مواردی که از اهمیت قاچاق انسان بیان شد گوشهای از اهمیت موضوع است که بیانگر عمق این مساله در سطح ملی و بین المللی میباشد.
۳– سوالات اصلی:

 

 

نحوه مقابله ملی و بین المللی با قاچاق انسان چگونه است و چه دستاوردهایی دارد؟

تاکنون چه اسناد و کنوانسیونهایی در سطح ملی و بین المللی در خصوص قاچاق انسان تصویب شده است و هر کدام در برگیرنده چه راهکارهایی در این خصوص هستند؟

چه علل و عواملی در جذب قربانیان این جرم به باندهای تبهکار و همچنین سوق دادن افراد به ارتکاب این جرم نقش دارد؟

آیا اسناد بین الملل موجود توانسته است در کاهش این پدیده شوم مؤثر باشد؟

۴-سوالات فرعی:
۱-پیشینه تاریخی پدیده قاچاق انسان از پیدایش بردگی در سطح ملی و بین المللی به چه صورت بوده است و آیا بین قاچاق انسان و بردگی و قاچاق مهاجران تمایزاتی وجود دارد؟
۲-چه ویژگی ها و چه پیامدهایی برای قاچاق انسان وجود دارد ؟
۳-قاچاق انسان چه درصدی از آمارهای ملی و بین المللی را به خود اختصاص داده است و آیا در زمینه های ملی و بین المللی اسنادی در این خصوص منعقد شده است؟
۵-فرضیه های تحقیق

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

به نظر میرسد تاثیر قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی بر امنیت ملی و اوضاع اجتماعی کشورها اثر گذار باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

در خصوص قاچاق انسان اسناد مختلفی در سطح ملی و بین المللی تصویب شده است اما علیرغم وجود این اسناد کاستیها و نواقص موجود در آنها موجب شده است این مقررات کاررایی لازم را در برخورد با قاچاق انسان نداشته باشد.

۳-در جذب قربانیان این جرم به باندهای جنایتکار شرایط نامطلوب اقتصادی،اجتماعی،خانوادگی،فرهنگی و …نقش عمده ای دارند.
عکس مرتبط با اقتصاد
۴-از جمله نقایص و کاستی های موجود عبارتند از: عدم هماهنگی دولتها در مبارزه و پیشگیری از آن و همچنین عدم تناسب و کفایت مجازاتهای در نظر گرفته شده برای مرتکبین.
۶-هدف پژوهش
هدف این تحقیق پرداختن به مسئله قاچاق انسان ورای مسئله تئوریک بوده است و سعی شده که با نگاهی علمی- کاربردی قاچاق بین المللی انسان در قالب یک جنایت سازمان یافته فراملی متصور گردد. مضافاً بر این که مبارزه با قاچاق انسان جز در یک چارچوب هماهنگ و اقدام منسجم ممکن نیست .در واقع هدف از اجرای این عمل جنایتکارانه ، عموماً انتقال و دریافت انسانها به منظور وادار نمودن به تن فروشی، مجبور ساختن به کارهای سخت و طاقت فرسا و در برخی موارد اجرای اعمال غیر انسانی میباشد و در واقع امنیت اجتماعی کشورها و امنیت بین المللی را به نوعی تهدید میکند و مغایر کرامت انسانی و حقوق بینالملل بشری است که باعث تحریک وجدان بشریت میشود.
به عبارت دیگر مسئله قاچاق انسان بسیار مهمتر از آن است که با یک یا چند کنوانسیون بین المللی به مبارزه با آن بر خاست. یکی از مهمترین راه ها و شاید تنها راه برخورد با این مسئله، در این موضوع در کنار جنایات بین المللی، اساسنامه دیوان کیفری بین المللی باشد تا به این وسیله و با رسیدگی قضایی به مسئله قاچاق انسان سعی در مبارزه منسجمتر و هماهنگتری به این امر نمود.

