این بانک با برخورداری از اعتماد مردم و توانمندی بالای سرمایه انسانی خود ، در اجرای سیاست های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی ، خدمات ارزشمندی را صادر کنندگان کشور ارائه می‌دهد. بانک رفاه از نظر بانک های معتبر بین المللی، یکی از خوشنام ترین بانک های تجاری محسوب می شود که با داشتن کارگزاران منتخب از بانک های تراز اول دنیا ، نیاز های مشتریان خود در عملیات بانکی بین المللی را مرتفع می سازد.
عکس مرتبط با اقتصاد
بانک رفاه همواره نقش موثر و فعالی در ایفای مسئولیت های اجتماعی داشته و در ارتقای جایگاه اجتماعی بانک نزد افکار عمومی جامعه بسیار موفق عمل نموده است . کمک به مراکز پژوهشی و دانشگاهی ، مساعدت با انجمن های خیریه و عام المنفعه و ارائه خدمات و امکانات بانک به اقشار مختلف جامعه اعم از فرهنگیان ، پرستاران و . . . بخشی از توفیقات بانک در این خصوص است
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

۲-۱۰-۱-خصوصی سازی بانک رفاه

بانک رفاه، با هدف ارائه کلیه خدمات بانکی به اقشار مختلف جامعه و ایجاد تسهیلات لازم برای طبقه کارگر، با سرمایه اولیه ۴۰۰ میلیون ریال از محل منابع بیمه‌های اجتماعی و تحت پوشش این سازمان درسال ۱۳۳۹ تاسیس و به ثبت رسید.
پس از ماه ها تلاش هیـــات مدیره بانک ، سرانجام در مهر ماه ۱۳۹۰ شـــورای پـــول و اعـــتبار اســـاسنامه جدید بـــانک را به تصویب رساند و در تاریخ ۲۰/۳/۱۳۹۱ با ثبت این سامانه در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، بانک رفاه رسماً خصوصی شد و سرمایه بانک از ۸۹۵ میلیارد ریال به ۴۰۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسید. با این اتفاق وضعیت مالکیتی بانک مشخص شد و با افزایش سرمایه به چهار هزار میلیارد ریال و از محل تجدید دارایی ها به ده هزار میلیارد ریال، زمینه برای افزایش فعالیت ها و خدمات مطلوبتر به مشتریان از طریق ۱۳۰۰ شعبه و واحدهای خدماتی فراهم آمد.
بانک رفاه از بدو تاسیس تا کنون همواره خدمت رسانی به آحاد مردم و جلب رضایت آنان را سرلوحه راه خود قرار داده و در این راستا با بهره‌گیری از نیرو‌های دانشی و متعهد و در سایه اخلاق حرفه ای به تلاش در جهت پیشرفت کشور، تکریم ارباب رجوع، توسعه و بهبود شبکه شعب، طراحی و ارائه خدمات جدید و به ‌کارگیری بانکداری الکترونیک پرداخته است.همچنین از دستاورد‌های مهم بانک در سال‌های اخیر می‌توان به کسب رتبه برترین دستگاه در زمینه تکریم مشتریان در گروه بانک و بیمه در سال‌های متوالی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد iso 9001 و اخذ گواهینامه مربوطه به عنوان اولین بانک خاورمیانه در سال ۱۳۷۸ و تداوم همه ساله آن تا کنون اشاره کرد. موفقیت بانک رفاه در محیط رقابتی کنونی، در گرو برنامه‌ریزی مطلوب با رویکردی آینده‌نگر است بدین منظور استراتژی بانک رفاه در قالب” راه رفاه” تدوین شده است که این نقشه به عنوان سند راهبردی میان مدت بانک در گذار به خصوصی که با تمرکز بر برآورده‌سازی متوازن نیاز‌های کلیه ذینفعان بانک تدوین شده است، راهنمای بانک در این مسیر خواهد بود. بی تردید خصوصی شدن، بزرگ‌ترین تحول در تاریخ پرقدمت بانک رفاه، با تغییر ساختار مالکیتی و آغازی بر حرکت سریع‌تر در دستیابی به اهداف بالاتر می‌باشد.این بانک با اتکال به یاری خداوند بزرگ و با تلاش همه همکاران ساعی و بهره‌گیری از تجربیات سالیان طولانی برآن است در سالی که با پیام مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال” تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نام گرفته است با مشارکت جمعی و تمرکز بر سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های صنعتی، به اجرای کامل قانون بانکداری بدون ربا پرداخته و نیز در زمینه گسترش بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از اهداف استراتژیک در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوشابوده و همواره در تکاپوست تا بتواند به عنوان عضوی از جامعه بانکی کشور، چشم‌اندازی روشن در عرصه خدمتگزاری در طول سالیان در پیش رو ترسیم نماید.بی شک وجود گوهر اعتماد و رضایت و همراهی شما مشتریان و سایر هموطنان عزیز کشور اسلامی‌مان، ما را در کسب افتخار امر غرورآفرین خدمات‌رسانی صادقانه، موفق و سرافراز خواهد نمود(www.refah-bank.ir).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۲-۱۱-پیشینه تحقیق

