تحقیق پارکر(۲۰۰۵)
پارکر در سال ( ۲۰۰۵ ) نشان داد که در سطح شاخص بازار در کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا، نسبت پرداخت سود سهام با رشد سود آتی رابطه مثبت دارد. چرا که سود سهام و سود تقسیمی از ویژگی های شرکت های بزرگ می باشند، که این نتایج را محکم می کنند؛ و افزایش نسبت پرداخت سود سهام منجر به افزایش رشد سود آتی می گردد؛ و ضعیف ترین ارتباط در استرالیا در طول دوره۲۰۰۵- ۱۹۵۶ می باشد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
تحقیق چانگ و یانگ(۲۰۰۳)
چانگ و یانگ(۲۰۰۳) تاثیر پیش بینی های سود و جریان وجوه نقد بر محتوای اطلاعاتی آنها را مورد مطالعه قرار دادند. مطالعات آنها حاکی از نقش ممکل جریان وجوه نقد عملیاتی در کنار سود ها برای ارزشیابی شرکت بود،آنها تاثیر حد نهایی جریان وجوه نقد بر نقش مکملی صورت جریان وجوه نقد را با بهره گرفتن از داده های بازار های سرمایه آمریکا مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که نقش تکمیلی جریان وجوه نقد تنها زمانی که جریان وجوه نقد بالا نیست وجود دارداز طرف دیگر نقش مکملی سود با جریان وجوه نقد را مورد بررسی قرار داده و مشابه با نتایج که در رابطه با جریانهای نقدی بدست آمد، نتایج نشان داد که نقش مکمل سود ها تنها زمانی که سود ها بالا نیستند وجود دارد. بنابر این سرمایه گذاران و محققان هنگام ارزیابی این متغییر ها باید شدت( حدنهایی ) هر دو عامل سود و جریان وجوه نقد را مد نظر قرار دهند .
تحقیق کارمانو و وافیز ( ۲۰۱۰ )
کارمانو و وافیز ( ۲۰۱۰ ) با بررسی اثر تعدادی از معیارهای حاکمیت شرکتی مانند ویژگی های هیئت مدیره و کمیته حسابرسی به این نتیجه رسیدند که حاکمیت شرکتی موثر باعث بهبود کیفیت افشا می شود. آنان در پژوهش خود معیار سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت را به عنوان نماینده کیفیت افشا در نظرگرفته و نمونه ای از ۲۷۵ شرکت برتر مجله فورچن در آمریکا، بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار دادند.
تحقیق بیکز و براون ( ۲۰۰۶ )
بیکز و براون ( ۲۰۰۶ ) در استرالیا، رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و معیارهای مختلف کیفیت افشا شامل دقت، یک سونگری و سطح ناسازگاری در تحلیل های پیش بینی سود را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش آنان نشان دادکه افشا به وسیله شرکت هایی که حاکمیت شرکتی خوب دارند، آگاهی بخش تر است.
تحقیق چنگ و کورتنی ( ۲۰۱۳ )
نتایج مطالعه چنگ و کورتنی ( ۲۰۱۳ ) نشان داد که شرکت هایی که دارای حاکمیت بهتر هستند سطح افشاء اختیاری آن ها نیز بیشتر خواهد بود. در پژوهش آنان معیار حاکمیت شرکتی میزان درصد مدیران غیرموظف در هیئت مدیره در نظر گرفته شده بود. همچنین، بیزلی ( ۲۰۰۶ ) بیان می کند که وجود مدیران غیرموظف در هیئت مدیره، نظارت و کنترل بر افشا مالی را بهبود می بخشد.
تحقیق دوکاس و همکاران ( ۲۰۱۳ )
دوکاس و همکاران ( ۲۰۱۳ )، با بهره گرفتن از نمونه ای شامل بیش از ۷۰۰۰ مشاهده طی سال های ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۲ به بررسی تأثیر تحلیل گران بر هزینه های نمایندگی پرداختند. در تحقیق آن ها تعامل بین فرصت های رشد و جریان های نقدی آزاد به عنوان شاخص هزینه های نمایندگی در نظر گرفته شده بود. روش های آماری مورد استفاده آن ها نیز شامل مدل رگرسیون حداقل مربعات معمولی و مدل رگرسیون توبیت بود. به طور کلی، نتایج حاصل از تحقیق آن ها بیانگر این بود که تحلیلگران اوراق بهادار یکی از سازو کارهای کاهش هزینه های نمایندگی هستند.
