۲۰۰۵

 

 

روگرز و استاکن

 

 

انتشار پیش بینی سود

 

 

تحلیل روند

 

 

بین اعتبار پیش بینی سود هر سهم با ریسک و ارزش شرکت های نمونه آماری ارتباط معناداری وجود داشته باشد.

 

 

 

۲۰۰۵

 

 

اوتا

 

 

انحراف در پیش بینی های مدیریت از سود

 

 

رگرسیون

 

 

کلان اقتصادی، اندازه شرکت ها،نوع تأمین مالی، نوع صنعت، مواجه بودن با بحران مالی، حجم مبادلات سهام، خطا در پیش بینی های قبلی، میزان رشد، زیانها و میزان تقسیم سود بر انحراف در پیش بینی موثرند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

 

۲۰۰۴

 

 

ایزلی و اوهارا

 

 

افشای اطلاعات و کیفیت بین افشا

 

 

تحلیل روند

 

 

دقت پیش بینی سود هر سهم بر واکنش سرمایه گذاران تاثیرگذار بوده و در نتیجه با ارزش .و ریسک شرکت رابطه معناداری داشته باشد.

 

 

 

۲۰۰۳

 

 

ماندی و دیگران

 

 

پیش بینی سود

 

 

رگرسیون

 

 

دقت پیش بینی و سوگیری مدیریت در ارتباط با اندازه شرکت نیست، ولی با میزان زیانها و سودهای گزارش شده در ارتباط است.

 

 

 

۱۹۹۴

 

 

پراکاش و اندرسون

 

 

ریسک و رشد سود

 

 

رگرسیون

 

 

ریسک نظام مند با نرخ رشد سود خالص و سود عملیاتی مربوط می باشد.

 

 

 

۱۹۹۳

 

 

پاونال و واسلی و وای میر

 

 

پیش بینی سود و قیمت سهام

 

 

رگرسیون

 

 

پیش بینی های نقطه ای نسبت به سایر پیش بینی ها از اعتبار بیشتری برخوردار است و تأثیر بیشتری بر روی قیمت سهام می گذارد.

 

 

 

۱۹۸۷

 

 

جنینگز

 

 

قیمت سهام، پیش بینی سود

 

 

رگرسیون

 

 

شرط لازم برای تأثیر پیش بینی سود بر قیمت سهام، اعتبار آن می باشد. اگر اعتبار یک پیش بینی پائین باشد حتی اگر بار اطلاعاتی داشته باشد تأثیر آن بر قیمت سهام کم خواهد بود.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

فصل سوم:
روش تحقیق
فصل سوم
روش تحقیق
۱-۳)مقدمه
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به اهدف و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین، هنگامی میتوان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، اهدف و وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر، آسان تر و سریع تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش یا پرسش های تحقیق کمک کند.(محمدی،۱۳۸۸)
در این فصل روش شناسی یا متدولوژی تحقیق مورد تشریح قرار گرفته است. در این راستا در ابتدا روش کلی یا نوع تحقیق بر مبنای ۴ مورد از معروف ترین معیارهای طبقه بندی تحقیقات بیان شده است. پس از آن به تعریف جامعه آماری یا گستره مکانی تحقیق که افراد حقوقی یا حقیقی مورد مطالعه در ارتباط با متغیرهای تحقیق تعریف شده است. روش مطالعه جامعه آماری از جهت دامنه شمول افراد به عنوان کلیت یا سرشماری، مطالعه بخشی یا نمونه گیری و روش مورد استفاده در این مورد بحث شده است. ابزارها و روش های گردآوری داده های عملکردی و غیر عملکردی به دست آمده از مطالعه اسناد و مدارک مربوط به داده های تاریخی به ادامه بحث اختصاص یافته است. پایان بخش فصل حاضر، ابزار و روش های تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر روش های آماری و غیر آماری نظیر آزمون های تحلیل پیش فرض ها و تعیین ارتباط بین متغیرها، مدل تحقیق یا چارچوب تعریف و اندازه گیری متغیرها و تعیین رابطه بین آن ها، و در نهایت نرم افزارهای مورد استفاده در گردآوری، پردازش یا تحلیل داده ها جهت تحلیل رابطه ریاضی یا تحلیل همبستگی بین متغیرها مورد بحث واقع شده است.
۲-۳) روش کلی تحقیق
به طوری که در فصل اول یا کلیات تحقیق نیز عنوان شده است، روش کلی این تحقیق را می­توان از چهار جهت به شرح ذیل مشخص کرد:
۱) از جهت هدف: این تحقیق به دنبال طرح نظریه الگو یا ابزار جدید نبوده بلکه به دنبال به کارگیری روش‌ها و مدل‌های موجود مربوط به ارزیابی عملکرد در قلمرو تحقیق در راستای تعیین رابطه بین پیش بینی سود با ریسک سیستماتیک و ارزش شرکت در قلمرو تحقیق و مبتنی بر آن ارائه رهنمودهایی در راستای بهبود عملکرد در قلمرو تحقیق بوده است، بدین لحاظ می­توان این تحقیق را از نوع تحقیقات کاربردی نامید.
۲) از نظر روش استنتاج: از آن جهت که از طرفی در مطالعه جامعه آماری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده و از طرف دیگر در استنتاج از استقرای آماری و آزمون فرض بهره گرفته شده است. بر همین مبنا طی استنتاج، هدف تعمیم و تسری نتایج بوده لذا روش استنتاج مورد استفاده در بیان مشاهدات نم.نه ای از نوع توصیفی و در تعمیم مشاهدات به جامعه آماری از نوع استقرایی بوده است.
۳) طرح تحقیق: با عنایت به اینکه داده ­های آماری مورد استفاده در این تحقیق داده­ای عملکردی مربوط به آخرین مقاطع زمانی دوره ای بوده و به طور کلی بازه زمانی گذشته می­باشد طرح تحقیق از نوع پس رویدادی، گذشته نگر یا توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تجربیات گذشته یا به عبارتی expose facto می­باشد.
۴) ماهیت داده ها و روش ها: با عنایت به اینکه داده ­های آماری و متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق غیر کیفی و در تعیین اندازه گیری کارایی و سنجش تاثیر آن بر جذب سپرده های شعب از روش های کمی مدل سازی ریاضی و تحلیل همبستگی کمی استفاده شده است، روش کلی یا نوع تحقیق از جهت ماهیت و نوع داده ها و روش های مورد استفاده از نوع “کمی” یا “غیر قضاوتی” بوده است.
۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق ، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک بازه زمانی ۵ ساله طی سال های مالی ۱۳۹۲-۱۳۸۸ است که از شرایط زیر به جهت فراهم آمدن امکان مقایسه بین آن ها، برخوردار بوده اند:
۱) قبل از بازه زمانی۱۳۸۷ الی ۱۳۹۲وارد بورس شده و طی دوره مزبور از بورس خارج نشده باشند.
۲) اطلاعات سالانه آنها در پایان هر سال منتشر شده و یا بر مبنای مستندات موجود قابل دسترسی باشد .
۳) سال مالی شرکت ها طی کل دوره قلمرو زمانی تحقیق به ۲۹ اسفند ختم شوند .
۴) شرکت ها نباید در طول دوره ی مطالعه سال مالی خود را تغییر داده باشند .
۵) نوع فعالیت شرکتها تولیدییا بازرگانی بوده به تعبیری، متعلق به مجموعه بانک ها، موسسات مالی، اعتباری و سرمایه گذاری نباشد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:43:00 ب.ظ ]