 

۲-۱۱-۱-مطالعات داخلی

احسان‌فر و تلیک (۱۳۹۲) در مقاله‌ای تحت عنوان “ارزیابی تاثیر اعتبارات شبکه بانکی در توسعه فرصت های کسب و کار و اشتغال در بخش صنعت و معدن با رویکرد پنل دیتا” بیان می‌دارد که هدایت منابع و اعتبارات بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی، فرایند رشد تولید و اشتغال را افزایش داده و باعث ایجاد فرصتهای جدید کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. نتایج حاصل از ارزیابی تاثیر اعتبارات شبکه بانکی در توصعه فرصت‌های کسب و کار و اشتغال از طریق روش اقتصاد سنجی نشان داده است که کشش اشتغال نسبت به تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده به ترتیب برابر با ۰٫۰۹ ، ۰٫۰۷ و ۰٫۷۳ می باشد.
کریمی (۱۳۹۲) در مقاله‌ای تحت عنوان ” اثربخشی اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی بر سرمایه گذاری و اشتغال بخش کشاورزی (مطالعه موردی: استان گیلان)” به بررسی سهم اعتبارات و تسهیلات بانک کشاورزی استان بر ایجاد اشتغال پرداخته است. در این تحقیق از داده‌های سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ استفاده شده است. نتایج حاصله نشان داده که که تسهیلات بانکی که بانک کشاورزی در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهد تاثیری مثبت بر میزان اشتغال، ارزش افزوده و میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دارد. همچنین تعداد شاغلان روندی تقریبا صعودی دارد که باید این روند یا به عبارتی رشد اشتغال با توجه به اعطای تسهیلات اعطایی بیشتر باشد اما این طور نیست که می تواند دلیلی بر عدم استفاده صحیح از این اعتبارات باشد
سعیدی (۱۳۹۱) در پژوهشی با عنوان “بررسی تاثیر اعتبارات بانکی بر اشتغال”، نقش اعتبارات بانکی همه بانکهای فعال طی سالهای ۸۵- ۱۳۷۷ دراستان گلستان را که شامل ۱۱ بانک تجاری و تخصصی می شود را مورد بررسی قرار داد. برای گردآوری اطلاعات از طریق بررسی اسناد و مدارک و صورتهای مالی سالانه بانکهای تجاری و تخصصی استخراج و مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که نیروی کار در رشد اقتصادی استان بالاترین نقش را ایفا می کند و مطابق انتظارات نظری مثبت است. و اعتبارات تکلیفی بر اشتغال استان تاثیر کمی داشته، ولی اعتبارات غیرتکلیفی نقش مثبت و بیشتری بر اشتغال در استان داشته است.
فعالیت و خارقانی (۱۳۹۰) مقاله‌ای تحت عنوان “بررسی تاثیر وام‌های خرد بر اشتغال(مطالعه موردی کشور ایران)” به انجام رسانیده است. وی بیان می دارد که یکیازمسائلمبهمبرای تصمیمگیرندگان درسطحکلانکشورمیزانونحوهتأثیرایناعتبارات برسایرمتغیرهایاقتصادیمیباشدچراکهبهنظرمی رسدعملکرد اعتباراتخرددرکشورهایمختلفودرزمان هایمختلف،متفاوتاست. دراینتحقیقتأثیراعتباراتخرد (وامهایخرد)باتوجهبهعواملینظیر جنسیت،بخشاقتصادیومحلسکونتوبااستفادهازمدلهای TOBIT و PROBI موردارزیابیقرارگرفتهاست. نتایجنشانمیدهدکهاعتبارات خردبررویایجاد“اشتغالبادستمزدوحقوق” بیتأثیراستوبرایجاد اشتغال”بدوندستمزدوحقوق” تأثیربسیاراندکیدارد.
