روش تحقیق
3-1 نوع تحقیق:
با توجه به اهداف تحقیق وسوالات تحقیق نیاز بود که از منابع موجود اعم از کتب، مقالات، پایان نامهها وجستجوی اینترنتی استفاده گردد. لذا تحقیقی که انجام میگردد میدانی نبوده ونظری وکتابخانهای میباشد. این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی ونظری است که از روش توصیفی تحلیلی برای تعیین جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای مختلف در نظام آموزشی استفاده شده است.
3-2 جمع آوری اطلاعات
در خصوص کشورهای منتخب در این پژوهش شامل: انگلستان، آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی و کشور ایران اطلاعاتی جمع آوری شده است این کار با مطالعه وفیش برداری از متون مربوط به فلسفه تعلیم وتربیت که به فارسی ترجمه شدهاند ونیز متون انگلیسی ترجمه شده از فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای موردنظر در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده بهینه شود.
3-3 تجزیه وتحلیل سوالات:
به منظور بررسی جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت در نظام آموزشی آنها با بهره گرفتن از مکتوبات و اسناد موجود وسایتهای علمی پژوهشی که بسیار محدود میباشد صورت گرفته است که در این مرحله نوعی تحلیل اسنادی (document analysis) انجام گرفته است.
4-3 شیوه انجام تحقیق
1)مراجعه به سایتهای معتبر وسایتهای آموزش وپرورش کشورهای مختلف در جهت آشنایی با فلسفه آموزش وپرورش کشورها
2)انتخاب کشورهایی به عنوان نمونه پژوهش از بین کشورهای جهان، جهت بررسی فلسفه تعلیم وتربیت آنها
3)پس از تعیین ومحدود کردن موضوع، به بررسی مسئله واهمیت وضرورت پژوهش در باب آن پرداختیم
4)مطالعهی اسنادی وکتابخانهای مبانی وچارچوب نظری فلسفه آموزش وپرورش وتعیین اهداف پژوهش
5)رسیدن به سوالهای تحقیق
6)دسته بندی اطلاعات کسب شده
7)ارائه نتایج تحقیق با توجه به مطالعه انجام شده
8)بهرهگیری از فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای مختلف جهت ارائه راهکارهای متناسب با سیاست وفرهنگ برای نظام آموزشی کشور
3-5 جامعه متنی :
جامعه در این تحقیق شامل فلسفه تعلیم وتربیت کشورهای مختلف جهان (همه قارهها) میباشد که جهت بررسی آن کتب، آثار، پایان نامههای دانشجویی کارشناسیارشد نگاشته شده و نیز متون انگلیسی وسایتهای اینترنتی که مربوط به موضوع بوده است را در بر میگیرد.
3-6 نمونه تحقیق:
نمونه انتخاب شده در این تحقیق شامل انتخاب فلسفه تعلیم وتربیت یک کشور از هر قاره به عنوان نمونه میباشد. که کشورهای نمونه پژوهش شامل ایالات متحد امریکا، انگلستان، آفریقای جنوبی، ژاپن وایران است. در این تحقیق با توجه به کتابخانهای بودن آن، محقق هر منبعی را که در رابطه با موضوع پژوهش یا در راستای آن به دست آورده مورد استفاده قرار داده است.
3-7 ابزار تحقیق:
در این تحقیق ابزار اصلی شامل فیش برداری وجستجوی اینترنتی وترجمه متون انگلیسی است که با توجه به اهداف تحقیق وموضوع تحقیق این مهم به انجام رسیده است.
فصل چهارم
یافته‌های تحقیق
مقدمه
در جوامع امروزی که روزبهروز شاهد پیچیدگی هر چه بیشتر وتخصصی شدن امور هستیم آموزش مهارتها وتخصص های لازم برای بهتر زیستن وفعالیت در چنین عرصه های پویا ومتحول، یکی از ارکان اصلی نظام اجتماعی به شمار میرود. پیدایش اشکال جدید آموزش، سیاستگذاری دقیق آموزشی وبرنامه ریزی در سطوح مختلف اعم از مقاطع ابتدایی، متوسطه وعالی نظام آموزشی را به یکی از سرنوشتسازترین حوزه ها مبدل نموده است. از طرفی نظام آموزشی هر کشوری از طریق فلسفه تربیتی آن کشور شکل میگیرد که صعود یا نزول آن در گرو تدوین فلسفه تعلیم وتربیت منسجم ومدون برای نظام آموزش وپرورش کشور است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
«بازسازی فلسفه، بازسازی آموزش وپرورش ونیز بازسازی روشها وآرمانهای اجتماعی به یکدیگر بسته وپیوستهاند. اگر در عصر کنونی، نیاز ویژهای به بازسازی آموزش وپرورش داریم، اگر این نیاز مستلزم بازنگری در مفهوم بنیادی نظامهای سنتی فلسفی است، از آن روست که در پی پیشرفت علم، انقلاب صنعتی وتحول دموکراسی، دگرگونیهای همه سویهای در زندگانی اجتماعی روی دادهاست. این دگرگونی عملی نیازمند بازسازی آموزش وپرورش است تا بتواند با آن سازگار گردد ونیازمند پیشروانی است که بپرسند این دگرگونیها چه آرمانها و اندیشه هایی را در خود نهفته دارد ونیازمند چه بازنگریهایی در آرمانها و اندیشه های به میراث مانده از فرهنگهای متفاوت گذشتهاند» (نقیب زاده، 1381: 94).
