نظر سنجی صدا و سیما در سال ۱۳۸۹ نشان می دهد که مخاطبان ماهواره در تهران، نسبت به گذشت یک سال افزایش معناداری پیدا کرده اند. در سال ۸۹، ۴/۵۴ درصد از مردم تهران بیننده ماهواره بوده اند که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد داشته است. از این مقدار ۹/۴۰ درصد بیننده شبکه های فارسی زبان بوده اند و ۱۴ درصد فقط شبکه های خارجی را تماشا می کنند. با این وجود ۶/۵۰ درصد از پرسش شوندگان گفته بودند که ماهواره با فرهنگ ما سازگاری ندارد( پایگاه اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی صدا و سیما،۱۳۸۹).

سخاوت (۱۳۹۱) در یک پژوهش به مقایسه‌ی دلایل و عوامل مؤثر بر استفاده و رضامندی مخاطبان زن تهرانی از سریال‌های شبکه‌ی سوم سیما و شبکه‌ی فارسی وان در سال پرداخت. تحقیق حاضر با هدف شناخت دلایل و عوامل مؤثر بر استفاده و رضامندی مخاطبان زن تهرانی از سریال‌های شبکه سه سیما و شبکه فارسی وان در سال ۱۳۹۰ انجام شده است. این هدف با توجه به رقابتی که میان شبکه های تلویزیونی داخلی و ماهواره‌ای برای جذب مخا‌طب وجود دارد انتخاب شده است. رویکرد نظری این تحقیق، نظریه استفاده و رضامندی است. این تحقیق با روش پیمایش، تکنیک پرسشنامه و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شده است و جامعه آماری مخاطبان زن تهرانی بالای ۱۸ سال با حجم نمونه ۴۰۰ نفری برای این تحقیق در نظر گرفته شد. بنابر یا‌فته‌های تحقیق، ۲۵/۲۶ درصد پاسخگویان فقط سریال‌های شبکه سه سیما، ۲۵/۲۴ درصد فقط سریال‌های شبکه فارسی وان و ۵/۴۹ درصد پاسخگویان بیننده سریال‌های هر دو شبکه (شبکه سه سیما و شبکه فارسی وان) بوده‌اند. درباره دلایل تماشای بینندگان، تحقیق نشان می‌دهد که هر دو گروه مخاطبان سریال‌های شبکه سه سیما و شبکه فارسی وان با درصد بالایی به دلیل سرگرمی اشاره کرده‌اند. در این میان ۴۴ درصد بینندگان سریال‌های شبکه فارسی وان با دلیل کسب هویت شخصی تاحدودی موافق بوده‌اند. درباره عوامل مؤثر بر عدم تماشای سریال‌ها، یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بیشتر مخاطبان سریال‌های شبکه سه سیما، به تکراری بودن موضوعات سریال‌های شبکه فارسی وان و بیشتر مخاطبان شبکه فارسی وان به عدم جسارت سریال‌های شبکه سه سیما در طرح واقعیات و مشکلات اشاره کرده‌اند. توجه به نتایج آزمون‌های آ‌ماری نشان می‌دهدکه بین میزان استفاده و میزان رضایت هر سه گروه مخاطبان‌ازسریال‌هایی که تماشا می‌کنند رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.همچنین بین میزان استفاده مخاطبان و میزان برآورده شدن‌انتظارات آنها از سریال‌های شبکه‌ای که تماشا می‌کنند، رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین بررسی آزمون آماری بین دلایل استفاده مخاطبان و پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنها این نتایج را نشان داده است: در مورد مخاطبان شبکه سه سیما بین دلایل کسب ا‌طلاع، هویت شخصی مخاطبان با پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنها رابطه مستقیم، ولی بین دلیل سرگرمی و پایگاه اجتماعی – اقتصادی رابطه معکوس وجود دارد. بین تمامی دلایل استفاده(به غیراز تعامل اجتماعی) و پایگاه اجتماعی- اقتصادی مخاطبان شبکه فارسی وان نیز رابطه مستقیم وجود دارد. بین دلایل هویت شخصی و تعامل اجتماعی مخاطبان هر دو شبکه برای تماشای شبکه سه سیما و پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنها رابطه مستقیم و بین دلایل هویت شخصی و کسب اطلاع مخاطبان هر دو شبکه برای تماشای شبکه فارسی وان و پایگاه اجتماعی اقتصادی آنها رابطه معکوس وجود دارد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

