اکثر برچس­های رادیوشناسه حتی پس از خرید و خروج از فروشگاه فعال هستند. در نتیجه اطلاعات آنها می ­تواند توسط دستگاه­های قرائت­گر خوانده شود. بنابراین احتمال سرقت کالاها افزایش می­یابد. علاوه بر این بسیاری از سازمان­ها به هنگام خرید مشتری اطلاعاتی را درباره مشتری ( از جمله شماره کارت اعتباری ، آدرس، نام و…) به برچسب رادیوشناسه کالاها منتقل می­ کنند تا لیستی از مشخصات مشتریان خود داشته باشند، که این امر اطلاعات محرمانه مشتریان را به خطر می­اندازد. موضوع امنیت زمانی بیشتر به چشم می­خورد که به کاربردهای رادیوشناسه در پزشکی توجه کنید.
۲-۹-۹-مشکلات اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بر اثر پیشرفت­های اخیر تکنولوژی در بسیاری از مناطق دنیا از جمله فرانسه، هلند، نروژ و … فناوری رادیوشناسه برای تشخیص هویت افراد استفاده می­ شود. این امر به عقیده بسیاری از افراد نامطلوب است زیرا شخصیت اجتماعی و انسانی آنها را زیر سوال می­برد و سبب می­ شود که به انسانها به چشم یک ربات نگریسته شود.
۲-۹-۱۰-عدم وجود استانداردها
شرکت­های متعددی وجود دارند که دستگاه­های رادیوشناسه را تولید می­ کنند. اما قوانین و استانداردهای جهانی خاصی برای تولید این محصول وجود ندارد. این مسئله سبب شده می­ شود که فناوری رادیوشناسه طراحی شده برای یک شرکت تنها در همان شرکت قابل استفاده باشد و برچسب­های موجود در روی محصولات یک شرکت (مثلا تامین­کننده) ممکن است توسط شرکت دیگر (مثلا تولیدکننده) خوانده نشود که این امر مشکلات فراوانی را ایجاد می­ کند. استانداردهای موجود برای تعیین فرکانس رادیوشناسه نیز در کشورهای مختلف تفاوت دارد( مدیری، شیرافکن، ۱۳۸۹).
۲-۱۰-آینده شناسایی از طریق امواج رادیویی
تا سال ۲۰۱۴، کارمندان با ابزارهایی مجهز می­شوند که وظایف را تعیین می­ کنند و به مدیریت فرایندهای کاری مبتنی بر تخصیص بهینه کار ارسال می­شوند که باید انجام شوند و موقعیت واقعی فروشگاه را در نظر بگیرند. امروزه نیروی کار و ابزارهای مدیریت کار استفاده می­شوند ولی آنها فاقد کنترل­های عملیاتی می­باشند که RFID ارائه می­ کند (Woods,2005 ). اطلاعات ایجاد شده با RFID زیادی وجود دارند که بدون کمک ترکیب برنامه ­ریزی منبع کاری [۵۸] و سیستم مدیریت انبار [۵۹] بلااستفاده است. انتظار می­رود که بارکد و RFID در آینده قبل از منسوخ­شدن تکنولوژی بارکد با هم وجود داشته باشند.
موج جدیدی از کارت­خوان­ها شامل کارت­خوان­های چند فرکانسی و یا کارت­خوان­های سریع الانتقال می­باشند که می­توانند با مشخصه­های تولیدکنندگان بسیاری، سازگار باشند. شرکت­های زیادی تمایل به سرمایه ­گذاری در منابع مهم به علت مزایای این تکنولوژی دارند. در آینده زنجیره­های عرضه، در اتوماسیون تولید، کنترل منطقی و تدارکات، کاربردهای تجارت الکترونیکی، تولید انبوه، تقابل بیسیم، ردیابی کالاهای مشتری و پخش و انتشار تگ­ها پیرامون دنیا تقویت می­شوند(Charupa,2009). به نظر می رسد رادیوشناسه یکی از بازیگران اصلی در آینده جهان باشد و وضعیت جهان را تا حد بسیار زیادی دچار تحول کند.
۲-۱۱-رادیوشناسه در ایران
رادیوشناسه ابتدا همراه با سیستم­های کنترل ورودی و خروجی کارکنان به بازار ایران راه­یافت و در حال حاضر شرکت­های خودروسازی به این تکنولوژی روی آورده­اند. ایران­خودرو هم­اکنون برای مدیریت پارکینگ خودروهای خود از این سیستم استفاده می­ کند.
تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ، شناسایی و یافتن یک ماشین را با مشکل مواجه می­سازد. ولی این سیستم جدید کمک می­ کند که با بهره گرفتن از دستگاه، محل دقیق ماشین شناسایی شود. از دیگر نقاط شروع تکنولوژی رادیوشناسه در ایران حمل­و نقل دریایی است که توسط وزارت بازرگانی انجام شد. در چارچوب این پروژه تگهای ۴/۲ گیگا هرتزی روی تمام کانتینرها نصب می­ شود.
صدا و سیما نیز برای مدیریت انبارهای خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان، تمرکز ویژه­ای روی این پروژه دارد. به طور طبیعی همان­طور که در کشورهای دیگر دیده می­ شود. پروژه­ های دیگری از جمله اتوبوس­رانی و مترو نیز ظاهرا توجه ویژه­ای به رادیوشناسه پیدا کرده ­اند. ولی صنعت بسته­بندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده است. گو این که در جهان نیز هنوز این تکنولوژی برای صنعت بسته­بندی در ابتدای راه است. به گفته کارشناسان همه انتظار دارند پس از این که شرکت وال مارت که بزرگترین مجموعه فروشگاه­های زنجیره­ای در آمریکا را در اختیار دارد، تمام تولیدات خود را به این تگ­ها مجهز کند، قیمت تگ­ها کاهش پیدا کرده و دیگران از جمله ایران نیز به آن رو بیاورند. کشور ما از نظر کاربرد تگ­های رادیوشناسه در آغاز راه است، ولی شرکت­های نرم­افزاری و فناوری اطلاعات با هوشیاری این روند را زیر نظر دارند و خود را برای ابفای نقش در این زمینه آماده می­ کنند. از آنجا که کاربردهای غیر­بسته­بندی شانس بیشتری دارند، توجه به این شرکت­ها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمان­های بزرگ است و صنعت بسته­بندی به دنبال آنها حرکت می­ کند. بنابراین چاپخانه­داران با تاخیر به این حرکت می­پیوندند، هرچند که در برخی کشورها چاپخانه­ها درگیر مراحل تولید تگ­های رادیو­شناسه شده ­اند، کشور ما آمادگی به کارگیری این تکنولوژی را دارد و پس از استانداردسازی و ایجاد برخی زیرساخت­های ضروری و نیز ارزان شدن نسبی سیستم­های رادیو­شناسه انتظار می­رود طی دو، سه سال آینده با شتاب چشمگیری به تولید و کاربرد تگ­های رادیوشناسه روی بیاورند. چاپکاران نیز چه مستقیم در پروژه­ های رادیوشناسه دخالت کنند و چه برکنار بمانند. همچنان بازار تگ­های معمولی را در اختیار خواهد داشت. زیرا به هر حال تگ­های قابل دیدن که برای تزیین و اطلاع­رسانی روی بسته­بندی­ها و محصولات مختلف نصب می­شوند ، کاربرد خود را کم­و­بیش حفظ خواهند کرد( مدیری ، شیرافکن ، ۱۳۸۹).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
کاربردها

