محقق در این تحقیق عوامل موثر را بر سه دسته تقسیم نموده است :
۱) ویژگیهای فناوری موبایل بانک : سازگاری، مزیت نسبی/ سودمندی ، پیچیدگی ، قابلیت آزمون ، ریسک درک شده ، و هزینه استفاده
۲) ویژگیهای روان شناختی کاربر : رهبری ، عقیده ، طرز فکر پیرامون تغییر و خطر پذیری
۳) ویژگیهای جمعیت شناختی : جنس ، سن ، وضعیت تاهل ، سطح تحصیلات ، شغل و درآمد سالیانه
فرضیات اصلی اصلی تحقیق:
۱- بین ادراک ویژگیهای فناوری موبایل بانک از سوی کاربران در مقایسه با غیر کاربر در بانک تجارت تفاوت معنا داری وجود دارد.
۲- بین ویژگی های روان شناختی کاربر همراه بانک در مقایسه با غیر کاربر در بانک تجارت تفاوت معنا داری وجود دارد. بر همین اساس جامعه آماری را به دو دسته کاربر و غیر کاربر تقسیم نموده است.
نتایج از ویژگی های فناوری همراه بانک : به ترتیب اولویت ، سازگاری ، هزینه استفاده ، قابلیت آزمون ، و سودمندی از عوامل موثر بر پذیرش این فناوری بودند. در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده تاثیر چندانی بر به کارگیری خدمان همراه بانک نداشتند.
از ویژگی های روان شناختی : به ترتیب اولویت خطر پذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از عوامل موثر بودند. رهبری عقیده چندان موثر نبود.
و از ویژگی های جمعیت شناختی ، جنسیت عامل تاثیر گذار بر پذیرش همراه بانک بوده و وضعیت تاهل چندان اثرگذار نبود.

 

 

محمد هادی احمد زاده در سال ۸۸ در خصوص شناخت عوامل موثر بر پذیرش همراه بانک از سوی مشتریان بانک پارسیان شعب تهران تحقیقی ارائه داد . در این تحقیق عوامل موثر به دو دسته تقسیم شدند و بر این اساس دو سوال مطرح شد :

۱- آیا رابطه معناداری بین ویژگیهای شخصی افراد و پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتری وجود دارد؟
۲- آیا رابطه معناداری بین فناوری جدید و پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتری وجود دارد؟
فرضیه های فرعی در سوال اول :
بین سن و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین جنسیت و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین سطح تحصیلات و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین سطح درآمد و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین ویژگی تمایل افراد به تغییر و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین ویژگی ریسک پذیری افراد و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین تجربه شخصی استفاده از امکانات تلفن همراه و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین تنوع نیاز های بانکی افراد و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین توانایی شخصی افراد و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
فرضیه های فرعی در سوال دوم :
بین سودمندی و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین سهولت استفاده و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین اعتبار و پذیرش بانکداری همراه رابطه وجود دارد
بین ریسک و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین سازگاری و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین هزینه مالی و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
بین استفاده همگانی و پذیرش همراه بانک رابطه وجود دارد
مدل های اصلی مورد استفاده :
مدل پذیرش تکنولوژی و کدل انتشار نوآوری میباشد که تعدادی متغیر به آن اضافه شده است. و برای شناخت تاثیر ویژگیهای شخصی استفاده کنندگان تلفن همراه بر این پذیرش ، تعدادی متغیر شخصی نیز به مدل اضافه شده است.
ویژگی های شخصی پذیرش ویژگی های فناوری
در مورد سنجش میزان پذیرش نتایج زیر حاصل شد :
۴۵% پذیرش ضعیف ۳۷ % پذیرش متوسط و فقط ۱۸% پذیرش قوی
در خصوص سنجش ارتباط بین ویژگیهای شخصی و پذیرش همراه بانک نتایج زیر حاصل شد:
۱- بین متغیرهای تحصیلات ، درآمد ، تمایل به تغییر ، ریسک پذیری ، تجربه شخصی و توانایی شخصی با پذیریش همراه بانک رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
۲- بین جنسیت افراد و تنوع نیاز های بانکی با پذیرش بانکداری همراه رابطه معناداری وجود نداشت.
۳- رابطه بین سن و پذیرش همراه بانک علی رغم اینکه معنا دار نبود اما مشخص شد پذیرش در رده سنی ۲۴ سال و کمتر و در رده سنی ۴۰ سال و بالا تر ، کمتر ، و در رده سنی ۲۵- ۲۹ و ۳۰- ۳۴ بیشتر میباشد.
در خصوص سنجش ارتباط بین پذیرش همراه بانک و ویژگیهای فناوری نتایج زیر حاصل شد:
۱- ارتباط بین متغیرهای سودمندی ، سهولت استفاده ، اعتبار و سازگاری با پذیرش همراه بانک رابطه معنادار و مثبت حاکم بود .
۲- ارتباط بین ریسک و پذیرش همراه بانک منفی بود . و سهولت استفاده و سودمندی رابطه معنادار و مثبت با پذیرش همراه بانک داشت.

