۴-۳۵ یافته های تحقیق و جداول ۷۲
۴-۳۵-۱مقدمه ۷۲
۴-۳۵-۱-۱بخش اول : توصیف یافته ها ۷۲
۴-۳۵-۱-۲بخش دوم:تحلیل یافته های تحقیق ۹۲
فصل پنجم :
۵-۳۶نتیجه گیری و پیشنهاد ۹۵
۵-۳۶-۱مقدمه ۹۵
۵-۳۶-۱-۱نتیجه گیری ۹۵
۵-۳۶-۱-۲تحلیل داده ها ۱۰۰
۵-۳۷پیشنهاد ها ۱۰۴
منابع وماخذ ۱۰۶
پیوست :
ضمیمه ۱ پرسشنامه ۱۰۷
چکیده لاتین ۱۱۰
عنوان :
بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان . مورد مطالعه : دانشجویان دانشکده علوم انسانی واحد تهران شرق (قیام دشت).
فصل اول : کلیات تحقیق
کلیات تحقیق:
چکیده:
افزایش استفاده از رسانه های فردی (اینترنت و تلفن همراه ) دگرگونی های گسترده ای را به دنبال خود آورده و بسته به ویژگی های فردی پیا مدهای متفاوتی بر جای گذاشته است . در این پژوهش بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است . جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی به تعداد ۴۳۸۳ ، حجم نمونه ۳۸۴،روش تحقیق از نوع پیمایشی و به صورت تصادفی ساده ، ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه ، وداده های خام پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spssتجزیه و تحلیل و به دست آمده است . بدین منظور ۵ فرضیه مطرح شد که بین کاهش یا افزایش اعتماد بنفس در ارتباطات چهره به چهره و استفاده از رسانه های فردی ، میان استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های کلامی در ارتباطات چهره به چهره ، بین استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره ، میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش مهارت گوش دادن در فرد و میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت . نتایج تحقیق در خصوص کاهش یا افزایش اعتماد بنفس با توجه به آزمون دوجمله ای ، با ۹۵ درصد اطمینان و ۵ درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود . به عبارت دیگر میان کاهش یا افزایش اعتمادبنفس در ارتباطات چهره به چهره و استفاده از رسانه های فردی رابطه ای وجود ندارد . در مورد استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های کلامی در ارتباطات چهره به چهره نتایج بدست آمده نشان می دهند که طبق آزمون دوجمله ای با ۹۹ درصد اطمینان و ۱ درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر استفاده از رسانه های فردی موجب کاهش مهارت های کلامی در ارتباط چهره به چهره می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارت های غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره طبق نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با ۹۹ درصد اطمینان و ۱ درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر استفاده از رسانه های فردی موجب تضعیف مهارت های غیرکلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و کاهش مهارت گوش دادن در فرد نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با ۹۹ درصد اطمینان و ۱ درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود . به عبارت دیگر می توان گفت ، استفاده از رسانه های فردی موجب کاهش مهارت گوش دادن در فرد می شود . در مورد استفاده از رسانه های فردی و کاهش ارتباط فرد با جمع نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای ، با ۹۵ درصد اطمینان و ۵ درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود . به عبارت دیگر بین استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع رابطه ای وجود ندارد .