تحقیق آنگ و همکاران( ۲۰۱۲ )
آنگ و همکاران( ۲۰۱۲ )، رابطه هزینه های نمایندگی و ساختارمالکیت را در ۱۷۰۸ شرکت کوچک آمریکایی مورد بررسی قرار دادند. در تحقیق آن ها، هزینه های نمایندگی به دو صورت نسبت گردش دارایی ها و نسبت هزین ههای عملیاتی به فروش اندازه گیری شد. نتایج تحقیق آن ها بیانگر این بود، که هزینه های نمایندگی دارای رابطه معکوس با نسبت مالکیت درونی هستند. همچنین، در صورت اندازه گیری هزینه ها به صورت نسبت گردش داراییها، بین هزینه های نمایندگی و تعداد سهامداران عمده مستقل از مدیریت، رابطه مستقیم وجود دارد.
۳-۱- مقدمه
تحقیق علمی، مشکل گشایی و پیگیری یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گرداوری داده ها و استنتاج های معتبر از آن‌ هاست. تحقیق یک فرایند مرکب از مراحل مختلف است و پیمودن موفق آن محتاج طرحی است که آغاز ، مسیر ، اهداف و ابزارها را نشان می دهد. در این طرح ارائه تعریفی از مسئله و بیان مسائل اساسی تحقیق ، فرضیه ها ، اهداف و روش ضروری است. منظور از روش علمی تحقیق مجموعه قواعد و رویه ای است که محقق برای جمع آوری حقایق و واقعیت ها دنبال می کند تا سپس آن ها را تفسیر،تبیین و اثبات نماید. هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی را می‌توان کشف حقیقت بیان نمود که حقیقت نیز بر پایه کاوش و تجسس و کشف عوامل منطقی مربوط به خصوصیات اجزا موضوع تحقیق قرار دارد(غنی آبادی، ۱۳۸۰ ، ۹۸). منظور از روش تحقیق علمی، پیروی از رویه منظم و سیستماتیکی است که در جریان استفاده از روش‌های آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق باید رعایت گردد. در واقع روش تحقیق علمی، شامل اندازه‌گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مسائل بوده و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است.
روش شناسی همچنینیکی از مهمترین شاخص‌ها برای ارزیابی ارزش یک تحقیق می‌باشد. از این رو در تحقیق حاضر سعی شده است نهایت دقت در انتخاب روش و ابزار تحقیق و هم چنین در انتخاب جامعه نمونه مورد بررسی، به عمل آید. این فصل به تشریح نوع و روش تحقیق، و همچنین شیوه‌ی گرد‌آوری داده‌ها ، روش های تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های مورد استفاده در تحقیق اشاره می‌شود.
۳-۲- روش تحقیق
بطور کلی، روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک زیر تقسیم نمود:
۳-۲-۱- از نظر هدف[۶]: از نظر هدف تحقیقات به انواع کاربردی، بنیادی و توسعه ای تقسیم بندی می‌گردد. تحقیقات کاربردی پژوهش هایی هستند که در پی یافتن راهکارهای جامعه آماری می باشند. تحقیقات توسعه ای در پی افزودن دانش محقق و تحقیقات بنیادی در پی بسط و گسترش تئوری های موجود در یک رشته علمی می باشد.بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است.
۳-۲-۲- ازنظرروش[۷]: غالب فعالیت های تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهند که بسادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسأله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه‌گیری اند.جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شوند (خاکی،۲۰۸،۱۳۸۷)تحقیق حاضراز نظر شیوه گردآوری اطلاعات یک پژوهش توصیفی به شمار آورد. هم چنین بر اساس روش پژوهش نیز میتوان این پژوهش را یک پژوهش پیمایشی دانست.تحقیقات پیمایشی،توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی و معرف افراد آن جمعیت و پاسخ آنها به یک رشته سوالو محققان اجتماعی می کوشند با بهره گرفتن از این تحقیقات پیمایشی به تبیین پدیده ها پرداختهوصرفا به توصیف آن بسنده نکنند.که در چنین مواردی فرضیه‌هایی برای تبیین ساخته شده تابا مرتبط گرداندن پاسخ سوالات مختلف به یکدیگر به آزمون کشیده شوند.این تحقیق،از نظر نوع، توصیفی و از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن از نوع پس رویدادی می‌باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۳ جامعه آماری و نمونه
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص داراییکیا چند صفت مشخص و مشترک می باشند( حافظ نیا ،۱۲۰،۱۳۸۰). جامعه آماری به کل گروه افراد،وقایعیا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد. فهرستی از همه اعضای جامعه آماری است که از بین آن گروه نمونه انتخاب می شود( سکاران ، ۱۳۸۱، ۲۹۴).