فرجزاد (۱۳۹۲) بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر استفاده، رضامندی و اعتماد دانشجویان تهرانی دانشگاه های دولتی شهر تهران از اخبار شبکه های سراسری سیما و ماهواره ای بی.بی.سی فارسی و صدای آمریکا. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر استفاده،رضامندی و اعتماد دانشجویان تهرانی دانشگاه های دولتی شهر تهران از اخبار شبکه های سراسری سیما ، ماهواره ای بی.بی.سی فارسی و صدای آمریکا بود. به همین منظور از نظریه های مربوطه به استفاده و رضامندی و اعتماد استفاده شده است. بر اساس نظریه استفاده و رضامندی مخاطب فعال است و ارتباط یک کنش همگرا و مبتنی بر اعتماد است، این رویکرد متضمن تغییر کانون توجه از مقاصد ارتباط­گر به مقاصد دریافت کننده است در بحث اعتماد به اخبار نیز، ۱- گزینشگری موضوعات، ۲- گزینشگری حقایق، ۳- دقت توضیحات و ۴-ارزیابی ژورنالیستی برای سنجش میزان اعتماد مخاطبان به رسانه ­ها مطرح شده است. این پژوهش که هم با روش خوشه ای و هم نمونه گیری ساده و حجم نمونه ۴۰۰ نفر انجام شد به رابطه ی سرمایه اجتماعی،گرایش سیاسی،پایگاه اقتصادی اجتماعی و نیز میزان مذهبی بودن دانشجویان با میزان استفاده، رضامندی و اعتماد آنان به اخبارشبکه های مورد بررسی پرداخت و با بهره گرفتن از نرم افزار (SPSS) تحلیل شد.یافته های تحقیق نشان می دهد میزان استفاده ، رضامندی و اعتماد دانشجویان به اخبار شبکه های مورد بررسی با یکدیگر دارای تفاوت معناداری است بطوری که می توان گفت میزان استفاده و رضامندی دانشجویان از اخبار شبکه ماهواره ای بی.بی.سی فارسی و نیز اعتماد آنان به اخبار این شبکه بیشتر از اخبار شبکه های سراسری سیما و ماهواره ای صدای آمریکا است.
عکس مرتبط با اقتصاد

 

بلاملر (۲۰۰۶) در پژوهش پیمایشی خود در خصوص کاربرد روزنامه و تلویزیون در میان ۱۰۰۰ نفر از مردم انگلستان، ابتدا چهار نوع انگیزه رضامندی را شناسایی کرد (دیده بانی, کنجکاوی, فرار از واقعیات زندگی و هویت شخصی) و سپس آنها را به سه منشأ اجتماعی کلی مرتبط کرد. این سه منشأ عبارت اند از:

 

اثرات هنجاری ناشی از فرایند جامعه پذیری افراد که به شکل گیری انتظارات خاصی بر اساس جنسیت, موقعیت فرد در چرخه زندگی, نقش های اجتماعی و نظایر اینها منجر می شود.

فرصت های زندگی توزیع شده به لحاظ اجتماعی که به رویکرد تسهیلی یا جبرانی افراد به رسانه ها منتهی می شود؛ مثلاً تعداد عضویت های سازمانی و تماس های اجتماعی، تسهیل کننده سطح بالاتری از مصرف رسانه ای است و فقدان این ارتباطات اجتماعی، ممکن است از طریق مصرف رسانه ای جبران شود.

واکنش ذهنی یا انطباق فرد با وضعیت اجتماعی اش(مثلاً رضایت از کار و اوقات فراغت).

یکی از یافته های پژوهشی بلاملر این بود که استفاده از مطبوعات برای دیده بانی محیط، فرار از واقعیات زندگی و یا رضایت از هویت شخصی، به تسهیل ارتباطات اجتماعی مربوط می شود، در حالی که رضامندی های مربوط به مصرف تلویزیونی، اغلب به جبران خلأ ها و فقدان آن ارتباطات اجتماعی مربوط می شود:

 

 

رویترز و بی بی سی (۲۰۱۰) تحقیقی را انجام دادند که نتایج در آن حاکی بر این بود که تلویزیون ملی اثرگذارترین و مورد اعتماد ترین رسانه ای است که مردم از آن استفاده می کنند. همچنین در جایگاه بعدی روزنامه های ملی و محلی دارای بیشترین اثر و اعتماد بودند (به نقل از قاسمی و کشکر، ۱۳۹۰).

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:20:00 ب.ظ ]