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

تحقیق دیگری در سال ۱۳۹۰ توسط عباسعلی رستگار و زهره آقا محمدی مبنی بر بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی در بانک ملت صورت گرفت. در این تحقیق تاثیر متغیرهای آگاهی از خدمات و فواید ، امنیت ، کیفیت ارتباط اینترنتی ، ادراک از مفید بودن ، سهولت استفاده و اعتماد بر پذیرش بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت.

آگاهی از خدمات و فواید : میزان اطلاعاتی که مشتری درباره بانکداری الکترونیک و فواید آن دارد که ممکن است در پذیرش بانکداری الکترونیکی تاثیر حیاتی داشته باشند.
امنیت : به معنی محافظت از اطلاعات و سیستم ها در برابر دخالت های غیر مجاز است
اعتماد : به عنوان میزان حس خوشبینی و تمایل به برقراری یک ارتباط مبادله ای تعریف شده است
کیفیت ارتباط اینترنتی : دسترسی به اینترنت یکی از عوامل موثر در پذیرش بانکداری الکترونیک است. ارتباط اینترنتی مناسب استفاده از بانکداری الکترونیکی امکان پذیر نخواهد بود.
ادراک از مفید بودن : به درجه ای اطلاق میشود که فرد تصور میکند استفاده از یک تکنولوژی خاص به انجام بهتر کار مورد نظر کمک میکند.
سهولت استفاده : ادراکات فرد در مورد مفید بودن به درجه ای اطلاق میشود که شخص معتقد است که یادگیری نحوه استفاده از یک تکنولوژی خاص نیازمند تلاش اندکی از لحاظ ذهنی میباشد.
فرضیه های این تحقیق به شرح زیر میباشد :
۱- بین آگاهی از خدمات و فواید بانکداری الکترونیک و ادراک از مفید بودن بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری دارند.
۲- بین امنیت و سهولت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک رابطه معنا دار وجود دارد
۳- بین کیفیت ارتباط اینترنتی و سهولت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۴- بین سهولت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی و ادراک از مفید بودن بانکداری الکترونیکی رابطه معنا داری وجود دارد.
۵- بین سهولت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۶- بین ادراک از مفید بودن بانکداری الکترونیک و نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۷- بین اعتماد و نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۸- بین نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیکی و پذیرش بانکداری الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
۹- بین جنسیت افراد و نگرش آنها نسبت به بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۱۰- بین تحصیلات افراد و نگرش آنها نسبت به بانکداری الکترونیک رابطه معنا داری وجود دارد.
۱۱- بین درآمد افراد و نگرش آنها نسبت به بانکداری الکترونیکی رابطه معنا داری وجود دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:29:00 ق.ظ ]