پنجک سوم

 

 

 

۳

 

 

 

۳

 

 

 

۳

 

 

 

۳

 

 

 

 

 

 

 

پنجک چهارم

 

 

 

۲

 

 

 

۴

 

 

 

۴

 

 

 

۲

 

 

 

 

 

 

 

پنجک پنجم

 

 

 

۱

 

 

 

۵

 

 

 

۵

 

 

 

۱

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف مفهومی و عملیاتی چهار متغییر رشد فروش، نسبت سود تقسیمی، مخارج سرمایه ای ،و سن شرکت به صورت زیر است:
رشد فروش: نشان دهنده درصد تغییرات در فروش واحد اقتصادی می باشد که به روش زیر محاسبه می شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
نسبت سود تقسیمی: که نشان دهنده این است که واحد اقتصادی چند درصد از سود حاصل شده خود را در میان سهامداران توزیع کرده است.و به روش زیر محاسبه می شود:
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
مخارج سرمایه ای:مخارجی هستند که از تحمل آن ها به دنبال کسب منافع آتی بلند مدت یا منافع آتی حداقل برای یک دوره مالی دیگر هستیم و به روش زیر محاسبه می شود:
=(اضافات(کاهش) دارایی های ثابت طی دوره/ارزش بازار شرکت)*۱۰۰
=درآمد فروش
=سود تقسیمی هر سهم
=سود هر سهم
AGE=تفاوت سال tو سال تاسیس شرکت
و در نهایت برای مقایسه محافظه کاری در هر کدام از مراحل عمر شرکت از آماره t استفاده می شود.
۳-۱۰ روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق، ابتدا نمونه ی آماری از بین جامعه ی آماری شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران، بر اساس شرایط ویژه ای که در بخش جامعه و نمونه آماری ذکر شد، انتخاب گردیده و سپس به منظور محاسبات مربوط به فرضیات و آزمون آنها از نرم افزارهای eviews وExcel استفاده میشود.
این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است و روش آماری آن همبستگی می باشد که به دنبال پیدا کردن رابطه بین چند متغییر است.
نخست شرکت های عضو نمونه آماری با بهره گرفتن از متغییر های تفکیک کننده به مراحل رشد،بلوغ و افول طبقه بندی می شوند و سپس متغیر محافظه کاری در هر یک از حالات بررسی می شود. در مرحله آخر با بهره گرفتن از روش های آماری تحلیل همبستگی به آزمون فرضیه های پژوهش می پردازیم.روش هایآماریمورداستفادهدراینپژوهش،آمارتوصیفی،رگرسیون،همبستگی، آزمونتیخواهدبود. آزمون های آماری که بر قرار می شود به شرح زیر می باشد.
۳-۱۰-۱ آزمون نرمال بودن توزیع داده ها:
از آنجایی که فرض اصلی در یک مدل رگرسیونی نرمال بودن توزیع می باشد برای این منظور قبل از هر چیز به آزمون نرمال بودن توزیع داده ها می پردازیم.
ابتدا چولگی و کشیدگی داده ها آزمون می شود. چولگی معیاری از تقارن یا عدم تقارن تابع توزیع می‌باشد. برای یک توزیع کاملاً متقارن چولگی صفر و برای یک توزیع نامتقارن با کشیدگی به سمت مقادیر بالاتر چولگی مثبت و برای توزیع نامتقارن با کشیدگی به سمت مقادیر کوچکتر مقدار چولگی منفی است. کشیدگی یا kurtosis نشان دهنده ارتفاع یک توزیع است. به عبارت دیگر کشیدگی معیاری از بلندی منحنی در نقطه ماکزیمم است و مقدار کشیدگی برای توزیع نرمال برابر ۳ می باشد. کشیدگی مثبت یعنی قله توزیع مورد نظر از توزیع نرمال بالاتر و کشیدگی منفی نشانه پایین تر بودن قله از توزیع نرمال است. برای مثال در توزیع t که پراکندگی داده ها بیشتر از توزیع نرمال است، ارتفاع منحنی کوتاه تر از منحنی نرمال است.در حالت کلی چنانچه چولگی و کشیدگی در بازه (۲ ، ۲-) نباشند داده‌ها از توزیع نرمال برخوردار نیستند.
۳-۱۰-۲ آزمون هم خطی:
نشان می دهد که یک متغییر مستقل تابعی خطی از سایر متغییر های مستقل است. اگر هم خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد ،بدین معنی است که بین متغییر های مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن R2، مدل دارای اعتبار بالایی نباشد. به عبارت دیگر با وجود اینکه مدل خوب به نظر می رسد، ولی دارای متغییر های مستقل معنی داری نمی باشد.
توان رابطه خطی بین متغییر های مستقل مربوط به مدل با شاخصی اندازه گیری می شود که تلرانس نامیده می شود. برای هر متغییر مستقل تلرانس نسبتی از پراکندگی نسبی از پراکندگی آن متغییر است که توسط روابط خطی آن متغییر با سایر متغییر های مستقل موجود در مدل نوجیه نمی شود. با توجه به اینکه تلرانس یک نسبت است ،مقدار آن بین صفر و یک تغییر می کند مقدار نزدیک به یک به این معنی است که در یک متغییر مستقل بخش کوچکی از پراکندگی آن توسط سایر متغییر های مستقل اثبات می شود. مقدار نزدیک به صفر به این معنی است که یک متغییر تقریباً ترکیب خطی از سایر متغییر های مستقل است و داده ها دارای رابطه خطی مشترک چندگانه هستند.