جامعه آماری این تحقیق،کلیه شرکت‌های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران دردوره ۵ساله، ازابتدای سال۱۳۸۸لغایت پایان سال ۱۳۹۲می‌باشدکه دارای ویژگی‌های ذیل باشند:
– به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه،پایان سال مالی آنها ۲۹ اسفند هرسال باشد.
– سابقه عضویت آنهادربورس اوراق بهادارازسال ۱۳۸۸باشد(باتوجه به قلمروزمانی تحقیق).
– طی دوره مالی ۱۳۸۸تا ۱۳۹۲دربورس اوراق بهادارفعال باشند.
– طی سال‌های مذکورتغییرفعالیت یا تغییرسال مالی نداده باشند.
۳-۴-روش های گردآوری داده ها
مرحله گردآوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری می کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه هایی تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت حکم صادر می‌کند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکای آنها مییابد(حافظ نیا، ۱۳۸۰ ، ۱۶۴ ).
۳-۵- روش گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده می شود. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین بکار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده‌ها استفاده می شود.تحقیق حاضر، از نظر نوع،تحقیقی توصیفی و از نظر هدف، کاربردی می‌باشد. داده‌های استفاده شده در آزمون‌ها از گزارشات سالیانه هیات‌مدیره شرکت‌هاو یادداشت‌های توضیحی همراه آنها به صورت دستی استخراج می‌شود. داده‌های مالی از صورت‌های مالی حسابرسی شده مندرج در سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار»[۸] و نرم‌افزار تدبیرپرداز و ره‌آورد‌‌‌نوین و اسناد موجود در کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران استخراج می‌گردد. داده‌های جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل[۹] محاسبه و با نرم افزارEveiws مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره[۱۰] برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین بکار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده‌ها استفاده می شود.
۳-۶- فرضیه­ تحقیق
تحقیق حاضر درصدد بررسی تاثیرساختارحاکمیت وساختارمالکیت برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادارتهران می باشد. به همین منظور فرضیه تحقیق به شرح زیر تدوین گردید:
فرضیه اصلی۱ : ساختارحاکمیت برقابلیت پیش بینی سود شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۱-۱ : استقلال هیات مدیره برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۲-۱: اندازه هیات مدیره برقابلیت پیش بینی سود شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۳-۱: استقلال کمیته حسابرسی برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۴-۱: جلسات کمیته حسابرسی برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه اصلی ۲: ساختارمالکیت
برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۱-۲ :. درصدمالکیت سرمایه گزاران نهادی برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۲-۲: درصدمالکیت مدیریتی برقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
فرضیه فرعی ۳-۲: درصد سهام شناورآزادبرقابلیت پیش بینی سودشرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران تاثیرمعناداری دارد.
۳-۷-روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
گردآوری اولیه اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته و سپس با دریافت اطلاعات مالی چند سال گذشته از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد. داده های مالی از صورتهای مالی حسابرسی شده مندرج در سایت مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار(www.rdis.ir) و نرم افزارهای گزارش سهام، تدبیرپرداز و ره آورد نوین استخراج می گردد. در ضمن از کتب و مقالات معتبر داخلی و خارجی درباره موضوع، بانک اطلاعاتی شرکتها و بورس اوراق بهادار، شبکه جهانی اینترنت نیز استفاده می‌شود.
۳-۸-روش تجزیه وتحلیل
داده‌های جمع آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل[۱۱] محاسبه و با نرم افزار Eveiws مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره[۱۲] برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین بکار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده‌ها استفاده شده است.
به منظورآزمون معناداری ضرایب جزئی رگرسیون در فرضیه‌ها از آزمونt و مقدار احتمال(p-value ) توسط نرم افزار ای وی یوز محاسبه شده است. فرضیه‌های آزمون به صورت زیر بیان شده است:
: نبودن رابطه معنادار متغیر مستقل و وابسته
: بودن رابطه معنادار متغیر مستقل و وابسته
درصورتی که ( p-value ) بزرگتر از سطح خطای مورد نظر آلفای (۵ درصد) باشد، ضریب به‌دست آمدهمعنادارنیستوفرضیه را نمی توان رد کرد. به صورت مشابه، اگر ( p-value ) از سطح خطای مورد نظر کوچکتر باشد، ضریب به‌دست آمده معنادار است و فرضیه رد می‌شود.