بهروزی (۱۳۹۲) در مقاله‌ای تحت عنوان ” بررسی رابطه بین میزان تسهیلات زود بازده بانک کشاورزی با میزان اشتغال در استان گلستان” به بررسی اثرگذاری تسهیلات بانکی بر اشتغال استان برای سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ پرداخته است. نتای حاصله نشان داده است که بین میزان تسهیلات زود بازده بانک کشاورزی با رشد اشتغال در مناطق شهری و رشد اشتغال در مناطق شهری (مردان) رابطه معنی‌داری وجود ندارد. ولی با توجه به سطح معنی‌داری کمتر از ۰۵/۰، بین میزان تسهیلات زود بازده بانک کشاورزی با رشد اشتغال در مناطق روستایی و رشد اشتغال در مناطق روستایی (مردان) رابطه معنی‌داری وجود دارد. با توجه به ضرایب همبستگی، با افزایش میزان تسهیلات زود بازده بانک کشاورزی، رشد اشتغال در مناطق روستایی در مجموع و رشد اشتغال در مناطق روستایی در بین مردان، افزایش می‌یابد
طیبی و همکاران (۱۳۸۹) در پزوهشی تحت عنوان “تأثیرتسهیلاتبانکیبراشتغالزایی بخشهایاقتصادیایران” بهبررسی آثارناشیازتخصیصتسهیلاتبانکیکشوربهبخشهایکشاورزی،صنعتوخدمات واندازه گیریرونداشتغالزاییدرآنهادردوره۱۳۵۲-۱۳۸۵پرداختند.وبامعرفیوفرمولهسازیشاخصهایاشتغالزاییخالصدرقالبایجادشغل وتخریبشغل،میزاناشتغالزاییخالصتسهیلاتبانکیدربخشهایاقتصادی کشوردردورهمذکوربه تجزیه و تحلیل داده ها پرداختند. نتایج حاصل از پژوهش آنها نشان داد که درمجموعبهواسطهاختصاصتسهیلاتبانکیبهبخشهایصنعتومعدن، کشاورزیوخدمات،بخشکشاورزیازبالاترینمیانگینسالانهشغلایجادشدهو بخشخدماتازپایینترینمیانگینسالانهشغلایجادشده،برخورداربودهاست . با اینحال،نتایجبهدستآمدهگویاینوساندرعملکردنظامبانکیکشورنسبتبه اشتغالزاییدربخشهایاقتصادیبه ویژهخدماتبودهاست،بهطوریکهایننوع تسهیلاتدرسالهاییازدورهمذکوربهتخریبشغلمنجرشدهاست.
عباسی‌نژاد واثرگذاری نرخ سود تسهیلات بانکی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در افق بلندمدت ایران را مورد بررسی قرار دادند. سرمایه‌گذاری به دو دلیل عمده،‏ اهمیت و نقش به‎سزایی در مباحث اقتصادی دارد: از یک‌سو،‏ ترکیب تقاضای سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها و عرضه پس‌انداز خانوار‌ها نشان می‌دهد که چند درصد از تولید ناخالص اقتصاد صرف سرمایه‌گذاری می‌شود در نتیجه،‏ تقاضای سرمایه‎گذاری،‏ نشان‎دهنده استانداردهای زندگی در بلند‌مدت است،‏ و از سویی دیگر،‏ به‎دلیل ماهیت فرّار بودن سرمایه‌گذاری،‏ می‎تواند نمایان‎گرِ تغییرات و نوسانات کوتاه‌مدت اقتصادیِ هر جامعه‌ای باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که رابطه‌ای منفی‌ و معنی‌دار بین نرخ سود تسهیلات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کوتاه‎مدت و بلندمدت وجود دارد.