۳-۱۰-۳ آزمون ضریب همبستگی:
ضریب همبستگی معیاری برای بیان میزان رابطه ی بین دو متغیر است که از فرمول زیر بدست می آید :
در مطالعه میزان ارتباط بین دو متغیر بر حسب این که دو متغیر از چه رده ای باشند یکی از سه ضریب همبستگی زیر مورد استفاده قرار می گیرد.
ضریب همبستگی خطی پیرسون
ضریب همبستگی اسپیرمن
ضریب همبستگی کندال (ناپارامتری)
۳-۱۰-۴ آزمون معنی داری ضریب همبستگی:
می خواهیم صفر بودن یا نبودن ضریب همبستگی جامعه را آزمون کنیم.(که بهآزمونمعنیداری ρ معروفاست.)
:آماره آزمون
برای انجام این آزمون لازم است علاوه بر فرض نرمال بودن متغیر y، این فرض را هم کنیم که x نیز متغیر تصادفی با توزیع نرمال است.اگر فرض صفر رد شود نتیجه گیری خواهیم کرد که x ، y به صورت خطی به یکدیگر وابسته هستند.
۳-۱۰-۵ آزمون دوربین-واتسون (Durbin-Watson)
یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار می‌گیرد، استقلال خطاها (تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده توسط معادله رگرسیون) از یکدیگر است. در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین- واتسون استفاده می‌شود
آزمون دوربین واتسون ( durbin-watson) یکی از مشهورترین آزمون ها برای تشخیص خود همبستگی است.
محدودیت های آزمون دوربین واتسون:
این آزمون تنها خود همبستگی از درجه اول را نشان می دهد.
برای به کار بردن این آزمون هیچ مشاهده ی گم شده ای نباید وجود داشته باشد.
متغیر با وقفه از نوع وابسته نباید در سمت راست مدل وجود داشته باشد.
مدل رگرسیونی باید عرض از مبدا داشته باشد.
۳-۱۰-۶ آزمون مقایسه دو گروه نمونه
در این مرحله بعد از اینکه محافظه کاری در هر یک از دسته شرکت ها محاسبه شد به مقایسه مقدار محافظه کاری در هر دسته پرداخته و با بهره گرفتن از آماره t معنی داری این تفاوت ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
۳-۱۱ خلاصه فصل
در این فصل بعد از بیان مقدمه به بیان روش تحقیق پرداخته و بعد جامعه و نمونه آماری و قلمرو زمانی تحقیق را بیان کردیم. و بعد از آن به بیان ابزار های گرد آوری اطلاعات پرداختیم . و سپس به توصیف سوالات و فرضیه های تحقیق که هدف اصلی این تحقیق می باشد پرداختیم. و متغییر هایی را که با آن ها روبرو هستیم را شرح دادیم و روش محاسبه آن ها را توضیح بیان داشتیم. و در گام بعدی به بیان مدل تحقیق پرداختیم. و بعد روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات را بیان می کردیم.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱مقدمه
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش پژوهش علمی، یکی از پایه­ های اصلی مطالعه و بررسی است. به عبارتی دیگر در این فصل پژوهشگر برای پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم ­گیری در مورد تأیید یا رد فرضیه یا فرضیه ­هایی که برای پژوهش در نظر گرفته است، از روش­های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می­ کند. پس از آنکه در فصل گذشته روش پژوهش مشخص شد، اکنون نوبت آن است که داده‏های مورد نیاز برای آزمون فرضیه های پژوهش جمع‏آوری شوند و با بهره گرفتن از روش‏های آماری متناسب با روش پژوهش و نوع متغیرها، دسته­بندی و تجزیه و تحلیل گردند. همانطور که در فصل قبل بیان شد، پژوهش حاضر دارای یک مدل اصلی برای برآورد محافظه کاری در سه نمونه شرکت های روبه رشد، بالغ و رو به افول می باشد ؛ لذا در این فصل ابتدا محافظه کاری محاسبه می شود، سپس در نهایت آزمون فرضیه ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.
۴-۲آزمون های آماری لازم جهت تحلیل رگرسیون چند متغیره
در این تحقیق از تحلیل و روش رگرسیونی(مقطعی)[۱]Unstructured برای آزمون فرضیات استفاده شده است. تحلیل رگرسیونی روشی برای مطالعه سهم یک یا چند متغیر مستقل در پیشبینی متغیر وابسته است. آزمونهای آماری لازم و نوع آماره استفاده شده جهت تحلیل رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان ۹۵%درجدول شماره(۴-۱)آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:57:00 ب.ظ ]