مقدمه :
با توسعه تکنولوژی های ارتباطی مثل استفاده از اینترنت هر فرد می تواند با داشتن یک نام کاربری به صورت خصوصی از اینترنت استفاده نماید و همچنین میتواند از طریق تلفن همراه تماس صوتی ، تصویری و پیام متنی داشته باشد . رسانه های فردی رسانه هایی هستند که یک فرد به تنهایی از آن استفاده میکند . همواره به نظر می رسد همه صنایع ارتباطی قبلی ضمن فردی بودن ، به حوزه فردی فرد استقلال نمی بخشیده و بستر توسعه فردی را فراهم نمی کرده است . اینترنت و تلفن همراه مهمترین تکنولوژی فردی است که ضمن «خلوت مستقل فردی» رابطه اجتماعی فرد را در یک بستر شبکه ای معنا دار کرده است . اگر عناصر مادی نیاز های فردی را در یک تعامل اجتماعی عناصری مثل لباس ، وسیله حمل و نقل و وسایل شخصی زندگی فرد بدانیم اینترنت و تلفن همراه نیز به نیاز های فردی و اجتماعی فرد اظافه شده است .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ارتباط انواعی دارد که در طول تاریخ از ارتباط چهره به چهره یا رو در رو ۱ به عنوان ساده ترین و بی واسطه ترین ارتباط میان انسان ها آغاز شده تا به پیچیده ترین گونه های ارتباط با واسطه و بی واسطه تصنعی امروزین رسیده است . (دوران ، ۱۳۸۱ ، ۲۷) بنابراین اقتضای وضعیت و شرایط حاکم بر جامعه به لحاظ دانش و ابزار کار ، در هر عصری از زندگی انسان ایجاب میکند . تا مردم با توجه به موقعیتی که در آن به سر می برند ارتباط های خود را مطابق با امکانها و شرایط موجود تنظیم کنند . ) محسنیان راد ،۱۳۷۸،۴۸۷) ارتباط کلامی را می توان با اهمیت ترین نوع ارتباط های انسانی بشمار آورد . از جمله ویژگی های ارتباط کلامی نسبت به سایر ارتباط ها توام بودن ارائه ی کلمه ها با احساس های گوینده است شاید در یک تماس با تلفن همراه و یا فرستادن یک متن از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی بتوان به مدد ذهن و با بهره گرفتن از توانایی هایی در به کار گیری کلمه ها به توصیف اعجاب انگیز صحنه هایی از واقعیت ها و هستی پرداخت اما بدیهی است خواندن یا شنیدن از طریق تلفن همراه و اینترنت هر چند که با توصیف استادانه ای همراه باشد لیکن فاقد آن جنبه های احساسی است که در ارتباط کلامی وجود دارد . محیط پیرامونی ، همواره به عنوان یک محرک در انسان تاثیر می گذارد و احساس را تحت تاثیر قرار می دهند . احساس انسان از طریق تحریک عامل های خارجی صورت می گیرد و اندام های درونی مثل گوش با شنیدن ، زبان با چشیدن ، چشم با دیدن و بینی با بوییدن و سایر اندام های دیگر با وظایفی که بر عهده دارند با انتقال محرکهای بیرونی به درون بدن احساس را در انسان ایجاد می کند . (ساروخانی ،۱۳۷۱،۱۹) از همین منظر مطالعات مربوط به رسانه های فردی و ارتباطات چهره به چهره ساز و کارهای متفاوتی را نیاز دارد .[۱]
عکس مرتبط با شبکه های اجتماعی
بیان مسأله:
پژوهش حاضر کوششی است در پاسخ به این سوال که : « رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره ار نظر دانشجویان چگونه است؟ »
امروزه فناوری های نوین که بخش عظیمی از آنها در قالب رسانه های جمعی یا فردی نمود پیدا می کند ، دل مشغولی عمده نسل های جوان است . به عبارتی جوانان بیشترین مصرف کنندگان رسانه های فردی مانند : اینترنت و تلفن همراه هستند .
جوانان نیاز به کسب آگاهی و اطلاعات و کسب تجارب عاطفی و لذت بخش دارند . آنها خواستار تقویت پایگاه اجتماعی خود و نیزکسب اعتماد بیشتر اطرافیان و دوستان خود هستند از سوی دیگر با توجه به گسترش قارچ وار تکنولوژی ارتباطی و تسهیل شدن راه های ارتباط با دیگران هنوز هم ارتباطات چهره به چهره بیشترین اثر را دارد و فرد به دنبال آن است که چنین ارتباطی را گسترش دهد اگر چه گاهی فرد به روش های جایگذین برای خلاء این ارتباط چنگ میزند اما در نهایت ارتباطات چهره به چهره جایگاه خودش را حفظ کرده است .