قربانی (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان ” برآورداثراعتباراتبانکیوبودجهدولتیبرتولیداتبخشکشاورزی” در صدد تعیین میزان تسهیلات بانکی و میزان بودجه عمومی مورد نیاز برای بخش کشاورزی برآمد. وی برای سنجش این هدف، از مدل تابع تولید خطی با جایگزینی متغیرهای تسهیلات بانکی و بودجه عمومی دولت بجای متغیر سرمایه و اضافه نمودن متغیر بارندگی استفاده کرد . نتایج حاصل از بررسی وی میزان ضریب متغیر مانده تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی را معادل۵۷/۱، اعتبارات بخش آب ۵۷/۲، اشتغال ۰۱/۱۸ و بارندگی ۶۶/۲۳ نشان داد. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت افزایش اعتبارات بانکی آب و تسهیلات بخش کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.
پژویان و فرزین معتمد در سال (۱۳۸۴) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی میزان اثربخشی اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی بر سرمایه گذاری و اشتغال در بخش کشاورزی” میزان اثربخشی اعتباراتاعطایی بانک کشاورزی بر متغیرهای کلان اقتصادی شامل سرمایه گذاری و اشتغال و ارزش افزوده در بخش کشاورزی را در دوره زمانی ۱۳۴۵-۱۳۸۰مورد اندازه گیری قرار دادند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که اثربخشی این اعتبارات مثبت بوده بطوریکه یک درصد افزایش در اعتبارات سرمایه ای بانک کشاورزی به ترتیب منجر به ۴۳/۰ درصد، ۰۳۴/۰ و ۰۰۰۳/۰ درصد افزایش در سرمایه گذاری، اشتغال و ارزش افزوده بخش کشاورزی و یک درصد افزایش در اعتبارات جاری بانک کشاورزی به ترتیب منجر به ۱/۰، ۰۵/۰ و ۴۹/۰ درصد افزایش در سرمایه گذاری، اشتغال و ارزش افزوده بخش کشاورزی شده است.
صمصامی و امیرجان (۱۳۸۳) مقاله‌ای تحت عنوان “بررسی اثر تسهیلات بانکی بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن” به انجام رسانیده است. در این مقاله با بهره گرفتن از داده‌های سری زمانی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۸۶، از روش ۳SLS به برآورد الگوی معادلات همزمان پردخته است. نتایج تحقیق نشان داده است که تسهیلات بانکی بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن موثر بوده و به طور متوسط، کشش‌های تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش نسبت به ارزش افزوده به ترتیب برابر با ۰٫۰۵درصد و ۰٫۱۴ درصد می باشد.
بختیاری و پاسبان (۱۳۸۳) در پژوهشی تحت عنوان “نقش اعتبارات بانکی بر توسعه فرصتهای شغلی: مطالعه موردی بانک کشاورزی” باایننگرش که دربخشکشاورزیایرانازهمهامکاناتموجوداستفاده بهینهنشدهاستبنابراینبهنظرمیرسدکهفرصتهایاشتغالزاییدراینبخشوجودداشتهباشد، بااستفادهازآمارهایسریزمانی ۱۳۴۹ تا ۱۳۷۹ومدلهای اقتصادسنجیبهبررسیاینموضوعپرداختن. بطوریکه نتایج پژوهش آنها نشاندادکهاعتباراتبانککشاورزیدر کوتاه­مدتبراشتغالودردرازمدتبرسرمایهگذاریتأثیرمثبتداشتهاست . بنابراین،حداقلدر کوتاه­مدتمیتوانبابه کارگیرینظاماعتباریمناسبباعثتوسعهفرصتهایشغلیدراین بخششد .