این اصل مسلم است که تعلیم وتربیت در هر کشور ودر هر زمانی باشد با انسانها سروکار دارد ودرصدد تعیین هدفها وشیوه های وصول به اهداف وتعیین محتوی به منظور رسیدن به هدفهاست. اما این شدن انسان یا انسان کمال یافته وآرمانی که تعلیم وتربیت درست درصدد آفرینش وتربیت وشکل گیری شخصیت او هستیم چگونه است؟ پاسخ این سوال را باید در فلسفه تعلیم وتربیت بیابیم (گلستانی، 1378).
روندها وتغییرات آموزش وپرورش پدیدهای درازمدت است که باید در زمینه تاریخی خود مورد مطالعه قرارگیرد. پیشرفتهایآموزش را نمیتوان به طور کامل از پیشرفتهای سایر نهادهای اجتماعی وسیاسی جدا کرد. در کشورهای در حال توسعه پیشرفتها و-نیز مشکلات آموزش وپرورش را باید در یک چشم انداز درازمدت مورد بررسی قرار داد. البته آموزش تجاربی که در زمینه های مختلف اجتماعی و در زمان های متفاوت بدست میآید، بسیار دشوار است (هتک، 1371). پس لازم بنظر میرسد جهت بررسی فلسفه تعلیم وتربیت کشورها به زمینه شکلگیری آنها نیز در این پژوهش اشارهای داشته باشیم.
بررسی سوال اول پژوهش
4-1جایگاه ونقش فلسفه تعلیم وتربیت در نظام آموزش وپرورش کشور انگلستان چگونه است؟
4-1-1 فلسفه تعلیم وتربیت ونظام آموزشی انگلستان
این کشور در غرب اروپا ودر نیم کره شمال واقع شده است (غفاری، 1383). در انگلستان مانند سایر کشورهای جهان تشکلهای مذهبی نخستین کانونهای آموزشی را ایجاد کردند ومیتوان گفت کلیسا ومراجع وابسته به آن اولین بنیانگذاران موسسان آموزشگاه ها ودانشگاه ها در این کشور بودند (آقازاده، 1379).
اداره آموزش وپرورش در انگلستان تا پایان قرن پانزدهم از وظایف کلیسا بوده است. ولی در قرن شانزده وبا آغاز سلطنت هانری هشتم به تدریج از نفوذ کلیساها بر اداره کشور کاسته شد و-در اواخر دوره پادشاهی ادوارد ششم با تصویب مجلس عوام در اختیار حکومت قرارگرفت. آموزش وپرورش در انگلستان تا سال1870 دست خوش تغییرات دیگری شد وحوادث اجتماعی وسیاسی بر روند آموزش وپرورش تأثیر گذاشت. در همین سال نخستین قانون آموزشی ابتدایی مجالس مقننه به تصویب رسید که به موجب آن مسئولیت اجرایی آموزش وپرورش عمومی به عهده دولت گذاشته شد ودر سال1891، آموزش ابتدایی در جهت رایگان سوق داده شد. در سال 1850 قانون اصلاح ساختار ومحتوای آموزشی مدارس به تصویب رسید ودولت به منظور همکاری با شرکتهای خصوصی به جهت تربیت نیروی متخصص وماهر اقدام به تأسیس موسسات علمی نمود ودر سال 1889 ودر بودجه عمومی دولت، اعتباری برای آموزش وپرورش فنی وحرفهای اجازه تأسیس دانشکدهها ومدارس فنی بیشتری، داده شد (غفّاری، 1383).
در سال 1895کمیسیون سلطنتی در اتخاذ روش های تربیتی، نقش دولت را در تعلیم وتربیت بسیار افزایش داد. در سال 1899 طبق قانون، متمرکز بودن آموزش وپرورش تصویب و براساس آن آموزش وپرورش انگلستان صاحب یک مدیریت مرکزی، ویک کمیته که شامل متخصصان تعلیم وتربیت گردید (صفوی، 1374).