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

صنعت خرده­فروشی – کالاهای بسته­بندی شده مشتری

عملیات قفسه هوشمند

صنعت خرده­فروشی- لباس

استفاده شده در اتاق پرو

صنعت غذا و رستوران

در صنعت مراقبت از سلامت

صنعت گردش و گردشگری
تصویر درباره گردشگری

 

کاربردهای کتابخانه­ای

دانشگاه نوادا لاس وگاس

لگولند

ردیابی دام

مدیریت برگرداندن و جعل در تولید دارو

سیستم­های پرداخت بدون تماس مبتنی بر RFID

تگ­بندی پول

در شرکت­های حمل­و نقل و تدارکات شخص ثالث

در فضای حمل­و­نقل نیز از فعالیت و بررسی RFID استفاده می­ شود. با این وجود بسیاری از کاربردها ناتمام باقی مانده است.

 

 

مدیریت اسکله­ها و جایگاه­ها

مدیریت محوطه محفظه­ها و صندوق­ها

بازرسی ورود و خروج به محوطه بارگیری

قابلیت دید در حین حمل پیوسته و پشت سرهم

امنیت محفظه

مدیریت سوخت

ردیابی ماشین­های ریلی

۱۶-کاربردهای نظامی و ارتشی

 

 

عملیات توزیع و انبارداری سازمان یافته

عملیات توزیع و انبارداری سازمان نیافته

ردیابی محفظه و قفسه

۱۷-در خودرو
صنعت خودرو سالهاست که با RFID کار می­ کند و استفاده از RFID را در بخش­های مختلف و کاربردهای وسایل نقلیه ارزیابی کرده است از جمله:

 

 

قطعات یدکی

ردیابی لاستیک

ردیابی لاستیک در بخش­ها

شناسایی وسایل نقلیه در قسمت فروش و خدمات

استفاده به عنوان یک ویژگی وسیله نقلیه

مدیریت ماشین­های اولیه

مدیریت وسایل نقلیه نمایشگاه

مدیریت خط وسایل نقلیه و مدیریت قفسه­ها

ردیابی موتور

مدیریت ماشین توسط فرد

۱۸- اثر RFID در خدمات عمومی
کاربردهای RFID را می­توان در سایر آژانس­های دولتی و دولت­های محلی و ایالتی پیدا کرد. به هر حال، تلاش­ های هماهنگی از سازمان­های دولتی پیرامون این پروژه­ ها انجام نشده است و برخی متوقف شده ­اند.

 

 

جمع آوری کرایه در حمل و نقل عمومی

ردیابی زندانیان

مدیریت مکان پرسنل آتش نشانی

مدیریت بلایا

مدیریت کتاب­های کتابخانه

گردش­های صوتی موزه

مدیریت دارایی موزه

کاربردهای مکان­ یابی کمکی

ردیابی دانش ­آموزان در مدارس

۱۹-در بنادر

 

 

ثبت خودکار داده ­های ورود و خروج کانتینرها، تجهیزات،کامیون­ها و به صورت کلی هر شی به اسکله

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:01:00 ق.ظ ]