 

۲-۱۱-۲-مطالعات خارجی

گندلیمان و راستلتی[۶](۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان “تاثیر اعتبارات بانکی بر اشتغال رسمی در اروگوئه” با کاهش سرمایه گذاریهای مالی در بخشهای مختلف اقتصادی و در نتیجه کاهش اشتغال رسمی مواجه شدند. آنها همچنین دریافتند که اثرات این کاهش اشتغال رسمی بر زنان و کارگران جوان به مراتب بیشتر بوده است. با وجود بحران شدید اقتصادی و انقباض شدید اعتبارات بانکی در دوره مورد بررسی، گواهی مبنی بر اثربخشی اعتبارات بانک در اشتغال رسمی دیده نشد.
لوزیس[۷] و همکاران (۲۰۱۱) تاثیر عوامل اقتصاد کلان و عوامل مختص بانکی بر نسبت مطالبات غیرجاری در بین انواع مختلف وام (مصرفی- تجاری – مسکن) در بانکهای یونان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان داد که نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات اعطایی (NPLs) با رشد تولید ناخالص داخلی رابطه منفی داشته و NPLs وام‌های تجاری قویترین تاثیر و وام‌های مسکن کمترین تاثیر را از GDP می‌گیرند، در حالیکه نرخ بیکاری و نرخ سود واقعی و میزان تسهیلات اعطایی دارای تاثیرات مثبت بر نسبت مطالبات غیرجاری می‌باشند. همچنین کیفیت مدیریت بعنوان عامل مختص بانکی دارای تاثیر منفی بر نسبت NPLs می‌باشد.
بابوکک و جانکر[۸](۲۰۰۵) در مقاله‌ای تحت عنوان “تاثیر شوک‌ها اقتصادی یر کیفیت سبد وام” با بهره گرفتن از داده‌های ماهانه بخش‌ بانکداری کشور چک(۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵)،از مدل جامع بدون قید VAR برای اندازه‌گیری تأثیر شوک‌‌های اقتصادی بر روی کیفیت وامها استفاده نمودند.نسبت وامهای معوق به کل تسهیلات به‌عنوان‌ شاخصی برای کیفیت وامها مدنظر قرار گرفت.طبق مدل برازش شده،روابط قوی میان کیفیت‌ وامها و برخی متغیرهای اقتصادی براساس تابع عکس‌العمل آنی تأیید شد.متغیرهایی نظیر بیکاری،شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)،تورم و شوک‌های ریسک اعتباری،باعث افزایش و نرخ ارز حقیقی و MI مطابق با تئوری،باعث کاهش مطالبات معوق می‌شدند.همچنین آزمون‌ استرس برای اندازه‌گیری میزان شکنندگی بخش بانکی کشور چک باتوجه به اثر شوک‌های حدیاقتصاد،مورد استفاده قرار گرفت.افزایش شتاب نسبت وام غیرعملکردی[۹](NPL)،بالا بودن بیکاری و انتظارات‌ تورمی[۱۰]‌،به‌عنوان شاخص‌های اخطاری مهم،برای شناسایی بد شدن وضعیت پرتفوی اعتباری‌ شناخته شد.طبق سایر آزمون‌های استرس،ثبات سیستم بانکی،به ثبات قیمت‌ها[۱۱]و رشد اقتصادی‌ بستگی پیدا می‌کند.
برگس و پاند [۱۲](۲۰۰۳)در تحقیق خود در کشور هند به بررسی تاثیر افزایش شعبه های تازه تاسیس توسط بانک مرکزی این کشور( که در آن زمان آزاد سازی طی سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۲ حدود ۵۰ هزار شعبه عمدتا تاسیس شده در مناطق روستایی بوده است) بر توسعه روستایی پرداخته اند. نتایج مطالعه آن ها نشان می دهد این شعبه ها منجر به تغییر ساختار تولید و اشتغال و در نهایت کاهش فقر و نابرابری شده است(مونگ نارنجو و هال در مقاله خود به بررسی اثر دسترسی به اعتبارات بر شرکت های تولیدی ای با نام کاستاریکان پرداختند. نتایج نشان می دهد که دسترسی به اعتبارات بر عملکرد شرکت های تولیدی و اشتغال آن ها تاثیر مثبت دارد.
فصـل سوم
روش اجرای تحقیـق