پایان نامه

۷-انگیزه انتخاب موضوع :
انگیزه قاچاق و علل تن دادن قربانیان به این عمل در تحقیق کمیسیون اورپا در بلژیک ، ایتالیا و هلند این گونه بیان شده است:
نیاز به پول برای رفع نیازهای اولیه، پول برای خانواده ، کار، پول برای داشتن زندگی شیک و مجللتر، آینده بهتر، یافتن شرایط بهتر با کار کردن به عنوان یک روسپی و بیثباتی سیاسی در کشور خود. به عنوان مثال گروه فالون گنگ در چین یک فرقه هستند که قاچاق اعضای بدن انسان بنابر ادعای کثیری از اجزای بدن این گروه است. بنابراین در علت انتخاب موضوع میتوان گفت به دنبال مشکلات اقتصادی در کشور مخصوصاً بیکاری در بین قشر جوان، به تازگی موج جدیدی از مهاجرت یا فرار افراد از ایران و کشورهای دیگر به وجود آمده است که این افراد نه اعراض سیاسی دارند و نه افراد بیبند و باری هستند بلکه خواهان یافتن شغل و کار در خارج از کشور بودهاندکه متأسفانه وارد باندهای قاچاق انسان میشوند.
۸-روش تحقیق:
روش تحقیق در این مقاله به صورت مرسوم در علوم انسانی و به روش مطالعه کتابخانهای، اسناد، کتب، مقالات از پایگاه الکترونیکی حقوقی بوده است. به عبارت دیگر سعی شده است که با توجه به مفاهیم تحقیق یک رابطه منظم و منسجم میان مطالب تحقیق فراهم آید .
۹-مشکلات تحقیق:
علاوه بر مشکلاتی که محقق در تحقیق با آن روبهرو میشود اولاً: به دلیل جدید بودن موضوعات حقوق بینالملل باعث بروز پارهای از مشکلات در تحقیق میگردد.
ثانیاً: به دلیل امکان بسیار محدود دسترسی به منابع مرتبط (فارسی و لاتین) بود. در ضمن منابعی هم که به حقوق ایران و هم سایر کشورها در این زمینه پرداخته باشد کمتر وجود دارد.لذا نگارنده میان منابع مختلف تلفیق ایجاد نموده و در مطالب مختلف از آنها استفاده کرده است.
۱۰-سازماندهی پژوهش:
رساله حاضر در چهار بخش تنظیم شده است که در:
بخش اول تحت عنوان کلیات شامل سه فصل است.در این بخش مفاهیم کلیدی قاچاق انسان،پیشینه تاریخی پدیده قاچاق انسان و عوامل قاچاق انسان بررسی خواهد شد.
بخش دوم تحت عنوان پیامد های قاچاق انسان شامل سه فصل است.در این بخش پیامدهای قاچاق انسان از دید اقتصادی-سیاسی،اجتماعی –فرهنگی و روانی -بهداشتی،ویژگی هاو شیوه های قاچاق انسان بررسی خواهد شد.
بخش سوم تحت عنوان قاچاق انسان از نگاه آماری،شامل سه فصل است.در این بخش قاچاق انسان از دو دیدگاه :۱-آمار ملی و بین المللی ۲-اسناد ملی،منطقه ای و بین المللی بررسی خواهد شد.
بخش چهارم تحت عنوان نگاه اجمالی به مصادیق و کشورها و گروه های درگیر قاچاق انسان شامل چهار فصل است.در این بخش ،اقدامات پیشگیرانه در سطح ملی-داخلی و منطقه ای –بین المللی،مشکلات مقابله با قاچاق انسان و مقابله با قاچاق انسان بررسی خواهد شد.
۱۱-بررسی ادبیات موجود:
۱-کتاب قاچاق انسان:این کتاب نوشته دکتر عباس ذاقلی است.این کتاب راجع به موضوع قاچاق انسان به بحث پرداخته است.دکتر ذاقلی در کتاب خود می نویسد:جلوه های عمده جرایمی که جهانی شده یا به تعبیر دیگر جرایم فراملی را که با انگیزه سود جویانه و یا خشونت آمیز ارتکاب می یابند را می توان در قاچاق مهاجران،قاچاق اشخاص،قاچاق اعضای بدن،اعمال تروریستی و … خلاصه کرد.
۲-کتاب قاچاق زنان بردگی معاصر:این کتاب نوشته بهناز اشتری است.این کتاب راجع به قاچاق زنان در کشورهای مختلف و کنوانسیونها و اسنادی که در این زمینه منعقد شده است به بحث می پردازد.در این کتاب درباره سطح بین المللی که در مورد سرکوب قاچاق زنان است صحبت می کند.
۳-کتاب قاچاق انسان چالشها و راهکارهای پیشگیری :این کتاب نوشته هادی معتمدی و فرزانه مستوفی فر است.در این کتاب راجع به مفاهیمی که به قاچاق انسان مربوط می شود می پردازد. در مباحث بعدی قاچاق انسان را از گذشته تا به امروز مورد کنکاش قرار می دهد وعلل و چالش ها و راهکارهای این مقوله را مورد بررسی قرار می دهد.