امروزه افراد به انواع وسایل ارتباطی دسترسی دارند آنها با تلفن همراه شخصی با دوستانشان صحبت میکنند ، پیام کوتاه متنی یا تصویری می فرستند ، ارتباط تصویری با هم دارند ، عکس و فیلم میگیرند و به موسیقی گوش میدهند آنها از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی با افراد بیشتری ارتباط برقرار میکنند . افرادی که آنها را نمی شناسند و خود نیز میتوا نند هویتشان را به راحتی پنهان کنند . اینگونه ارتباط میتواند لذت بخش باشد . استفاده از رسانه های فردی که افراد در اختیار دارند . در روابط شان با دوستان و آشنایان تاثیر میگذارد آنها به این ارتباط فردی عادت کرده و خشنود می شوند . به همین دلیل آنها استفاده فردی از رسانه ها را به کنار دوستان بودن را ترجیح خواهند داد . بدیهی است یک فرد در مقابل اوضاع ، مسأله و رویداد های محیط خود احساسات ، نگرش ها و واکنش های خاصی نشان میدهد .
امروزه یکی از ویژگی های تمدن بشری ، بستگی به نوع ارتباط بین انسانها و میزان گسترش آن دارد ، چرا که مبادله اطلاعات و اندیشه ها میان افراد ، یکی از برترین نیازهای زندگی اجتماعی است . مجرای ارتباطی ، به عنوان حلقه واسط ، فرد را به جامعه متصل می کند و زمینه انتقال اطلاعات و تجربیات به او را فراهم می سازد از آنجا که انسانها با احساسات سرو کار دارند و در ارتباطات چهره به چهره این احساس به راحتی رد و بدل می شود . و نیازی به تلاش برای توضیح احساسات نیست ، این نوع ارتباط از ویژگی خاص بر خوردار شده است . علاوه بر آن در ارتباطات چهره به چهره معنی و مفهوم را از ارتباطات غیر کلامی که شامل حرکات اندامی می شود دریافت می کند در ارتباطات چهره به چهره معنای بیشتری از فرد فرستنده پیام به گیرنده پیام ارسال می شود . و بازخورد این ارتباط هم بیشتر است .
استفاده کنندگان از رسانه های فردی از طریق صفحه مانیتور یا تلفن همراه با دیگران ارتباط نگارشی یا صوتی بر قرار میکنند افراد در محیط های اجتماعی به دلایل متعدد از جمله ، وجود چشم های ناظر والدین ، انواع کنترل های اجتماعی ، قانون ، خجالت ، بر خورد چهره به چهره و شناخته شدن ، واکنش و رفتار دیگران در برقراری ارتباط با افراد محتاط هستند .
ارتباطات بین فردی در فضای مجازی به طرزی متفاوت از فضای واقعی رخ می دهد . چرا که نشانه های مورد استفاده افراد در شکل دادن به برداشت هایشان از هم و ابزار هایی که از آنها در آفرینش این ادراکات بهره می گیرند با برداشت های موجود در فضای واقعی نا همسان می باشد و در واقع این فضا امکان شکل تازه ای از تعاملات دو سویه را بین افراد فراهم آورده است اما در هر حالی ورود افراد به این فضا و برقراری ارتباط با دیگران و حتی محیطی که فرد بعد از ورود به اینترنت به آن سر می زد به شدت متاثر از اهداف آنها از برقراری ارتباط می باشد که متعاقباًبر رفتار ارتباط گران نیز اثر شگرفی دارد .