پس از آزمون tو به منظور آزمون معناداری معادله رگرسیون در فرضیه‌ها از آزمون F و مقدار احتمال (p-value) محاسبه شده توسط نرم‌افزار ای وی یوز استفاده شده است. در معادله رگرسیون چندگانه، چنانچه رابطه‌ای بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل نباشد، باید تمام ضرایب متغیرهای مستقل در معادله، مساوی صفر باشد. با داشتن الگوی رگرسیون چندگانه، قاعده تصمیم‌گیری به صورت زیر است:
تمام ضرایب الگوی رگرسیون برابر صفر است.
حداقل یکی از ضرایب الگوی رگرسیون، غیرصفر است.
اگر در سطح اطمینان ۹۵ % آماره F محاسبه شده از معادله رگرسیون از مقدار F دست آمده از جدول توزیع فیشر بزرگتر باشد، فرض صفر رد می‌شود و در غیر این صورت، فرض صفر پذیرفته خواهد شد. در این زمینه نیز مشابه آزمون معناداری ضرایب جزئی از مقدار احتمال (p-value) محاسبه شده توسط نرم‌افزار ای وی یوز استفاده شده است.
جدول ضرایب استخراج شده از نرم افزار اس پی اس اس شامل دو دسته ضرایب استاندارد نشده ((B و ضرایب استاندارد شدهBeta) ) است. در ضرایب استاندارد نشده، مقیاس متغیرها با یکدیگر یکسان نیست. با وجود این در ضرایب استاندارد شده مقیاس متغیرها یکسان شده و امکان مقایسه متغیرها وجود دارد؛ به‌عبارت دیگر برای مقایسه اثر متغیرهای مستقل برمتغیر وابسته فقط از ضرایب استاندارد شده استفاده می‌شود(مومنی، ۱۳۸۶). در این پژوهش از این گونه ضرایب در تحلیل و مقایسه تأثیر هر یک از متغیرها استفاده می‌شود.
۳-۹-معرفی آزمون‌های آماری
درپژوهش حاضر،برای دست‌یابی به نتایج پژوهش ازآماراستنباطی استفاده خواهدشد. درآماراستنباطی گروه کوچکی ازجامعه انتخاب شده وفرضیه‌های مدنظرمحقق،درموردآن‌ هاموردبررسی قرارمی‌گیرد. سپس به منظورتعمیم نتایج حاصل از نمونه به کل جامعه،یکسری آزمون‌های آماری انجام می‌شود. درادامه به آزمون‌های آماری مورداستفاده دراین پژوهش اشاره خواهدشد.
۳-۹-۱تخمین مدل‌های رگرسیون با داده‌های پانل
برای برآورد الگوهای رگرسیون خطی دو متغیره و چند متغیره معمولاً از روش کمترین مجذورات معمولی[۱۳] که به اختصار با OLS نشان داده می‌شود، استفاده می‌گردد. این روش دارای ویژگی‌های مطلوب آماری مانند بدون تورش بودن، بهترین برآوردکننده خطی بدون تورش یا BLUE بودن را دارا می باشد. اما برای رفع مشکلاتی همچون خود همبستگی جملات پسماند و ناهمسانی واریانس از روش کمترین مجذورات تعمیم گرفته، یعنی [۱۴]GLS استفاده می‌شود (شیرین بخش وخوانساری، ۱۳۸۴).
از ویژگی‌های مهم روش GLS رفع مشکلاتی همچون خود همبستگی و ناهمسانی واریانس می‌باشد به همین دلیل در این تحقیق در صورت لزوم از این روش استفاده می‌نماییم.
روش GLS اقدام به موزون نمودن متغیرهای الگوی مدل رگرسیون می‌نماید. به همین دلیل روش مذکور را روش کمترین مجذورات موزون (Weighted LS یا WLS) می‌نامند. (شیرین­بخش و خوانساری، ۱۳۸۴).
مزایای استفاده از داده های تابلویی (ترکیبی)
بالتاگی مزایای استفاده از داده‌های تابلویی نسبت به داده‌های مقطعی یا سری زمانی را چنین بر می‌شمارد:
-۱از آنجا که داده‌های تابلویی به افراد، بنگاه‌ها ، ایالات، کشورها و از این قبیل واحدها طی زمان ارتباط دارند، وجود ناهمسانی واریانس در این واحدها محدود می‌شود. تکنیک‌های تخمین با داده‌های تابلویی، همانگونه که نشان خواهیم داد می‌توانند این ناهمسانی واریانس را با متغیرهای تکی و خاص مورد ملاحظه و بررسی قرار دهند.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:03:00 ب.ظ ]