 

۳-۱- مقدمه

در این فصل روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور ابتدا سوالات و فرضیه های تحقیق بیان شده و سپس به بررسی روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، قلمرو تحقیق به داده های تحقیق و نحوه‌ی محاسبه آن پرداخته شده و در نهایت روش تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد بررسی قرار می گیرد.

 

۳-۲- روش کلی تحقیق

روش تحقیق فرایندی ست نظامند، برای پاسخ به یک پرسش یا ارائه را حل برای یک مسئله. روش تحقیق متناسب با اهداف و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن می باشد. بنابراین محقق روش تحقیق خود را زمانی تعیین می کند که اهداف تحقیق مشخص باشد و بتواند او را به اهداف از پیش تعیین شده برساند. شکل کلی روش تحقیق را می توان مجموعه ای از قواعد و ابزارهای معتبر دانست که شکل منسجم و سیستماتیک برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات به کار گرفته می شود(سکاران، ۱۳۸۷). انتخاب روش مناسب پژوهش، جهت دستیابی به نتایج واقعی و مطلوب از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهشگر در هر تحقیقی بنا به شرایط و اقتضای محیطی، روش تحقیق مناسب برای انجام پژوهش را انتخاب می نماید؛ بنابراین هر پژوهش می تواند یک روش تحقیق متفاوت از پژوهش های به نظر مشابه، داشته باشد. برای کسب آگاهی از نحوه انتخاب روش تحقیق در یک پژوهش، به نحوی که منجر به انتخاب بهترین روش گردد، نیاز است که پژوهشگر از مبانی نظری و پیشینه مطالعات انجام گرفته در آن زمینه و نتایج مطالعات مشابه آگاهی کافی داشته باشد.
فعالیت های پژوهشی از لحاظ ماهیت، به سه گروه پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم بندیمی‌شود.

 

 

پژوهش های بنیادی عبارتند از کاوش های اصیل و بدیع، به منظور افزایش اندوخته علمی و درک بهتر پدیده های طبیعی، انسانی، اجتماعی و فرهنگی.

پژوهش های کاربردی به هرنوع کاوش اصیل به منظور کسب دانش علمی و فنی جدید که برای آن کاربرد ویژهای در نظر گرفته شود، گفته می شود.

پژوهش های توسعه ای (توسعه تجربی ) به هر گونه فعالیت منظم مبتنی بر دانش موجود، حاصل از پژوهشها و یا تجاربی که به منظور تولید مواد، فرآوردها ،وسایل، ابزار، فرایندها و روش های جدید و یا بهبود آن ها صورت می گیرد.