انگلستان، در بین ممالک درگیر جنگ، نخستین کشوری بود که برای بهسازی نظام آموزشی خود کوشید. در سال 1916 این مسئله شدت یافت و درسال 1917 به اوج خود رسید و بحث تعلیم وتربیت همگانی مطرح گردید. این طرح بعد از مقداری اصلاحات درسال1918 تایید گردید وبرای نخستین بار در تاریخ انگلستان قانونی اعلام شده بود که یک نظام آموزش عمومی ملی برای تمام آحاد مردم برقرار گردد ولی در عمل جامعیت پیدا نکرد وبه طور کامل اجرا نگردید (صفوی، 1374).
در سال 1970رهبری فلسفه تعلیم وتربیت تحلیلی با رهبری افرادی مانند ریچارد پیترز، پلهیرست ورابرتدیردن شکل گرفت که توسط افرادی نظیر جانپاتریکاوایت وترنسمکلوجین مورد حمایت قرار گرفت (بریجز و انسیا، 2009).
فلسفه تعلیم وتربیت در اواسط قرن 21 اهمیت مشارکت که در مکتب فلسفه تحلیلی تعلیم وتربیت ترسیم شده را نشان میدهد (بریجز و انسیا، 2009).
فلسفه وفلسفه تعلیم وتربیت معاصر در انگلستان جریانی عمیق دارد. فیلسوفان این کشور به اندیشه های هابرماس وهایدگر، ویتگنشتاین ودیویی، میل وکانت، هیوم ولاک بازگشتند که جهش آنها به گذشته، تنها به دلیل کنجکاوی نیست بلکه بدنبال تفسیر وروشن کردن تجربه های معاصر هستند.کار فلسفه تعلیم وتربیت معاصر روشن کردن این روابط تاریخی است که از جمله آنها میتوان به احیاء فضلیت اخلاقی در تعلیم وتربیت معاصر، که به واسطه مراجعه به فلسفه ارسطو میباشد، اشاره نمود (بریجز و انسیا، 2009).
مباحث ملی وبین المللی در آموزش وپرورش شامل: انگلستان درباره اهداف تعلیم وتربیت و اصول ناظر بر تجربه آموزشی، حوزه برنامه ریزیدرسی، تربیت شهروندی، مدارس مذهبی، حقوق والدین وکودکان، تعلیم وتربیت چند نژادی- فرهنگی مختلف جامعه، نقش دانشگاه در تمرکز نظام آموزش عالی است (بریجز و انسیا، 2009).
در سال 2007 جامعه ی فلسفه تعلیم وتربیت شروع به تجدید نظرکلی بر جایگاه فلسفه تعلیم وتربیت در انگلستان و جامعه بین المللی آموزشی کرد (صفوی، 1374).
4-1-2 اهداف آموزش وپرورش
هدف اصل تعلیم وتربیت در انگلستان پرورش شخصیت ومنش میباشد (پور مقدس، 1348). «سیریل ناروود» پرورش شخصیت ومنش را عبارت از پنج اصل می‏داند که عبارت‏اند از:
1) اصل مربوط به مذهب
2)اصل مربوط به فرهنگ
3) اصل مربوط به انضباط
4) اصل مربوط به تربیت وپرورش‏ اندام
5)اصل مربوط به خدمت به‏ اجتماع: بدون تردید، این اصول در آموزش وپرورش کشور انگلستان تأثیر بسزایی‏ داشته است (توحیدی، 1373).
هدف مذکور از جمله هدفهایی است که در زمان پیدایش مدارس صرف ونحو برای مدارس بطور کلی تعیین گردید. از جمله سایر اهداف آموزشی وزارت آموزش وپرورش انگلستان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- حصول اطمینان از برخورداری كلیه جوانان رده های سنی 16-6 سال از بالاترین سطوح مهارتهای پایه آموزشی اعم از خواندن ونوشتن
2- تشویق جوانان به ادامه تحصیل وكسب مهارتهای مختلف آموزشی وعملی
3- امكان دسترسی همگانی به فرصتهای آموزشی وحرفه ای از طریق اعمال سیاستهای مبارزه با فقر، محرومیتهای اجتماعی وكم سوادی در اقصی نقاط كشور
4- تلاش در جهت پرورش استعدادها ومهارتهای كلیه دانشآموزان اعم از بومی وغیربومی
5- تقویت وگسترش سیاستهای مبارزه با ترك تحصیل
6- معطوف نمودن توجه بر آموزشهای ویژه دانش آموزان روستایی
7- برگزاری دوره های آموزش پایه ویژه نوجوانان وبزرگسالان
8- طرح آموزش واستخدام (پور مقدّس، 1348)
4-1-3 اهم سیاستهای آموزش وپرورش:
1- بهبود استانداردهای آموزشی از طریق سیستم ملی آموزشی، ارزیابی های تحصیلی، برگزاری امتحانات و نظارت بر عملکرد مدارس کشور
2- انتشار اطلاعات جامع در خصوص عملکرد مدارس و مراکز آموزشی کشور

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:31:00 ق.ظ ]