اما در همین حال ، برخی از مشاهده گران ، به بر خط بودن تعاملات به عنوان مثال های آرمانشهری وجود روابط قوی ، بدون توجه به نژاد، جنسیت یا جغرافیا ، اشاره می کند . برای مثال گفته جان بری بارلو درباره تحول اجتماعی مثبت و ریشه ای که شبکه به همراه می آورد ، چنین است : « با توسعه اینترنت ، و با انحراف فزاینده از ارتباط بین کامپیوترهای شبکه ای ، ما در میانه عمده ترین تحول تکنولوژیکی از زمان کشف آتش هستیم… می خواهم بتوانم بطور کامل با آن آگاهی تعامل کنم که برای ارتباط با آگاهی من در تلاش است .. ما اینک به سرعت در حال ایجاد فضایی هستیم که در آن مردم این سیاره چنان نوعی از رابطه ارتباط را بتوانند داشته باشند . »
در عین حال بدبین ها از پیامد های روابط بر خط بر اجتماعات سنتی زندگی واقعی سخن می گویند . در نتیجه مفسر مجله تگزاس آقای جیم هایتاور هشدار می دهد : « چگونه این همه تحیر و گیجی ، ما را به طور الکترونیک بهم می پیوندد در حالیکه ما را با مشغول کردن هر چه بیشتربه کامپیوتر ها و صفحات نمایش ( به جای نگاه کردن صورت همنوع انسانی خود) از یکدیگر باز میدارد . » (دوران ،۱۳۸۱،۹۹)
در دسترس بودن و گسترش تلفن همراه و اینترنت و نفوذ بر ذهنیت افراد باعث گسترش زمان حال و نادیده گرفتن گذشته و آینده شده است . به عبارت دیگر کاربر هر لحظه خود را در زمان حال می بیند و بر این مبنا برنامه زندگی و تعاملات و ارتباطات چهره به چهره خود را تنظیم می کند . رسانه های فردی در غلبه انسان بر تنهایی و اثبات خود و بیان اعتماد بنفس پرداخته اند از این منظر هنگامی که در یک موقعیت اجتماعی فردی با تلفن همراه خود صحبت میکند و یا از اینترنت استفاده میکند در حقیقت به اطرافیان می فهماند که اواگر چه در این جمع تنها و گمنام است اما بیرون از این ، دارای روابط و شبکه اجتماعی است. و با بهره گرفتن از این رسانه های فردی از دیگر اعضای حاضر در اجتماع یا دوستان تاثیر نمی پذیرد .
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
جهان دیروز ، امروز و فردا همواره جهان ارتباط بوده ، هست و خواهد بود در هر عصری از زندگی انسان ارتباط بویژه در ابعاد انسانی و کلامی آن به عنوان یکی از محور های اصلی زندگی انسانها کاربرد داشته است . بنابراین اقتضای وضعیت و شرایط حاکم بر جامعه به لحاظ دانش و ابزار کار ، در هر عصری از زندگی انسان ایجاب میکند . تا مردم با توجه به موقعیتی که در آن به سر می برند . ارتباط های خود را مطابق با امکانها و شرایط موجود تنظیم کنند . )محسنیان راد ، ۱۳۷۸،۴۸۷)
امروزه یکی از ویژگی های تمدن بشری ، بستگی به نوع ارتباط بین انسانها و میزان گسترش آن دارد ، چرا که مبادله اطلاعات و اندیشه ها میان افراد ، یکی از برترین نیازهای زندگی اجتماعی است . مجرای ارتباطی ، به عنوان حلقه واسط ، فرد را به جامعه متصل می کند و زمینه انتقال اطلاعات و تجربیات به او را فراهم می سازد در دسترس بودن و گسترش تلفن همراه و اینترنت زندگی جدیدی را بنیان نهاده است در استرس بودن دائمی ، مزاحمت ها و یا دردسرها و یا برنامه های ناخواسته زیادی را به فرد تحمیل میکند . استفاده از این وسایل فقط به منظور دسترسی به اهداف فردی انجام نمی پذیرد بلکه خود فناوری هم باعث تغییر قواعد رفتاری افراد نیز می شود احساس استقلال به هنگام استفاده از رسانه های فردی عدم وابستگی در فرد به وجود می آورد.
در این خصوص برخی استفاده از رسا نه های فردی را شکل نامناسبی از ارتباط میدانند در واقع چیزی است که می تواند به مردم صدمه بزند آنها خود را از یک روابط واقعی محروم می سازند به عبارت دیگر به دلیل غیر اجتماعی بودن (یعنی سرد و غیر دوستانه است) و هم ضد اجتماعی بودن (یعنی کاهش تعادل چهره به چهره) نقد ارتباط از طریق رسانه های فردی به دلیل کیفیت پایین ارتباط که آنرا یک ارتباط نامناسب میدانند امروزه بحث داغ به ویژه در میان مردم غیر متخصص و روزنامه نگاران است و همواره ادامه دارد .
در مقایسه با ارتباطات چهره به چهره ارتباطی ضعیف ، غیر تاثیر گذار و از نظر احساسی سرد است . در ارتباطات چهره به چهره افراد با حضور اجتماعی به سطوح میان فردی و احساس صمیمیت که در ارتباط تجربه میشود دست پیدا میکنند و از طریق بیانات چهره ای ، ژست ها و تماس چشمی این احساس را منتقل میکنند هر چه ارتباط های دیداری کمتر باشد حضور فرد در اجتماع کمتر خواهد بود ارتباطی ک از طریق متن برقرار میشود در سطح پایین ارتباط قرار دارد زیرا فاقد ارتباط دیداری در ارتباط چهره به چهره است .