پژوهش حاضر نیز از نوع پژوهشهای کاربردی است در زمینه پژوهشهای کاربردی روش های متعددی وجود دارد که اهم این روش ها عبارتند از تاریخی، توصیفی، همبستگی، علّی(پسرویدادی) و آزمایشگاهی (خاکی، ۱۳۷۸).
این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی. و از لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است. در پژوهش همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدراست؟ هدف از مطالعه همبستگی آزمون وجود یک رابطه یا نبود آن، و به کار گیری روابط در انجام پیش بینی ها است.
روش‌شناسی مورد استفاده در این تحقیق از نوع پس‌رویدادی بوده و از اطلاعات گذشته استفاده شده است.در مواردی که بررسی ارتباط بین یک متغیر وابسته با چند متغیر مستقل مد نظر باشد،هدف محقق این است که با بهره گرفتن از داده‌هایتاریخی، پارامتر(پارامترهایی)برای متغیر(متغیرهای)،مستقل برآورد و با ارائه مدل اقدام به پیش‌ بینی نماید. به بیان دیگراین تحقیق، تحقیقی توصیفی است که در آن درصدد توصیف روابط بین متغیرها (وابسته و مستقل) با بهره گرفتن از آزمون های آماری هستیم. پس از تدوین مدل، ضرایب متغیرهای مستقل و اندازه تاثیر گذاری آنها بر متغیر وابسته با بهره گرفتن از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی برآوردی(EGLS[13]) مشخص خواهد شد. لذا روش تحقیق، توصیفی از شاخه همبستگی می باشد.

 

۳-۳- روش گردآوری اطلاعات

روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد که در آن، اطلاعات لازم از مقالات و تحقیقات داخلی و بخصوص خارجی و منابع اینترنتی استفاده شده است. همچنین داده های مورد نظر از طریق سایت مرکز آمار ایران، بانک اطلاعاتی سرپرستی بانک رفاه استان گیلان و همچنین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری برنامه پنجم استان جمع‌ آوری شده است.

 

۳-۴- جامعه آماری، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه

مسئله ای که بیشتر محققان در برنامه ریزی هر تحقیق با آن مواجه هستند، اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگترین اندازه ممکن را تصویب می کند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه ای است که نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است؛ بنابراین هر چه نمونه با حجم بزرگتری انتخاب شود، شاخص‌های آماری محاسبه شده برآورد دقیق تری از پارامترهای جامعه به دست خواهند داد. بین اندازه نمونه و آزمون آماری فرض صفر، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با نمونه بزرگ، محقق کمتر فرض صفر را در شرایطی که واقعا درست نیست می پذیرد. در اکثر پروژه های تحقیقی محدودیتهای مالی، وقت، نیروی انسانی، اندازه نمونه ای را که لازم است مورد مطالعه قرار گیرد را محدود می سازند(خاکی، ۱۳۸۷). جامعه آماری تحقیق، شعب بانک رفاه استان برای سال‌های ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۰ می باشد.

 

۳-۵- روش انجام کار

یکی از اهداف به کارگیری روش های آماری و اقتصاد سنجی، ارزیابی سیاست های اقتصادی و در آخر پیش بینی مقادیر آتی متغیرها و تدوین سیاست های مناسب است. در این راستا یک کار تجربی مشتمل بر مراحل زیر می باشد:

 

 

تصریح سنجی

تجزیه و تحلیل داده ها

روش سنجی

ارزیابی الگو و تخمین ها و استنباط آماری

تحلیل نتایج و در صورت نیاز پیش بینی(صمدی ،۱۳۸۸، ۱۷).

