به منظور آزمون فرضیه فوق که همبستگی آن ۳۴۳/۰ است، آن را در فرمول آزمون t قرار می‌دهیم تا معنی داری روابط بین این متغیرها در جامعه آماری نیز نمایان گردد (با توجه به سطح اطمینان ۹۵ درصد).
= = ۲٫۹۳
t = 2.93

تصمیم گیری: چون تی (۹۳/۲) بدست آمده بین ۶۷/۱- و ۶۷/۱+ قرار نمی‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد. پس می‌توان گفت که بین هوش درون فردی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
آزمون فرضیه اصلی با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS نیز محاسبه گردیده که خلاصه آن در بخش ضمائم آورده شده است.
آزمون فرضیه‌ ۱-۸:
بین هوش طبیعت‌گرایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود ندارد.
بین هوش طبیعت‌گرایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها رابطه وجود دارد.
ابتدا با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن مقدار r بصورت زیر محاسبه گردیده است:
جدول شماره ۴ – ۲۳ : آزمون r برای تعیین همبستگی هوش طبیعت‌گرایی و تفکر انتقادی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Correlations
هوش طبیعت‌گرایی تفکر انتقادی
Spearman’s rho هوش طبیعت‌گرایی Correlation Coefficient ۱٫۰۰۰ .۴۹۹
Sig. (2-tailed) . .۰۰۰
N ۶۶ ۶۶
تفکر انتقادی Correlation Coefficient .۴۹۹ ۱٫۰۰۰
Sig. (2-tailed) .۰۰۰ .
N ۶۶ ۶۶

به منظور آزمون فرضیه فوق که همبستگی آن ۴۹۹/۰ است، آن را در فرمول آزمون t قرار می‌دهیم تا معنی داری روابط بین این متغیرها در جامعه آماری نیز نمایان گردد (با توجه به سطح اطمینان ۹۵ درصد).
= = ۴٫۶۲
t = 4.62

تصمیم گیری: چون تی (۶۲/۴) بدست آمده بین ۶۷/۱- و ۶۷/۱+ قرار نمی‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد. پس می‌توان گفت که بین هوش طبیعت‌گرایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
آزمون فرضیه اصلی با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS نیز محاسبه گردیده که خلاصه آن در بخش ضمائم آورده شده است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱-مقدمه
در این فصل با توجه به تجزیه و تحلیل‌های آماری انجام شده در فصل چهار، ابتدا به نتیجه‌گیری پرداخته و سپس پیشنهادهایی ارائه‌ می‌گردد.
۵-۲-نتیجه‌گیری
نتایج حاصل از بررسی و آزمون فرضیه‌های تحقیق حاضر نشان‌میدهد:
نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی تحقیق: این فرضیه بوسیله ۳۲ سؤال مربوط به هوش چندگانه و۱۶ سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (7/4) بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی بزرگتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را رد کرد و فرض H1 ( اداعای محقق) را پذیرفت. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول: این فرضیه بوسیله ۴ سؤال که ترکیبی از ۴ سؤال اول (۱ الی۴) مربوط به هوش موسیقیایی و ۱۶سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (158/1) بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی اول کوچکتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را پذیرفت و فرض H1 ( اداعای محقق) را رد کرد. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت که بین هوش موسیقیایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود ندارد
نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم: این فرضیه بوسیله ۴ سؤال که ترکیبی از ۴ سؤال دوم (۵ الی۸) مربوط به هوش حرکتی و۱۶ سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (19/5) بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی دوم بزرگتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را رد کرد و فرض H1 ( اداعای محقق) را پذیرفت. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که بین هوش حرکتی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم: این فرضیه بوسیله ۴ سؤال که ترکیبی از ۴ سؤال سوم (۹الی۱۲) مربوط به هوش منطقی و۱۶ سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (63/2) بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی سوم بزرگتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را رد کرد و فرض H1 ( اداعای محقق) را پذیرفت. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که بین هوش منطقی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی چهارم: این فرضیه بوسیله ۴ سؤال که ترکیبی از ۴ سؤال چهارم (۱۳الی۱۶) مربوط به هوش فضایی و ۱۶ سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (09/4) بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی چهارم بزرگتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را رد کرد و فرض H1 ( اداعای محقق) را پذیرفت. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که بین هوش فضایی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی پنجم: این فرضیه بوسیله ۴ سؤال که ترکیبی از ۴ سؤال پنجم (۱۷الی۲۰) مربوط به هوش زبانی و۱۶ سؤال مربوط به تفکر انتقادی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل اندازه‌گیری شده است. با توجه به اینکه ‌t (27/3) بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی پنجم بزرگتر از نکته بحرانی جدولt (67/1) در سطح خطاپذیری ۰۵/۰ =α می‌باشد، بنابراین می‌توان فرض H0 را رد کرد و فرض H1 ( اداعای محقق) را پذیرفت. بنابراین با سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که بین هوش زبانی مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل و تفکر انتقادی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:48:00 ب.ظ ]