۴-کتاب جرم سازمان یافته و راهکار های جهانی مقابله با آن:این کتاب نوشته دکتر شهلا معظمی است .در این کتاب قاچاق انسان به عنوان یک جرم سازمان یافته فراملی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.دکتر معظمی در بخشی از کتاب خود در مورد قاچاق انسان می نویسد:در حقیقت فحشای کودکان بخشی از صنعت توریسم جنسی در برخی مناطق جهان است.
۵-مقاله:عوامل و انگیزه های قاچاق انسان(با تاکید بر آسیای مرکزی):این مقاله نوشته الهه کولائی می باشد .در این مقاله اشاره شده است که قاچاق انسان بی تردید شکل جدیدی از برده داری مدرن در جهان است.قاچاق انسان به عنوان یکی از جرایم سازمان یافته پس از تجارت مواد مخدر و اسلحه سود آوری دارد.
۶-مقاله:بررسی وضعیت قاچاق انسان در ایران(معضلات و پیامدها)و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل این پدیده اجتماعی:این مقاله نوشته عباس علی پور است .در این مقاله اشاره شده است که قاچاق انسان یکی از پدیده های در حال رشد عصر حاضر است که در سال های اخیر به معضلی جهانی تبدیل شده است.بررسی جنبه های قاچاق انسان در محورهای چهارگانه قاچاق زنان و دختران،قاچاق کودکان،قاچاق اعضای بدن و سرانجام بهره کشی از نیروی کار ،از سایر موضوعاتی بودند که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
۷-مقاله:قاچاق انسان و مبارزه با آن در حقوق کیفری ایران:این مقاله نوشته صادق سلیمی است.در این مقاله به قانون مبارزه با قاچاق انسان که در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید توجه می شود.این قانون که گام مهمی در جهت مبارزه با پدیده قاچاق انسان در ایران محسوب می گردد نارسایی های زیادی دارد.
اختصارات:
NGO: Non-governmental organization
Iom: International organization for migration
IPTF: International police task force
ARIAT: The Asian regional intiaive against trafficking in women and children
ASAN:Association of southeast Asian Nations بخش اول: کلیات
قاچاق انسان یکی از پدیده های خطرناک است. در جهان کنونی تمامی دولتها در سطح جهان کم و بیش درگیر این پدیده شوم و هراس انگیز شدهاند.قاچاق انسان به سه منظور اصلی صورت میگیرد: ۱- قاچاق زنان و کودکان : عمدتاً به منظور سوء استفاده های جنسی ۲- قاچاق مهاجران: که عمدتاً با اسناد هویت و اسناد گذر جعلی و به صورت غیر مجاز افراد از مرزهای کشوری به کشور دیگر عبور داده میشوند. ۳- قاچاق اعضاء و جوارح انسان
قاچاق انسان طبق آمارها و گزارشهای منتشره از سوی مراجع دولتی و غیر دولتی روند رو به رشد زیادی داشته است. این روند تمامی دولتها و حتی سازمان های بین المللی را به فکر این پدیده و در جهت مقابله و مبارزه با آن وا داشته است. قاچاق انسان معضلی است که هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند که کاملاً از آثار شوم آن در امان مانده است. گسترش قاچاق انسان از جهات مختلف، امنیت جامعه جهانی را تهدید کرده است و حتی در مواردی که بزه دیده نیز رضایت دارد، مخالف کرامت انسانی است.[۱]