۳-۵-۱-مرحله اول : تصریح سنجی

اولین و مهمترین مرحله در یک کار تجربی، مشخص کردن متغیر های وابسته و مستقل، شکل تابعی الگو و مقادیر و علائم مورد انتظار پارامترها است. اغلب پژوهش گران الگویی را انتخاب کرده، پارامترهای آن را تخمین زده و فرضیه های مدنظر خود را به بوته آزمایش می گذارند. اما سوال اساسی این است که چه الگویی باید انتخاب شود تا کار کاربردی با آن شروع شود. تعیین چنین الگویی بسیار اساسی بوده و به تصریح سنجی معروف است. در متون اقتصادسنجی و به هنگام ارزیابی تجربی الگوها، دو نوع خطا معرفی می شود:

 

 

خطای تصریح

خطای تعیین غلط الگو

خطای تصریح زمانی مطرح می شود که محقق الگوی درست و مناسبی را انتخاب می کند، اما به شیوه های متعددی در تخمین آن دچار خطا می شود. وجود خود همبستگی پیاپی، ناهمسانی واریانس ها، نرمال نبودن اجزا جمله اخلال، خطای تصریح جز اخلال، حذف یک متغیر مهم، وارد کردن یک متغیر غیر ضروری، شکل تابعی غلط، خطای اندازه گیری (در متغیرهای مستقل ) و … برخی از این نوع خطاها هستند.
اما خطای تعیین غلط الگو در وضعیتی رخ می دهد که الگوی واقعی معلوم نیست و ممکن است که در نتیجه انتخاب اشتباه بین نظریه های رقیب رخ دهد.(همان ، ۱۹).

 

۳-۵-۲- مرحله دوم : تجزیه و تحلیل داده ها (داده سنجی)

مرحله بسیار مهم بعدی استخراج داده های مور نیاز و مناسب می باشد. برخی از داده ها مستقیما از منابع آماری قابل استخراج بوده ، برخی دیگر مانند نرخ ارز واقعی موثر و … باید محاسبه گردد و برای برخی از متغیرهای دیگر باید متغیر نماینده و یا جانشین تعیین گردد (صمدی،۲۳).

 

۳-۵-۳- مرحله سوم : روش سنجی

پس از تبیین مدل، باید روش مناسب بررسی مساله و همچنین روش مناسب تخمین انتخاب شود. در تحقیق حاضر با توجه به ماهیت داده ها از روش پانل دیتا که ترکیبی از داده های سری زمانی و مقطعی است، استفاده شده است.

 

۳-۵-۳-۱- تحلیل رگرسیون و تحلیل همبستگی[۱۴]

تحلیلرگرسیونی،روشیآماریجهتبررسیرابطهبینمتغیرهاوبهطورکلیپژوهش های علّیاست. دراینروشرابطهبینمتغیریامتغیرهایمستقلبامتغیروابستهنشاندادهمیشود. ساده ترینمدلرگرسیون،مدلرگرسیونخطیاستکهتنهاشاملیکمتغیر مستقلویکمتغیروابستهبارابطهخطیمی باشد. اینمدلاولینبارتوسطودربورنو فلدردرسال ۱۹۷۲ معرفیشدومبنایتحلیلرگرسیونیقرارگرفت(مومنی و قیومی، ۱۳۸۸، ۱۰۴).
در رگرسیون خطی ما به دنبال برآورد رابطه ریاضی و تحلیل آن هستیم. به طوری که بتوان به کمک آن کمیت یک متغیر مجهول را با بهره گرفتن از متغیر یا متغیرهای معلوم، تعیین کرد. با فرض آن که رابطه علت و معلولی بین دو متغیر کمی وجود دارد و این رابطه به صورت خطی می باشد، معادله رگرسیون به شکل زیر نوشته می شود:
Y= α + βx
که در آن β شیب خط و α عرض از مبدا (محل تلاقی با محور y) است. رگرسیون خطی چند متغیره نیز زمانی استفاده می شود که دو یا چند متغیر تاثیر عمده ای روی متغیر وابسته داشته باشند. در این وضعیت از رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی متغیر وابسته استفاده می شود. در رگرسیون چندگانه نیز فرض خطی بودن متغیرها برقرار می باشد و بر همین اساس معادله رگرسیون چندگانه به شکل زیر تعریف می شود:
y = α۰ + b1x1 + b2x2 + … + bnxn

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:06:00 ب.ظ ]