۳‑۷۱
که در ان، ، و برابر مقادیر زیر میباشند:
۳‑۷۲
مقدار بهرهی پسخورد حالت K0(x) به منظور پایدارسازی و افزایش کارآیی طراحی شده است و نیز به منظور حفظ متغیرهای حالت در محدوده طراحی شده است. حال انتخاب مقدار وزندهی برای حفظ متغیرهای حالت در محدوده مورد نظر تنها مساله باقی مانده است.
راه اول بر مبنای فاصلهی x از مرز محدودیت میباشد. با در نظر گرفتن ماتریس وزنی قطری برای هر x ثابت، هر یک از درایههای قطر اصلی به صورت زیر بدست میآیند:
۳‑۷۳
با میل کردن متغیر حالت به مرز محدودیت ( ) فاصلهی آن با مرز یعنی hi(x) به صفر میل می کند. ( ) در نتیجه، خواهد شد. این به معنای زیاد شدن مقدار وزنی با نزدیک شدن به مرز میباشد. با انتخاب مناسب مقادیر و میتوان این بزرگ شدن وزن را تنظیم کرد.
روش دوم بر مبنای جریمهی متغیرهای حالت میباشد [۳۷]. اگر مجموعه متغیرهای حالتی را که باید جریمه بشوند با در نظر بگیریم؛ با تعریف z=Cx به طوریکه برقرار باشد. (توجه شود که به ازای هر و در غیر این صورت برابر با صفر خواهد شد.) برای محدودیتهای ، قطر اصلی ماتریس وزنی به ازای هر برابر زیر خواهد بود:
۳‑۷۴
با نزدیک شدن متغیرهای حالت به مرز ، و در نتیجه که این به معنای میباشد. این یعنی با نزدیک شدن هر متغیر حالت به مرز ، مقدار درایهی قطر اصلی ماتریس وزنی آن به بینهایت میل می کند. همینطور که ملاحظه می شود؛ در صورت صفر شدن آن متغیر حالت نیز، درایهی قطر اصلی آن صفر می شود. مجدداً طراحی مناسب کنترل کننده SDRE با قید در حالات به انتخاب درست مقادیر و بستگی دارد.
جمعبندی
در این فصل به معرفی ساختار کنترل کننده های SDRE به عنوان گسترش یافته کنترل کننده های LQR پرداختیم. سپس خاصیت مهم این کنترل کنندهها در افزایش درجه آزادی طراحی کنترل کننده را تشریح نمودیم. این خاصیت ناشی از عدم یکتایی ماتریس سیستم ناشی از اعمال خطیسازی توسعه یافته میباشد. بعد از این کارها نحوه طراحیکنترل کننده با اعمال اغتشاش به سیستم را انجام دادیم که به معادلات ریکاتی رسیدم. پس از ارائه دو توع الگوریتم تکرار برای حل معادلات SDRE در حالت زمان محدود و نامحدود، یک ترکیبی از کنترل کننده و رویتگر SDRE را برای یک مثال ساده با بهره گرفتن از الگوریتم موجود در [۲۶] و اعمال اغتشاش، طراحی و شبیهسازی نمودیم. در آخر، به بر شمردن شرایط لازم برای امکان طراحی این کنترل کنندهها پرداخته؛ و برای چند حالت، که این شرایط در آنها برقرار نمیباشند؛ رهیافتی ارائه دادیم.
فصل چهارم: کنترل تاب خوردن جرثقیل حامل کانتینر در حضور اغتشاش باد
مقدمه
در این فصل ابتدا جرثقیل حامل کانتینر را حول نقطه کار مد نظر خطیسازی مینماییم، سپس یک کنترل کننده خطی LQR برای آن طراحی میکنیم. در ادامه پس از طراحی یک کنترل کننده غیرخطی SDRE بر اساس مطالب گفته شده در فصل سوم عملکرد کنترل کننده های طراحی شده را بر سیستم در حضور اغتشاش باد بررسی مینماییم.
خطی کردن مدل و طراحی کنترل کننده خطی برای جرثقیل حامل کانتینر
به منظور مقایسه کنترل کننده غیرخطی SDRE با کنترل کننده های خطی؛ لزوم طراحی یک کنترل کننده خطی برای جرثقیلهای حامل کانتینر دیده می شود. بدین منظور ابتدا مدل غیرخطی را باید به خطی تبدیل نمود. این کار را با خطی کردن روابط موجود در رابطه (۲‑۷)، حول نقطهی صفر، انجام میدهیم:
۴‑۱
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:13:00 ب.ظ ]