به همین لحاظ و با توجه به جنبههای جهانی و بین المللی این معضل شناخت دقیق این جرم از هر جهت، اقدامات انجام گرفته از سوی مجامع بین المللی و کشورهای درگیر این موضوع و برنامههای در دست اقدام آنها در سطح منطقه و جهان به منظور برنامه ریزی دقیق در این خصوص امری ضروری است. جهانی شدن اقتصاد، تحت تاثیر فنآوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات و عوامل سیاسی سبب شده است که فرایند و سرنوشت تولید، توزیع، حمل و نقل و مصرف کالا و خدمات در نظام اقتصادی کشورها تا اندازه زیادی – البته با آهنگی متفاوت، بر حسب کشورها – در تعامل و مرتبط با یکدیگر متحول شوند. یکی از چالشهای جامعه جهانی، بین المللی شدن و به ویژه سازمان یافتگی بزهکاری است به همین دلیل کوفی عنان ، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد، تهدیدات قرن بیست و یکم را نه در جنگ همسایگان بلکه بیماری و جرم سازمان یافته میداند. به دلیل جهانی شدن و پیشرفتهای صنعتی و علمی و رشد روزافزون شهرسازی و ایجاد خدماتی در امور ارتباطات و حمل و نقل سبب شده است که کشورها به ویژه از نیمه دوم سده بیستم به این سوء با افزایش جرایم و ظهور اشکال بزهکاری مواجه شوند. [۲]
این جرایم سازمان یافته به دلیل تاثیراتی که بر امنیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع دارد از چند دهه پیش مورد توجه کشورهای مختلف در قالب سازمان های بین المللی و منطقهای قرار گرفته است و قاچاق انسان به عنوان یکی از این جرایم ، در چند دهه اخیر رشد قابل توجهی در بین سایر جنایات سازمان یافته داشته است. به رغم تمامی تلاشهای صورت گرفته در سطح ملی و بین المللی برای مقابله و مبارزه با این پدیده مجرمانه، متاسفانه به دلیل سود سرشار در اشکال مختلف قاچاق انسان [۳]نه تنها این مشکل ریشه کن نشده است بلکه روز به روز ابعاد گستردهتر و اشکالنوینی به خود میگیرد.
در این راستا سازمان ملل متحد در انجام وظیفه ذاتی خود که تامین صلح و امنیت جهانی است و با هدف گسترش همکاری بین المللی جهت کنترل، سرکوب یا حتی پیشگیری از این جرایم، در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ طی قطعنامه شماره ۲۵/۵۵، کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جنایات سازمان یافته فراملی (کنواسیون پالرمو)[۴] و دو پروتکل ضمیمه آن، یعنی پروتکل پیشگیری سرکوب و مجازات قاچاق انسان بویژه زنان و کودکان (پروتکل قاچاق انسان)[۵] و پروتکل مقابله با قاچاق مهاجران را تصویب کرده است.[۶] مشارکت بیش از یکصد دولت در مذاکرات مربوط به کنوانسیونها و شتاب بیسابقه آنها برای تصویب، انعکاس این واقعیت بوده است که جامعه جهانی هم، جنایات سازمان یافته فراملی را تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی خود میدانند.
بدینسان حقوق داخلی کشورها تحت تاثیر این مقررات بین المللی تغییرات چشمگیری یافته است. ایران به عنوان یکی از کشورهای درگیر در امر قاچاق انسان در سالهای اخیر شاهد رشد روزافزون این پدیده بوده است. [۷]
گزارش مواردی از قاچاق زنان و دختران ایرانی به خارج از کشور و تشکیل پرونده های کیفری در مراجع مختلف قضایی، دولت را بر آن داشت تا با ارائه لایحه قانونی مبارزه با قاچاق انسان به مجلس شورای اسلامی ، ابزارهای قانونی مبارزه با این جرم را فراهم آورد که در نتیجه تلاش دولت تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب سال ۱۳۸۳ بود. در کشور عزیزمان ایران با توجه به شرایط جغرافیایی و موقعیت اقلیمی و برخی کمبودها متاسفانه پدیده قاچاق انسان وجود دارد.
با ذکر این مطالب آنچه ضروری به نظر میرسد برای شناخت جرم قاچاق انسان باید:

 

 

درک صحیح مفهوم این جرم و تمایز آن با رفتارها و جرائم مشابه (تعاریف)

پیشینه تاریخی پدیده قاچاق انسان و پیدایش بردگی در جهان

پیدایش بردگی در ایران و اسلام و مقایسه بردگی و قاچاق انسان و مقایسه بین قاچاق انسان و قاچاق مهاجران

عوامل قاچاق انسان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فصل اول: کلیات و تعاریف

 

 

قاچاق [۸]

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:03:00 ق.ظ ]