیتال و یک درایو گیت سیگنال سوئیچینگ لازم، برای تبدیل توان به MPPT استفاده می­ شود.[۲۵]
جدول قواعد فازی

 

PB PS ZE NS NB  
          E
NB NB NB ZE ZE
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:01:00 ق.ظ ]