کاهش ارتباطات چهره به چهره میتواند پیامد های نامطلوبی برای افراد به وجود آورد از جمله کاهش اعتماد بنفس ، کاهش مهارت های کلامی ، کاهش مهارت های غیر کلامی ، کاهش مهارت گوش دادن وکاهش ارتباط فرد با جمع .
استفاده از اینترنت در رفتار ، کردار و گفتار ما تاثیر می گذارد و همچنین می تواند مانع از شکوفایی استعداد ولیاقت و توانایی ما در ارتباط بر قرار کردن با دیگران شود و همچنین نوعی بدبینی و عدم شناخت از خود پیدا کنیم . استفاده از این نوع رسانه های فردی باعث به وجود آمدن نوعی نگرش مطلوب یا نامطلوب در فرد نسبت به مخاطب میشود .با توجه به رشد و گسترش رسانه های فردی به ویژه اینترنت و تلفن همراه و امکانات وابسته به آن ضرورت توجه و مراقبت بیشتر برای استفاده صحیح از این رسانه ها و پیشگیری از وابستگی به این فن آوری بیش از پیش احساس می شود و اینکه چه آثار و پیامد هایی بر ارتباطات چهره به چهره به وجود می آورد لذا شناختن و پرداختن به این مسائل به نوعی سر مایه گذاری برای پیشرفت جامعه خواهد بود .
بنا بر احساس ضرورت تحقیق در مورد آثار و پیامد های بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره این مسئله به عنوان موضوع پایان نامه انتخاب گردید .
اهداف تحقیق:
هدف کلی:
هدف را باید به مثابه ی محور و ابزار حائز اهمیت در تحقیق به شمار آورد هدفها بر اساس حس کنجکاوی انسان شکل میگیرند . انسان سعی دارد تا با شناخت بهتر و کشف پیچیدگی های موضوع به ارضای کنجکاوی خود بپردازد. بنابراین هدف کلی در تحقیق مستلزم فکری است که محقق با شناخت و برنامه ریزی می تواند به آن نایل شود لیکن هدف کلی این تحقیق عبارت است از :
بررسی رابطه استفاده از رسانه های فردی با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان. مورد مطالعه : دانشجویان دانشکده علوم انسانی تهران شرق ( قیام دشت)
اهداف جزئی:
– مقایسه بین کاهش یا افزایش سطح اعتماد بنفس در ارتباطات چهره به چهره و استفاده از رسانه های فردی
– مقایسه میان استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارتهای کلامی در ارتباط چهره به چهره
– مقایسه بین استفاده از رسانه های فردی و رشد مهارتهای غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره
– مقایسه میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش مهارت گوش دادن در فرد
– مقایسه میان استفاده از رسانه های فردی و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع
اهداف آرمانی:
شناخت آثار مثبت ومنفی رسانه های فردی
شناخت تاثیر رسانه های فردی بر ارتباطات چهره به چهره دانشجویان
اهداف کاربردی:
ارادئه راهکار های جدید برای چالش های موجود رسانه های فردی
محل اجرای مطالعه موردی:
– مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای
– اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
سؤالات تحقیق:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

آیارسانه های فردی در کاهش یا افزایش سطح اعتماد بنفس در ارتباطات چهره به چهره موثر است ؟

رسانه های فردی تا چه اندازه در رشد مهارتهای کلامی در ارتباط چهره به چهره نقش دارند ؟

رسانه های فردی تا چه اندازه در رشد مهارتهای غیر کلامی در ارتباط چهره به چهره نقش دارند ؟

رسانه های فردی چه نقشی در کاهش یا افزایش مهارت گوش دادن در ارتباط چهره به چهره دارند ؟

آیا رسانه های فردی در فرایند ارتباط فرد با جمع نقشی منفی یا مثبت دارند ؟

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:21:00 ب.ظ ]